۰ نفر
۱۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

در روزهای گذشته به خصوص پنجشنبه و جمعه، هوای استانهای آذربایجان شرقی و غربی، ایلام و کردستان به دلیل غبارهای عربی به شدت آلوده بود.

امید سلیمی بنی: بحران آلودگی هوا، آذربایجان شرقی و غربی، ایلام و کردستان را فراگرفته است. از یک سو، آلودگی هوای تبریز، مرکز آذربایجان شرقی 4 برابر استاندارد گزارش شده و از طرف دیگر، در مهاباد، یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی، دید افقی ساکنان به 200 متر کاهش یافته است.

جانشین مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: هم اکنون میزان آلودگی هوای تبریز چهار برابر حد طبیعی بوده و وارد وضعیت بحرانی شده است.

بنا به اظهارات مهدی قمی در حال حاضر متوسط میزان آلودگی هوای تبریز 200 میکروگرم بر هر مترمکعب است که نسبت به میزان طبیعی این واحد (50 میکرگرم) وضعیت بحرانی تلقی می شود.

این مقام مسئول، بیشترین آلودگی روز گذشته در تبریز را 750 میکروگرم عنوان کرده که 15 برابر حد معمول است. کارشناسان می گویند این میزان آلودگی رقمی بسیار بالاست که می تواند برای بیماران قلبی و تنفسی بسیار خطرناک باشد.

قمی با بیان اینکه از آغاز سالجاری تاکنون برای شانزدهمین روز است که هوای تبریز در حالت بحرانی قرار می گیرد، می گوید: طبق پیش بینی اداره هواشناسی از روز شنبه، از میزان آلودگی هوای تبریز کاسته می شود.

براساس گزارش های رسیده ، این آلودگی هوا که ناشی از ورود گرد و غبار از غرب و جنوب کشور است ، علاوه بر تبریز در چند شهر دیگر استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

دید در سردشت به 200 متر رسید

در همسایه غربی این استان نیز، وضعیت مشابهی حاکم است. بنا به گفته مسئولان محلی این استان، آلودگی هوای ناشی از ریزگردهای عراقی، هوای کردستان را تیره و تار کرده. گرد و غبار بی سابقه ای که از عصر پنجشنبه آغاز شده، مردم شهرستان سردشت واقع در جنوب آذربایجان غربی را غافلگیر کرده است.

رییس اداره هواشناسی سردشت، شهر دیگری در نزدیکی مهاباد می گوید دید افقی در سردشت روز پنجشنبه گذشته به 200 متر رسیده بود که رفته رفته از میزان آلودگی در روز جمعه کاسته شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت، منشا این پدیده را ریزگردهایی می داند که از عراق وارد کشور و به تبع آن شهرستان سردشت شده است.

به گفته 'رزاق حسن پور'بر اساس اندازه گیری دستگاه سنجش ذرات معلق در هوا، میانگین این ذرات هم اینک یکهزار و 480 میکروگرم در مترمکعب و 10 برابر حد مجاز است.

این مقام مسئول به سردشتیها توصیه کرد: "بر اساس شاخص کیفیت هوا، وضع کیفی هوا در زمان حاضر در سردشت خطرناک است و به بیماران قلبی و تنفسی توصیه می شود به هیچ وجه از منازل خود خارج نشوند."

نفس ایلامی ها به شماره افتاد

به دنبال ورود توده گرد و غبار بسیار غلیظ به فضای مناطق وسیعی از استان ایلام از عصر روز پنجشنبه، عروس زاگرس 'شهر ایلام' در هاله ای از گرد و خاک فرو رفته و نفس کشیدن برای ایلامی مرزنشین سخت شده.

بر اساس اعلام کارشناسان، منشا پدیده گرد و غبار فرامنطقه ای است. در حالی که اوج آلودگی هوا در ایلام معمولا تیر ماه است اما امسال بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی، مردم این استان بیش از نیمی از روزهای فصل بهار را شاهد گرد و غبار بودند.

مرزداران ایلامی اکنون در مصاف با گرد و غبار نفسشان به شماره افتاده است.

 ناگفته پیداست گرد و غبار به عنوان یک مشکل منطقه ای در حال تبدیل شدن به یک معضل و مساله جهانی و بین المللی است.

بر اساس اعلام مرکز هواشناسی ایلام اکنون دید افقی در شهر مرزی مهران و شهر ایلام به کمتر از 200 متر رسیده و 'خاک بارشها' همچنان ادامه دارد.

پزشکان نیز به مردم توصیه کرده اند که برای مقابله با آثار سوء آلودگی هوا از ماسکهای مناسب تنفسی و یا پارچه های مرطوب استفاده کنند.

همچنین به بیماران قلبی و تنفسی، سالخوردگان و کودکان توصیه شده از تردد غیر ضروری در فضای آزاد خودداری کنند.

کردستان، اسیر گرد و خاک

در شهرستاهای مختلف کردستان نیز ریزگردهای عربی، نفس مردم را تنگ کرده، سنندج و قروه از شهرهایی هستند که آلودگی هوا در آننها محسوس است. منشا ریزگردهای این استان نیز بیابانهای عراق شناخته شده. مسئولان محلی از بیماران قلبی و ریوی خواسته اند در سطح شهر، تردد نکنند.

پدیده ریزگردهای عربی چند سالی است باعث آلودگی هوای مناطق غرب و جنوب ایران شده تا جایی که شهرهایی مانند تهران و اصفهان در مرکز ایران نیز از آن بی نصیب نمانده اند.

گفته می شود در روزهای اخیر، ایران با همکاری مقامات محیط زیست عراق تاکنون یک میلیون متر مربع از اراضی بیابانی این کشور را با عملیات "تثبیت شن" مهار کرده اند، ولی هنوز اراضی بسیاری در بین رودهای دجله و فرات بر اثر خشکسالی تبدیل به بیابان می شوند و با وزش اندک نسیمی، ریزگردهای این اراضی به چشم همسایه شرقی می رود.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۴
    0 0
    در این گزارش خوزستان اصلا مرده!!!!!
  • بدون نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    چرا از لرستان که همین حالا غلظت آلودگی هوا هم اندازه ایلام است بخصوص شهرهای هم مرز ایلام در گزارش نامی برده نشده و همچنین اگر دستگاههای اندازه گیری غلظت هوا میزان گرد و غبار را آزمایش کنند صحت گفتار ما مشخص میگردد .
  • حق جو IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    بابا مسئولین! حواستون نیست؟ وقت ندارین؟ پول ندارین؟! اهمیت نمیدین؟ پس چی؟ بابا این مردم غرب داغون شدن. کی میخاین حرکتی انجام بدین؟ تنها راهش اینه که دعا کنیم گرد و غبار حلق شما هم بره تا کاری بکنین!!!
  • حافظ طبیعت IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    مهم نسیت تو این گزارش از فلان استان نام برده شده یا نه مهم اینه که یه بحران خیلی بزرگ به اسم آلودگی گردوخاک هوای قسمت های غربی جنوب غربی کشور رو تحت سلطه گرفته وتبعات وحشتناکی رو به دنبال داشته که برخورد مسئولین ما علی ظاهر در حد صحبت وبحث و یه سری اقدامات نه در حد وسعت بحران بوده وهمچنان مردم وچرخه ی طبیعی زیست این مناطق باید تاوان ندونم کاری ها رو بدند