آنتی اسکالانت چیست و چه نقشی در تصفیه آب صنعتی دارد؟

آنتی اسکالانت به انگلیسی Antiscalant  از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب است که بیشتر کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس جهت جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO است. آنتی اسکالانت در مرحله ی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش با اهمیتی دارد. در این دستگاه تکنولوژی اسمز معکوس بی نقص ترین نوع فیلتر کردن و تصفیه آب قلمداد می گردد.

مواد و ترکیبات آنتی اسکالانت

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ها براساس نوع آنها که پلیمرهایی بر پایه آکریلیک اسید (Acrylic acid polymers) و یا ارگانوفسفات (Organophosphatess) می باشند, متفاوت است.

آنتی اسکالانت ها بر اساس پایه تشکیل دهنده خود کار کنترل تشکیل رسوب کربنات کلسیم در شرایط LSI و S&DSI مثبت و کنترل تشکیل سایر رسوبات (سولفات ها ، فلوئورید ، سیلیس و …) در شرایط SR بیشتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبرین های اسمز معکوس بر عهده دارند .

میزان ضد رسوب ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی

میزان ضد رسوب ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی به مواردی مثل آنالیز آب ورودی به دستگاه، مقدار ظرفیت آبدهی، مدل، تعداد ممبران، شرایط محیطی و ph بستگی دارد. به طور متوسط در شرایط متعادل مقدار استفاده از رسوب زدا، سه الی چهار پی.پی.ام pbm است.

مزیت استفاده از آنتی اسکالانت

  • بهینه سازی بازیافت
  • حفاظت از سطوح غشاء
  • کاهش میزان فساد زیستی از طریق اثر بخشی و کیفیت بالا
  • با توجه به مایع بودن، استفاده از آن آسان است.
  • پایداری عملکرد سیستم
  • سازگار با محیط زیست

موارد ایمنی آنتی اسکالانت (MSDS)

  • این مواد برای پوست و چشم ضرر داشته و حتی الامکان از تماس آن ها با بدن خودداری کنید.
  • هنگام کار با این محصولات از دستکش، عینک و لباس کار ایمنی مناسب استفاده کنید.
  • به علت داشتن مواد خورنده از بشکه های غیر فلزی استفاده کنید آن را در ظروف در بسته نگهداری کنید.
  • نگهداری به صورت دور از مواد غذایی و دیگر مواد حساس
  • نگهداری در محیط هایی با دمای متوسط و خشک، تهویه مناسب و دور از نور خورشید
  • غیرقابل اشتعال
  • غیرقابل انفجار

چرا باید از آنتی اسکالانت استفاده کنیم؟

آنتی اسکالانت در حقیقت ضد رسوبی با ترکیبات موثری می باشد، که از تشکیل رسوب نمک های معدنی در آب ممانعت می کند. این ضد رسوب ممبران دارای کاربرد وسیعی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است، اما بیشترین کاربرد آن در تصفیه آب صنعتی و به منظور جلوگیری از رسوب گذاری بر روی فیلتر ممبران هست. هرچند آنتی اسکالانت ها از نظر نوع مواد سازنده خود انواع مختلفی دارند، اما همه آنها با قدرت بالایی از تشکیل رسوب کلسیم کربنات بر سطح غشا جلوگیری می کنند.

آنتی اسکالانت چیست و چه نقشی در تصفیه آب صنعتی دارد؟

اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس بسیار زیاد است و در غیر این صورت فیلتر ممبران در مدت کوتاهی دچار رسوب گرفتگی و فولینگ شده و کارایی خود در تصفیه آب را از دست می دهد.

این ماده ضد رسوب ممبران با بازده بالایی از تشکیل رسوب بر غشای ممبران در تمام دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس با آب های خوراک مختلف (نظیر آب لب شور یا چاه، آب دریا، آب حاوی سیلیکا یا سولفات بالا) ممانعت می کند. بنابر این استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس امری بسیار ضروری است.

آب های طبیعی معمولاً حاوی غلظت های بالایی از یون های کلسیم، بی کربنات و سولفات هستند که در فرایند تصفیه آب به آسانی می توانند تشکیل رسوب دهند. نمک های معدنی متداولی که معمولاً در رسوب گذاری بر سطح غشای ممبران نقش دارند، شامل کلسیم کربنات (CaCo3)، کلسیم سولفات (CaSo4)، باریم سولفات (BaSo4) و استرانیوم سولفات (SrSo4) می باشند. مواد رسوب زدای غیرمتداول دیگری که می توانند موجب فولینگ یا گرفتگی غشای فیلترها شوند، ترکیبابی نظیر کلسیم فسفات (CaPo4) و کلسیم فلوراید (CaF2) هستند. این ترکیبات هنگامی که در آب به میزان اشباع خود برسند، باعث ایجاد ذرات متبلور و کریستال هایی بر سطح غشای فیلتر ممبران صنعتی می شوند. اگر این معضل در مراحل ابتدایی برطرف نشود، پس از گذشت زمانی کوتاه، موجب کاهش شار و دبی عبوری، کاهش بازده و افزایش هزینه های عملیاتی سیستم می شود. این زمان بسته به نوع ترکیبات رسوبی و میزان اشباع آنها می تواند متفاوت باشد. برای مثال در سیستم تصفیه آبی که دارای آب خوراکی با مقادیر بالایی از سولفات کلسیم باشد، پس از 8 روز و در سیستم تصفیه آب دیگری که دارای مقادیر قابل توجهی کربنات کلسیم است پس از 2 روز، دبی تولیدی با افت شدیدی مواجه خواهد شد. بنابراین کربنات کلسیم می تواند مشکلات جدی تری را برای سیستم تصفیه آب ایجاد کند. راه حل پیشگیرانه ای که معمولاً برای این معضل ارائه می شود، استفاده پیوسته از آنتی اسکالانت است. به جرات می توان آنتی اسکالانت را ضروری ترین ماده شیمیایی دانست، که در فرایند تصفیه آب صنعتی به کار می رود. بدیهی است که جلوگیری از تشکیل رسوب به این روش موجب طول عمر بیشتر دستگاه و کاهش هزینه های نگهداری از آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کربن اکتیو یا کربن فعال

معرفی شرکت آبین

آبین: اولین فروشگاه تخصصی در حوزه تجهیزات آبی در دنیای مدرن امروز و با گستردگی بالای کالاها و خدمات، انتخاب و خرید به صورت سنتی روشی است که کارایی خود را از دست داده است، زیرا انتخاب کالایی که بالاترین کارایی و هماهنگ‌ترین ویژگی‌های مطابق با سلیقه و هدف خریدار را داشته باشد دشوار است. با توسعه اینترنت و ابزارهای مرتبط طی سال‌های اخیر، شیوه خرید نیز به سرعت در حال تغییر است. تنوع بالای کالا در فروشگاه‌های اینترنتی و ارائه اطلاعات کافی که برای هر محصول ارائه می‌شود، ویژگی بارزی است که در روش‌های سنتی خرید و فروش وجود نداشت. امروزه اینترنت از فروشگاه‌هایی پر شده است که با عنوان فروشگاه مجازی به فعالیت می‌پردازند. گردش و جستجو در این سایت‌های فروشگاهی اینترنتی حس بودن در یک فروشگاه واقعی و فیزیکی را به شما القا می‌کند. قطعا با شنیدن عنوان خرید اینترنتی در ذهن همه ما، ویژگی‌های متعددی از قبیل: دسترسی جهانی به کالا و خدمات، وجود اطلاعات کافی در مورد هر محصول، امکان مقایسه محصولات و قیمت آنها، صرفه‌جویی در زمان، تنوع محصولات و مواردی از این دست نقش می‌بندد. در واقع می‌توان گفت عمده‌ترین مزیت خرید اینترنتی ویژگی سهولت و راحتی آن می‌باشد. در این راستا آبین با همکاری معتبرترین واردکننده‌ها و سازندگان، تلاش می‌کند تا محیطی را فراهم آورد که تجربه دلپذیری برای مشتریان خود ایجاد نماید. آبین با حذف واسطه‌ها و ارتباط  مستقیم با مشتریان و درک اهمیت بالای قیمت‌گذاری، همواره تلاش می‌کند تا پایین‌ترین قیمت‌ها را به همراه بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =