خبرگزاری رسا نوشت:

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به مبلغان خانگی و افرادی که بعضاً بدیهیات لغت و الفاظ را نمی‌شناسند، تفاوت علیه‌السلام با علیها السلام و یا مذکر و مؤنث را در عربی نمی‌دانند، اما به واسطه صدا و نوارهایی که گوش کرده‌اند به مسأله‌گویی در منازل می‌پردازند، آن را خطری برای جامعه تبلیغی دانست و از حوزه‌های علمیه خواست در این‌باره فکری اساسی کنند.

 حجت‌الاسلام ناصر رفیعی محمدی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به ارزش مهم و کلیدی تبلیغ، اظهار داشت: اصل تبلیغ همواره در جامعه پابرجا است، اما روش‌های آن به سبب نیازهایی که در جامعه اقتضای شیوه‌های مختلف را دارد، متفاوت است.

وی با بیان این‌که یکی از اهداف مهم انبیای الهی، امر تبلیغ است و به همین سبب رسول خدا‌(ص) می‌فرمود «من مبلغ مبعوث شده‌ام»، افزود:‌ یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها در میان نهادهای تبلیغی، رسانه منبر است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به گردانندگان منبر، یعنی منبریان و روحانیانی که از این طریق با مردم سخن می‌گویند، دروس حوزوی را به عنوان پایه و اساس تبلیغ، لازم و ضروری دانست، اما آن را کافی ندانست.

وی تصریح کرد: اگر مبلغی نتواند عربی صحیح بخواند، به ادبیات عرب مسلط نباشد، حدیث را نشناسد و نداند حدیث صحیح و ضعیف چیست و آشنای به فقه، اصول و تفسیر نباشد، طبیعتاً توانایی پاسخ‌گویی به سؤالات مختلف را نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که دروس حوزه از ضروریت‌های تبلیغ است، اما متون تبلیغی نیست، گفت: برای پاسخ‌گویی به نیازهای تبلیغی، مهارت‌ها و آگاهی‌هایی لازم است که این مهارت‌ها و آگاهی‌ها را باید به درستی تعریف و ارائه کرد.

وی ادامه داد: اگرچه امروزه مراکزی مانند سفیران هدایت و دفتر تبلیغات اسلامی با برگزاری دوره‌های پودمانی و رشته‌های تخصصی تبلیغ پاسخ‌‌گوی نیازهای تبلیغی هستند، اما باید همواره مخاطب‌شناسی و محتواسازی در تبلیغ را که یک درس اساسی است، در نظر داشته باشند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ابراز داشت: نحوه ارائه، جغرافیای تبلیغ و نیازهای منطقه‌ای از شیوه‌هایی است که باید در بحث‌های تبلیغی دنبال شود که البته درس‌های حوزوی پاسخ‌گوی این بخش نیست.

وی با اشاره به تعدد مراکز تبلیغی کشور، وجود هر یک از این مراکز را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: دشمنان مراکز تبلیغی بسیاری دارند، از این‌رو همه نهادهای تبلیغی لازم است و تجمیع نهادهای تبلیغی ضرورتی ندارد اما ساماندهی آن ضروری است.

حجت‌الاسلام رفیعی خواستار تشکیل مرجع و نهادی رسمی برای امر تبلیغ شد و اظهار داشت: نهادی رسمی مانند مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکیل شود که همه نهادهای تبلیغی عضو آن بوده، از موازی‌کاری پرهیز، کف و سقف آن به درستی رعایت شود.

وی افزود: تشکیل این نهاد به این معنا است که سازمان‌های تبلیغی مانند دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، اوقاف، عقیدتی سیاسی‌ها و سایر نهادهای تبلیغی که در اعزام مبلغ به شهرهای مختلف نقش دارند، ‌کف‌ها را رعایت کنند، نه این‌که اگر طلبه ضعیفی به سبب شرایط از سوی یک نهاد تبلیغی اعزام نشد، از سوی نهاد تبلیغی دیگر اعزام شود.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: وقتی کف رعایت شد، دیگر ملاک‌هایی از سوی دفتر تبلیغات تعریف نمی‌شود که سازمان تبلیغات زیر بار آن نرود، یا بالعکس ملاک‌هایی از سوی سازمان تبلیغات تعریف نمی‌شود که دفتر تبلیغات زیر بار آن نرود؛ بنابراین لازم است نهادی فوق سازمان‌های تبلیغی در این‌باره تأسیس شود.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر متحول شدن تبلیغ، هدف ایشان را از تحول تبلیغ ساماندهی نهادهای تبلیغی و امر تبلیغ دانست و تصریح کرد: برای تحول در این زمینه می‌توان بین نهادهای تبلیغی رقابت ایجاد کرد؛ اما نه رقابت در اعزام یا مزایایی که واگذار می‌شود، بلکه رقابت علمی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تبلیغ در گذشته به سهولت امروز نبوده است و هرکسی نمی‌توانسته در این عرصه عرض اندام کند، گفت: برخی مبلغان و منبریان در حد اجتهاد و یا بالاتر از اجتهاد بودند.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند حاجی انصاری‌ها، تربتی‌ها، شهید مطهری‌ها و شهید بهشتی‌ها در قم، تهران و مشهد منبر می‌رفتند که مجتهد و آگاه به مباحث فقهی در حد اجتهاد بودند، اما امروز متأسفانه این عرصه مقداری ضعیف شده است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که بعضاً برخی فضلا و بزرگان حوزه حضور در عرصه تبلیغ را برای خود عیب می‌دانند، تصریح کرد: باورم این است که عرصه تبلیغ در درجه نخست باید از فضلا شروع شود که اگر این‌گونه نشد، طلاب ضعیفی که با مبانی نیز به خوبی آشنا نیستند، وارد این عرصه می‌شوند.

وی با اشاره به نقش مؤثر مبلغان در دینداری مردم، افزود: بیشتر مردم دینشان را پای منبرها و سخنرانی‌ها دریافت کرده‌اند و کم اتفاق افتاده که فردی در درس‌های خارج حوزه بنشیند و دینش را از طریق ‌استدلال و کتاب به دست آورد.

حجت‌الاسلام رفیعی یکی از آثار تبلیغ را اصلاح دین مردم عنوان و تأکید کرد: اکنون که امر تبلیغ، دین و روابط مردم را اصلاح می‌کند، پس حضور در این عرصه ویژه طلاب قوی است و حوزه نباید به افراد ضعیف اجازه دهد به منبر روند که ورود طلاب ضعیف به عرصه تبلیغ، مهم‌ترین آفت این رسانه تأثیرگذار است.

وی در پایان با اشاره به مبلغان خانگی و افرادی که بعضاً بدیهیات لغت و الفاظ را نمی‌شناسند، تفاوت علیه‌السلام با علیها السلام و یا مذکر و مؤنث را در عربی نمی‌دانند، اما به واسطه صدا و نوارهایی که گوش کرده‌اند به مسأله‌گویی در منازل می‌پردازند، آن را خطری برای جامعه تبلیغی دانست و از حوزه‌های علمیه خواست در این‌باره فکری اساسی کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    وقتي كه ميشه دعواي سياسي كردودرمنبرامام حسين(ع)زشت ترين الفاظ رابه كاربرد كه اين روزامدشده آدم چه كارداره بره چيزيادبگيره
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    آقا قربان دهان ات خطر این روضه خوان های بی سواد آن قدر جدی است که به جرات می توانم بگوییم مبلغ یک دین من در آوردی اند. یک بار حتی یک بار نشنیدم که این ها بگویند فلان مسئله را بلد نیستم بلکه چنان با تحکم حکم صادر می کنند که فقیه جامع الشرایط هم جرات نمی کند این طور حکم کند با این همه چه پول ها که به جیب نمی زنند تنها در یک فقره مولودی خوانی دیدم چه طور خانم مولودی خوان 500 هزار تومان کاسب شد آن هم با آداب مولودی خوانی من درآوردی
  • بدون نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 0
    هر علمی یک نظامی دارد وحدود آن را تعریف کرده است.حوزه ها ی علمیه باید نظام مشابه داشته باشند و سطح علمی ومجوزی برای این کار طراحی کنند تا هر شخصی هرچه خواست نگوید.