فریدون مجلسی: روسیه به خاطر اسرائیل حاضر نیست به ایران سلاح بفروشد/ ایران کارت بازی مسکو و پکن  در برابر اروپا و آمریکاست

فریدون مجلسی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی اظهار داشت: واقعیت امر آن است که رئیس جمهور روسیه به خوبی می‌داند که روی کار آمدن رئیسی یعنی بازگشت جمهوری اسلامی ایران به سیاست نگاه به شرق و تلاش برای تعمیق مناسبات با روسیه و چین. به همین دلیل کرملین در همین ابتدای حیات دولت رئیسی با دعوت از او به عنوان یک اقدام نمایشی سعی کرده است نهایت سوء استفاده خود را از جمهوری اسلامی ایران برای تقابل با آمریکا و اروپا در پرونده های متعدد از ناتو گرفته تا اوکراین و ... ببرد.

بخشهایی از اظهارات مجلسی را می خوانید:

* اکنون جمهوری اسلامی ایران برای نمایش استکبارستیزی و فاصله گرفتن از آمریکا و اروپا این باور را در سر دارد که به روسیه و چین نزدیک تر شود تا بتواند با کسب حمایت گسترده سیاسی، دیپلماتیک و به خصوص اقتصادی و تجاری از ایران یک اهرم فشار با هدف توازن بخشی در برابر غرب داشته باشد، در حالی که این فرضیه دولت رئیسی و حاکمیت ایران از اساس غلط است.چون مسکو و پکن قطعاً از ایران به عنوان یک برگ برنده و کارت بازی در برابر اروپا و آمریکا استفاده خواهند کرد، نه اینکه بخواهند با حمایت از ایران به هر قیمتی برای خود هزینه ایجاد کنند. بله، روسیه و چین هم مانند ایران در تقابل و رقابت با اروپا و آمریکا قرار دارند، اما قطعاً این رقابت و اختلاف مسکو و پکن با واشنگتن متفاوت از دشمنی و اختلاف ایران و ایالات متحده است.

* چین، روسیه و ایالات متحده سه ابرقدرت جهانی در حوزه اقتصادی، نظامی، دفاعی و دیپلماتیک هستند. بنابراین اختلافات آنها، اختلافاتی از جنس ابرقدرت‌های جهان است. لذا ایران جایی در میانه این ابرقدرت ها ندارد و اگر هم ایران یا هر کشوری بخواهد در این بازی ابرقدرت ها حضور پیدا کند قطعاً به عنوان یک برگ برنده یا مهره بازی از آن استفاده می شود، کما اینکه چین با حمایت از ایران به دنبال تقابل با آمریکا در مسائلی مانند هنگ کنگ، تایوان و ... است و یا روسیه هم به دنبال تقابل با اقدامات آمریکا، ناتو و اروپا در اوکراین و ... است.

*ایران به دنبال آن است که با کسب حمایت پکن و مسکو به فکر فشار بر اروپا و به خصوص آمریکا باشد، اما نکته اینجاست که چین و روسیه حاضر به ورود به بازی مد نظر تهران نیستند. یعنی نمی‌خواهند به عنوان ابرقدرت های جهانی خود را به سیاست های ایران گره بزنند. با این همه به هر حال ایران در بحبوحه مذاکرات وین و وزن کشی سیاسی طرف ها سعی کرده است با انجام این سفرها به روسیه و چین اینگونه قلمداد کند که اگر برجام احیا نشود و تحریم‌ها لغو نگردد، ایران به طور کامل در جبهه روسیه و چین قرار خواهد گرفت. از این جهت من احتمال می‌دهم که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دولت سیزدهم برای لابیگری با پکن و مسکو سفرهایی اخیر را در دستور کار قرار داده باشند.

*زمانی که شما به سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان به روسیه نگاه می کنید، شاهد آن استقبال گرم و جذاب هستید، چرا که پادشاه عربستان سعودی نفر اول این کشور است و یا اینکه نفتالی بنت، نخست وزیر هم نفر اول در اسرائیل به شمار می رود، اما در خصوص ایران این مسئله صدق نمی کند. چون در ایران، رئیس جمهور نفر اول به شمار نمی‌رود. این مسئله به خصوص در هشت سال دولت حسن روحانی به خوبی برای افکار عمومی در داخل، منطقه و جهان روشن شده است. به همین دلیل سطح استقبال از رئیسی در حد نفر اول یک کشور نبود.

* همان گونه که چین اجرای سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله خود با ایران را منوط به تعیین تکلیف برجام و لغو تحریم‌ها کرده است، روسیه هم نمی‌تواند با امضای این سند کاری در خصوص تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران انجام دهد، ضمن اینکه اساساً امضای سند همکاری های جامع ۲۰ ساله راهبردی ایران و روسیه می تواند در تضاد با برخی از سیاست‌های راهبردی مسکو قرار بگیرد. به هر حال نباید فراموش کنیم که تداوم شرایط کنونی در لاینحل ماندن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و تقویت تنش آمریکا و ایران می تواند به سود روسیه باشد، اما در عین حال روس ها نمی خواهند و یا تمایلی ندارند که سند جامع همکاری‌های خود با ایران را امضا کنند چون در عین حال باعث می‌شود برخی از بازیگران متحد منطقه‌ای روسیه مانند عربستان و اسرائیل در یک گسل دیپلماتیک با مسکو قرار بگیرند.

* روسیه به هیچ وجه به دنبال فروش تسلیحات و جنگ افزار به ایران حتی بعد از پایان تحریم های تسلیحاتی، ذیل برجام نیست.دلیل آن کاملا واضح است. نباید فراموش کرد که روسیه اکنون و به طور  خاص در یک سال حیات دولت بایدن که به سردی روابط واشنگتن – تل آویو منجر شده به بزرگترین حامی منطقه ای اسرائیل تبدیل شده است. یعنی پوتین حفظ امنیت اسرائیل را جزو خطوط قرمز امینتی و تحرکات منطقه ای روسیه تعریف کرده است، در صورتی که در آن سوی داستان جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیلی‌ها هستند، به گونه ای که نابودی اسرائیل جزو مبنای سیاست خارجی و محورهای اصلی تحرکات نظامی، امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. قطعاً در چنین شرایطی روسیه هیچگاه حاضر به تصویب و امضا کردن قرارداد تسلیحاتی ایران نخواهد بود تا جنگ افزارهایی مانند سوخو ۳۵ و سامانه موشکی اس - ۴۰۰ یا هر جنگ افزار دیگری را به جمهوری اسلامی ایران بدهد تا ایران هم از آن جنگ افزارها علیه امنیت اسرائیل به عنوان همپیمان و متحد روسیه در منطقه استفاده کند.
 

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1594961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    نظریات پخته و درست!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      ایران اگر کارت بازی شرق نباشه ، میشه کارت بازی غرب . از این دو حالت خارج باشه میشه ابرقدرت . انتظارات را از کشورمان منطقی کنیم . ما در چند سد سال اخیر هیچوقت مستقل و قوی نبودیم . الآنم نیستیم . نظم فعلی دنیا و حق مزخرف وتو برای چند کشور خاص ، باعث میشه همین فرمول ادامه پیدا کنه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      تو جنگ ۸ ساله هم روسها بزرگترین تامین کننده سلاح صدام بودند زمان کودتای ۲۸ مرداد هم روسها با ندادن طلاهای ایران به مصدق کاملا با انگلیس هماهنگ عمل کردند در انقلاب مشروطه هم با حمایت از دیکتاتور قاجار مجلس ملی رو به توپ بستند قرارداد ترکمانچای..... قرارداد گلستان...... دیگه کمونیستها برای اثبات دشمنی باید چکار کنند؟
    • احمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      20 46
      برخی میگویند، چرا وزیر انرژی روسیه به استقبال آقای رئیسی آمد، باید عرض شود ۳ بار در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پوتین به ایران آمد، که به ترتیب آقای محمود واعظی سال ۹۴ و آقای محمود کرباسیان وزیر امور اقتصادی سال ۹۶ و آقای اردکانیان وزیر نیرو سال ۹۷ به استقبال او رفتند. از طرفی با اینکه رئیس جمهور در قانون اساسی ما مقام دوم محسوب می‌شود ولی با اینحال پوتین شرایط سر میز مذاکره را برای طرفین یکسان در نظر گرفته بود و پرچم هیچکدام نبود. دوبار سال ۹۴ و ۹۷ پوتین به دیدار رهبر انقلاب آمد، هر دوبار روی یک مبل مشترک با رئیس جمهور ما نشسته بود و با اینکه پرچم ایران در محل ملاقات بود، خبری از پرچم روسیه نبود.
    • عبدالله IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      بزرگترین سلاح ایران و تمام کشورهای جهان مردمند با هر مرام و مکتبی روزي که نتیجه دیپلماسی و کشورداری حکومت دونسل را ناامید آینده کند هیچ سلاح و قدرتی جایگزین ناامیدی نسل ناامید نخواهد شد گیرم که من نوعی دهه ۴۰ و ۵۰ کماکان پابرجا پای تعصبات خودمان مانده باشیم اما تحمل درماندگی و بی کاری و ناامیدی فرزندان مان را نداریم تحلیل گر محترم نکات کلیدی و عاقلانه ای گفتند جامعه آرمانی نیازمند ايثار و فداکاری و شعور رهبران خودش است.... عجبی جانا سخن از دل ما می‌گویی بقول شما فضای مجازی و اینستاگرام ووووو پر است از اظهار نظر های کینه توزانه و آلبانی نشین ها ولی این که داخل کسی حرف حق را مطرح کند جرات و جسارت و توان پذیرش تنفر مطلبد ای کاش سایر سایر زعما قبل از دیرتر شدن کمی شان منبر را اعاده و خود جواب چنین مواردی را بدهند
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    فری جان تحلیل شما را مادربزرگ من هم میداند. هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد هر کشوری دنبال منافع خودهست .همانطور که آمریکا دشمنی خودرا بر علیه ایران به اوج رسانده به هر دست آویزی متوسل می‌شود تا ایران را به زانو در بیاورد. ایران هم به هر کشوری متوسل می‌شود تا اقدامات دشمن را خنثی کند. کجای این کا ر عیب دارد گر چه دوستی با کشورهای شرقی بر مذاق غربگرایان خوش نمی آید
    • OM ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      77 38
      پروفسور . روسیه یه کشور فقیر و وابسته ای که اگه آمریکا و غرب اراده کنند اقتصادشو یه هفته نابود می کنند. همانطور که چند سال پیش اروپا با تحریم کرن این کشور ارزش روبل رو ۵۰ درصد پایین آورد. روسیه فقط سلاح اتمی و موشک داره و هیچ. نه صنایع پیشرفته ای داره و نه اقتصاد قوی.
    • اااا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 2
      من نمی‌دونم اوضاع اقتصادی ما زمانیکه با آمریکا رابطه داشتیم بهتر بود یا الان که با روسیه روابط خوبی داریم؟؟؟!!!!!
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 2
      روسیه قطب انرژی اروپاست.
  • مهدی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    درود بر دکتر فریدون مجلسی. این حرف ها صد در صد منطقی و حرف حساب است. ای کاش دستگاه دیپلوماسی مملکت به این حرف های کارشناسانه و سنجیده توجه می کرد.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    خوب واسه همینه که میگم : تنها و تنها یک راه وجود داره، و آن چیزی نیست جز سلاح اتمی .والسلام.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      15 34
      رهبری گفتن حرامه؟
    • آسو IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 2
      خوب الان پاکستان داره ابرقدرت شده؟اختیار نصف کشور خودش هم دست خودش نیست،با حکم دولتی برو مناطق پشتون و بلوچ نشین فقط گلوله گیرت میاد،
  • سعيد IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    احسنت به اين واقع بيني. ممنون از تحليل عاليتان
  • گرفتار IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    نگو توده ای ها ناراحت میشن
  • Mmd IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    سراسر دروغ...چین و روسیه هردو مثل ایران تحت فشار آمریکا هستند و کم و بیش تحریم یا تهدید ب تحریم میشوند و این دو ب بازار پرفرصت ایران برای سرمایه گذاری و صادرات نیاز دارند و همچنین طبق قانون دشمن دشمن تو دوست توست این دو کشور با ایران روابط خوبی برقرار میکنن درضمن از رییسی در مجلس و کرملین ب خوبی استقبال کردند دروغ محضه اگه بگیم با ایران روابط سردی دارن
  • حسین IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    نمیونم چرا جلوی این خبرهای برنداز و انتشار همچین خبرهایی قشنگ معلومه که دنبال چه چیزی هستین ؟؟؟
    • امیر IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      با سرکوب بقیه حرف تو صحیح نمیشه حسین جان
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    به این میگن آدم منطقی و فهیم
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    تو رو خدا به ما سلاح بدین ما هیچی نداریم !!!!!‌ تیتری که زدی اونقدر مسخره است که خودت هم خندت میگیره . ایران نیاز به سلاح نداره
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      33 10
      تو سلاح رو چی معنی میکنی کلاشینکف؟ امروزه فناوری هوش مصنوعی درسلاح یعنی سلاح شمشیرداری فکرمیکنی مسلح هستی
  • ابراهیم IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    فعلا زود برای این تحلیل ها جناب مجلسی
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    تو خوبی آقای مجلسی!!!
  • سجاد سالاری جایینی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    مردم اینا رو میدونن الا دولت مردا و رهبران ما
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    کسانی که دم از اروپا می زنند همانهایی هستند که پولهای ایران را به یقما برده و در اروپا خرج کردهاند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    79 6
    احسنت
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    تبریک میگم به واقع تحلیلی خوب، منطبق با واقعیات و دارای درک سیاسی بالایی بود.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    43 7
    اگر راست باشد این خبر هرکس دوست خود را در نیابد میان دشمنان تنها می ماند آنجاست که می فهمد چکار کرده است
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    143 5
    دقیقا درسته. شما در ماجرای موشک های s-300 دقت کنید. تا اسرائیل چراغ سبز نداد و کار به شکایت نرسید موشکی که پولش را پیش پیش داده بودیم را بهمون تحویل ندادند.و حاضرم شرط ببندم که روسیه کدهای موشک را به اسرائیل داده.اسلحه هایی که روسیه میده حکایت پرایدی که خودرو سازها با تکنولوژی 20 سال پیش به خلق الله قالب میکنند.مردم هم یک رینگ اسپرت و یک سیستم روش میندازند را داره.شما دقت کنید چند سال روسیه ما را غارت کرد بابت یک نیروگاه هسته ای میلیارد ها دلار باج گرفت و در آخر هم هیچ .روسیه هواپیماهای از رده خارج شده خود را که باید به گورستان هواپیماها بفرستد را دستی روش میکشه یک زه به عنوان آپشن روش میندازه و به ما میفروشد میگ 29 که مربوط به 42 سال پیش هست به ما داده.در صورتی که 7 مدل بعد از آن ساخته که پیشرفته ترین آن میگ 35 است
    • جلال IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      چقدر حرفهای حال بهم زن . مثلا تحلیل کردی؟ دوم ابتدایی هم داشته باشی ، این تحلیل واقعا برای دوم ابتدایی ها هم زشته. یه ذره درک سیاسی ، حرف سیاسی. خب ، حرف نزن ، چی میشه مگه!!!؟؟؟
  • رضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    15 4
    😁😂😂😂
  • Saeed IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 80
    آقای نویسنده داری به کی سیگنال میدی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    روسیه اکر می خواهد با ابر قدرت خاورمیانه دوست باشد باید با ایران خوب باشد روسیه هم خدا می خواهد هم خرما دشمن ما اسرائیل است نباید اسرائیل به ایران ترجیع دهد ما ملت شجاع هستیم خود روسیه تخم ندارد چب نکاه آمریکا بکند ولی ایران آمریکا یک سک ولگرد حساب می کند ۱۶ تا موشک به آمریکا زدیم هیج بعید نیست روسیه بخاطر ترس با ایران رابطه بست شک نکنید
    • حسن IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      26 9
      توهم
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      4 1
      تو خیلی خوبی ابر قدرت خخخخخخ ابر قدرتی که مردمش تو فلاکت دست و پا میزنن نکشیمون خخخخ
  • هم وطن GB ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    131 5
    روسیه اجازه هیچگونه حرکت تهاجمی علیه اسرائیل توسط ایران را نمی دهد. سفیر روسیه در اسرائیل درصورت درگیری بین ایران و اسرائیل روسیه طرف اسرائیل است.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    86 4
    بسیار درست چه عجب یکی حرف حق زد
  • سید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    53 2
    چرا نظرات رو منتشر نمیکنید!!!!؟؟؟؟
  • حافظ IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    99 6
    انسان تعجب می کند که مسئولان ما ایرانی هستند یا روس!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    77 3
    یک بچه هم این مسایل را میفهمد نمی دانم چرا اینها حالیشون نیست اگر کمی تاریخ میدونستد مملکت به این فلاکت نمی افتاد
  • رضا IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    84 8
    بسیار جای تأسف دارد که اینگونه حقیرشدیم روح سرداروسالارملی ستارخان و باقرخان ومیرزاکوچک جنگلی ازتاریخ تلخ امروزایران زمین در عذاب می‌باشند
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    اگر یک دهم باجی که به این روسها و چینیهایه کثیف میدیم رو بدادیم به آمریکاییها الان دستمون رو هم میبوسیدن
    • یه ایرانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      11 35
      شوخی نکن الان کدوم رو بفرستم دستت رو بوس کنه ترامپ رو بدم کلینتون رو بدم رابرت مالی رو بدم خانوم رایس رو بدم کدوم رو بدم؟؟؟واقعا چقد دیوانه داریم
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    14 83
    شماها که به غرب به عنوان کدخدا نگاه می‌کنید چطور
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    23 65
    از نظر شما ایران در میان این سه کشور جایی نداره. اما در واقعیت، معادلات جهانی رو تغییر داره!! یکمی اختلاف بین دیدگاهتان و واقعیت وجود داره.
    • جواد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 1
      یه نظر پخته ودرست وحسابی بین اینهمه نظر دیدیم بالاخره
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    20 49
    باشه آمریکا خوبه
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    62 5
    بهتر که روسیه به ایران سلاح نمی فروشد. دولت پول حقوق کارمندان را ندارد سلاح نمی خواهیم
  • US ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    98 9
    چین وروسیه چهل سال است که درحال چاپیدن هستن لابد باید قانونی شود
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    110 2
    خدارا شکر دیگه بد بخت تر می شدیم چون که کم کم کل ملت کارتون خواب می شد
  • کریس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    51 9
    هر بدبختی داریم از دست روسیه چین انگلیس بابا نا کی مردم را زیر پای این سه کشور بزارید چرا فکر نمی کنید روسیه و چین فکر میکنید با شماست نه هم یه اینها از آمریکای بزرگ دستور میگیرن
  • سلام IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    62 8
    تحلیل بسیار واقع بینانه ای بود ...مطلبی که بارها گفته شده در وسط شطرنج کدخدایان ایران فقط مهره ای است که براحتی کیش میشود
  • علی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 68
    آقا فری مجلسی ایران نه کارت و نه وسیله دست این و آن نیست، فرضیات و تخیلات خود را به عنوان تحلیل و تفسیر به خورد این رسانه و آن رسانه نکنید و متاسفانه بعضی از رسانه ها برای پوشش رسانه ای خود هر چه را آکسیون نکنن
  • ناشناس IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    67 8
    از همون اولشم مشخص بود چین و روسیه واسه ما کاری نمیکنن
  • علی اکرادلو IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    15 68
    به درک مگه خودمون موشک کم داریم الحمدلله همه چی داریم بعلاوه ایمان واعتقادومتکی به جوانان ایران زمین،ورهبری داناوحکیم بقول شهیدسلیمانی وسلیمانی هاداریم.کورشودآنکه نتوانددید....!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    51 4
    روسیه و چین خودشان را مالک اسیا و خاورمیانه می دانند. چرا باید این تعادل را به بزنند. مسابقه تسلیحاتی تو اسیا رویاهای چین و روسیه را بر باد خواهد داد.
  • دوستدار IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    47 6
    واقع گرایانه و درست
  • اسکندرزاده IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    7 111
    امثال مجلسی توهم شرق سایزی و غرب گدایی در وجودشان نهادینه شده در حالیکه توافق ایران و چین از یک هفته پیش وارد فاز اجرایی شده اما افرادی مانند ایشون توان هضم این موضوع را ندارند همانگونه که در دولت روحانی واردات واکسن منوط به توافق لاغری و تصویب fatf شده بود
  • سیدمهدی سیدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    46 8
    کاملا به درستی مطالب مهمی رو در این مقاله دیدم. با تشکر از مجموعه خبر آنلاین بابت انتشار این مقاله
  • حسین IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    15 22
    دنیای سیاست پیچیده تر از اونه که ما روسیه رو طرفدار همیشگی اسراییل بدونیم در صورتی که اسراییل هم‌پیمان آمریکاست و سوریه رو هم پیمان روسیه بدونیم در حالی که سوریه و اسراییل دشمن خونی هم هستند! ما باید بدونیم چیکار کنیم که مثلاً همین روسیه که روابط خوبی با اسراییل داره رو چطور وارد جنگی بکنیم در سوریه که دقیقا مخالف منافع اسراییله و این شدنیه و اثبات شده که میتونیم. آمریکا هیچ وقت دوست روسیه نبوده و از این برگ برنده همیشه میشه استفاده های مفید کرد و اینکه چطوری استفاده کنیم به سیاست ما برمیگرده.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    25 3
    آره آمریکا به خاطر اسرائیل می فروشه برو بخر!
  • شهباز حاجیان IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 37
    پس بفرما بنشینیم و مرگ خود را نظاره کنیم یا زانوی غم به بغل بگیریم و از ایادی غرب التماس کنیم یک کم انصاف داشته باشید دنیا که فقط غرب نیست در ثانی مگر اونا در حین ستیز و اختلاف با هم در مراوده و بده بستان نیستند واقعا متأسفم برای این کارنشناسان ما راهکار دیگه بده پس چه کنیم اونا جز خواری ما نمی خواهند
  • KW ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    59 7
    متاسفانه تا زمانی که ۱۰۰ سال از جهان عقب تر باشید جهان فقط بشما میگه آفرین کوچلو برو بازی کن.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    20 4
    نظر چه اهمیتی دارد، نظرعلی هم نظر میده، ولی نظر نظر است و هر نظری نظر نیس
  • ج IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    40 5
    ایران شده وجه الامصالحه برای چین وروسیه دل هیچ کدام برای ما نسوخته رابطه هر دو را با اسراءیل را ببینید باترکیه را وبا ایران
  • US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    8 15
    در پاسخ به دهن کجی روس‌ها و نقش منفی آنها، مذاکرات را تعطیل و از آن پی تی خارج شوید. روس‌ها به ایران سلاح نمی‌دهند و یا اگر بدهند سلاح به روز نمی‌دهند و یا در قبال صدها امتیاز می‌دهند. پوتین فرد توانمندی نیست و اخلاق را در سیاست به‌کار نمی‌بندد. روس‌ها در سوریه هم نقش مثبتی بازی نمی‌کنند. لطفا موضع انفعال را ترک کنید و اگر میتوانید برای دفاع از کشور هر سلاحی را بسازید.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    25 4
    بله ولی کو گوش شنوا وچشمانی ک واقعیتهاراببینن وبدانند ک هیچ کشوری با ایران واینگونه سیاستهادرعمل وباطن دوست نیستن دیروزتمام ائمه های جمعه جوری ازروسیه وپوتین تمجید میکردن گویی برادر خونیشان درحالی ک پوتین اصلا احساس قلبی ب انهاندارد بلکه بفکرمنافع خودومردمش است کاری وحسی ک مسئوولین ایران ب مردم خود ندارن روزی این موضوع را میفهمن ک روسیه وتمامی همسایه های این گربه مظلوم وستمدیده ب دست همینا افتاد وماشدیم فلسطینی دیگر در نگاه‌های پوتین وحتی طالبان ودیگرکشورهای عربی نگاه کنید وچین خواهید فهمید ک چشم ایران ومسیوولین ایرانی ندارن وایران همیشه تنها س ودلیلش عدم اتکا ب مردمش ست وانها اینو خوب میفهمن وکاش مسئوولین ایران خیلی زود بفهمن وبفهمن ک متکی ب مرذمی بشن ک هرکدومشون ازهر سلاحی درمقابل دشمنان قوی تروکاری ترهستن بهتر بامهربانی وبدست اوردن دل مردم حیله دشمنان را ب خودشون برگردانید چون این ملت تمدن دارن وغیرت
  • DE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    14 31
    آقای فری چرا لقمه را دور سرت تاب میدید ،،حرف دلت را بزن ،بگو چرا رفتید روسیه بیاید برید یهو اسراییل
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    28 9
    داداش قضیه حل شد..ماقرار نماز بخونیم که خوندیم..خود پوتین هم خوشش اومد
  • امین IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    36 17
    بخدا ایران با اسراعیل دوست بشه بهتر از اینه بازیچه دور بر بشه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    45 7
    اولین کشوری که اسرائیل را در سازمان ملل به رسمیت شناخت شوروی بود نه آمریکا، چندین میلیون از اتباع اسرائیل روس های یهودی هستند
  • سامورایی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 3
    آقایونی که میگن نیاز به سلاح نداریم سالهاست که از هواپیماهای خاص اسرائیلی واهمه داریم همانطور که در سوریه هم نمیتونیم بزنیمشون و در عوض اونا هی میزنن و گرنه قرارداد 10 میلیون دلاری نمیبستیم الان فقط یه نکته وجود داره روسیه با اسرائیل دوسته ما با روسیه دوستیم. پس جنگ مستقیم ایران و اسرائیل کشکه. فقط نیابتی والسلام
  • لنگی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 7
    کدام موشک یک نفرهم کشته نشد اندازه پول پراید هم آمریکا خسارت ندید بشین بابا نون سنگک ۵ تومنی داریم میخوریم مثل اینکه ها
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 13
    کارت بازی غرب بودن خیلی بهتره
  • مجید IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 3
    اقای فریدون اینقد که روسیه به ما احتیاج داره ما نداریم ما جز جنگنده چیز دیگری نمیخواهیم دوم اما روسیه با گردش ۹۰درجه ای ما به غرب صد در صد محتاج چون محاصره کامل فقط از مغولستان به چین وقزاقستان به اروپا یی که خیلی بهش دوره
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 11
    اقای فریدون مجلسی برای خودش می برد ومیدوزد وبر خلاف اینده نگری امام خمینی که به ایندگا ن توصیه می کند با شرق راطبه خود را گسترش دهید نظر میدهند واصلا ایشان اهل اطلاعات روز نیستند مانند کسانی که ایشان را تایید کرده و نظر نا درست داده اند
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 6
    البته بسیاری از شماها نظرات مخالف خود را منتشر نمی کنید وغرب زده هستید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 7
    آقای فریدون از حرفاتون بوی تفرقه میاد ... عجیبه ۸ سال آینده کشور رو به غرب گره زدین و مردم رو بیچاره کردین صداتون در نیومد
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 2
    البته یه عده فکرمیکنن ایران داره با کارت روسیه وچین بازی میکنه..اینا سیاسی نیستن و از چم وخم کار سردرنمیارن..ن روسیه ن چین ن امریکا..فقط کره اونم فقط شمالیش
  • من و شما IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    8 4
    تحلیل بسیار بجا و درستی بود اما بعضی ها نمی خواهند بفهمند و یا در برابر فهمیدن مقاومت میکنند
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 6
    جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت بازیچه دست بيگانگان نخواهد شد مگر اینکه واقعا بیگانه باشن
  • مجتبی امینی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    10 7
    سلام .در زمان جنگ عراق با داعش .ایران با استعدااد ۱۶فروند میگ که به گفته رسانه ها ۵یا سال قبل از آن تاریخ که ایران .تحریم تسلیحاتی بود.از روسیه خریده است به بمباران داعش و پوشش هوایی نیروهای سپاه پرداخت.پس اینکه روسها به ما سلاح نمیفروشند .توهین به شعور خواننده است
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 3
    روسیه چین ایران برای امتیاز گرفتن خودشون از امریکا و اروپا می خواهند و نهایت این هزینه ها از جیب ما مردم ایران پرداخت میشه
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 6
    به نظر آقای مجلسی خواسته یک شانتاژ بدون دلیل ودلیل متقن اراىه کند البته میتوان این نظر فریدون مجلسی را به عنوان فقط یک نظریه فرضی اثبات نشده در آلبوم علوم سیاسی بایگانی کرد .اگرروسها فقط هدفشان حفظ اسراییل باشد چرا مصر و سوریه درجنگ رمضان۱۹۷۳ با همین آتشبارها وسلاحهای زرهی وهواپیماهای روسی تا أستانه خفه کردن اسراییل پیش رفتند ومساحت زیادی ازخاک خودشان را آزاد کردندوتلفات سنگینی به اسراییل وارد کردند واگرحقه وکلک امریکا وانگلیس واسراییل مبنی بر آتش بس نبود تلاویو سقوط می کرد.
  • سرباز ایران IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 8
    شکر خدا احتیاج به صلاح نداریم هرچی ندادند دانشمندانمون بهترشا ساختن
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    12 6
    نظری از سر غربزدگی مطلق و دست و پا زدن برای سیاه جلوه دادن روابط با کشورهای خارج از بلوک آمریکا.
  • م IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 6
    حرف درست ودور از هیجان
  • مهدی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    13 3
    ما هر قدر به سلاح این و ان چشم دوخته ایم همیشه شکست خورده ایم.ما با سلاح این و ان همیشه سرزمین مان همیشه کوچکتر شد.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 1
    درود بر شما
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    ایران بعد از این همه سفر مقامات بالای ایران به مسکو قرار نیست به ایران تسلیحات کارامد بفرستد؟
  • RO ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    10 6
    کلا در صحنه سیاسی کنونی جهان قدرت های جهانی مانند آمریکا و روسیه و چین و فرانسه و بریتانیا و آلمان یک سیاست واحد دنبال می کنند.همه آنها یک هدف دارند و آن هم با نمایش اختلافات ظاهری بین خود و ارائه به کشورهای جهان سوم و دو قطبی سازی جهان مثلا جهان شرق و غرب دنبال چپال ثروت سایر ملل هستند مثلا آمریکا ثروت عربستان و اعراب خلیج فارس را می برد روسیه و چین نفت ایران را به قیمت نصف قیمت جهانی می برند و...ولی کشوری مثل ترکیه که ثروت آنچنانی ندارد خیلی باهوشتر از ایران و سعودی عمل کرده و با اینکه نه نفت دارد و نه گاز ولی از لحاظ اقتصادی و توسعه بسیار جلوتر از ایران است و توانسته در بعد نظامی بروزترین تسلیحات برای کشور خود فراهم کند....
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      3 0
      خیلی میفهمی!!! 👎🦓
  • fn,k khl IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    12 2
    نه تنها جمعیت کثیری یهودی در روسیه زندگیه میکنه بخش های خود مختار تو خود کشور روسیه دارن چندین نمایدنده یهودی هم تو پارلمانه روسیه هس ......... فک نکنم با نابودی اسرائیل اونم کشوری که چه نگاه به غرب و چه نگاه به شرق لابی قوی تو اون کشورا دارن کار درستی باشه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    8 0
    کد خدابه خاطر رژیم غاصب صهیونیستی حاظر است چه بکند!؟
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 1
    احسنت آقای مجلسی صدرصد جمهوری اسلامی ایران بخاطر اینکه به آمریکا بوس ندهد...
  • ناشناس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 0
    ‌به‌روسیه‌وچین‌برای‌حل‌مشکلات‌نباید‌امید‌بست
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 3
    فریدون مجلسی کیه؟؟؟ چقد از روابط بین الملل سر در میاره ؟؟؟ اون موقعی که ظریف و حسن فریدون برای ارتباط با آمریکا یقه خودشون رو جر می دادن کجا بود بگه آمریکا بخاطر اسراییل هیچوقت دلش برای ایران نمی سوزه ... هان کجا بود ؟؟؟
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 1
    روسیه همسایه خوبی برای ایران نبوده و نخواهد بود روسیه کشور ما را به عنوان تهدید تلقی می کنه بنابراین هیچ موقع نمی خواهد پیشرفت ما را ببینه. مسئولین ما باید با سیاست با روسیه رفتار کنند، ایران باید با اروپا و آمریکا مشکلات خودش را حل کند و برای همیشه توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور را شروع کند و گر نه محکوم به فقر و بدبختی است.
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    5 0
    حکومت ها از دو حالت خارج نیستند یا مردمی هستند،یا وابسته،
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 4
    به امید روزی که تحلیل ها واقع بینانه باشد نه تضعیف حزب مخاالف و تقویت حزب شکسته خورده ! پر واضح است هر کشور بدنبال مناقع خودش هست و هیچوقت مناع کشورش را فدای دیگر کشورها نخواهد کرد و روسیه هم از این قاعده مستثنا نیست ولی لااقل ادعای کدخدائی جهان را ندارد! چرا عده ای غربگرا بدنبال مذاکره با آمریکا و غرب هستند ولی تمایلی به رپسیه و چین و.... ندارند؟!!! آیا آمریکا تاوان جنایتهایش از جمله حمایت تسلیحاتی و مالی از صدان و حمله مستقیم به ناوچه های سهند و سبلان و غرق مردن آنها و شهیدمردن پرسنل آن ناوچه ها را پرداخته است؟!!! آیا نشستن دوستانه بر سر میز مذاکره با مستکبرو ظالمی که هنوز از جنایت خود در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران و شهادت بیش از 260نفر بی گناه اظهار ندامت نکرده و مدال افتخار به فرمانده جنایتکارش داده منطقی است؟!!! آیا مذاکره با استکباری که خبیث ترین و جانی ترین تروریست جهانی (داعش) را بوجود آورد معقولانه است آیا جنایت آمریما در اقصانقاط جهان در افغاتستان و یمن و حمایت مستقیم از رژیم غاصب را فراموش کنیم آیا بدون گرفتن انتقام خون پاک سردارشهیدان سلیمانی سرمیزمذاکره بنشین
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    هسته نمیشید ؟؟
  • داود IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    3 0
    تحلیلتان آبکی بود.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    23 1
    چرا نابودی اسرائیل جز مبنای کار ماست چرا واقعا ،ما عراق که اینهمه جوانهای ما رو پر پر کرد بخشیدیم چرا با کشورهای دیگه آشتی نمیکنیم شاید نیاز به اصلاحات در این مبنا داشته باشیم
  • Artin IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 3
    فشاری شدن غربگداها خیلی لذت بخشه
  • خخخخ IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 7
    خیلی تحلیل آبکی و یک طرفه واز موضع ذلالت بود ده تا عدد منفی دو داری اگه از پنج تا عدد مثب ده کم کنی چند میشه حتما از منظر شما چون تعداد اعدا منفی بیشترن حاصل منفی مشه نه کاکا چون جمع مقدار مثبت بیشتر هستش حاصل مثبت میشه حالا اگه ایران از طرق زیاد بتونه مشکلات اقتصادی حل کند و درآمد بالا ببرد دیگه تحریم و فروش نفت مفهمومی ندارد در واقع تحریمها دیگه کشکن
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    14 0
    خدا امواتت رو بیامرزه همین اس ۳۰۰ هم بعد از ۱۰ سال تحویل داد و احتمالا تمام زیر و بم و کد ها رو هم به اسراییل داده حالا بیا این حرف رو بکن تو مغز خود انقلابی پندارها که با سوخو ۳۵ تا آسمان هفتم هم رفته اند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 1
    خب شما که میگید کارت بازی بنظرتون ایران الان باید از کی تسلیحات نظامی مورد نیازش روز بخره؟، حتما آمریکا بعضیا یه چرت هایی مینویسند که توهین به شعور ملته، فکر میکنن ملت دور از جونشون مثل خود اونا خرن روسیه عاشق چشم و ابرو ما نیست که، بفکر منافع خودشه، ایران هم بفکر منافع خودشه، حالا اگه معامله بنفع هردو باشه انجام میشه، به این میگن کاسبی
  • حسین IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 1
    وقتی سیاست گذاریها درست نباشد وهردمبیل تصمیم گیری کردنتیجه اش،میشوداین که همه ازماسواستفاده کنند وماندانیم که چکاربکنیم باید سیاست تمان صدوهشتاددرجه عوض شودنه به وسیله لونپنها بلکه بوسیله آدمهایی که ازبحث دنیا باخبرباشند
  • سعید IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 1
    به نظر بنده بهترین کار اینه که مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شد،مگه ما خودمون چمونه،چرا بایداینده مملکت و به روسیه و چین کره بزنیم،اونا در ابتدا دنبال منافع خودشونن،
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    10 1
    روسیه یارو یاور رفیق اسراییل هست نکنه فکر کردید عاشق چشم و ابروی ایران هست خخخخ حالا خودتون رو گول بزنید با حقه های پوتین معامله میلیارد دلاری اونم با روسیه بحران زده خخخخخ
  • Daryosh shojaei IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 3
    تا خدا هست ؛ روسیه و چین یا هر ابرقدرت هیچ عددی نیست ما ملت بیش از ۴۰ سال داریم زجر میکشیم و چقدر شهید داده ایم پس پیش به سوی بمب اتم که تنها رمز پیروزییست الله اکبر