۴۰۶ نفر
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
سید محمد خاتمی پیام جدید صادر کرد

جماران نوشت: سید محمد خاتمی در پیامی به هفتمین مجمع عمومی سراسری حزب اتحاد ملت تاکید کرد: در این موقعیت حساس و خطیر که ایران عزیز با مشکلات و بحران‌هایی روبرو است که بخش مهمی از آن از بیرون بر ما تحمیل شده است و بخش دیگر ناشی از رویکردها و روش‌های اتخاذ شده در درون در راهبردن جامعه است؛ انقلاب اسلامی که آغاز مرحلهٔ جدیدی از زندگی تاریخی ما است با پرسش‌های جدی و تازه‌ای روبرو است و آنان که دل در گرو انقلاب دارند باید بکوشند آنها را بشناسند و به آنها پاسخ گویند و راه خود را به سوی آیندهٔ بهتر بگشایند.

سید محمد خاتمی در پیامی به هفتمین مجمع عمومی سراسری حزب اتحاد ملت تاکید کرد: در این موقعیت حساس و خطیر که ایران عزیز با مشکلات و بحران‌هایی روبرو است که بخش مهمی از آن از بیرون بر ما تحمیل شده است و بخش دیگر ناشی از رویکردها و روش‌های اتخاذ شده در درون در راهبردن جامعه است؛ انقلاب اسلامی که آغاز مرحلهٔ جدیدی از زندگی تاریخی ما است با پرسش‌های جدی و تازه‌ای روبرو است و آنان که دل در گرو انقلاب دارند باید بکوشند آنها را بشناسند و به آنها پاسخ گویند و راه خود را به سوی آیندهٔ بهتر بگشایند.

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی خطاب به هفتمین مجمع عمومی سراسری حزب اتحاد ملت در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

سامان پاک و پاکیزه زندگی (حیات طیبه) آنگونه که درخور شأن انسان است و پیامبران خدا به آن فراخوانده‌اند، در جهانی دیگر تحقق می‌یابد و پدیدآورندهٔ آن خود آدمی است؛ یعنی انگاره‌ها و انگیزه‌های انسانِ آگاه، آزاد و مختار است که آن را می‌سازد.

ریشه و اصل آن حیات جاودان اما، در این جهان و زندگی این جهانی و در اندیشه، انتخاب و عمل انسانی است.

شهر نیکوی افلاطون، به‌زیستی مورد نظر ارسطو، مدینهٔ فاضلهٔ فارابی و حتی «یوتوپیای» دوران جدید و نظام‌های مردم بنیاد، همگی تصویری از زندگی جمعی را ارائه داده‌اند که در این جهان باید محقق شود (یا برای تحقق و به امید تحققِ آن باید تلاش شود). ادیان و بخصوص اسلام نیز مردمان را به حرکت به سوی آن زندگی و برپاداشتن آن فراخوانده‌اند.

انسان که به طبع یا به حکم ضرورت، موجودی اجتماعی است و در جمع و با جمع زندگی می‌کند و جمع در صورت نهادهایی شکل می گیرد که توسط خود انسان پدید می‌آید. دین‌ها و مکتب‌های فلسفی به این نهادها و سویه‌ای که باید داشته باشند نظر داشته‌اند ولی پدیدآورنده (آن نهادها) خود انسان است:

نهاد خانواده، نهاد اقتصاد، نهاد سیاست، نهاد حکمرانی و حکومت، نهاد اخلاق و … همگی اموری انسانی‌اند. کشش ذاتی و درونی، ضرورتهای جمعی و خردورزی انسان دست به دست هم می‌دهند تا این نهادها پدید آیند. کاری که دین (بخصوص ادیان ابراهیمی و بالاخص اسلام) و نیز مصلحان بزرگ کرده و می‌کنند تذکر به این است که این نهادها چه سویه‌ای باید داشته باشند.

حکمرانی و نظام حکومتی در زندگی جمعی امری است گریز ناپذیر و به تعبیر پیشوای پرهیزکاران و امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام حاکم (و نظام حکمرانی) خواه برّ (نیکو و خوب) و خواه فاجر (بد و ستمکار) امری است گریزناپذیر. آنچه بزرگی چون علی و در سطح بالاتر، خدا و آیین اسلام می خواسته اند و به آن دعوت کرده‌اند این که این نهاد برپایه قسط (و عدل) بنیاد شود که در آن همهٔ انسان‌ها به طور عادلانه از مزایای مادی و معنوی زندگی بهره‌ بگیرند و حق و حرمت همگان در آن نگاه داشته شود.

بشر در درازای تاریخ، نظام‌ها، سیاست‌ها و گونه‌های حکمرانی فراوانی را تجربه کرده است و در روزگار ما به این نتیجه رسیده است که سامان و سازمان بهینهٔ زندگی جمعی، دموکراسی است و این البته نه به آن معنی است که مردم‌سالاری که مشخصه‌ها و مقوّم‌های خود را دارد بی عیب و کاستی است ولی در مجموع آن را پرفایده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه و رسم زندگی جمعی یافته است. و مناسب‌ترین صورت و شکل آن را «جمهوری» با تعریف و مشخصه‌های جدیدش یافته است و انقلاب بزرگ ملت ایران نیز نظام جانشین نظام پیشین را «جمهوری اسلامی» پیشنهاد کرده است و بر سر آن میثاق ملی شکل گرفته است.

جمهوری (یا هر نظام دموکراتیک) می‌تواند لیبرال یا سوسیال و حتی ناسیونال باشد، پس چرا نتواند اسلامی باشد؟ آنچه مهم است این که همه انسان‌های دارای زیست بوم مشترک بتوانند در آن نظام صاحب حق و حرمت باشند و زمینهٔ برخورداریِ همگان از مزایای معنوی و مادی زندگی فراهم آید.

در این موقعیت حساس و خطیر  که ایران عزیز با مشکلات و بحران‌هایی روبرو است که بخش مهمی از آن از بیرون بر ما تحمیل شده است و بخش دیگر ناشی از رویکردها و روش‌های اتخاذ شده در درون در راهبردن جامعه است؛ انقلاب اسلامی که آغاز مرحلهٔ جدیدی از زندگی تاریخی ما است با پرسش‌های جدی و تازه‌ای روبرو است و آنان که دل در گرو انقلاب دارند باید بکوشند آنها را بشناسند و به آنها پاسخ گویند و راه خود را به سوی آیندهٔ بهتر بگشایند.

انقلابی گری یعنی پای‌بندی به اصول و آرمانهایی که در انقلاب تجلی کرد و در واقع بازتاب جان ملتهب ملتی بود که رو به آزادی و بهروزی داشت. نه تنها تذکر به آن اصول و آرمانها بلکه بررسی دریافت این امر که تا چه حد آنچه در عمل واقع شده است با آن آرمان‌ها و خواست‌ها مطابقت داشته است و اگر کاستی و انحرافی بوده است آنها را نیز باز شناخت و راه راست و شهامت بازگشت به آن را دید و نمایاند. و مگر اصلاح و اصلاح‌گری راستین جز این است؟

اصلاحات (اصلاح‌گری) از یک‌سو مورد خشم، اعتراض و ناسزاگویی متوهمان به اصطلاح «براندازی» است و از سوی دیگر مورد بی‌مهری و جفای آنان که وضع مطلوب را می پسندند و ناکامی‌های بزرگ را در تأمین خواست و مصلحت ملت نمی‌بینند یا همه را به دیگران نسبت می‌دهند و راه و رسم خود را عین انقلاب می‌دانند با تکیه بر قدرتی که به حق یا ناحق به دست آورده‌اند در صدد حذف و دفع هر آن کس و هر آن چیزی هستند که گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را می طلبد.

به نظر من آنچه پیش آمده گرچه جفا به ملت است ولی می‌تواند فرصتی مناسب باشد برای اصلاح‌طلبان که بالفعل از قدرت کنار گذاشته شده‌اند و مسؤولیتی ندارند؛ گرچه اصلاح‌طلبان نیز باید پاسخگوی کارنامه و عملکرد خود در گذشته باشند و احیاناً سهم خود را در پدیدآمدن وضع موجود بشناسند و مسؤولیت آن را بپذیرند.

یکی از بهترین فرصت‌ها برای اصلاح طلبان (و حتی اصولگرایان خیرخواه) و همهٔ آنان که نسبت به سرنوشت کشور وضع و حال مردم بخصوص بخش‌های محروم‌تر جامعه دغدغهٔ خاطر دارند این که بررسی کنند که نقش حزب و تحزب در تحقق مردم‌سالاری به چه میزان است و آیا پیش از آمدن حزب برای این‌که جامعه به سوی مردم‌سالاری برود لازم است چه نهادهای مدنی مردمی فراوانی که از بخش‌های مختلف جامعه، اصناف و گروه‌های گوناگون اجتماعی نمایندگی می‌کنند پدید آید؟ تا از دل آن حزب پدید آید؟ یا اینکه بدون آن نیز حزب می‌تواند حضور داشته باشد و اثرگذار باشد؟ جا دارد که به خوبی بررسی شود )و احیاناً هم شده است ولی باید کامل‌تر شود) که از مشروطیت به این‌سو که خواست مشخص و مبرم جامعه مردم‌سالاری بوده است احزاب نتوانسته‌اند در برآورده شدن این نیاز و تحقق و استقرار دموکراسی کامروا باشند یا کامروائیشان اندک بوده است؟ به هر حال تردیدی نیست که استقرار دموکراسی شرایط و مقدماتی چون وجود و به رسمیت شناخته شدن نهادها و تشکل‌های صنفی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتی قومی و جنسیتی دارد و در نهایت هم نظام حزبی و وجود حزب‌های متعدد و مستقل که واقعاً از خواست‌ها و نیازهای جامعه نمایندگی کنند لازم است.

حال هرچه باشد اینک احزاب برای کارآمدتر شدن چگونه می‌توانند در عین حال که به حکومت و قدرت نظر دارند (اگر اجازه فعالیت در این زمینه را به آنان بدهند) به تقویت جامعه و نهادهای مدنی بپردازند و واقعاً به مرحله نمایندگی واقعی و نه خیالی و ادعایی) از جامعه نزدیک‌تر شوند؟ یعنی احزاب علاوه بر قدرت گرایی بکوشند تا جامعه‌محور شوند و زمینه‌های پدید  آمدن جامعه قوی را که اگر بود حکومت قوی هم خواهد بود فراهم آورند.

و تذکر چند نکته را مفید می دانم:

۱- در این موقعیت حساس و وضعیتی که جامعه و حکومت و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دارند و مشکلات و تهدیدهای فراوانی از بیرون و درون وجود دارد، اصلاح طلبان و غیراصلاح‌طلبان خیرخواه چاره‌ای جر حرکت و عمل جبهه‌ای ندارند. تقویت جبهه اصلاح‌طلبی (و غیراصلاح‌طلبی) می‌تواند از مشکلات بکاهد و بر توفیقات بیفزاید، به شرط این که جبهه نیز بتواند ساز و کارهای دموکراتیک‌تر شدن و کارآمدتر شدن را بیابد و به کار گیرد.

۲- جامعه ملتهب ما در این به اصطلاح مرحلهٔ گذار بیش از هر چیز به گفت و گو نیازمند است، بلکه گفت و گو اساس هر جامعهٔ انسانی است؛ یعنی تنها وسیله‌ای که انسانیتِ انسان در آن آشکار می‌شود و اگر نبود یا جامعه از هم می‌پاشد یا به جنگ و نزاع و ستیز گرفتار می‌شود که باز نتیجه آن در هم پاشیدن است و از پایه‌های اصلی دموکراسی نیز نهادینه شدن گفتگو است.

اولاً گفت و گوی درون گروهی و درون جبهه‌ای. گفت و گو نه به این معنی است که اختلافی وجود ندارد، بلکه با وجود اختلاف‌ها که طبیعی (و در جای خود مفید است) با گفت و گو در درجهٔ اول می‌توان به حقیقت و حق نزدیک‌تر شد و در درجهٔ بعد می‌توان در حرکت به سوی آنچه به صلاح و موجب فلاح است هماهنگ‌تر و حتی متحد حرکت کرد و با گفت و گو می‌توان از تبدیلِ اختلاف به ستیز و نزاع جلوگیری کرد و در واقع با گفت و گو زندگی را انسانی‌تر کرد.

ثانیاً گفت و گو با مردم و نزدیک‌تر شدن به مردم که طبق اصول پذیرفته شده، اساس نظم و نظام و صاحب اختیار کشور و حاکم بر سرنوشت‌اند (یا باید باشند). گفت و گو با بخش‌های مختلف تا بدانیم در جامعه چه می گذرد و نیازها و فوریت‌ها چیست؟ بخصوص برای احزاب و تشکل‌های سیاسی که هویتشان به این است که نماینده مردم و آشنا به دردها و مطالبات آنها و تلاشگر برای رفع و برآورده کردن آنها باشند.

رفتن به میان مردم، گفت و گو با تشکل‌های رسمی و غیررسمی جامعه، از زنان و مردان، معلمان و کارگران و نخبگان و کارآفرینان و فرهیختگان و بخش‌های مختلف صنفی و اجتماعی و بخصوص جوانان و شناخت بهتر آنان و بهره‌گیری از حضور و توانایی‌های آنان در تشکیلات بزرگ‌تر.

۳- گفت و گو با جریان‌های دیگر. چرا اصلاح طلبان با انبوهی از اصولگرایان خردمند و دردآشنا و بسیار از کسانی که در چارچوب تشکیلات اصولگرایی و اصلاح طلبی قرار نمی گیرند یا نمی‌خواهند قرار بگیرند، ولی خواستار عزت و برخورداری ملت و عدالت و انصاف و گذر به وضعیتی بهتراند گفتگو نکنند؟

۴- اگر یکی از بنیادی ترین شرط‌ها و لازمه‌های دموکراسی و نظام حکمرانی خوب مسؤولیت‌پذیریِ قدرت است و قدرت اگر به خود رها شود طبیعتاً به خودکامگی خواهد گرایید، وقتی حاکمیت یا بخش‌هایی از آن احساس نیازی به اصلاح‌طلبان و غیراصلاح‌طلبان مستقل و خردورز و در واقع مردم نمی کند و آنان را  نمی پذیرد، چه رسد به این که حاضر به گفت و گو با آنها شود، اگر همهٔ کسانی که خیرخواه کشور و ملت‌اند در کنار هم باشند و به درک متقابل برسند، قادر خواهند بود که حاکمیت را قانع و حتی وادار به گفت و گو کنند و در نتیجه زمینه مسؤولیت‌پذیری و اصلاح آن را فراهم آورند.

۵- و علاوه بر گفت و گو: اینک که کشور با مشکلات و خطرات فراوان روبرو است اصلاح‌طلبان (و حتی غیراصلاح‌طلبان) در ضمن حفظ موضع انتقادی (و نه تخریبی) خود باید بدانند و بگویند که راه حل برون‌رفت از مشکلات چیست؟ و بر فرض که کار به دست آنان بدهند راه‌کارهای عملی، واقع‌گرا و مفید برای حل مشکلات دارند و آنها را هم به مردم و به حاکمیت عرضه کنند.

مطالبِ فراوانِ دیگری نیز هست که بیان آنها را به مجال دیگری موکول می کنم.

برای حزب اتحاد ملت ایران و همهٔ خیرخواهان میهن و ملت آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و امیدوارم که نشست سراسری عزیزان منشاء خیر و صلاح برای حزب و برای جامعه باشد و امیدوارم حاصل نشستِ سراسری این حزب مفید فایدهٔ فراوان برای خود حزب و کشور باشد.

23219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سرت سلامت سید.دوران تو بهترین بود قدر ندانستیم
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      بله دیدیم با جمله تاریخی ایشان ( تکرار میکنم) شماها تو این هشت سال چه بلایی سر مردم اوردید
  • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    فعلا تو کجایی هستی !؟ مفت می خوری و می گردی بیانیه می دهی
  • دکتر IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سلام ودرودخدابرتوسیدبزرگوارتنهارئیس جمهور ی بود که تورم رو همان طور که تحویل گرفت بعد8سال همان طورتحویل دولت بعدی دادپشت سرکشی بدگویی نکردکسی روخراب نکردفقط به فکرمردم کشورش بود
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      روحانی هم تکرار همین سید بود... خاتمی هرچه هم خوب بود با تکرار روحانی برای همیشه تاریخ خراب شد... اینو مطمئن باشید.
  • US ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    مرگ بر فتنه گر و اعوان و انصارش
  • ناامید IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سیددلسوز اصلاحات
  • ناشناس IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    صبح بخیر...!!!!
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    کامنت و ببند چون تو جرات نشون دادنش و نداری
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    خزعبلات
  • حسام IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    خداوند حفظ کند این بزرگ مرد اندیشه و خرد را
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    ملت رو شماها بدبخت کردید
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      بی انصافیه... وضع زندگی خودت و اطرافیانت رو مقایسه کن از نظر امنیت از نظر اقتصاد و ... ببین الان بدتر شده یا نه
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    آقای خاتمی خدا نگهدارت باد آیا آن وران رفاه وآسایش کشور تکرار خواهد شد ولی چه حیف که عده ای اصلاح نما راه بلد خوبی نبودن
  • علی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سلام آفا و سید خوب حرف می زند تو را عمل می‌باید تا کی فقط حرف نسل‌ها فدا شدند فرزندانتان را با ملت مقایسه کنید همه آرزو دارند کاش می شد آنچه که حرف زدن به واقعیت تبدیل شود
  • US ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    دیگه راست و چپ فرقی نداره.
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    میدانی دیگه جایی در نزد مردم نداری ؟ کمتر حرف بزن تا زودتر فراموش شوی.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    این که ممنوع القیافه بود !!!ولی هر چه بود معیشت مردم در زمان این بنده خدا خیلی بهتر از حالا بود
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    چند ماه فتنه گری کرد و کشور را درگیر بحران وویرانی گذاشت حالا شده حامی ایران وانقلاب مرگ ونفرین بر فتنه گران
  • سعید IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سران فتنه باز هم بوی پیروزی مذاکرات به مشامشان خورده و باز هم مثل سال ۸۸ دست به کار شده اند
  • عدالت IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    هر چی میکشیم از شماست خاموش بشی بهتر نیست؟
  • سیامک IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    74 45
    بیانیه آقای خاتمی که خطاب به حزب اتحاد ملت ایران است می بایست رادیکالسم حاکم براین حرب را مورد نقد قرار می داد .تا زمانی که رادیکالیسم بر احزابی مانند حزب اتحاد ملت ایران حاکم است، سخن از حل مشکلات کشور امر اتیوپیایی است
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سید تو رو جدت سکوت کن .چقدر بیهوده گویی ؟افکار امثال تو باعث بدبختی امروز مردم است .در باغ سبز نشان نده . امتحانت رو پس دادی و مردود شدی از حکومت مانده و از مردم رانده ای . حرفهات پوچ و بیهوده و بی ارزشه .عرض خود میبری و زحمت ما میداری
  • عمران IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    65 76
    زمان و دوره تو دیگه تکرار نمیشه اون شور و شادی کشور دیگه تکرار نمیشه گذشت زمان در مورد تو قضاوت می‌کنه تنها سیاستمدار محبوب ایران بودی وبس
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    50 21
    سوپاپ اطمینان.
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    الان خانم و بچه‌های شما کجا هستن ،خودت هم که ممنوع‌الخروج و ممنوع التصویر هستی، هیچی نگو.
  • US ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    42 58
    تعجبم از حاکمیته که چطور احمدی نژادرو تحمل می کنن اما خاتمی رو نه، واقعا حاکمیت می تونست از وجد ایشون برای جذب جوانان به انقلاب استفاده کنه که نکرد
  • م ا IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    51 3
    من خصومتی با کسی ندارم حرفها قشنگ است انسان خودش را دوست دارد وکارش را درست وخداگونه می پندارد ماست ترش را نمی‌گن ترشه .ولی بی قرص میگویم قضاوت با تاریخ خدا لعنت کند خاین به وطن را کسی که ملت وسرزمین خودرا فروخت یا آباد نکرد این دو فرقی ندارند .
  • کرار IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    75 34
    اولا دوران ایشون بس وعده داد و عمل نکرد لقبی توجامعه به ایشون داده بودن که خوب یادمه وآلزایمرندارم مثل بعضیها ثانیا غالب گرفتاری های امروز ما زاییده تفکرایشون هست و رفقایش دولت جناب روحانی که شدیدترین تورم را درتاریخ ایران بوجودآورد موردحمایت صد در صدی این آقامگه نبود؟ چرا یه کلام بابت این همه افتضاح گرانی حرفی نزد؟ خب چون خودش ازدولت جناب روحانی شدیدادفاع کرده بود راستی بزرگ ترین تهمت به ایران عزیز هم بابت تهمت تقلب درسال ۸۸ ازطرف چه کسی زده شد؟درصورتیکه اینا باهمون سازوکارسالها رئیس دولت و وزیر و... بودن
  • بهاری IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    شما هم گفت وگوی تمدن‌ها رو یادتون میاد،ک سید بزرگوار تو جهان راه انداخت، سران همه کشور ها مث برادر هر ساله تو این گفت وگو شرکت میکردن. حیف ک بعصی از مردم قدر دان نیستن.
  • جلیل IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    چیه باز برای بعد ۴سال داری سرشو صابون میزنی مردم بیزارن از شما اصلاح طلبهای بی عرزه