عمران خان: امکان شراکت با طالبان وجود دارد

ایرنا نوشت: همزمان با استقبال دولت اسلام‌آباد از افزایش تعداد اعضای کابینه دولت موقت طالبان‌ در افغانستان، نخست وزیر پاکستان پیش بینی کرد ‌که طالبان می‌توانند شریک ایالات متحده آمریکا برای صلح باشند.

منابع رسمی پاکستان امروز (جمعه) این اظهارات را به نقل از «عمران‌خان» طی مصاحبه وی با نشریه "نیوز ویک" عنوان کردند.

خان در این گفت‌ وگو اظهار داشت که بزرگترین نگرانی او ناشی از طالبان نیست، گروهی که اسلام‌آباد با آنها روابط نزدیک برقرار کرده است، بلکه تعدادی از گروه‌های تروریستی و غیرقانونی دیگر (مستقر در افغانستان) هستند که اهداف آنها بر ایجاد ویرانی در منطقه متمرکز است.

وی مدعی شد: همکاری بین ایالات متحده و همه قدرت ‌های بزرگ منطقه تنها راه جلوگیری از فاجعه است؛  در عین حال نخست وزیر پاکستان مواضع سختگیرانه جوبایدن علیه پکن را  «غیرضروری» خواند.

عمران خان درباره تاثیرات فوری خروج آمریکا از افغانستان بر پاکستان و منطقه‌ نیز گفت: پس از خروج ایالات متحده، به نظر می رسد که طالبان برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته بر کل افغانستان مسلط شده اند،  بنابراین، این امید وجود دارد که امنیت در سراسر این کشور برقرار شود؛  افغانستان صلح آمیز برای پاکستان سودمند خواهد بود و امکاناتی را برای پروژه های تجاری و توسعه ای ایجاد می کند.

وی درباره همکاری طالبان با اسلام آباد نیز بیان داشت: ما باید با مقامات کابل همکاری کنیم تا گروه های تروریستی حاضر در افغانستان به ویژه تحریک طالبان پاکستان (بزرگترین گروه مخالف مسلح این کشور) که مسئول هزاران حمله تروریستی علیه پاکستان بوده است، را منهدم کنیم.

عمران‌خان افزود: پاکستان و ایالات متحده باید از تروریسم ناشی از افغانستان جلوگیری کنند. برای این منظور، ما باید برای تثبیت افغانستان از طریق حل بحران انسانی در این کشور و حمایت از بهبود اقتصادی آن همکاری کنیم.

نخست وزیر پاکستان درباره نقش چین در افغانستان نیز گفت: اگر چینی‌ها از افغانستان حمایت اقتصادی کنند، طبیعی است که افغان‌ها آن را بپذیرند. طالبان همچنین از چشم اندازهای پیوستن به کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان و ایجاد روابط نزدیک با چین استقبال کرده اند.

"با این حال، ایالات متحده نیز می تواند با ارائه کمک های بشردوستانه، کمک به بهبود و بازسازی افغانستان و همکاری در مهار تروریسم در این کشور نقش آفرینی کند. "

وی افزود: من معتقدم که ایالات متحده می تواند با یک دولت جدید در افغانستان برای ارتقای منافع مشترک و ثبات منطقه همکاری کند.

عمران‌خان درباره این سوال که آیا پاکستان قصد دارد دولت موقت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد یا دوست دارید قبل از ایجاد چنین روابط دیپلماتیک رسمی، چه نوع تحولاتی را در افغانستان مشاهده کنید، گفت: اسلام‌آباد ترجیح می دهد در مورد به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان به همراه دیگر همسایگان افغانستان به تصمیمی مشترک برسد.

وی افزود: گروه های تروریستی زیادی وجود دارند که با استفاده از منازعات در افغانستان، خود را در آن کشور مستقر کرده اند. ‌

نخست وزیر پاکستان ادامه داد: پاکستان به شدت نگران تهدید تروریسم از آن سوی مرزهای افغانستان است، به ویژه از سوی گروه تحریک طالبان، که هزاران حمله را از خاک افغانستان علیه پاکستان با حمایت و هدایت برخی از سازمان های اطلاعاتی متخاصم انجام داده است.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با استقبال از اقدام طالبان برای افزودن افراد بیشتر در میان اعضا کابینه دولت موقت افغانستان گفته بود: این یک گام مثبت است و از طالبان می‌خواهیم برای تثبیت وضعیت افغانستان اقدامات بیشتری انجام دهد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =