فارس نوشت:

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توفان حاره‌ای از طرف اقیانوس هند همراه با باران‌های مونسونی، استان سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند.

علی‌محمد آزاد در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سامانه بارش‌زای مونسونی همراه با توفان حاره‌ای از طرف اقیانوس هند به طرف استان سیستان و بلوچستان در حرکت است و احتمال بارش‌های 70 تا 100 میلی‌متری و سرعت توفان تا 126 کیلومتر در ساعت را به همراه دارد.

وی افزود: به همین منظور جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تشکیل و دستورالعمل‌ها و تمام اقدامات پیشگیرانه لازم در حیطه مسئولیت دستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی وضعیت موجود، تمام ادارات آماده و امکانات خود را برای این بحران احتمالی از جمله بالگرد هلال‌احمر، ادارات برق، آب منطقه‌ای روستایی، مخابرات، هواشناسی، بهره‌گیری از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، آبخیزداری، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های مربوطه در اختیار ستاد بحران استان قرار می‌دهند.

مقام عالی دولت در سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت ریزگردها و اجرایی شدن مصوبه 88 هیئت وزیران یادآور شد: پیگیری جدید توسط سازمان محیط زیست، استانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام، راهکارها، پیشنهادات علمی و کارشناسی موجود در این زمینه جمع‌آوری و ارائه می‌شود.

آزاد توصیه کرد: از ابتکارات، پیشنهادات و خلاقیت دانشجویان جوان در طرح‌ها و پروژه‌هایی که در مورد ریزگردها ارائه می‌دهند، بهره بگیریم.

مدیرکل ستاد حوادث پیش‌بینی نشده سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: اطلاعیه‌های لازم در مورد توفان پیش‌بینی شده به دستگاه‌ها ابلاغ و سامانه کم فشاری که روی اقیانوس هند به طرف مرزهای جنوبی و جنوب شرقی ایران در حال حرکت است از روز یکشنبه (بیست و دوم خرداد ماه جاری) تا پایان چهارشنبه 24 خرداد ماه، استان سیستان و بلوچستان را درگیر می‌کند.

حجتعلی شایانفر بیشترین مناطقی را که این سامانه در بر می‌گیرد از ساعت 5/9 به وقت محلی روز دوشنبه، جنوب شرق کشور در گواتر چابهار، پیشین، سراوان، سرباز، نیکشهر، قصرقند و نوار ساحلی تنگه هرمز نام برد و افزود: روز چهارشنبه اثرات آن کمتر و مسیر حرکت آن به طرف غرب خواهد بود.

وی میزان بارندگی پیش‌بینی شده را از 50 تا 100 میلی‌متر و شدت توفان را از 72 تا 126 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: احتمال دارد زمان بارش کم ولی شدت آن زیاد باشد که این امر بروز خسارات و قطع محورهای مواصلاتی را نیز در بر خواهد داشت.

مدیرکل ستاد حوادث پیش‌بینی نشده سیستان و بلوچستان بیان کرد: 21 پایگاه امداد و نجات و پشتیبانی در سطح استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و اتاق بحران نیز فعال، بالگرد هلال‌احمر مهیا و ماشین‌آلات سنگین، شبکه برق و مخابرات مستقر و آماده، مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها در مناطق شهری در حال لایروبی است و برای تأمین آب‌های بسته‌بندی و تانکرهای آبرسانی، اورژانس و ... همه در دستور کار قرار گرفته‌اند.

شایانفر همچنین از امکان ذخیره آب بیش از 250 میلیون مترمکعب در پشت سدها در منطقه جنوب استان خبر داد و افزود: اقدامات پیشگیرانه لازم برای مدیریت بحران احتمالی انجام شده و با تشکیل این جلسه اضطراری به ریاست استاندار تمام موارد مورد بررسی و هماهنگی قرار گرفت.

مدیرکل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: اقدامات گسترده زیربنایی خوبی طی پنج سال اخیر در حال انجام است که تا سال 95 عمده شهرها و مسیرهای ارتباطی دو مسیره شده و در زمان بروز حوادث دیگر مشکلی در زمینه قطع ارتباطات مخابراتی نخواهیم داشت.

محمود قلی‌پور افزود: در مسیر نیکشهر، چابهار و سرباز، برنامه دو مسیره کردن فیبر نوری در حال انجام است که با اجرای آن یک مسیر جایگزین برای چابهار داریم که تا پنج ماه آینده این پروژه به اتمام می‌رسد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =