فرمان رئیسی برای ساماندهی «هر چه سریع‌تر »قاچاق ته‌لنجی و کوله‌بری

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد، گفت: این ستاد باید تلاش کند تجارت قانونی با دیگر کشورها آسان شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ستاد اطلاع رسانی دولت،حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در اولین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت سیزدهم ضمن تشکر از دستگاه‌هایی که در امر مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند، گفت: میزان کالایی که در انبارها، بنادر، گمرکات و سازمان املاک تملیکی وجود دارد، گواهی بر برخورد با قاچاق کالا است.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد

وی با طرح این پرسش که باید بررسی شود چگونه این میزان کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تا چه زمانی قرار است روند قاچاق را شاهد باشیم، گفت: قاچاق ضد اقتصاد ملی و خنجری از پشت بر تولید است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر شناخت دقیق و کارشناسی‌شده از علل و عوامل قاچاق و منابع حاصله از آن در کشور بیان داشت: موضوع قاچاق به صورت ته‌لنجی و کوله‌بری هر چه سریع‌تر سامان پیدا کند و با تبیین و مشخص کردن مقررات، تعیین شود چه کالاهایی ممنوعه و غیرمجاز است و چه کالاهایی می‌تواند به صورت مجاز وارد کشور شود و تعیین گردد چه اشخاصی، به چه میزانی و چه نوع کالایی را می‌توانند وارد کشور کنند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اتخاذ تدابیری برای کمک‌رسانی به کوله‌بران و ملوانانی که به صورت ته‌لنجی کالا وارد می‌کنند، شد تا مشکلات آنان کاهش یابد. وی اظهار داشت: نیازمند یک بازنگاه نسبت به روند مبارزه با قاچاق کالا در کشور هستیم و باید قوانین مرتبط با ورود اجناس جلوی چشم مردم قرار گیرد و برای تمام کشور قوانین یکسان باشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم مشخص کردن تعریف قاچاق در جهت ابهام زدایی برای مردم، خاطر نشان کرد: تعدد قوانین در حوزه مبارزه با قاچاق بسیار است، هر چند تنقیح همه قوانین هم زمان‌بر است، اما قوانین و آئین‌نامه‌هایی که امروز مورد نیاز گمرکات است، باید توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کمک دولت و مجلس صریح و سریع آماده شود و به مردم اعلام گردد زیرا یکی از مواردی که در زمینه قاچاق سوء استفاده می‌شود، وجود همین قوانین متعدد است.

رئیسی با اشاره به زحمات پرسنل نیروی انتظامی و گمرکات در راه مبارزه با قاچاق کالا، اظهار داشت: نیروی انتظامی مرزبان است، اما مرزبان اقتصادی گمرکات هستند و آنها مشخص می‌کنند که چه کالایی وارد شود و چه کالایی وارد نشود و در این مسیر نیروی انتظامی به عنوان مجری فعالیت می‌کند لذا تعیین مصادیق قاچاق با مرزبانان اقتصادی است.وی با انتقاد از اقدامات ناهماهنگ در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تعیین رویه‌های مشترک و هم‌آوایی دستگاه‌ها ایجاد شده است و ذات تأسیس این ستاد جلوگیری از فرافکنی است و تمامی دستگاه‌ها به این ستاد پاسخگو باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم وحدت در تصمیمات و هماهنگی در اجرای آنها، گفت: می‌توان با هماهنگی و تصمیم صحیح به جای واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، مواد اولیه توسط مرزنشینان به کشور آورده شود.رئیسی تاکید کرد: باید عوامل اصلی پشت پرده قاچاق توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسایی شود و با سرشبکه آنان برخورد شود. وی با تأکید بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمینه‌ساز تسهیل تجارت باشد، گفت: این ستاد باید تلاش کند تجارت قانونی با دیگر کشورها آسان شود اما در عین حال از صادرات و واردات غیرقانونی جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اعتقاد دولت شفافیت در تمامی مسائل است، اظهار داشت: در دولت باید نسبت به سلامت نیروها حساس باشیم که افراد سودجو و سوداگر آنها را دچار لغزش نکنند. یکی از ساز و کارهای این موضوع فعال کردن سامانه‌ها است و حتماً باید نسبت به اجرای قوانین نظارت و مراقبت وجود داشته باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان گزارشی از عملکرد خود در این زمینه پرداختند و پیشنهاداتی جهت بهبود امور و هماهنگی بیشتر ارائه کردند.

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1583410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =