مدیرعامل خانه سینما معتقد است تصویب و اجرایی شدن طرح سامان‌دهی تشکل‌های مردم‌نهاد موجب چند دهه عقب‌گرد در زمینه ان.جی.اوها خواهد شد.

سمیه علیپور: محمدمهدی عسگرپور در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره این طرح که موجب شکل‌گیری نهادی نظارتی بر ان.جی.اوها که خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی را نیز شامل می‌شود، اظهار داشت: «برای صحبت در این زمینه ابتدا باید تحلیلی از نگاه تصمیم‌گیران در این زمینه داشته باشیم. این‌که چطور تعدادی از نمایندگان مجلس چنین تصمیمی گرفته‌اند.»

او ادامه داد: «درک این مسئله کار سختی نیست که باید به حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد توجه شود. ان.جی.او‌ها در کشور ما باید جایگاه مشخص داشته باشند و مورد توجه قرار گیرند. همچنین مسئولیت‌های مختلف نباید فقط روی دوش دولت باشد. همه این‌ها به علاوه آن چیزهایی که در این سال‌ها در مورد ان.جی‌.اوها گفته شده، امروز باید در برنامه سامان دادن به این تشکل‌ها قرار گیرد.»

مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: «این نیاز کاملا روشن است، اما طبق معمول در کشور ما پاسخ روشنی هم دارد؛ در سال‌های اخیر هر جا که دولت و مجلس احساس کردند موضوع مهم است، نظارت‌های خود را زیاد کردند و سیستم‌های نظارتی برای آن به وجود آورند.»

عسگرپور گفت: «به عنوان مثال در دهه 70 که مسئولیتی در فارابی داشتم چهار پنج سالی تلویزیون نرفته بودم، یعنی بین سال‌های 77 تا 81. بعد از پنج سال که به ساختمان صداوسیما رفتم، دیدم ساختمان‌ها زیاد شده و کارمندان بیشتری آنجا حضور دارند و کلی فلش اضافه شده که اداره کل‌ها را نشان می‌دهد. اولین مسئله برایم این بود که این اداره کل‌ها را بشناسم و دیدم که یکی بر دیگری نظارت می‌کند و اداره کل سوم بر این دو نظارت می‌کند. بنابراین کلی سیستم نظارتی بر هم نظارت می‌کنند و حاصل آن را هم در خروجی این سال‌های تلویزیون می‌بینیم.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «از آن‌جا که فهمیده‌ایم شبیخون فرهنگی صورت گرفته، از ادبیات نظامی استفاده می‌کنیم، سنگر می‌چینیم، سیم‌خاردار می‌گذاریم و اعتقاد داریم دشمن با ادوات نظامی می‌آید و ما هم باید دفاع کنیم. این دفاع به شکل نظارت و شکل‌گیری اداره کل‌های نظارتی نمود و بروز پیدا می‌کند.»

او گفت: «تفکری که در مجلس موجب بیان چنین طرحی شده ناشی از وجود همین نوع نگاه است. از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس از من دعوت شد و دیداری داشتیم. اتفاقا در آن جلسه حرف‌های خوبی گفته شد. احساس کردیم خدا را باید شاکر باشیم که آنان می‌خواهند به این موضوع توجه کنند. تصور کردیم آنان فهمیدند که باید دست‌ها باز باشد و باید فعالیت‌ها را گسترده‌تر کنند.»

این کارگردان اظهار داشت: «ما برگشتیم و بعد از مدتی با این طرح مواجه شدیم که به اعتقاد من موجب عقب‌گرد خیلی اساسی و چند دهه‌ای خواهد شد. گویی به بیست یا سی سال قبل برگشته‌ایم. تمامی این سیستم‌های نظارتی که به وجود می‌آید قطعا باعث ایجاد نهادهای شبه دولتی خواهد شد.»

عسگرپور در مورد اجرایی شدن این طرح گفت: «اگر این طرح تصویب و اجرا شود به جای اینکه با وزارت ارشاد مواجه باشیم با چیز دیگری روبرو می‌شویم که شبیه ارشاد است، اما اسمش را می‌توان ان.جی.او گذاشت. در غیر این صورت گویی امکان حیات برایشان وجود ندارد.»

او درباره نتایج این طرح اظهار داشت: «به نظر من این اتفاقی که می‌افتد به هیچ وجه مناسب حال سازمان‌های مردم‌نهاد نیست و هیچ نوع بوی ترقی از آن به مشام نمی‌رسد و نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند بلکه برای ان.جی.اوها موانع جدی هم به وجود می‌آورد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =