تجربه کار و زندگی در کشوری فوق العاده

کار در ترکیه متقاضیان بسیار زیادی دارد و اغلب ایرانیان یا سایر مهاجران از کشورهای دیگر جهان، خواستار کار و جستجوی شغل در این کشور هستند. یکی از دلایلی که باعث شده متقاضیان کار در ترکیه زیاد شوند، هزینه ارزان زندگی و امکانات خوب این کشور است.

 تقریباً نیمی از ترکیه در قاره اروپا واقع شده و نیمی از آن در آسیا. بنابراین شما می‌توانید شاهد فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگونی باشید که برای کار، تحصیل یا زندگی به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت به ترکیه عمدتاً با اهداف گوناگونی صورت می‌گیرد. مثلاً ممکن است عده‌ای قصد سرمایه گذاری با خرید ملک در ترکیه را داشته باشند، یا شاید برخی از افراد بخواهند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند و همچنین با اخذ ویزای ترکیه که در حوزه شینگن قرار دارد به بیش از 110 کشور جهان سفر کنند. اما با هر هدفی که به ترکیه مهاجرت می‌کنید، نیاز دارید که هزینه‌های زندگی‌تان را در این کشور تأمین نمایید. بنابراین کار در ترکیه امری حیاتی است.

اگر شغل خوب و پردرآمدی داشته باشید، می‌توانید مخارج خود را پرداخت کنید و زندگی مرفهی داشته باشید. ترکیه کشوری با میراث فرهنگی متنوع است که مناظر زیبا، معماری منحصر به فرد، پارک‌های ملی خیره کننده و بسیاری از نقاط دیدنی را در خود جای داده است. از طرفی صنعت ترکیه رو به پیشرفت است و اقتصاد خوبی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. بنابراین اگر قصد دارید مهاجرت کاری به ترکیه را دارید و می‌خواهید شرایط آن را بدانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تجربه کار و زندگی در کشوری فوق العاده

مشاغل محبوب در ترکیه

ترکیه یک کشور در حال توسعه با اقتصادی پویا است و سعی دارد روز به روز پیشرفته‌تر و مجهزتر شود. نرخ بیکاری این کشور پایین است و صادرات عمده آن خودروها و ماشین آلات، از جمله رایانه است. از طرفی پایتخت ترکیه یعنی آنکارا، مرکز اشتغال و روابط بین المللی این کشور بوده و استانبول مرکز اصلی تجارت آن است. مشاغل محبوب بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه عبارتند از:

· مهندسی

· حسابداری

· آی تی

· جراحی

· مدیریت

به عنوان یک نیروی کار خارجی، به دلیل محدودیت‌های دولتی در استخدام ممکن است مجبور به شروع برخی از مشاغل مثل تدریس زبان انگلیسی در ترکیه شوید. همچنین زمینه‌های حقوقی، پزشکی و معدن برای متقاضیان بین المللی ممنوع است. شما می‌توانید به عنوان یک مهاجر در مشاغلی همچون تدریس زبان، گردشگری، آی تی و حسابداری و فروشندگی، مشغول به کار شوید. اگر هم سرمایه دار باشید، می‌توانید با ثبت شرکت در ترکیه، راه اندازی یک فروشگاه و ... درآمد خوبی را کسب نمایید.

خوشبختانه هزینه زندگی در ترکیه بسیار کمتر از کشورهای اروپایی است و اکثر حقوق‌های فارغ التحصیلان هزینه‌های اولیه زندگی‌شان را پوشش می‌دهد. همچنین به دلیل موقعیت قرارگیری ترکیه در قاره اروراسیا فارغ التحصیلان ممکن است از طریق شرکت‌های بزرگ انگلیسی مانند Marks & Spencer،HSBC، Vodafone و BP در ترکیه کار پیدا کنند.

تجربه کار و زندگی در کشوری فوق العاده

چگونه می‌توان در ترکیه کار پیدا کرد؟

شما برای پیدا کردن کار در ترکیه می‌توانید از سایت‌های کاریابی ترکی نظیر Expat.com،Reed.co.uk،Secretcv.com و Yenibiris.com استفاده کنید. همچنین می‌توانید به عنوان کارگر فصلی در این کشور مشغول به کار شوید. مشاغل تدریس زبان نیز در این کشور بسیار رایج هستند، چرا که ترک زبانان در زبان انگلیسی خوب نیستند و همواره نیاز به مدرسان زبان در این کشور احساس می‌شود.

معلمان بسیاری در ترکیه به آموزش زبان انگلیسی می‌پردازند و در سراسر ترکیه برای دانش آموزان در هر سنی زبان را شروع می‌کنند. تقاضا به ویژه در نقاط حساس همچون استانبول، آنکارا و ازمیر بسیار زیاد است. برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز اقدام به پذیرش کارآموز می‌کنند و بعدها افراد دارای قابلیت را استخدام می‌کنند.

علاوه بر این‌ها شما می‌توانید با مراجعه به مؤسسات مهاجرتی موجود در کشور، از جمله موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، همه امور مهاجرت و کار در ترکیه را به وکلا و کارشناسان زبده بسپارید تا آن‌ها برای شما به شکل قانونی در کشور ترکیه کار پیدا کنند.

اخذ ویزای کار در ترکیه

شما باید برای اخذ ویزای کاری ترکیه درخواست بدهید و روند کار را از طریق موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان دنبال کنید. با ویزای توریستی اگر قصد دارید بیش از 90 روز در ترکیه بمانید، یا باید قبل از سفر برای ویزای اقامت طولانی‌تر درخواست دهید یا قبل از سپری شدن 90 روز اقامت خود، از مقامات محلی ترکیه اجازه اقامت دریافت کنید.

هر شهروند انگلیسی که به دنبال کار طولانی مدت در ترکیه است باید قبل از ورود به ترکیه مجوز کار را دریافت کند. جالب است بدانید بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید انواع مختلفی از مجوز کار وجود دارد. مجوزهای کارگران خارجی از طریق مشاغل برای موقعیت‌های خاص صادر می‌شود و در ابتدا برای شش ماه اعتبار دارد. اگرچه می‌توانید تا شش سال آن را تمدید کنید.

برای درخواست مجوز کار از انگلستان نیز ابتدا باید پیش از درخواست، ویزا را ارائه دهید. این رویه شامل بارگذاری کپی اسناد برای پیش پردازش اصل درخواست در کنسولگری یا سفارت ترکیه است. اسناد مورد نیاز این کار نیز عبارتند از:

· یک نامه رسمی با جزئیات پیشنهاد شغلی آینده شما

· بیمه درمانی معتبر

· گذرنامه معتبر برای 60 روز دیگر پس از پایان دوره اشتغال

· یک عکس با اندازه تعیین شده برای گذرنامه

پس از حضور در جلسه مصاحبه و ارائه مدارک خود، کارفرمای شما ظرف ده روز درخواست ویزای شما را با وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه بررسی می‌کند. برای دریافت مجوز اقامت، باید ظرف یک ماه از ورود خود در اداره پلیس محلی ترکیه ثبت نام کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1559080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =