۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱

ورود گرد و غبار به آسمان کشور چندسالی می‌شود که به یکی از مهمترین مشکلات محیط زیست کشور تبدیل شده است. مشکلی که حالا تعداد زیادی از سازمان‌ها برای رفع کردن آن دست به کار شده‌اند.

برای بررسی این موضوع که این روزها به بقیه مشکلات آب و هوای تهران نیز اضافه شده است، گفتگویی با جواد بداغ جمالی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی هوای سازمان محیط زیست در کافه خبر انجام دادیم.

جمالی با بیان اینکه از زمان به وجود آمدن مشکل گرد و غبار در آسمان برخی شهرهای کشور تا به حال، دولت چند اقدام اساسی را انجام داده است، گفت: « یکی از مهمترین این اقدامات، تصویب آئین‌نامه گرد و غبار بعد از سال‌هاست. هرچند نواقصی هم داشت اما چون منشا این موضوع فرامرزی بود، وزاتخانه‌ها مکلف شدند که کار منطقه ای انجام بدهند و در این ارتباط ما حدود هفت نشست را در سطح وزرا و معاونان وزرا داشتیم و بعد از آن چند نشست چندجانبه با شرکت کشورهای عراق، سوریه و قطر داشتیم که در ترکیه و ایران برگزار شد.»

او ادامه داد: «اقلیم جهان در حال عوض شدن است و این تغییر رفتار طبیعت در به وجود آمدن این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است. عامل دوم تغییر کاربری اراضی بوده است؛ کاربری اراضی عراق بسیار عوض شده و دیگر هیچگونه کشاورزی و کاشت درختان و یا بیایان زدایی در این کشور صورت نمی‌گیرد. نکته سوم جنگ است؛ جنگ و ناامنی باعث شده که این اتفاقات تشدید بشود. نکته چهارم تغییر مدیریت منابع آب در این کشور است. در حال حاضر تعدادی از مسیرهای رودخانه‌ها در این کشور عوض شده است.»

جمالی معتقد است: «در مورد چشمه‌های داخلی گرد و غبار هم باید بگویم که مثلا چشمه‌های گرد و غباری که در کرمان و یا شهرهای اطراف آن وجود دارد توسط تصاویر ماهواره‌ای کاملا شناسایی می‌شود. ما حتی می‌دانیم که چه ساعاتی این گرد و غبارها شکل می‌گیرد. در سال‌های اخیر ما سعی کرده‌ایم که برنامه‌های ملی‌ برای رسیدگی به این موضوع در نظر بگیریم. اما این موضوع در مورد چشمه‌های خارجی گرد و غبار فرق می‌کند. ما نمی‌توانیم هرزمان که می‌خواهیم به عراق برویم و کانون‌های تشکیل گرد و غبار را بررسی کنیم. یا گرد و غباری که از صحرای آفریقا و یا عربستان می‌آید.»

او ادامه داد: «ما سال‌هاست که تلاش می‌کنیم که به مسئولان این کشورها بقبولانیم که با ما وارد مذاکره شوند و به گونه‌ای این مشکل را حل کنند چرا که در این صورت خودشان هم مشکل گرد و غبار شهرهایشان حل می‌شود. در حال حاضر شهرهایی مانند کربلا در عراق آنچنان درگیر مشکل گرد و غبارند که حتی تا پنجاه متر جلوتر را نمی‌شود دید ولی خب به خاطر مشکلات امنیتی و اینکه شرایط در این کشور عادی نیست این قضیه برای آن‌ها در اولویت نیست و بنابراین هنوز کار خاصی برای حل کردن این مشکل انجام نشده است.»

پرونده خبرآنلاین در مورد گرد و غبار در کشور را می توانید روز پنجشنبه در صفحه اجتماعی بخوانید.

47/231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =