تهران امروز نوشت:

سریال«ساختمان پزشکان» این روزها کمی خبرساز است. سریال طنزی که اینبار شخصیت محوری‌اش را یک روانپزشک در نظر گرفته است. سروش صحت با این موقعیت جدیدی که خلق کرده حالا هم برای خودش مخاطبان زیادی جذب کرده و هم منتقدانی در صنف روانپزشکان. مونا فرجاد در نقش کتی همسر سابق نیما افشار حضور دارد و نیما افشار همان روانپزشک اصلی سریال است. هرچند از مونا فرجاد در این سریال که شبانه پخش می‌شود نشانه‌ای از روانپزشک بودن نمی‌بینیم اما در واقع او هم یک روانپزشک است. این دومین باری است که مونا فرجاد در یک سریال شبانه ایفای نقش می‌کند اما اولین بار است که در یک سریال با موقعیت‌های طنز قرار می‌گیرد. به بهانه سریال ساختمان پزشکان با او گپ زدیم.

 شما که تا به حال تجربه بازی در سریال طنز را نداشتید،چطور شد که در ساختمان پزشکان بازی کردید؟
آقای صحت قبل از اتمام نوشتن فیلمنامه بود که پیشنهاد بازی در این سریال را به من دادند و در واقع آن زمان هم متن کاملی را در اختیار نداشتند ولی درهرحال چارچوب کارشان را به ما توضیح دادند و ما یک تصویر کلی از شخصیت‌ها توانستیم به دست آوریم.بنا به همین تصور این پیشنهاد را پذیرفتم.

از ابتدا برای همان نقش کتی انتخاب شدید؟
بله. من اواخر پیش تولید و در واقع زمانی که همه عوامل به گروه اضافه شده بودند به این کار پیوستم. من با این دیدگاه به شخصیت کتی نگاه کردم که حضورش در طول سریال تاثیرگذار به نظر برسد و شخصیت آن به گونه‌ای باشد که حتی عدم حضورش هم در زندگی نیما افشار احساس شود.در اکثر قسمتها کتی نیست ولی کتی مثل اهرمی است که همیشه در خانواده نیما افشار درباره او حرف زده می‌شود و در زندگی این آدم‌ها حضور دارد. احساس کردم کتی را می‌توانم به گونه‌ای بازی کنم که حتی همان حضور کمرنگش هم حضور جالبی به نظر برسد.

با شناخت کافی از علم روانشناسی به این کار پیوستید؟
من خودم قبلا هم عاشق کتابها و بحثهای علمی روانشناسی بودم.به نظر من خیلی جذاب است که آدمها اول از همه بتوانند با خودشان ارتباط برقرار کنند تا خود و روح شان را کامل بشناسند که این مسئله نکته خیلی مهمی است و ما گاهی آن را فراموش می‌کنم.درصورتی که اولین راه حل و حرکت در جهت اینکه آدم‌ها بتوانند مسائل‌شان را حل کنند این است که خودشان را بشناسند. به خاطر همین من با یک دید آگاهانه‌ای نسبت به مسئله روانشناسی وارد این سریال شدم.


وقتی به این کار اضافه شدید احساس نکردید به‌دلیل حساسیتهایی که تلویزیون در قبال پرداختن به قشر خاصی خصوصا پزشکان دارد، مسئولیت همه بازیگران در این صورت سنگین‌تر می‌شود؟
بالاخره همه این دغدغه را داشتیم که آیا این سریال در نهایت موثر واقع می‌شود یانه؟یعنی حالا که داریم سریال را می‌سازیم، ان شاالله مورد تایید واقع می‌شود یا نه؟ مضاف بر آن چون این کار فضای طنزی هم داشت و اولین بار درمورد پزشکان رویکرد طنازانه‌ای به وجود می‌آمد این دغدغه‌ها وجود داشت. خب قرار بود زودتر هم پخش بشود که نشد و زمان کنونی برای پخشش در نظر گرفته شد. این مسئله فقط مختص به این سریال نیست و درمورد همه کارها این مسئله صدق می‌کند که تا زمان پخش هیچ کس از انتهای کار خبری ندارد.

مشاور و روانشناسی هم در طول کار حضور داشت؟
این به گروه نویسندگان مربوط می‌شود ومن اطلاعی ندارم.البته سریال خیلی درباره مسائل خاص روانشناسی صحبت نمی‌کند و در حقیقت چون طنز است، خیلی از مسائل به روز جامعه در آن دیده می‌شود. معنای کار طنز هم همین است که درباره یکسری از مسائل علنی اجتماع انتقاداتی درقالب، معنا و مفهوم دیگری با حالتی مفرح به عمل آورند. من فکر می‌کنم کارگردان و نویسنده هم بیشتر سعی داشتند روی مسائل اجتماعی مانور بدهند و خیلی موشکافانه وارد قضیه و بحثهای تخصصی روانشناسی نشدند، احساس خودم که این است.

همه ایده‌های روانشناسانه برپایه فیلمنامه بود یا کارگردان هم ایده می‌داد؟
آقای صحت که خودشان هم یکی از نویسندگان کار هستند و در واقع صاحب اصلی کارند. ایشان صددرصد می‌توانستند در همه زمینه‌ها دخل و تصرف داشته باشند. اصولا هم آقای صحت نظرات و ایده‌های درستی را ارائه می‌دادند و وقتی آن‌ها را انجام می‌دادیم اتفاق خوبی می‌افتاد. در زمینه متن‌ها چون سرپرست نویسندگان آقای قاسم خانی بود،همه چیز از کانال ایشان می‌گذشت یعنی نظر و نقطه نهایی را آقای قاسم خانی می‌دادند. چون اشراف بیشتری روی کار داشتند.

57301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    كار وزينيه اين ساختمان پزشكان
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    خیلی هم جالب نیست. موقعیتهاش منو یاد شبهای برره میندازه البته ظاهرش کاملاً متفاوته ولی به همون اندازه تخیلیه آدمها و فضاش. به نظرم هنر اینه که بشه توی موقعیتهای واقعی تر طنز ساخت نه اینکه طنز رو بر پایه دیوانگی یا خل بودن آدمها بنا کرد!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    عرض کنم نیما افشار تو فیلم روانشناس است نه روانپزشک.
  • امیر IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    به اینم میگن طنز !
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    این سریال یک طنز واقعی و زیباست.بعد هم میخواستم بگم نیما افشار تو فیلم روانپزشک نیست روانشناس هست و کتی روانپزشک هست.آخه روانشناس و روانپزشک با هم خیلی فرق میکنن.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    موافقم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    نیما افشار تو این سریال روانشناس هست نه روانپزشک. این دو تا با هم فرق دارن
  • سعید IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    سریال خیلی خیلی خوبیه.دستشون درد نکنه
  • نوید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    یکی از بهترین طنز هایی بوده که دیدم.جناب بدون نام که گفتید خیلی جالب نیست معلومه که شما تعریف طنز رو بلد نیستید.یکی از مشخصه های طنز اغراق نمایی هست.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    جناب نويد اين تعريف رو چه جورى با اين سريال تطبيق داديد، قاعدتاً بايد اصل سريال بر پايه واقعيت باشه و اونوقت توش اغراق معنى ميده نه اينكه كلاً بر اين مبنا استوار باشه. طنز خوب خوب طنزيه كه بر اساس موقعيت استوار باشه نمونه هاى طنز خوب قسمتهايى از پاورچين و نيز سريال مرد هزارچهره از مهران مديرى بود كه متأسفانه اونم بعداً رو به همچين سريالهايى مثل شبهاى برره و قهوه تلخ آورد. طنزهايى كه كل اون بر اساس عچيب و غريب بودن آدمها شكل ميگيره.
  • محمد PL ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    متاسفانه کار بسیار سبکیه کپیه طنزهای اروپایی همه آدمها روانپریش هستند بخصوص به شخصیت خانمها خیلی توهین شده ارزشهایی مثل سخت کوشی وخانواده دوستی به سخره گرفته شده ازتلویزیون ما بعید بود همچین سریالی درضمن ای چه طنزیه که به هیچ مشکل اجتماعی مبتلا به مردم عادی جامعه نمی پردازه کلا یه سریال لوس که به درد یه سری آدم مرفه می خوره که عادتشونه به همه چیزبخندند!
  • نوید IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    جناب بدون نام اتفاقا شخصیت های طنز ساختمان پزشکان نمونه شخصیت های انسانهایی است که در جامعه هستند و داستان هایش به زندگی واقعی مردم شباهت های زیادی دارد . من که هیچ عجیب و یا تخیلی بودنی در شخصیت های این طنز ندیدم.بعدم طنز بر مبنای بزرگنمایی و اغراق تلخی ها استوار هست.سریال های طنزی رو هم که گفتید مثل مرد هزار چهره شخصیتهاش خیلی تخیلی تر بود و همین طور داستانشان .
  • (: IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    یکی از بهترین طنز های ساخته شده هست.چون شخصیت های درون جامعه رو نمایش میده.
  • بدون نام SE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    جناب نويد كجا زندگى ميكنيد كه منشيش انقدر مشنگ باشه يا سرايدارش انقدر پررو باشه يا بقيه دكتراش خودشون روانى باشن يا... اينقدر همه غيرعادى بودن كه صدا و سيما خواسته يه شخصيت عادى توش بگنجونند. البته نميگم كه لزوماً كار صدا و سيما درست بوده ولى ميشه شخصيتهاش رو به برره اى كاملاً مطابقت داد.
  • نوید IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    جناب بدون نام این فیلم طنز است و یکی از مشخصه های طنز همین است و چرا فکر میکنید که یک سرایدار نمیتواند پر رو باشد یا ... البته درسته نمیتونه به این پر رویی باشه اما این صفات با درجه ی خیلی کمتر در جامعه مشهود هست.شاید شما نمیتونید این صفات رو در بعضی از افراد جامعه ببینید.
  • مهران IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 0
    به نظر من کار خوب و جسورانه ای است
  • D: IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    طنز خیلی باحال و خنده داری هست.نسبت به دیگر طنز ها خیلی حرفه ای ساخته شده.
  • سوشا IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    اقای بدون نا شما درک روشنی از طنز ندارید همچنین جامعه ای که در ان زندگی می کنید را هم نمی شناسید چون اگر می دانستید که در جامعه چه میگذرد حتما از این سریال استقبال میکردید .دوست عزیز دیدت را به جامه عمیق تر بکن سعی کن روشنفکرتر به این موضوع نگاه کنی در غیر این صورت در اشتباه هستی