ایسنا نوشت

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای برای حذف زندگینامه پادشاهان از کتاب تاریخ نداریم هر چند معتقدیم گذشته می‌تواند محل تجربه‌آموزی برای آینده باشد و از این لحاظ به تاریخ نیاز داریم، اما برنامه‌ها باید روزآمد و سازگار با فضای زندگی امروز باشد تا بتوانیم دانش‌آموزان را برای فردا تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان با اشاره به جزئیات برنامه‌های سند و درس ملی آموزش و پرورش و وجود محتوایی چون " کوکب خانم" و" حسنک کجایی" که برخی تعصب زیادی نسبت به حذف این محتوا نشان می دهند گفت: این مطالب باید در قالب قصه ارائه و به عنوان تم‌های سمبلیک داستانهای فارسی که مربوط به دهه‌های گذشته است، ارائه شود چراکه نمی تواند محتوای درسی باشد.

وی افزود: امروز باید محتوایی به عنوان درس به دانش آموزان ارائه شود که جاذبه "حسنک کجایی" و " تصمیم کبری" را داشته باشد اما در عین حال با مطابق با زمان امروز باشد و بتواند مهارت زندگی امروزی را به فرد آموزش دهد.

آموزش و پرورش کارامدتر از دانشگاه

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش آموزش و پرورش عنوان کرد:رویکرد آموزش و پرورش در تحول بنیادین بر این مبناست که حداقل 50 درصد از دانش‌آموزان بتوانند وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس در ایران 1404 انتظار داریم فردی که از آموزش و پرورش فارغ التحصیل می‌شود حداقل در یک مهارت آموزشهایی لازم را به گونه‌ای دریافت کرده باشد که چنانچه نخواهد وارد آموزش عالی شود برای جذب بازار کار وارد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در برنامه درس ملی به شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان توجه شده و در کنار برنامه‌ها و دروس اجباری برنامه‌ و دروس اختیاری را نیز در قالب برنامه تمرکززدایی پیش‌دستی کردیم که با هدف پاسخگویی به نیازهای افراد متناسب با تفاوت فردی و منطقه‌ای آنها تدوین شده است.

معلمان، خودکفا می شوند/مدیر از سیستم آموزش و پرورش حذف می شود

به گفته وی تولید محتوای آموزشی از سوی معلمان یکی از برنامه‌هایی است که در آموزش مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس بخشی از تولید محتوا باید از سوی معلمان انجام شود و از مربی و معلمان یک تلقی دیگری تعریف شده است.

معاون وزیرآموزش و پرورش افزود: در سند ملی آموزش و پرورش معلم تنها مولفه یاد دهنده نیست بلکه یک راهبر آموزشی و تربیتی است که هم یاد می‌گیرد و هم یاد می‌دهد و هم چرخه یادگیری را هدایت می‌کند و بخشی از تولید محتوا به عهده معلمان گذاشته شده است.

محمدیان تصریح کرد: در برنامه سند ملی آموزش و پرورش تلقی که از مدیر مدرسه وجود دارد تغییر کرده و بر این اساس نقش مدیر آموزش را به عنوان راهبر آموزشی در بین معلمان ایفا می‌کند و می‌تواند مقررات آموزشی را متناسب با محیط مدرسه را وضع کند و در عین حال یک رابطه فرهنگی در محله است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه سند ملی از یک ظرفیت خود بهسازی برخوردار است و در یک بازه زمانی هر 10 سال می‌تواند خود را ترمیم کند لذا می‌توان گفت خود را ارزیابی کرده و متناسب با نیازها و تحولات روز و شاخصهای آموزشی و تربیتی بازبینی شود.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه درس ملی، دانش‌آموز ایرانی فارغ از هر اینکه بکار زندگی می‌کند، فرزند چه کسی است، چه جنسیتی دارد، و از کدام طبقه اجتماعی است باید از آموزش و پرورش با کیفیت بهره‌مند باشد که هدف نهایی برنامه درس ملی تحقق عدالت آموزش در جهت ارایه آموزش‌های باکیفیت به همه فرزندان این مرز و بوم است.

4747

کد خبر 156983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    واقعا همه معلمها میتونن تولید محتوا کنن؟! فکر نمیکنید این کار تخصصی باشه ؟ایا همه معلمها مراحل رشد وتوانایی ذهنی دانش اموز را میشناسن که تولید محتوا کنن ؟!!در ضمن واقعا یک جمع بدون مدیر و ادره کننده میتواند پیش برود کم جای سوال داره بیشتر باید روش فکر بشه نکنه تبعاتش دامن همه رو بگیره و دانش اموز و خانواده اموزش وپرورش سرگردان بشن.