۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۹

گینزبورگ در این یادداشت‌ها و خاطرات و مقالات، نه ‌فقط دانسته‌هایش را به رخ نمی‌کشد، بلکه با تواضعی اغراق‌آمیز مدام یادآوری می‌کند که از هیچ چیز سررشته ندارد و با این کار مخاطب را کاملا خلع سلاح می‌کند...

به گزارش خبرآنلاین، یادداشت‌های شخصی ناتالیا گینزبورگ در کتابی با نام «هرگز از من نپرس» با ترجمه آنتونیا شرکا در ۱۴۱ صفحه با قیمت ۵۹۰۰ تومان از سوی انتشارات منظومه خرد روانه بازار نشر شد.

این کتاب در دهه هفتاد توسط گینزبورگ و در دوره‌ای از زندگی وی که به سن کهولت رسیده، نوشته شده است. این نویسنده که با داستان‌ها و رمان‌هایش شهرت دارد در سال‌های آخر عمر مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، مقاله‌ها و خاطره‌هایش را گردآوری کرد. در این کتاب نقدهای کوتاه وی درباره ادبیات، فیلم و نقاشی هم آمده است. این کتاب دنباله‌ای نیز با نام «زندگی تخیلی» دارد که نشر منظومه خرد، ترجمه این کتاب را پس از چاپ «هرگز از من مپرس» در دستور کار دارد.

هرگز از من مپرس

قابل ذکر است که نزدیک به یک سوم کتاب «هرگز از من مپرس» پیش از این در قالب پاورقی در مجله هفت منتشر شده بود.

در یادداشت ناشر برای این کتاب می‌خوانیم: «... ناتالیا گینزبورگ در ایران نام شناخته‌شده‌ای‌ست و بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های او به فارسی ترجمه شده اما در این کتاب با چهره‌ دیگری از او آشنا می‌شوید. این نوشته‌ها (که در دوره زمانی مشخصی به شکلی منظم در نشریه‌ای خاص چاپ شده) شاید به معنای متعارف کلام مقاله نباشند؛ شخصی‌تر از آن‌اند که مقاله باشند و منسجم‌تر از آنکه یادداشت، و پراکنده‌تر از آنکه نقد... بیشتر قطعه‌هایی ادبی‌اند که به بهانه‌ای و بنا به سفارشی نوشته شده‌اند.
در نگاه اول به‌نظر غریب می‌آید که کسی بخواهد با‌‌ همان رویکردی درباره یک فیلم بنویسد، که درباره «پیری» یا «کودکی» یا «ایمان» و همان‌گونه به شخصیت امیلی دیکنسون شاعر بپردازد که ماجرای یافتن خانه شخصی‌اش را شرح می‌دهد. گینزبورگ هرگز از خود واقعی‌اش جدا نمی‌شود و قالب مقاله‌نویسی را برای استدلال کردن اختیار نمی‌کند؛ نه‌فقط دانسته‌هایش را به رخ نمی‌کشد، بلکه با تواضعی اغراق‌آمیز مدام یادآوری می‌کند که از هیچ چیز سررشته ندارد، و مدام خود را ملامت می‌کند که چرا به خود اجازه داده درباره‌ این موضوع‌ها (اپرا، نمایش، سینما...) اظهارنظر کند... و با این کار البته ما را کاملا خلع سلاح می‌کند...»

نویسندگان و ناشران کشور می‌توانند برای معرفی آثار و تازه‌های خود با نشانی Ketab@khabaronline.ir مکاتبه کنند. 

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =