بهنگام سازی دستورالعمل های بیابان زدایی برای مقابله با فرسایش بادی

جلسه هماهنگی و برنامه ریزی رقومی سازی مطالعات و پروژه های بیابان استان سمنان با حضور عموئی معاون دفتر مهندسی مطالعات،علی حاج بیگلو رئیس گروه مطالعات دفترامور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور،علی ترابی سرپرست معاون فنی وسید فرودین شریعت پناهی رئیس اداره مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و کارشناسان مربوطه به اتفاق آقای محمدی مدیرعامل شرکت طرح آبریز و نماینده شرکت در سالن جلسات شهید نقاشیان اداره کل استان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان علی حاج بیگلو، رییس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بهنگام سازی دستورالعمل های بیابان زدایی برای مقابله با فرسایش بادی و مهار کانون های بحرانی در بیابان خبر داد.

علی حاج بیگلو، مقابله با پدیده بیابان زایی و کنترل فرسایش بادی در مناطق بیابانی کشور را از جمله وظایف دفتر امور بیابان برشمرد و خاطر نشان کرد: این پدیده چالش زا که مختص مناطق خشک و نیمه خشک است در این حوزه با سیاست گذاری و برنامه ریزی مدیریت می شود. 

رییس گروه مطالعات دفتر امور بیابان، وجود شاخص های فنی و اجرایی به روز و کارآمد را امری لازم و ضروری برشمرد و افزود: این شاخص ها اجرای پروژه‌ها را در حداقل زمان ممکن سرعت بخشیده و لازم است شاخص های مذکور در دسترس کارشناسان و دست اندرکاران بخش بیابان زدایی و کنترل فرسایش بادی کشور قرار گیرد. 

حاج بیگلو در ادامه تصریح کرد: دفتر امور بیابان در سال گذشته بر اساس آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی در زمینه اجرای اقدامات بیابان زدایی بویژه فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در منطقه کوبوچی چین، اقدام به بهنگام سازی و ضابطه مند نمودن دستورالعمل های فنی و اجرایی بخش بیابان نموده که این دستورالعمل ها شامل: بادشکن زنده و غیرزنده، نهالکاری و مراقبت و آبیاری، مدیریت بهره وری جنگل های دست کاشت مناطق بیابانی، مدیریت رواناب، مالچ پاشی، حفاظت و قرق، تله رسوبگیر و بذرپاشی و بذرکاری است.

به گفته این کارشناس دفتر امور بیابان، این دستورالعمل ها باید بطور ساده و کاربردی تهیه تا بخشی از نیازهای فنی و اجرایی نیروهای دست اندرکار بیابان زدایی و کنترل فرسایش بادی کشور تامین گردد. 

رییس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها همچنین اظهار داشت: با توجه به قدیمی بودن دستورالعمل های تهیه شده و ضرورت بهنگام سازی علوم و روش های اجرایی پروژه های مورد نظر و همچنین رویکرد سازمان در اجرای پروژه های مشارکتی که در ابلاغیه اخیر سیاست ها و ضوابط مدیریت مناطق بیابانی مورد توجه قرار گرفته، به روز رسانی دستورالعمل های فنی را اجتناب ناپذیر نموده است. 

در ادامه این نشست علی ترابی سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد: با توجه به اهمیت رقومی نمودن تمامی اقدامات صورت گرفته از ابتدا تا کنون و نظر به قدیمی بودن پروژه اجرایی بادشکن غیر زنده در جنوب شهرستان دامغان به میزان ۲۰۰ کیلومتر (اجرا شده در دهه ۶۰) و عدم وجود نقشه های رقومی مقرر گردید پروژه های بادشکن غیرزنده مربوطه طی بازدید مشترک توسط مشاور طرح نقشه برداری و پس از مستندسازی به لایه مربوطه اضافه گردد.

علی ترابی گفت: نظر به اینکه برخی از تخصیص های اراضی در طرح های تهیه شده توسط دفتر امور بیابان شامل طرح های بیابان زدایی، طرح های مدیریت مناطق بیابانی، طرح های اجرایی کانون های بحرانی فرسایش بادی و طرح های اجرایی مدیریت جنگل های دست کاشت صورت گرفته و محدوده های مورد نظر از طرح های مربوطه منتزع گردیده است، مقرر گردید نقشه تخصیص اراضی در محدوده مطالعات و طرح¬های اجرایی به مشاور تحویل داده شود ( با حفظ لایه پروژه های اجرایی) . همچنین فیلدی با عنوان وضعیت موجود، به نقشه های مربوطه اضافه گردد. وپروژه مدیریت چرا و قرق در شرح خدمات طرح مربوطه نمی باشد، مقرر گردید پروژه هایی با عنوان مدیریت چرا و قرق از نقشه موجود حذف شود.

علی ترابی سرپرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از پروژه های بیابان زدایی بصورت مشارکتی با نهاد ها و ارگانهای دولتی مانند اداره حفاظت محیط زیست و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بصورت مشارکتی به اجرا درآمده است، مقرر شد محدوده اجرای پروژه با عنوان پروژه مشارکتی در فیلد مدل فیزیکی بیابان افزوده شود.و با توجه به اهمیت رقومی سازی تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای تهیه طرح های بیابان زدایی، مقرر گردید کروکی محدوده مطالعات تایید شده توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، در اختیار مشاور قرار گیرد تا نسبت به رقومی سازی و تکمیل لایه مطالعات اقدام نمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =