اهالی سینمای ایران در مواجهه با یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزهای سینما، در مورد خانه سینما، خانه کارآفرینان سینما و وضعیت تهیه‌کنندگی دیدگاه‌های مختلف خود را بیان کردند.

سمیه علیپور:‌ در پی برگزاری نشست تهیه‌کنندگان در خبرآنلاین جمعی از اهالی سینمای ایران دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مطرح شده در این جلسه از جمله صدور پروانه ساخت از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان، جایگاه کنونی خانه سینما، جدا شدن تهیه‌کنندگان از خانه سینما و شکل‌گیری جامعه اصنافی جدیدی بیان کردند.

الوند: کارفرما خواندن تهیه کنندگان غلط است
عضو هیئت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران معتقد است هم معنا تلقی کردن کارفرما و تهیه‌کننده اقدامی نادرست است.

سیروس الوند در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد مسئله لزوم تفکیک خانه سینما از خانه کارآفرینان و حضور تهیه‌کنندگان در جامعه صنفی دیگری غیر از خانه سینما که در نشست تهیه‌کنندگان در خبرآنلاین عنوان شد، اظهار داشت: «اساساً کارفرما کارش چیز دیگری غیر از تهیه‌کنندگی است.»

او ادامه داد: «وضعیت و نوع کار تهیه‌کننده با سرمایه‌گذار که کارفرماست فرق می‌کند. تهیه‌کنندگی یک پست تخصصی است که به او جایزه هم تعلق می‌گیرد و این کار ربطی به سرمایه‌گذاری ندارد.»

متن کامل سخنان الوند را اینجا بخوانید.

برزیده: مدیریت دولتی سینما با بعضی تهیه‌کنندگان بده‌بستان دارد
عضو هیئت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به حمایت مدیریت دولتی سینما از تهیه‌کنندگان تاکید کرد شعار انقلاب حمایت از فرهنگ بود.

عبدالحسن برزیده در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین،‌ با اشاره به اقدامی که مدیریت دولتی سینما از تهیه‌کنندگان صورت داده، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد مدیریت دولتی سینما با بخشی از تهیه‌کنندگان هماهنگی‌هایی انجام داده و بده‌بستان‌هایی وجود دارد که انگیزه آن چندان برای من قابل درک نیست. شعار انقلاب این بود که از بخش فرهنگی حمایت صورت بگیرد، اما امروز عملاً می‌بینیم که حمایت از سرمایه و پول صورت می‌گیرد.»

او درباره بخشی از سخنان سیدضیا هاشمی در جلسه تهیه‌کنندگان در خبرآنلاین که به صدور مجوز ساخت فیلم از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان اشاره داشت،‌ گفت: «قطعاً اتفاقاتی که اخیرا در سینما به سود سینمای ایران نیست. در این شرایط اگر آقای سیدرضا میرکریمی بخواهد پروانه ساخت بگیرد باید نزد آقای هاشمی برود. نمی‌خواهم در مورد آدم‌ها قضاوت کنم، اما در نگاهی کلی این شرایط نشان می‌دهد که بخشی از سینما که دارای پول است،‌ از جمله تهیه‌کننده، سینمادار و پخش‌کننده‌ها در سینما تبدیل به یک قدرت می‌شوند که این قدرت می‌تواند مانع ساخت فیلم خوب شود.»

متن کامل سخنان برزیده را اینجا بخوانید.

ساداتیان: نبود تعادل در عرضه و تقاضای فیلم پاشنه آشیل اتحاد تهیه‌کنندگان است
عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقد است نامتناسب بودن میزان تولیدات سینما با فضای اکران، پاشنه آشیل اتحاد میان تهیه‌کنندگان است.

سیدجمال ساداتیان با نگاهی به سخنان مرتضی شایسته و سیدضیا هاشمی در نشست خبرآنلاین در زمینه اتحاد میان تهیه‌کنندگان در صنف جدید تهیه‌کنندگی اظهار داشت: «انتخاباتی در میان تهیه‌کنندگان برگزار شد و براساس آن اتحادیه تهیه‌کنندگان شکل گرفت و افرادی دور هم جمع شدند. صرف حمایت دولت و گرد هم آمدن تهیه‌کنندگان نشانگر این مسئله نیست که دیگر هیچ مسئله‌ای پیش رو نیست.»

او ادامه داد: «باید منتظر بازخوردها شد و اتحادیه بعد از مدتی باید گزارشی از کارها به اعضایش ارائه دهد. پاشنه آشیل اتحاد تهیه‌کنندگان نبود تعادل موجود در زمینه تولید و اکران است. در سال 40 تا 45 فیلم می‌تواند اکران شود و عملاً تعداد فیلم‌های تولیدی بیش از این‌‌ها است.»

این تهیه‌کننده اظهار داشت: «تولید زیاد فیلم و نبود فضا برای اکران آثار موجب بروز اختلافات و تشنج‌‌هایی در جمع تهیه‌کنندگان می‌شود. همین که فرصت دیده شدن تعدادی فیلم فراهم نشود حمله‌هایی به وجود می‌آید که وضعیت باز هم ناخوشایند می‌شود.»

تهیه‌کننده «به رنگ ارغوان» درمورد این دیدگاه سیدضیا هاشمی که به صدور بی‌رویه پروانه ساخت در سال 1389 اشاره داشت، گفت: «در سال 89 تعداد زیادی مجوز ساخت صادر شد. بخشی از این مسئله به سیاست‌های معاونت سینمایی برمی‌گردد. اتحادیه می‌تواند در زمینه کنترل این مسئله در نقش مجری وارد عمل شود. باید مکانیزم و سازوکاری به وجود آوریم که کیفیت بر کیمیت برتری پیدا کند.»

متن کامل سخنان ساداتیان را اینجا بخوانید.

رئیسیان: صدور پروانه ساخت از سوی صنف تهیه‌کنندگی نادرست است
رئیس اسبق کانون کارگردانان سینمای ایران صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان را کار درستی نمی‌داند.

علیرضا رئیسیان درباره موضوع صدور مجوز ساخت فیلم از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان که سیدضیا هاشمی رئیس این صنف در نشست خبرآنلاین به آن اشاره کرد، اظهار داشت: «نمی‌دانم آقای هاشمی نظر شخصی خود را در این زمینه بیان کرده‌اند یا دیدگاه مجمع عمومی و هیئت مدیره، اما آنچه مسلم است کارهای مربوط به کارشناسی امور صدور پروانه ساخت می‌تواند در صنف اتفاق بیفتد، اما صادر کردن و یا نکردن مجوز فیلم‌ها در صنف صلاح نیست.»

او ادامه داد: «اتحادیه تهیه‌کنندگان به عنوان یکی از اصناف سینمایی هم‌سطح با سایر صنوف ایستاده‌اند و آرایی برابر با سایرین دارند. با در نظر گرفتن این نکته اگر فیلمی نیازمند نیازمند ممیزی باشد اعمال آن از سوی صنف کار غلطی است.»

رئیسیان اظهار داشت: «کارهای مربوط به کارشناسی امور صدور پروانه ساخت می‌تواند در صنف اتفاق بیافتد، اما در اصل صدور مجوز و نظارت بر فیلم‌ها باید در بخش دولتی و اداره نظارت و ارزشیابی رخ دهد.»

کارگردان «ریحانه» در مورد نقش معاونت امور سینمایی در کمرنگ کردن خانه سینما در امور اجرایی و سیاست‌گذاری گفت: «معاونت سینمایی به این انزوا کمک کرد. معاونت سینمایی پولی به خانه سینما می‌دهد که همواره و در تمام این سال‌ها در مقابل پرداخت پول از مدیران خانه سینما توضیحاتی در مورد نحوه هزینه کردن آن خواسته است. اینکه مدیریت کنونی خانه سینما از ارائه این توضیحات خودداری کرده‌اند موجب شد شرایط مالی خانه سینما به گونه‌ای شود که می‌بینیم و این نهاد صنفی بیشتر به انزوا برود.»

متن کامل سخنان رئیسیان را اینجا بخوانید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توصیه IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    0 0
    آقا از نظر من.میگم بیخیال شین چون تحریم مالی کردین پولدار ترشدن .تو انزوا کردین راحت تر شدن .فحش دادین سکوت سوزناک کردن .بیخیال دیگه این همه مسائل دیگه تو سینماهست به اونا بپردازین .