مروری بر حوادث دوشنبه جهان

وضعیت اضطراری در آرژانتین اعلام شد
خاکستر آتشفشان شیلی نه تنها درکشورهمسایه آرژانتین وضعیت اضطراری ایجاد کرده بلکه خاکستر آن پروازهواپیماها را در استرالیا و نیوزیلند لغو کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر از بوینوس آیرس، در آرژانتین به خاطر ریزش شدید خاکستر ، وضعیت اضطراری اعلام شده و پروازهای داخلی و خارجی همچنان لغو وجادهای بخش جنوبی کشور نیز بسته شده است. نشستن لایه قطور خاکستر آتشفشان «پویه هویه» روی مزارع و دام ها، اقتصاد آرژانتین را تهدید می کند زیرا اقتصاد این کشور مبتنی بر صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است. درحال حاضر به خاطر بسته شدن راه های ارتباطی به مناطق جنوبی از جمله شهر باریلوچه ، ساکنان این مناطق با کمبود آب و غذا روبرو شده اند. علاوه براین، خاکسترآتشفشان به دلیل داشتن فلز آهن موجب اتصالی درخطوط انتقال برق و آتش گرفتن ایستگاه های تقلیل فشار شده و با قطع برق این مناطق در خاموشی فرو رفته اند.البته علیرغم وخامت اوضاع درآرژانتین، وضعیت شیلی بهتر شده و فعالیت آتشفشان پویه هویه کاهش یافته است، به طوری که حتی مقامات شیلی اجازه داده اند در برخی مناطق ، ساکنان به خانه های خود برگردند.

 

افزایش تلفات انفجار انتحاری در پایتخت پاکستان
در حمله عاملی انتحاری به بانکی خصوصی در پایتخت پاکستان که بعد از ظهر روز دوشنبه روی داد، دست کم دو نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند. یک شبکه تلویزیونی اردو زبان پاکستان اعلام کرد طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. رحمان مالک وزیر کشور پاکستان این حمله تروریستی را محکوم کرد. طاهر عالم از افسران ارشد پلیس پاکستان به رسانه های این کشور گفت عاملی انتحاری مواد منفجره همراه خود را پس از آنکه وی را در ورودی بانکی خصوصی در منطقه ای در جنوب اسلام آباد متوقف کردند، منفجر کرد. این انفجار موجب شد یک محافظ در دم کشته شود و نیروهای پلیس اندکی پس از وقوع انفجار، محل حادثه را تحت محاصره قرار دادند. پنج نفری که در این انفجار زخمی شدند برای درمان به بیمارستان منتقل شده اند. شاهدان اعلام کردند این انفجار هنگامی روی داد که این فرد قصد داشت وارد این بانک شود. این بانک که سیلک نام دارد در مالکیت مشترک عربستان سعودی و پاکستان قرار دارد. به گزارش خبرگزاری شین هوا از اسلام آباد، جنگجویان طالبان وعده داده اند اقداماتی تلافی جویانه را در پی کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده که دوم ماه مه در حمله نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان کشته شد، صورت دهند.

 

هکر های چینی به آدرسهای شخصی مقامات آمریکا نفوذ کردند
شرکت گوگل هکرهای چینی را به نفوذ در پرونده های شخصی مقامات آمریکا متهم کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد این حمله از یک مدرسه تعلیم آشپزی در شهر جینان صورت گرفت. این در حالی است که مقامات چین این ادعا را رد کردند اگر چه بطور ضمنی وجود شاخه ارتش سایبری چین را تایید کردند. ملیسا چان ، خبرنگار این شبکه گزارش داد اگر روزی با استفاده از گوگل وارد جی میل خود شوید و بعد بطور اتفاقی اطلاعات خود را در اختیار یک هکر قرار دهید چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توانید تفاوت بین جی میل قلابی و واقعی را تشخصی دهید؟ گوگل اعلام کرد مقامات ارشد آمریکا و کره ، فعالان و روزنامه نگاران چینی در این تله به دام افتادند.

برخی از این افراد گفتند اصلا نمی دانند چگونه هکر ها توانستند به اطلاعات شخصی آنها نفوذ کنند. مسئولان گوگل اعلام کردند این حملات سایبری از چین صورت گرفته است. به گفته چان ، حملات سایبری از یک دانشکده فنی صورت گرفته است که دانشجویان رشته های فنی در آن به تحصیل اشتغال دارند. این دانشگاه از پشرفت آنچنانی برخوردار نیست اما ارتش چین از نزدیک با این مرکز فنی همکاری می کند. آیا این مرکز می تواند یکی از مراکز نخبگان سایبری چین باشد؟ ظاهرا که اینگونه نیست اما ظاهر یک مجموعه می تواند فریب دهنده باشد. از هر کجا که اینگونه فعالیت ها صورت می گیرد ، آمریکا به اندازه کافی مورد حملات هکری قرار گرفته است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا خرابکاری رایانه ای را نوعی جنگ می دانند.گرچه هنوز جنگی به وقوع نپیوسته است اما بسیاری این مسئله را بسیار جدی تلقی می کنند.جیمز لوییس ، از مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک گفت دولت انگلیس پیشتر به شرکت های انگلیسی درباره هکر های چینی هشدار داده است .دولت کانادا نیز اعلام کرد چین دو سازمان مهم اقتصادی این کشور را مورد حمله قرار داده است.مقامات کره نیز گفتند چینی ها برای کسب اطلاعات درباره سلاح هایی که این کشور از آمریکا خریداری می کند ، به سایت های وزارت دفاع این کشور نفوذ کرده اند.هندی ها نیز مدعی شدند چینی ها به تمام سازمانهای دولتی این کشور حمله ور شده اند.بسیاری از کاربران از اینترنت تنها برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.اما روزی اینترنت به یک صحنه واقعی برای نبرد تبدیل خواهد شد.

 

حدود دو هزار نفر هر سال بر اثر انفجار مین در افغانستان معلول می شوند
کشور جنگ زده افغانستان یکی از آلوده ترین کشورها به مین در جهان است و هم ساله، بالغ بر دو هزار افغان بر اثر انفجار مین و حوادث مرتبط در این کشور معلول می شوند. فیض الله چهل و پنج ساله یکی از افغان هایی که بر اثر انفجار مین معلول شده و هر دو پای خود را در انفجاری در استان کابل از دست داده است، می گوید: انفجار مین نه تنها پاهای مرا قطع کرد بلکه چند سال قبل، زندگی مرا نیز نابود کرد . فیض الله در یک مرکز کمیته بین المللی صلیب سرخ در شهر کابل پایتخت افغانستان گفت :‌ من سرپرست خانواده ای یازده نفره هستم و باید شکم کودکانم را سیر کنم و به طور مناسبی از آنها حمایت کنم، اما این چالشی بسیار دشوار برای یک فرد معلول است . افغانستان کشوری جنگ زده است.

طرف های مختلف درگیری ها در افغانستان در سه دهه گذشته میلیون ها مین را در این کشور کار گذاشته اند و احتمالا میلیون ها بمب های منفجره نشده و تله های انفجاری نیز در سی سال گذشته در افغانستان باقی مانده است. فیض الله گفت : ‌ مین ها و تله های انفجاری از دهه های گذشته در افغانستان باقی مانده اند و افراد غیر نظامی بی گناه از جمله زنان و کودکان بر اثر انفجار این مین ها و تله های انفجاری کشته یا معلول می شوند .

خبرگزاری شین هوا در گزارشی از کابل به قلم فرید بهبود و جانگ جیانهوا نوشت، کمیته بین المللی صلیب سرخ به عنوان سازمان اصلی کمک رسانی به قربانیان مین در افغانستان، پاها و دست های مصنوعی را در اختیار افراد معلول قرار داده است. نجم الدین هلال رئیس بخش ارتوپدی و توانبخشی کمیته بین المللی صلیب سرخ در کابل، به خبرگزاری شین هوا گفت :‌ بالغ بر دو هزار افغان هر سال بر اثر انفجار مین یا دیگر وسایل انفجاری در افغانستان دست یا پای خود را از دست می دهند و معلول می شوند . هلال گفت کمیته بین المللی صلیب سرخ برای کمک به قربانیان انفجار مین، هفت مرکز ارتوپدی را در افغانستان ایجاد کرده است. وی افزود مراکز ارتوپدی در شهر کابل و شش شهر دیگر از جمله مزار شریف، هرات، جلال آباد، فیض آباد، گلبهار و لشکرگاه قرار دارند. هلال گفت حدود پنجاه هزار نفر از حدود یکصد هزار معلول در کشور جنگ زده افغانستان، از قربانیان انفجار مین هستند.

 


شمار قربانیان باکتری ای کولای در آلمان به 36 نفر افزایش یافت
مقامات بهداشت آلمان اعلام کردند شمار قربانیان شیوع باکتری ای کولای در آلمان به سی و شش نفر افزایش یافت. تلفات ناشی از این بیماری در آلمان در حالی افزایش یافت که مقامات این کشور روز گذشته احتمال افزایش این تلفات را رد نکرده بودند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت، موسسه رابرت کُخ اعلام کرد سه هزار و دویست و بیست و هشت نفر در آلمان به این بیماری مبتلا شده اند.

 

پرواز هواپیماها در بوئنوس آیرس همچنان لغو است
سازمان هواپیمایی کشوری آرژانتین اعلام کرد به علت خاکستر ناشی از فوران آتشفشان پویه هویه در شیلی همه پروازها به بوئنوس آیرس بار دیگر لغو شد و هواپیمایی که دبیر کل سازمان ملل متحد را به پایتخت آرژانتین می برد،‌تغییر مسیر داد.

این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد همه پروازهای بامداد دوشنبه به حالت تعلیق درآمد.کمیته بحران امروز به بررسی شرایط می پردازد.هواپیماهایی که قرار است در بوئنوس آیرس فرود آیند به فرودگاه های دیگر تغییر جهت داده اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوئنوس آیرس، هواپیمایی که حامل بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل بود نیز در آخر در منطقه ای در هفتصد کیلومتری پایتخت آرژانتین به زمین نشست.بان کی مون قرار است دیداری دو روزه از بوئنوس آیرس داشته باشد.آتشفشان پویه هویه، در جنوب شیلی در چهارم ژوئن پس از نیم قرن خاموشی، فوران کرد و ابری از خاکستر آرژانتین را در برگرفت .

/5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =