خیز بلند کیمیا پترو برای جهش در تولید آب اکسیژنه

با راه‌اندازی واحد جدید ۲۵ هزار تنی آب اکسیژنه، تولید این محصول در ایران ۳ برابر می‌شود.

به گزارش ...، آب اکسیژنه محصولی‌ است که بسیاری از مردم حداقل نام آن را شنیده‌اند و بخشی از آنان به ویژه خانم‌ها نیز از برخی کاربردهای این محصول مهم در حوزه صنایع شیمیایی باخبرند و می‌دانند چه نقشی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی دارد.

اما آب اکسیژنه علاوه بر این کارکرد عمومی، در صنایع شیمیایی، کاغذ، نساجی، زیست محیطی و بعضی کاربردهای ویژه همچون صنایع الکترونیک و صنایع غذایی نیز مورد استفاده است؛ از این جهت و به‌خاطر طیف متنوع نیازهای صنایع مختلف به آن می‌تواند یک محصول راهبردی محسوب شود.

در ایران تنها یک واحد صنعتی قابلیت تولید این محصول را دارد، در حالیکه مطالعات جدید نشان می‌دهند رشد مصرف و نیاز بازار داخلی به آب اکسیژنه و به خصوص گریدهای مختلف آن برای مصارف متنوع، بیشتر از تولید این واحد بوده به‌گونه‌ای که هم اکنون بخشی از این نیاز وارد می‌شود که در شرایط سخت تحریمی فعلی و کمبود منابع ارزی کار پرهزینه‌ای به حساب می‌آید.

براین اساس با توجه به وجود منابع نفت و گاز در ایران و نیز رشد نیاز بازار داخلی و باز شدن بازارهای کشورهای همسایه نیاز به افزایش تولید آب اکسیژنه در کشور بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

حالا یک شرکت نسبتا جوان به نام «کیمیا پترو» که سابقه خوبی در حوزه پتروشیمی داشته و به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان به‌دنبال بازکردن فضاهای جدید در تلفیق صنعت و فناوری است، تصمیم گرفته با یک طرح راهبردی و پیشران به جهت نوآوری و خلاقانه با هدف پوشش یک نیاز مهم در کشور، تولید آب اکسیژنه را در ایران با یک جهش بزرگ به حدود سه برابر تولید فعلی برساند.

بر اساس طراحی شرکت «کیمیا پترو» که بخش‌های مهندسی پایه آن نیز تا حد خوبی جلو رفته، قراراست ظرف ۱۸ ماه واحد تولید آب اکسیژنه‌ای با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن در سال در استان قزوین راه‌اندازی کند، که قطعا انقلاب بزرگی در تولید این محصول مهم در کشور و حتی منطقه محسوب می‌شود.

کیمیا پترو می خواهد دومین تولید کننده آب اکسیژنه در کشور و از معدود شرکت‌های تولید کننده این محصول در خاورمیانه لقب بگیرد، آنهم با حجم تولیدی بالاتر و گریدهای متنوع‌تر نسبت به واحدهای قبلی در ایران و کشورهای همسایه.

نیاز روزافزون جهان به آب اکسیژنه و بازار ۶۵ میلیون دلاری منطقه

شاید جالب باشد بدانید مجموع ارزش تجارت جهانی انواع غلظت آب اکسیژنه در سال ۲۰۱۹، ۷۲۹ میلیون دلار بوده است. همچنین بزرگترین تولیدکنندگان آب اکسیژنه در منطقه ما، عربستان و ترکیه هستند و محرک اصلی رشد تقاضای آب اکسیژنه در منطقه نیز صنایع شیمیایی به شمار می‌روند که تا سال ۲۰۲۳ (دو سال آینده) به ۲۲۶ هزار تن آب اکسیژنه نیاز خواهند داشت.

یکی از بازارهای هدف و جذاب برای تولید کنندگان ایرانی می‌تواند آسیای میانه باشد که امروز به دلیل انحصار تولید این محصول در روسیه مجبور به واردات سالانه ۳۴ هزار تن آب اکسیژنه از این کشور هستند که قطعا در صورت راه‌اندازی واحد «کیمیا پترو» و با مزیت‌هایی که تولید ایرانی به لحاظ نزدیکی و قیمت خواهد داشت می‌تواند رقابت خوبی در این عرصه داشته باشد.

با پیشرفت صنعتی و افزایش سرانه درآمد مردم، صنایعی مانند تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی و مواد شوینده رشد خواهند کرد و از طرفی توسعه صنایع شیمیایی، نساجی، کاغذ و بسته بندیهای بهداشتی از بازارهای بالقوه سال‌های آتی ایران برای آب اکسیژنه خواهد بود.

پروژه مهم و راهبردی «کیمیا پترو» نه تنها می‌تواند نیاز داخلی کشور را به‌صورت کاملی برطرف کند بلکه از واردات صدها هزار دلار آب اکسیژنه خارجی به ایران نیز جلوگیری خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید: www.kimiyapetro.ir

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =