چرا استفاده از کتاب کمک درسی در ایران بالاست

استفاده از کتاب‌های کمک درسی از اواسط دهه هفتاد بین دانش آموزان رواج پیدا کرد. آن زمان‌ها با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان زیاد بود و معلمان فرصت کافی برای حل تمرینات بیشتر و رفع اشکال نداشتند، دانش آموزان سراغ این کتاب‌ها می‌رفتند تا حداقل راه‌حل تفصیلی تمرینات داخل کتاب را در اختیار داشته باشند.

 ولی طی سال‌های بعد این کتاب‌ها در انواع مختلف به چاپ رسیدند، و حتی می‌توان گفت از کتاب‌های درسی هم پیشی گرفتند. اگرچه کتاب‌های کمک آموزشی در ابتدای مسیر قرار بود کمبودهای کتاب‌های درسی و آموزش کلاسی را جبران کنند، اما به‌تدریج تغییر رویه دادند، در حدی که اکنون می‌بینیم دانش‌آموزان بین استفاده از این کتاب‌ها و کتاب‌های درسی ناگزیر مانده‌اند و نمی‌دانند دقیقاً باید چه کار کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلیل علاقه و گرایش دانش آموزان به کتاب‌های کمک درسی بپردازیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. 

نقش منابع کمک درسی در فرآیند یادگیری دانش آموزان

به نظر می‌رسد در نظام آموزشی ما کتاب‌های کمک‌درسی طراحی شدند تا کمبودهای کتاب‌های درسی و آموزش مدرسه را جبران کنند. همان طور که می‌دانید کتاب‌های درسی محدودیت‌های خاص خود را دارند و نمی‌توانند آموزش را در حد مطلوب و با جزئیات ارائه نمایند؛ بنابراین نیاز است منابع دیگری این خلأ را جبران کنند. در بعضی موارد نیز، معلمان به‌دلیل تعداد زیاد دانش آموزان یا محدودیت زمان نمی‌توانند همه مباحث را آموزش دهند و دانش آموزان علاقه‌مند ناچار می شوند در کتاب‌ها و منابع کمک آموزشی به دنبال پاسخ سوالشان بروند. در موارد خاص نیز ممکن است دانش آموز سؤالی داشته باشد که برای پاسخ دادن به آن به معلمش دسترسی نداشته باشد، در این شرایط هم کتاب‌های کمک آموزشی این کمبود را جبران می‌کنند.

در اصل، استفاده از منابع کمک آموزشی خوب است و می‌تواند نواقص نظام آموزشی را جبران کند؛ اما به نظر می‌رسد، در عمل این منابع با کتاب‌های درسی در یک راستا قرار ندارند. قرار بود این منابع، کمکی برای معلمان باشند، اما اکنون وعده‌ی تخفیف ویژه و خرید کتاب کمک درسی با ۵۰ درصد تخفیف حتی معلمان را نیز وسوسه می‌کند، تا وقت کلاس را به‌جای کتاب درسی، صرف کتاب کمک‌درسی کنند.

چرا استفاده از کتاب کمک درسی در ایران بالاست

دلایل محبوبیت بالای کتابهای کمک درسی در ایران

محبوبیت کتاب‌های کمک درسی بین دانش آموزان و حتی اولیا و معلمین در ایران بنا به دلایل مختلفی شکل گرفته است. در ادامه ما چهار دلیل اصلی این موضوع را توضیح خواهیم داد که بیش از دیگر موارد موجب محبوبیت کتاب‌های کمک آموزشی شده:

  • رشد فزاینده ناشرین کتاب‌های کمک درسی

افراد و حتی سرمایه گذارانی وجود دارند که سودهای چند میلیاردی از این قضیه می‌برند و به همین دلیل مدام به آن دامن می‌زنند و زمینه رشد و گسترش ناشران کتاب‌های کمک درسی را فراهم می‌کنند. آن‌ها با توجه به اینکه تحت هر شرایطی توسط نظام آموزشی حمایت می‌شوند، کار خود را ادامه می‌دهند و برایشان مهم نیست چقدر هزینه صرف تبلیغات می‌کنند.

  • ضعف سیستم آموزشی مدارس

ضعف در سیستم آموزشی به‌طور غیر مستقیم در این موضوع تأثیر دارد. رقابتی که به خاطر رتبه کنکور در اغلب خانواده‌ها ایجاد شده است. خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر فرزندشان این کتاب‌ها را نخواند، در کنکور رتبه خوبی نمی‌گیرند که دست بر قضا همین طور است. این همان حمایت غیرمستقیمی است که باعث پر و بال گرفتن و رشد ناشرین این کتاب‌ها می‌شود.

  • حمایت سرمایه گذاران از ناشرین این کتاب‌ها

به نظر می‌رسد برای کمتر شدن این آسیب‌ها باید منابع و کتاب‌های کمک آموزشی استانداردسازی شوند، تا در تقابل با کتاب‌های درسی قرار نگیرند. حمایت افراد سرمایه دار از این موضوع باعث شده که تعداد نناشران این کتاب ها و تولیدات آنها مدام در حال افزایش باشد؛ این روند اصلاً مناسب نیست.

  • تبلیغات گسترده رسانه‌ای

از دیگر دلایل محبوبیت کتاب‌های کمک درسی، هزینه‌های هنگفتی است که این ناشرین هر ماه در حال صرف آن هستند. هزینه‌هایی که اغلب صرف تبلیغات رسانه‌ای و تلویزیونی می‌شود تا مخاطبان جدیدی جذب کند.      

 

چرا استفاده از کتاب کمک درسی در ایران بالاست

 

آسیبهای منابع آموزشی نامناسب

با توجه به اینکه استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی کاملاً فاقد آسیب نیست، در این بخش از مطلب قصد داریم درباره آسیب‌های استفاده از این منابع صحبت کنیم؛ البته نه منابع مناسب، بلکه منابع و کتاب‌های کمک آموزشی نامناسب!

اولین آسیب کتاب‌های کمک درسی این است که راهنمای برنامه ریزی درسی را از کارایی می‌اندازند، یا اهمیت آن برای دانش آموزان کم رنگ می‌کند. در نتیجه ذهن دانش‌آموز آشفته می‌شود و بین انتخاب کتاب درسی و کتاب کمک‌درسی مردد می‌ماند. از سوی دیگر چون محتوای این دو کاملاً با هم هماهنگ نیست، دانش‌آموز نمی‌داند باید کدام یک را به‌عنوان منبع اصلی قرار دهد. بنابراین کتاب درسی کنار گذاشته می‌شود و کتاب کمک‌درسی محور اصلی مطالعه قرار می‌گیرد.

این گروه از کتاب‌ها فشار و استرس مضاعفی به معلم، دانش‌آموز و خانواده وارد می‌کنند. معلم مجبور می‌شود روی حل مسائل کتاب‌های کمک‌درسی تأکید و تمرکز کند و استفاده از کتاب درسی به حاشیه می‌رود. دانش‌آموزان هم فشار زیادی را باید تحمل کنند و ساعات بیشتری را علاوه بر ساعات حضور در مدرسه، صرف حل تمرینات اضافه کنند.

مزایای استفاده از منابع کمک درسی

منابع کمک آموزشی مناسب تمامی نکات کتاب درسی را به بهترین شکل برای دانش آموز تشریح می‌کند، و به حل تمرین‌های موجود در کتاب به ساده‌ترین زبان ممکن می‌پردازد. در گذشته این کتاب‌ها فقط در ایام امتحانات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ولی از زمان آغاز به کار آموزش دانش آموزان به روش مجازی، اهمیت و جایگاه بهتری پیدا کرده‌اند. از مزایای استفاده از کتاب‌های کمک درسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقرون به صرفه بودن این کتاب‌ها
  2. کیفیت بالای مطالب آموزشی
  3. تنوع و تشابه مطالب به کتاب درسی
  4. امکان استفاده در هر مکان و زمانن

اگر قصد تهیه کتاب کمک درسی دارید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه اینترنتی فرآموز است. این فروشگاه سال‌ها تجربه فروش انواع کتاب ‌های کمک درسی، دانشگاهی و زبان را دارد، و تقریباً کتابی نیست که در آن یافت نشود. همچنین خیالتان راحت است که از یک فروشگاه اینترنتی معتبر خرید می‌کنید و می‌توانید کلیه کتاب‌های مورد نظرتان را به آسانی و با اطمینان خاطر خریداری کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1564653

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =