مقایسه میزان گرد و غبار در فروردین ماه سال 89 با فروردین امسال نشان می‌دهد با توجه به ورود سه موج گرد و غبار از کشور عراق به ایران، غلظت گرد و غبار و استان های درگیر با این پدیده، سه برابر افزایش داشته است.

چهارده سال است که ذرات ریزگرد مهمان آسمان کشورند. ذراتی که هرچند در ابتدا سه شهر کشور را درگیر خود کرده بود اما حالا به 22 استان کشور وارد شده و اینطور که مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند قرار هم نیست به این زودی‌ها بروند.

از زمانی که این گرد و غبار وارد کشور شده‌اند و با گرد و غبارهای ناشی از چشمه‌های داخلی کشور ترکیب شده‌اند، هرچند وقت یک بار در طول سال، موج‌هایی از این پدیده طبیعی در کشور به وجود می‌آید.

مقایسه میزان گرد و غبار در فروردین ماه سال 89 با فروردین امسال نشان می‌دهد با توجه به ورود سه موج گرد و غبار از کشور عراق به ایران، غلظت گرد و غبار و استان های درگیر با این پدیده، سه برابر افزایش داشته است. در تیر ماه سال گذشته میزان غلظت گردوغبار در استان خوزستان بالغ بر هزار و840  میکروگرم در متر مکعب ارزیابی شد که این میزان 7 برابر استاندارد مجاز است.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، 80، 90 درصد این گرد و غبارها از کشورهای همسایه می‌آیند و درصد کمی از چشمه‌های تولیدکننده گرد و غبار، در داخل کشورند. در سال‌های اخیر مسئولان کشور سعی کرده‌اند با تشکیل دادن کمیته‌هایی، با رایزنی با مسئولان محیط زیست کشورهایی مانند عراق و سوریه، قدم‌هایی را در این راه بردارند؛ قدم‌هایی که البته هنوز به مقصد نرسیده وموفقیتی را نصیب ایران نکرده‌اند.

در خبرهایی که لینک آن‌ها در زیر آمده است، می‌توانید آخرین اتفاقات در این مورد را بخوانید و مروری بر داستان پرماجرای این ذرات داشته باشید.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =