راه اندازی صندوق پژوهش و فن آوری مناطق آزاد جنوبی با مرکزیت اروند

مدیرعامل مرکز نوآوری اروند تک؛ از راه اندازی صندوق پژوهش و فن آوری مناطق آزاد جنوبی با مرکزیت منطقه آزاد اروند خبر داد.

حسام سردارلو؛ در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در آبادان ضمن اشاره به بازدیدی که دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی از این مرکز داشت؛ اظهار کرد: در این دیدار، وی قول مساعد برای حمایت و همکاری در زمینه ی راه اندازی این صندوق در منطقه آزاد اروند با عضویت مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار را ارائه کردند که خوشبختانه مراحل انجام این کار در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه شرکتهای دارای کسب و کارهای نوپا(استارت آپ ها و دانش بنیان) می توانند از خط اعتباری مرتبط با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این باره بهره مند شوند؛ افزود: وامی که از این خط اعتباری اعطا می شود، کم بهره است که می توانند به توسعه ی کسب و کارها کمک کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در استان خوزستان تنها یک صندوق پژوهش و فن آوری غیر دولتی داریم که آن هم به طور عملی فعال نیست.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروند تک؛ یادآور شد: پس از تکمیل روند دریافت مجوزهای مربوطه، سرمایه گذاران این بخش می توانند برای راه اندازی آن در اروند پیش بیایند.

سردارلو؛ گفت: ماهیت صندوق های پژوهش و فن آوری غیر دولتی اینست که بایستی ۵۱ درصد را بخش خصوصی (به عنوان سرمایه گذار اصلی) و ۴۹ درصد را نیز بخش حاکمیتی و دولتی شامل سازمانهای مناطق آزاد اروند، قشم و چابهار و دانشگاههای مایل به همکاری تامین کنند.

وی افزود: طرح مذکور؛ به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ارسال و از سوی سعید محمد دبیر شورا عالی مناطق آزاد مورد تائید قرار گرفت و اکنون در مسیر گذران مراحل بروکراسی اداری است. این فعالیت تا شش ماه آینده استارت می خورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری اروند تک واقع شده در سازمان منطقه آزاداروند؛ اظهار کرد: این مرکز، یکی از مبادی شرکتهای دانش بنیان نوع سه معاونت علمی ریاست جمهوری است که از اواسط سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: مرکز نوآوری اروند تک، بزرگترین شتاب دهنده استان خوزستان است که با به کارگیری نخبگان در حوزه های مختلف به دنبال ایجاد و تسهیل بستر اشتغال زایی است. از جمله اهداف شتابن دهنده اروند تک، حمایت تخصصی از کسب و کارهای نوپا در حوزه های امنیت غذایی، فن آوری اطلاعات، گردشگری سلامت، هوش مصنوعی، کشاورزی و ادوات، اینترنت اشیاء، بیوتکنولوژی و گسترش ایده های نوآورانه و تقویت توانمندی شرکت های نوپا، خلاق و دانش بنیان است.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروند تک؛ یادآور شد: اروند تک با شناسایی نیازهای صنایع و اکوسیستم استان خوزستان و با همکاری دانشگاه ها، دانشجویان، اساتید و کارآفرینان تیم هایی را در قالب استارت آپ استودیو شکل می دهد و با ارئه راه حل های خلاقانه در راستای حل مشکل و طراحی محصول مورد نظر اقدام می کند.

سردارلو؛ از پیش شتاب دهی(مطالعه بازار و طراحی محصول)، شتاب دهی (سرمایه گذاری، ایجاد محصول اولیه و جذب کاربر) و پسا شتاب دهی (ورود به بازار) به عنوان مراحل رشد استارت آپ ها در اروند تک نام برد و افزود: اینجا مرکزی است که با تامین نیروی انسانی و مالی، استارت آپ مولد ایجاد می کند و برای شتاب دهی و رشد استارت آپ ها خدماتی همچون سرمایه گذاری در مرحله بذری (seedround)، سرمایه گذاری مرحله A (round a)، فضای کار مجهز، منتورینگ، آموزش و مشاوره تخصصی، شبکه سازی و دسترسی به زیست بوم صنایع مرتبط را ارائه می کند.

وی با بیان اینکه مواجه ما با پاندمی کرونا در بدو آغاز به کار این مرکز سبب شد تا به طور عملی امکان برگزاری یکسری از دوره های آموزشی حضوری را نداشته باشیم، اظهار کرد: آغاز به کارمان بسیار سخت بود و امکان برقراری با دانشگاهها را نیز نداشتیم اما به مرور این وضعیت بهتر شد و توانستیم با دانشگاههای صنعت نفت آبادان و علوم و فنون دریایی خرمشهر تفاهمنامه ی همکاریهای مشترک منعقد کنیم تا بر اساس آن بتوانیم از فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای ایده و علاقمند به داشتن کسب و کار در حوزه های مختلف حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: شکل کار به این نحوه است که فرد ایده خود را ارائه می کند و پس از مشخص شدن توجیه اقتصادی آن، به مدت سه ماه به آن فرد آموزشهای لازم را ارائه می کنیم که به آن دوره ی پیش شتابدهی گفته می شود و پس از اتمام این دوره به آن سرمایه ی اولیه ی مورد نیاز برای آغاز کارش را می دهیم.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک؛ یادآور شد: در حال حاضر در این مرکز۵ تیم (سه تیم در حوزه ی نرم افزار، یک تیم در حوزه سخت افزار و یک تیم نیز در حوزه ی امنیت غذایی با رویکرد پرورش جلبک) مشغول فعالیتند که به مرحله ی تولید محصول رسیده اند.

سردارلو؛ از زمان بر شدن پروسه ی دریافت برخی مجوزهای مورد نیاز به عنوان مهمترین مشکل جوانان فعال در حوزه ی نوپای استارت آپ نام برد و گفت: اگر چه شمرکز نوآوری اروند تک، یکی از مبادی های شرکتهای دانش بنیان نوع سه معاونت علمی ریاست جمهوری است اما تا زمانی که این جوانان شرکت حقوقی نشوند امکان دریافت مجوز را ندارند زیرا به فرد حقیقی مجوز داده نمی شود.

وی افزود: دریافت مجوز در استان خوزستان نسبت به دیگر استانها به مراتب سخت تر است و در خوشبینانه ترین حالت دریافت یک مجوز یک ماه زمان می برد، وقتی کسب و کاری در استان خوزستان می خواهد مجوز بگیرد یکسری فیلترها نیز به آن اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد اروند در زمینه ی صدور مجوز برای صنایع خلاق و استارت آپ ها بسیار ضعیف است و صدور مجوز در این حوزه برایش تعریف نشده است، اظهار کرد: مجوزه های بهره برداری که از سوی اسازمان منطقه آزاد اروند صادر می شود بیشتر در حوزه ی صنعتی است و در حوزه ی کسب و کارهای نوپا به هیچ وجه ورود نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر چه حوزه های فعالیتی ما مشخص است اما اگر ایده های دیگری نیز به ما ارائه شود جواب منفی نمی دهیم و تا حد ممکن از آنها حمایت می کنیم. در حوزه ی صنایع خلاق، کسب و کارهای زیادی داریم که به ما مراجعه کردند اما چون حوزه ی تخصصی ما محسوب نمی شود آنها را به مراکزی که قادر به حمایت شان باشند، معرفی کردیم. به هر حال بیشتر مراجعان جوان هستند و از کاری که در پیش گرفته اند کوتاه نمی آیند. خوشبختانه بازخوردها و سفارشات خوبی نیز از کارشان گرفته اند.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک؛ یادآور شد: تابستان پارسال به حدود ۲ هزار نفر در قالب وبینار ۱۵۰ ساعت خدمات آموزشی برای راه اندازی و توسعه ی کسب و کار و فنون ارتقاء فعالیت ها، ارائه کردیم که بیشتر مخاطبان ما بومی و از دیگر استانها بودند. از تعداد کل گیرنده گان خدمات آموزشی در این وبینار هزار و ۵۰۰ نفرشان از استان خوزستان و برخی شهرهای دیگر کشور بودند و ۵۰۰ نفر نیز از دو شهر آبادان و خرمشهر؛ از شهر اهواز به سبب وجود دانشگاههای مختلف بازدید کننده زیادی داشتیم.

سردارلو؛ گفت: با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه کشاورزی ملاثانی ارتباطات خوبی داریم و از ایده هایی که به سمت آنها می آید حمایت می کنیم.

وی افزود: متاسفانه یک اکوسیستم زیست بوم و یک اکوسیستم در حوزه ی نوآوری و کارآفرینی در منطقه وجود ندارد و لذا کسی که می خواهد کاری نوآورانه انجام دهد بایستی سرمایه راه اندازی آن فعالیت را داشته باشد.

وی اظهار کرد: پیش از آغاز فعالیت ما مرکزی برای مراجعه جوانان خلاق و دارای ایده وجود نداشت و پارک علم و فنآوری خوزستان نیز به عنوان یک واحد دولتی فعال، به طور عملی توان ارائه تمامی خدماتش را به شهرهای مختلف استان را ندارد. تنها کاری که برای منطقه آزاد اروند انجام داده راه اندازی مرکز رشد دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر است که آن هم مرکزی راکد و بدون فعالیت است به همین سبب به عنوان بخش خصوصی و یک شتاب دهنده ی تخصصی در منطقه آزاد اروند فعالیت مان را آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر نحوه ی فعالیت ما نظارت دارد و به طور مستقیم با آنان در ارتباطیم، تمامی امور در حال انجام ما حتی دریافت مجوزها نیز زیر نظر آنها از پیش می رود. برای راه اندازی این مرکز از حمایت این معاونت بهره بردیم.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک؛ با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۲ تیم فعال را در حوزه های مختلف را جذب کرده ایم؛ یادآور شد: افراد دارای طرح و ایده و یا کسانی که می خواهند یک فنآوری را به کسب و کارشان اضافه کنند، امکان مراجعه به ما را دارند. ما در فاز نخست موارد را بررسی می کنیم و تا ۳۰۰ میلیون تومان به آنها سرمایه ی اولیه برای آغاز به کار می دهیم و از بابت دریافت این تسهیلات بانکی هیچ دغدغه ای در زمینه ی تضامین مورد نیاز و یا بازگشت پول وجود ندارد. در حقیقت این پول سرمایه گذاری ما بر روی طرح های آنان است که به این وسیله می توانند کارهایشان را از پیش ببرند. تاکنون بازخورد خوبی از این نوع مشارکت داشته ایم.

سردارلو؛ در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه به طور حتم با آغاز فعالیت حضوری دانشگاهها از آذرماه فعالیت ما نیز بیشتر و متنوع تر می شود؛ گفت: ما سه شرکت سرمایه گذاری را وارد این منطقه کردیم که شامل گروه سرمایه گذاری بهمن (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام)، گروه سرمایه گذاری شناسه (وابسته به بانک پاسارگاد) و مرکز نوآوری ایران زمین (وابسته به بانک ایران زمین) است. اینها بر روی کسب و کارهای نوپایی که در منطقه پس از حمایتهای ما شکل می گیرند سرمایه گذاریهای بعدی را انجام می دهند.

وی افزود: از آنجائیکه شتاب دهنده ها به طور معمول در سرمایه ی بذری و سرمایه ی آغاز به کسب و کار ورود پیدا می کنند و سرمایه گذارهای خطر پذیر مانند گروه سرمایه گذاری بهمن و شناسه بر روی سرمایه گذاریهای بیشتر و با راند بالاتر ورود می کنند، ما در این باره با این شرکتها تفاهمنامه منعقد کرده ایم.

وی با اشاره به شرایط کنونی سازمان منطقه آزاد اروند ناشی از عدم تعیین تکلیف هیات مدیره و مدیرعامل، اظهار کرد:  بسیاری از امور ما دستخوش این مسئله شده است ضمن اینکه سرپرست بودن حتی معاونت های این سازمان نیز بر نابسامانی انجام امور افزوده است.

وی با اشاره به یکی از طرح های این مرکز در حوزه ی تونل های خورشیدی؛ تصریح کرد: این طرح؛ طرحی فن آورانه و نوآورانه است که دانش بنیانی نوع سه را نیز در حوزه ی هدایت نور خورشید به جای نور لامپ، دریافت کرده است و به طور عملی هم در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و هم نور طبیعی را به داخل هدایت می کند. تائید این طرح را از سرپرست پیشین منطقه آزاداروند گرفتیم که در بخشهای داخلی سازمان این کار انجام شود اما متاسفانه در حد همان تائیدیه باقی ماند و هیچ کاری برای تیم طراح این پروژه انجام نشد و نتوانستند کاری از پیش ببرند.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک؛ با بیان اینکه تمام کسانی که طرح های خلاقانه و نوآورانه ی خود را به ما ارائه کرده اند تحصیل کرده دانشگاهی با مدارک ارشد و یا دکترا هستند، یادآور شد: عدم حمایت دستگاههای اجرایی از طرحها به جوانان مشتاق، خلاق و نخبه ای که در تلاش برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه هستند، ضربه می زند که از جمله این دستگاهها می توان به سازمان منطقه آزاد اروند و تامین اجتماعی اشاره کرد.  سردارلو؛ گفت: مرکز ما یک مرکز کار اشتراکی است که در آن تیمهای مختلف هر کدام پروژه ی خود را از پیش می برد اما تامین اجتماعی اصرار دارد که ما تمام این تیم ها را بیمه کنیم در صورتی که این تیم ها برای مرکز ما حکم استخدامی و حقوق بگیری ندارند و کسب و کارهای خود را دارند ما تنها سرمایه ی کار را در اختیارشان قرار داده ایم. اما متاسفانه تامین اجتماعی در این باره سخت گیری های خود را دارد و همراه نیست.

سردارلو؛ همچنین گفت: به رغم نامه نگاریهای فراوان با برخی از دستگاهها همچون شهرداریهای آبادان و خرمشهر برای همکاری؛ اما این مکاتبات همچنان بدون پاسخ از سوی آنها باقی مانده است. بایستی بتوانیم برای توسعه فعالیت هایمان، همکاریهای مشترکی را با  دستگاههای نظارتی و دولتی داشته باشیم تا حداقل در بحث تبلیغات محیطی همراه ما باشند تا مردم با نوع و نحوه ی خدمات رسانی ما آشنا شوند که این اتفاق در حال حاضر در منطقه رخ نداده است.

وی افزود: موضوع حمایت از کسب وکارهای نوپا (استارتا آپ ها و شرکت های دانش بنیان) در قالب مصوبه ی دولت به تمامی دستگاههای اجرایی و نظارتی ارائه شده و آنان موظف به انجام این کار هستند اما به دلیل عدم آشنایی دستگاههای دولتی و نظارتی با این نوع از فعالیت ها، تاکنون هیچ حمایت عملی در این باره انجام نشده است.

وی اظهار کرد: تاکنون دوره های آموزشی زیادی را در این منطقه برگزار کرده ایم که آخرین دوره نیز در حوزه ی تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی بود که حدود ۱۰۰ نفر مخاطب داشتیم که برای ۱۰ نفرشان اشتغال مستقیم ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: اشتغالی که کسب و کارهای نوپا (استارتآپ ها) ایجاد می کنند اشتغال های ارزان قیمتی است که پس از آغازش با سرمایه ی اولیه ای که در اختیار آنها قرار می گیرد و به مرور و به طور مرتب برای افراد بیشتری هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم زمینه ی کار و فعالیت مهیا می شود.

مدیرعامل مرکز نوآوری اروندتک؛ یادآور شد: یکی از مشکلاتی که تیم های مراجعه کننده به ما داشته اند اینکه سرویس هایشان آماده است اما به سبب بی اطلاعی مردم از نوع و نحوه ی خدمات رسانی شان، تعداد مخاطبانشان بسیار اندک است و این در کنار عدم همکاری شهرداری ها با آنان در زمینه ی تبلیغات شهری بر مشکلات شان افزوده است.

سردارلو؛ گفت: نیاز است تا نهادهای حاکمیتی و نظارتی با کسب و کارهای نوپا همکاری کنند. نیازی به حمایت مالی از سوی ارگان و یا نهادی نداریم اما برای انجام تبلیغات و نصب بنر و یا بیلبوردها برای اطلاع عمومی که بایستی در سطح شهر نصب شوند، نیاز به همراهی و کمک دارند ضمن اینکه دستگاههای اجرایی و نظارتی در اقدامی درون بخشی می توانند نسبت به معرفی این نوع از کسب و کارها به یکدیگر بکوشند.

به گفته ی وی؛ دستگاههای نظارتی و دولتی در لایحه ای که هر سال به آنها ابلاغ می شود برای کمک به کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان) بودجه دریافت می کنند که متاسفانه صرف اموری دیگر می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =