به بهانه مرگ عجیب یک بدنساز؛ خودتان را نکشید!

جورج پترسون بدنسازآمریکایی به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.

سپهر ستاری: رقابت های مسترالمپیا از روز پنجشنبه هفته قبل در شهر اورلاندو آمریکا آغاز شده است. هادی چوپان هم نماینده ایران در رقابت هاست. درگذشت عجیب و ناگهانی پترسون بدنساز آمریکایی پس از کنفرانس مطبوعاتی و در هتل محل اقامتش یکی از اتفاقات باورنکردنی بود. عجیب اینجاست که سایت  و رسانه های آمریکایی مرگ این ورزشکار را برجسته نکرده اند تا مبادا رقابت ها تحت تاثیر قرار گیرد. دیگر ورزشکاران حاضر در مسابقات هم کاملا عادی و بدون ناراحتی امروز در مرحله پیش داوری حاضر شده و فردا در فینال مسابقه می دهند.

مرگ بدنسازان مطرح در جهان، تبدیل به اپیدمی شده است. استفاده از استروئیدهای آنابولیک یکی از عوامل اثرگذار در مرگ ورزشکاران بوده است. از دهه 80 بدنسازان متوجه شدند استروئیدها نقش پررنگی در رشد عضلات شان دارد. همزمان با استفاده بی رویه از داور در صنعت بدنسازی، همه شاهد مرگ و میر ورزشکاران مطرح بودند. بی شک مطرح ترین ورزشکار ناصر الصونباطی بود که تا قهرمانی در مسترالمپیا هم پیش رفت ولی چند بار نایب قهرمان شد. او همواره جزو نفرات مدعی قهرمانی بود و به دلیل مشکلات کلیوی از دنیا رفت. مایک ماتارازو در سن 35 سالگی، آندریاس مونزر در سن 31 سالگی، آنتونی دارزو در سن 44 سالگی، گرگ کواس در سن 44 سالگی ، دالاس مک کارور در سن 26 سالگی، لوک ساندو در 40 سالگی و... از جمله ورزشکارانی بودند که اکثرا به خاطر ایست قبلی یا مشکلات کلیوی دارفانی را وداع گفتند. در این بین بعضی ورزشکاران هم با عوارض سنگین مصرف دارو مواجه شدند. رونی کلمن بیش از 7 بار عمل جراحی روی ستون فقراتش داشته. فلیکس ویلر افسانه ای یک پای خود را به خاطر بیماری قند از دست داد و احتمالا پای دیگرش را هم از دست خواهد داد. او و رونی کلمن در دهه 90 میلادی سنگین ترین استروئیدهای آنابولیک را مصرف می کردند. از قرن جدید، ورزشکاران بدنساز تلاش کردند زیر نظر پزشکان دارو مصرف کنند تا عوارض کمتر باشد ولی اتفاقا میزان مرگ و میر زیاد بوده است. رژیم های غذایی عجیب و غریب، عدم مصرف آب در روزهای منتهی به مسابقه و همینطور تمرینات سنگین از عوامل مرگ ورزشکاران بود که اکثرا به ایست قلبی رسیده است. پزشکان یک نظر مشترک دارند و می گویند استفاده بی رویه از استروئیدها، تاثیرات زیادی روی کبد، قلب، عروف، کلیه‌ها، سیستم هورمونی، تولید مثل و حتی وضعیت روانی ورزشکاران می شود.

با وجود هشدارهای پزشکان اما همچنان بدنسازان زیادی چه حرفه ای و چه غیر حرفه ای در دنیا، استروئیدها را بی رویه مصرف می کنند. همین حالا در اکثر باشگاههای بدنسازی ایران، ورزشکاران مبتدی تنها برای رسیدن به تناسب اندام، حاضرند دوره های متوالی استروئید تزریق کنند که عوارض زیادی برایشان به همراه داشته است.

یکی از برجسته ترین بدنساز ایرانی هم که به دلیل بیماری واسکولیت از دنیا رفت، بیت الله عباسپور بود. او در عرض تنها چند روز وزن خود را از دست داد و خیلی زود هم دارفانی را وداع گفت. به نظر می رسد ادامه این رویه در دهه‌های آینده، بیماران زیادی روی دست پرورش اندام بگذارد.

252 252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    7 1
    خوب مثل دوپينگ ممنوع كنند بدسازي كه با تمرين بدنشو بسازه شرطه