ترکیه خطاب به آمریکا: جنگنده ندهید تا از روسیه بخریم

ایرنا نوشت: خبرگزاری اسپوتنیک از تصمیم دولت ترکیه برای خرید جنگنده های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسیه در صورت عدم فروش جنگنده های اف-۱۶ از سوی دولت واشنگتن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه امروز  گفت ترکیه در صورت توقف فروش جنگنده های «اف-۱۶(F-۱۶) از سوی آمریکا، می تواند جنگنده های سوخو-۵۷ و سوخو-۳۵ روسیه را خریداری کند.

دمیر تاکید کرد: اگر فرآیند خرید و ارتقا جنگنده های اف-۱۶ نتیجه ای نداشته باشد، ترکیه بدون جایگزین باقی نمی ماند و در صورت لزوم، موضوع خرید سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ را از روسیه می توان در هر زمان از سر گرفت. دمیر که اظهاراتش از تلویزیون ترکیه پخش می شد، گفت: صنعت دفاعی ما هرکاری برای اطمینان از تامین امنیت کشور انجام می دهد و اگر به چیز اضافی نیاز باشد، ما همیشه می توانیم راهی برای آن پیدا کنیم.

این اظهارات پس از آن انجام شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت واشنگتن از آنکارا خواسته به جای جنگنده های اف-۳۵، خرید جنگنده های اف-۱۶ را در برنامه قرار دهد.

هفته گذشته دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا پس از کنار گذاشته شدن از برنامه جنگنده های تهاجمی مشترک، اف-۱۶ بیشتری را به ناوگان هوایی خود به جای نسل پیشرفته تر آن یعنی سری اف-۳۵ اضافه می کند.

اختلاف میان آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از این پروژه شد، پس از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه های دفاع هوایی اس -۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. واشنگتن در واکنش به این اقدام دولت آنکارا، فروش جت های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل آنچه ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه خواند، لغو کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1564972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    8 4
    دمیر جان بیا اصلا ما بهت فاطر313 بدیم
  • یوسف IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 2
    دست ترکیه برای روسیه و امریکا رو شده دیگه دنیا میدونه دو رو تر از اردوغان نیست. شک نکن نه روسیه بهش بفروشه نه امریکا بهش که متحده اعتماد میکنه که بده نه روسیه ترکیه حزب باده خوده امریکا خوب دستش اومده اردوغان قابل اعتماد نیست
  • نواصر DE ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 2
    این هم از اون خبرا بود نیروی هوایی ترکیه تمام عمرش با زیرساخت غربی و آموزش های غربی سر و کار داشتند الان یکهو بیاد جنگنده با زیرساخت چینی و روسی بخره!! عضویت ترکیه در پیمان ناتو چی میشه رجب قلی هزینه ایجاد زیرساخت جدید و دوباره رو می‌دونه این حرف رو میزنه ؟!؟؟ هم نمیشه هم خدا رو بخای هم خرما رجب جدیدا انقد چرت و پرت میگه که حساب نداره. البته آدمای عاقلی هستن تو دستگاه دولت ترکیه برای گفتن آمریکا باید به جای اف_۳۵ اف_۱۶ وایپر یا همون مدل آخر رو بهمون بده چون هم زیرساخت رو دارن هم آموزش کم هزینه تره و می‌تونه با سلاح های موجود تطبیق بخوره با اف_۱۶ های بلاک ۵۲/۵۰ فعلی برتری هوایی افتاده دست یونانی که رافال و اف_۱۶ بلاک ۷۰ وایپر داره که اون هم با مخالفت لابی ارمنی که بسیار با بایدن نزدیکه مواجهه میشه و تو این چهار سال بایدن باید قید اف۱۶ بلاک۷۰ رو بزنن رجب خان اون موقع که می‌رفتی با عمو پوتین بستنی میخوردی و اس_۴۰۰ میخریدی فکر میکردی خیلی زرنگی !!! الان که شدی چوب دو سر ..... عمو پوتین هم بهت گفته باید پول گاز رو بیشتر کنید اس_۴۰۰ دیگه نمیفروشیم زمستان امسال هم ادلب رو باید تخلیه کنی
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 3
    آقایان ادعا ( خطاب به اردوغان و مقام های ترکیه ) ، آمریکا سفارش ۴ ۵ تا بهترین از متحد ها و ثروتمند ترین متحد های خودش رو برای این جنگنده رد کرده چون می‌دونه شما جنگ‌افزار روس دارید و احتمال اینکه روسیه دست به دزدی و سرقت اطلاعات این جنگنده بزنه بسیار بالاست برای همین حذف تون کرد . تایوان ( چون هنوز به رسمیت شناخته نشده و نفوذ چین در اون بسیار بالاست ) ( این البته چون متحد درجه ۱ آمریکاست اگر توسط آمریکا به رسمیت شناخته بشه احتمالش فروشش هست ) اندونزی ( چون خریدار قدیمی جنگ افزارهای روسیه بوده است ) و حالا هم شما . شما اس ۴۰۰ برگدونید روسیه ، تا شب نشده ۱۰ فروند F-35 محموله اولیه شما که ۱.۴ میلیارد دلار پول دادید براش بهتون تحویل داده میشه . در غیر این صورت یونان ، نروژ ، هلند ، انگلیس ، فنلاند ، سوئیس و ایتالیا و اسپانیا اف ۳۵ هاشون تحویل گرفتن و شما اف ۱۶ مجبورید بخرید . اتحاد با آمریکا را فدای چرب زبانی روسیه نکنید .