چگونه سیاست‌های ضدایرانی باکو پیامدهای وارونه به همراه دارد؟

هرچند حمله‌ احتمالی ایران به آذربایجان می‌تواند تنش‌زایی گسترده و پاسخ تلافی‌جویانه، احتمالا با مشارکت ترکیه، را به‌همراه داشته باشد، اما رهبران ایران نشان داده‌اند که اگر تحت فشار قرار بگیرند لحظه‌ای برای حمله به دشمنان‌شان تردید نخواهند کرد.

به گزارش خبرآنلاین، الدار مامدوف، مشاور سیاسی سوسیال دموکرات ها در کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در تحلیلی برای ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت: رفتارهای ضدایرانی اخیر دولت آذربایجان (از جمله اتهام بی‌اساس علی‌اف به ایران در زمینه قاچاق مواد مخدر از منطقه قره‌باغ به روسیه و اروپا و بازداشت تعدادی از روحانیون شیعه در آذربایجان) کاملا بیانگر این است که علی‌اف قصد کاهش تنش‌ها با تهران را ندارد. 

پیروزی نظامی باکو در جنگ با ارمنستان چنان جسارتی به علی‌اف داده که آشکارا همسایه جنوبی‌اش را به چالش می‌کشد. علی‌اف گمان می‌کند پشتیبانی نظامی آنکارا و تل‌آویو از باکو به اندازه کافی در برابر تهران بازدارنده است.

طبق ارزیابی‌های علی‌اف، حمایت اسراییل به معنای حمایت واشنگتن از باکو هم هست – به ویژه اینکه، چشم‌انداز احیای برجام هنوز نامعلوم است و وزیر خارجه آمریکا نسبت به استفاده از «سایر گزینه‌ها» در صورت شکست دیپلماسی هشدار داده است.

در واقع، از زمانی که آتش دشمنی بین آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ بار دیگر شلعه‌ور شد، گروهی از اندیشکده‌های آمریکایی تلاش کردند تا این منازعه را به ایران بکشانند با این امید که ایرانیان آذری‌تبار رویای دیرین تندروهای واشنگتن را به حقیقت تبدیل کنند – یعنی در بهترین حالت تجزیه ایران بر اساس خطوط قومی، یا، دستکم تقویت جنبش‌های تجزیه‌طلب مسلح که باعث خواهد شد تهران مجبور شود روی مسائل داخلی‌اش تمرکز کند.

هر یک از این دو پیامد، پیروزی بزرگی برای اسراییل خواهد بود- و این پیروزی انگیزه‌ای کلیدی برای این گروه از اندیشمندان آمریکایی است. با افزایش تنش بین تهران و باکو، این تندروها به هدف‌ دیرین‌شان خواهند رسید. همچنین، علی‌اف می‌پندارد مزایای احتمالی کرنش در برابر اسراییل و ایالات متحده بیشتر از خطرات و هزینه‌های خشمگین کردن ایران است.

اما به‌نظر می‌رسد که این اطمینان خاطر علی‌اف نابجاست و پیامدهای وارونه به همراه دارد. رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرزهای آذربایجان به منظور آمادگی برای حمله طراحی نشده بود، بلکه هشداری بود به باکو برای نشان دادن نارضایتی تهران از سیاست‌های غیردوستانه آذربایجان. هرچند ایران به دلیل پرداختن به چالش‌های خلیج فارس در دهه گذشته تا حدودی از منطقه قفقاز غافل ماند،، اما این کشور نشان داده که می‌تواند با سازگاری بسیار بالا و هزینه اندک وارد جنگ‌های نامتقارن شود. یکی از پیامدهای حتمی لاف‌زنی‌های علی‌اف این است که تهران روی تقویت بازدارندگی‌اش در برابر آذربایجان متمرکز خواهد شد. 


برغم تلاش‌های دولت آذربایجان برای محدود کردن ارتباط این کشور با شیعه‌گرایی، استقبال از گسترش سنی‌گرایی در کشور برای دور نگه داشتن آذربایجان از ایران و نزدیک کردن آن به ترکیه و همچنین تلاش برای شکل‌گیری نوعی شیعه ملی مخالف با ایران در سال‌های اخیر، کاملا قابل پیش‌بینی است که نارضایتی ناشی از سرکوب مخالفان سکولار توسط علی‌اف شکل مذهبی- سیاسی بگیرد و در بلندمدت گشایشی برای تهران حاصل شود.

تاکید بیش از حد روی پان‌ترک‌گرایی در منازعه با تهران نیز پیامدهای وارونه برای باکو به همراه دارد. برخلاف باور برخی از ایدئولوژیست‌های باکو، تاکید بر ترک بودن نژاد برخی از سلسله‌های تاریخی ایران، مانند صفوی‌ها و قاجارها، نه تنها استدلال مناسبی برای ترویج جدایی‌طلبی در ایران نیست بلکه پیوند ایرانی‌های آذری‌تبار با ایران را تقویت می‌کند.

در واقع، تنش اخیر بین تهران و باکو باعث شد دوباره این دیدگاه دیرین مطرح شود که قفقاز یکی از استان‌های ایران بود و در قرن ۱۹ توسط امپراطوری روسیه از کشور جدا شد. خیزش ملی‌گرایی ایرانی، هم در اشکال مذهبی و هم در اشکال سکولار، یکی دیگر از پیامدهای بلندمدتی است که علی‌اف و هوادارانش نتوانستند آن را پیش‌بینی کنند. یکی از پیامدهای این ملی‌گرایی این است‌ که تهران چرخش به سوی ایروان را شروع کرده و به‌این ترتیب باکو ادعاهایش در زمینه حمایت ایران از ارمنستان را ناخواسته و بدست خودش عملی کرده است.

 به جز این سیاست‌ها، ایران هنوز اصلی‌ترین ابزار بازدارندگی سنتی‌اش را در اختیار دارد: موشک‌هایی که برد آنها کل سرزمین‌های آذربایجان را پوشش می‌دهند. ایران توانمندی‌اش در زمینه حملات موشکی نقطه زن را با حمله به تاسیسات تفتی عربستان نشان داده است، برغم اینکه ریاض روابط امنیتی نزدیکی با آمریکا دارد. 

هرچند چنین حمله‌ای به آذربایجان می‌تواند به تنش‌زایی گسترده و پاسخ تلافی‌جویانه، احتمالا با مشارکت ترکیه، بیانجامد اما رهبران ایران نشان داده‌اند که اگر تحت فشار قرار گیرند لحظه‌ای برای حمله به دشمنان‌شان تردید نخواهند کرد. از این‌رو، ستیزه‌جویی و تحرکات نوپای علی‌اف علیه ایران، خطر تضعیف امنیت بلندمدت آذربایجان را به همراه دارد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    تحلیل سطحی است، ایران بهتر است بزرگ نگاه کند و بجای اختلاف و شکاف، دنبال مشارکت باشد و دشمن تراشی نکند تا بتواند ارزش تاثیرگذاری داشته باشد و نفوذ معنوی اش بیشتر از قبل شود. دشمنان دنبال اختلاف اند جهت ضربه زدن به ایران بزرگ، منطقی باید عمل کرد نه احساسی
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      بهترین تصمیم منطقی در حال حاضر حضور نظامی در منطقه ی قفقازه . کار خیلی بیخ پیدا کرده . ایران باید آماده ی هر اتفاقی باشه .
    • اشکان IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      8 12
      ایران دشمن تراشی نکند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایران چی کار کرده تا تقی به توقی می خوره آدمایی مثل شما میگید ایران دشمن تراشی می کنه!!!!!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    24 19
    بازی با آتش یا آتش بازی ، فرقی باهم ندارند .
  • RO ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    ترکیه اگر جانب باکو را بگیرد ایران هم می تواند از چند جبهه کردها را علیه اردوغان به میدان بیاورد.کردها با سلاح های سبک به چالشی برای ترکیه تبدیل شده اند حالا اگر حمایت یک قدرت منطقه ای را داشته باشند غیر قابل مهار می شوند و شاید بتوانندکنترل شهرهای کردنشین ترکیه را در اختیار بگیرند
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      17 57
      مگه قبلا به غیر از این بود ؟؟همش تقصیر خودمان بود که راه را اشتباهی رفتیم
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      من کورد هستم. باید بگم تبعیض هایی که در ترکیه هست رو ما هم اینجا به دفعات دیدیم... انقدر اینارو نگین
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    ایران از نظر داخلی فعلا در وضعیتی نیست که بخواد وارد یک جنگ دیگر شود و انجام مانور نظامی هم کاری بیهوده بود که هیچ دستاورد ملموسی نداشت. اگر اسرائیل واقعا دارای پایگاه نظامی بود میشد مخفیانه بهش حمله کرد ولی اگر بحث فقط سر عبور و مرود از یک جاده بود بهتر بود که بصورت دیپلماتیک همان ابتدا مسئله حل میشد نه بعد از این همه رجز خواهی و تنش زایی
    • ایرانی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      رزمایش کمترین کار ممکن در برابر گزافه‌گویی علی‌اف و اردوغان بود و زودتر از این‌ها باید انجام می‌شد.نفوذ معنوی مورد نظر شما تا بخواهد به سرانجام برسد آب از سر گذشته است.
    • م س IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      شما مثل اینکه خواب هستی داداش اسرائیل اف 35 اورده باکو برای حمله به تاسیسات ما ودر مرزهای ما از خاک اذریها جاسوسی میکنه خیلی کار خوبی کردن مانور نشان دادبه دشمن که توانائی مارا ببینه وغلط اضافی نکنه با چهارتا سلاح روز دل علی اف را شاد کردن که درامانی ازشما میپرسم ایا از خاک آذربایجان هرکس بما حمله کنه اذربایجان سالم میمونه جواب من نه هست ولی علی اف ببین چقدر احمق دلخوشی هست که فکر میکنه ایران نمیتونه کاری بکنه بخدا که سپاه ولشکر ما هرکس از هرخاکی بما حمله کنه اول اون خاک را شخم خواد زد انشاالله ماشاالله به سپاه ما ماشاالله به دستاوردهاش.
    • ایرانی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      24 53
      آن‌چه شما می‌گوید فقط جاده نیست، کریدوری است که از نخجوان می‌آید و جنوب ارمنستان را، که هم‌مرز با ایران است، قطع می‌کند و به جمهوری آذربایجان می‌رساند. یعنی ارتباط زمینی ترکیه و جمهوری آذربایجان یا به سخن بهتر، قطع ارتباط ایران با قفقاز و پیامد آن را دیگر نیاز به توضیح ندارد.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    74 75
    الهام علی اف و اربابش عردوغان مدتهاست که بر ضد منافع ملی ایران فعالیت میکنن . اما اخیراً شمشیر رو از رو بستن. ایران نباید با این حرفها خودش رو دلخوش کنه. باید دست جلو رو بگیره و رسماً روی منطقه ی باکو ادعای ارضی کنه .
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    بهترین کار قرارداد قطعی و فوری نظامی بین ایران و ارمنستانه که بر طبق اون ایران نیروهای نظامی خودش رو در عمق مرز مشترک با ارمنستان مستقر کنه . این مساله فوق العاده حیاتیه . همون طور که اسرائیل داخل خاک باکو پایگاه نظامی داره ایران هم باید داخل ارمنستان پایگاه نظامی داشته باشه.
    • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      28 7
      البته حضور نظامی ایران در ارمنستان بدون موافقت روسیه ممکن نیست
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    متاسفانه به دلیل کوتاهی دولتمردان ایران به جای اینکه ما روی خاک باکو ادعا داشته باشیم اونها برای ما شاخ شدن . دیگه وقت دست روی دست گذاشتن و بی تفاوت موندن نیست . اقدام عملی لازمه .
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    چرا مسئولین روی فلسطین حساس هستن و روی باکو نه ؟ هر دوشون سرزمین مسلمان نشین هستن . فقط یک تفاوت دارن و اون اینه که اسرائیلی ها سرزمین ما رو اشغال نکردن اما سران باکو سرزمین های ما رو اشغال کردن.
    • GB ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      6 17
      متاسفانه هدف مقامات باکو و اردوغان تجزیه ایران است.ایرانی که قرار است حامی مستضعفان جهان باشدخود توسط گرگ ها در حال احاطه است مسئولین باید روی این موضوع حساسیت خاصی بخرج بدهند و یکبار برای همیشه مسئله جدایی طلبی که حامیانی در منطقه و همسایگان دارد را به پایان برسانند نباید در فضای مجازی به جولان جدایی طلبان مجال داد
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      1 8
      برادر من نحوه برخورد کشوری بزرگ مثل ایران با کشور همسایه و مسلمان طبیعتا با رژیمی غاصب که به هیچیک از اصول انسانی پایبند نیست و اساسا تشکیل آن دستپخت کشورهای استعماری و برای به آشوب کشیدن منطقه و ایجاد تفرقه بین مسلمانان بوده و به سلاح اتمی مجهز است طبیعتا متفاوت است... صهیونیست های بی وطن کجا...آذربایجان مشنگ کجا.....
  • Javad_jamali_gramliky US ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    97 27
    راجع به گرانی های اخیر، بیکاری جوانان تحصیل کرده و اعتیاد گسترده چه تدابیری اندیشید؟ فساد در حکومت چنان رخنه کرده و علنی شده که مردم از ایران و ایرانی هم متنفر شدند
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      6 17
      به تو چه ؟!
  • حسین IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    ما چیزی بنام آذری تبار تو ایران نداریم ، ترک تبار داریم ، ترک ایرانی هرچه هویت ما ترکان ایرانی رو انکار کنید به همون اندازه با هاتون دشمنی خواهیم کرد . شما خوشتان میاید به فارس ها ، دری تبار بکوییم ؟؟ چیزی که خود فارسا تحمل شنیدن انرا ندارند پس به ماهم نکویید اذری تبار این فقط دشمنی ترک های آذربایجانی با ایران رو افزایش میده
    • ALI CA ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      47 45
      دوست عزیز متاسفم که کامنت شما اصلا بویی از هم گرایی ملی توش نیست چرا با افتحار نمیگید که ایرانی هستید بخدا انقدر که دوستان اذری یا ترک بفول شما روی اول قومیت اشون بعد ایرانی بودنشون مانور میدهند هیج کس دیکه ای اینکارو نمیکنه.
    • مج مج IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      38 44
      باشه شما دوست عزیز ترک هستین ...چرا انقدر متعصب به یک قوم هستین؟ آیا مثلا من که شاید فارس باشم یا نباشم یا همون ترک باشم یا شمالی ...کی میدونه و ااصلا چه فایده ای داره؟ آیا فاشیست و نژاد پرستی و جنگ اقوام بهتره یا اتحاد اقوام؟ ایران و آذربایجان یک سرزمین هستند از گذشته تا به الان که با رویدادهای تاریخی فعلا اوضاع اینگونه شده است... شما خودت از منابع درست سرچ بکن ببین مثلا به انگلیسی اگه سرچ کنی اتفاقا خود ساکنان آذربایجانی برای اینکه هویت خودشونو در مقابل سایر ترکها بدست بیارن در دسته آذری طبقه بندی شده اند و منابع در دسترس با خیلی از زبان ها دسته ای به نام آذری را برای آذربایجان لحاظ کرده است...ولی متاسفانه چیزی به نام پانترکیسم که فقط چیزی جز فاشیست و نژادپرستی نیست باعث تعصب میشه...به نظر من به جای دشمنی و تعصب باید اتحاد و دوستی را جایگزین کرد.
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 15
      دشمنی؟ کی باشی تو و امثال تو؟
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      6 26
      جناب حسین تو انقدر بیسوادی که نمیدونی حتی " دری " یعنی چی!! دری یعنی درباری،یعنی زبان درباری ،زبانی که در دربار پادشاهی به شکل رسمی اسناد و مکاتبات و روابط بین ایالتها در کشور و بین دربار و دیگر کشورها با این زبان صورت میگرفته،دری نژاد یا تبار نیست فقط زبان رسمی یا معیار بوده مثل زبان رسمی امروزه که دیگه بهش نمیگیم زبانِ کتابت میگیم زبان رسانه ،زبانی که رسما حکومت با اون بین تمام استانها و مردم بین هم تعامل دارند مثل کامنتی که شما با اون نوشتی مطلبت رو .و همین زبان هم زبان دیپلماسی ما در دنیاست که با لهجه های فارسی رایج در شهرها بین مردم بومی فرق داره.پانترکیسم فقط بلده شر به پا کنه با جهالت خودش.اتفاقا در راس همه وطن پرستان آذری ها قرار دارند،زبان آذربایجان هم تاتی بوده،بعدا ترکی شده،حالا شما اگه دوست داری فرض کنی ترکی مغولی و آلتایی زبانت هست به خودت مربوطه،ما آذری ها پانترک نیستیم.طرفدار پانترکیسم هم نیستیم به هیچ عنوان.وطن خودمون رو دوست داریم و از مردم خودمون جدا نیستیم ،تو به فکر خودت باش.
    • آسو IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      9 20
      والا تو ترکیه و آسیای میانه و سایر ترکها و اروپا و ... هم به ساکنین جمهوری آذربایجان و آذریهای ایران میگن آذری، خودت رو نکش
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      8 12
      تو خیلی غلط میکنی دشمنی کنی
    • علی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      2 10
      دوست خوب سلام. ی تست از آمازون بخر پول شو من می دم. بهت قول می دم یک درصد از ژن تو تورک نیست. همش ایرانی است شبیه همه ایرانی های دیگه از همه اقوام.
    • ناشناس IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      4 12
      مش حسین نمیدونم بعد از جنگ اخیر ارمنستان وادربایجان به باکو سفر کردی یا نه ولی مردم شیعه آدربایجلن ایران رومثل برادر میدونن و از حضور سلفی ها ی شمال آفریقا توآدربایجان بیزار هستن که اردوغان گرجی تبار یهودی الاصل با تفکرات سلفی اونها رو تو آدربایجان مستقر کرده سلفی ها اخوانی هم گه میدونید به خون شیعه تشنه هستن فرقی نداره فارس باشی ترک باشی آدری...همین که شیعه باشی خونت واسشون حلاله راستی علویان ترکیه هم که قتل عام شدن هم ترک بودن خلاصه بگم خواهشا از طرف خودت حرف بزن نه بقیه مردم
  • علی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    15 50
    اینکه ایران قوی تر و و سنجیده عمل میکند با هر حکومتی باشد این نشانه قدرت احساس ملی گرایانه نیست بلکه قدرت ملی گرایانه ایران است .. ترکیه و عربستان یک رقیب سنتی در منطقه هستند و با چند کلام سخنان اراجیف تن به گستاخی علی اف نمی‌دهند
  • م س IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    در طول تاریخ دیده شده رهبرانی با دین اسلام ستیز کردن بدست خودنابود شدن علی اف در اذربایجان اجازه عزاداری وروضه ودسته رفتن روز عاشورا ممنوع کرده اقام امام حسین خودش جواب علی اف وخانواده اسلام ستیزش را خواهد داد مردم آذربایجان 96درصد مسلمان شیعه وحسینی هستن.
  • م س IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    24 94
    اقای علی اف واقعا ثابت کردی نوکر لایقی هست برای اسرائیل وترکیه با چندتا سلاح روز خیلی خیالت راحت شده ولی بایر بدانی بخدا اینجا ایران است نه ارمنستان بهتره اول لوکاشینکو رئیس جمهور بیله روس را به باکو راه ندی .4
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      30 9
      بلاروس ، نه بیله روس ، اونی که میگی بیله سواره
  • ایران IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    41 60
    الان بهترین زمان برای بازگرداندن سرزمینهای اشغالی به مام وطن است.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    69 32
    ولی ما برای این حماقتهای صدام کوچولوی باکو که در واقع شیرین ترین فرصت تاریخی را برای ما فراهم کرده ههیچ برنامه ای نداریم. ما باید برای این صدام کوچک پالس ضعف و ناتوانی بفرستیم تا جری تر بشود و دست به یک خطای بزرگ بزند. باید بهانه لازم برای حداقل بازگردندان نخجوان را از این صدام کوچولو بگیریم.
  • ایرانی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 11
    هدف، نفوذ ترکیه در قفقاز است که از دوران عثمانی در دستور کار آنان بود و مطرح کردن بحث انحرافی قومیت‌ها شگرد اردوغان و علی‌اف است و پان‌ترکیسم هیزم آتش این فتنه است وگرنه منش جهان‌خوارگی دولت‌مردان ترکیه به شهادت تاریخ شش صد‌ساله‌ی عثمانیان نشان دادا که ترکیه عاشق چشم و ابروی علی‌اف نیست.
  • یاشار IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    12 21
    کامنت هموطنان جز تحقیر طرف مقابل و هیجان چیزی نیست... عرض شود تو قضیه کریدور خود ارمنستان بخاطر منافع ملی خودش و خارج شدن از ایزوله اقتصادی با آذربایجان توافق داشته... حالا تحقیر کشور کوچکتر با اینکه دو طرف اختلاف با هم به توافق رسیده اند این وسط چیه... این نحقیر نشان از همون فرهنگیه که مارو عقب نگه داشته...
  • نادر IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    17 12
    با سلام نمایش اقتدار ایران در مرزهای آذربایجان نشان از عزم و اراده ایرانیان در حمایت از این مرز وبوم را دارد ترکیه و آذربایجان عددی نیستند که ایران را تهدید کنند.
  • معلم IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    9 21
    اون شخصی که به ترک بودن خودش افتخار می کنه بد نیست کمی تاریخ بخونه تابفهمه .سرزمین آذربایجان از۳۰۰۰سال پیش آذرآبادگان بود تا زمانی که مغولها به ایران حمله کردندوایران ویران شدبعدها دوقبیله ترک وبازمانده مغولهابنامهای آقوینلو وقره قویونلو که گوسفندچران بودندمدتهابرسرزمینهایی که امروزآذربایجان وترکیه خوانده می شودحکمرانی کردندوزبان مردم آذربایجان را ازفارسی به ترکی که اکنون خیلی شبیه گویش ترکمنستان ومغولستان است تغییر دادند. واین یک واقعه تاریخی خیلی واضح وروشن است وگرنه به گذشته آذربایجان که نگاه کنید زبان مردمش فارسی است وجودآثار متعددنظم ونثرفارسی مثل آثار نظامی گنجوی ،خاقانی شروانی و...نشان این مدعا است.کوششهای فراوان ترکیه واستعمار برای تضعیف ایران وادعاهای دروغین آنها باعث شده تعدادی افرادبی اطلاع ازتاریخ وپیشینه این سر زمین این تبلیغات دروغ راباور کنند.بهرحال سرزمینهای قفقاز تاشمال چچن وآبخازیا وشرق ترکیه از۳۰۰۰سال پیش متعلق به ایران بوده وباید به مام وطن بر گردد
  • سیدی از تبریز IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    8 18
    الهام و اردوعان یه غلطی کرده اند و معمولا نوکرها از این غلط ها میکنند . چکار میشه کرد که احمقند و نوکر .
  • ولی اله احمدی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    6 7
    ترکیه درحال حاضر قدرتمند شده و اروپا بخاطرترس از ترکیه مثل دوران امپراتوری عثمانی قصد درگیری وجنگ بین ایران و ترکیه رادارندتا هردو کشورضعیف شوند.متاسفانه ترکیه دربرخوردباایران اشتباه می کند
    • ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      4 8
      ترکیه خانه ای برآب است هیبتش پوشالی است آلت دست صلیبیان سابق است مایه حقارت مسلمین با یک فوت به تلاطم می‌افتد هم اکنون هم کابوس خواب شبانه اش را بهم زده کجای ترکیه قدرتمند است؟ در تقابل با ارمنستان؟ که نادان دوست به او از پشت خنجر زده در تقابل با کردهای نگون بخت در کشتن مردم سوریه؟ در ویران کردن روستاهای عراق در بمباران بیمارستان در عراق؟
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 4
    این هم سیاست "دیرینه تفرقه بینداز و حکومت کن" میباشد ،غافل از آنکه در دراز مدت ملل منطقه به دلیل مشترکات قومی و فرهنگی در کنار هم قرار خواهند گرفت
  • ثادمکک IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    گمون نکنم وارونه باشه... بالاخره اونها هم مشاور دارن و میدونن که اقتصاد صهیونیست قویه....و از ضعف اقتصادی ایران اگاهن....بنظرم کاملآ می‌دونن که حلقه امارات اسراییل بحرین آذربایجان و غیره شکل گرفته ....دنیا خیلی عوض و عوضی شده