25 خرداد ماه سال گذشته بود که با عنوان قرارداد تاریخی نفت از امضای قرارداد توسعه 6فاز پارس جنوبی با حضور احمدی نژاد خبر داده شد و در عین حال تاکید شد این فازها ظرف 35 ماه به بهره برداری می رسند.

 آذرجزایری:همین خبر کافی بود تا برخی از بهارستانی ها وکارشناسان این حوزه برغیرممکن بودن این امر تاکید کنند.تاکیدی که از سوی مسوولان نفتی بارها رد شد.یکی از مصاحبه های مطبوعاتی میرکاظمی در پاییز سال گذشته بود که این وزیر دولت دهم با واکنش به این استدلال بهارستانی ها و البته شخص کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:این حرکت ملی است و تمام سعی دولت براتمام این پروژه ها در مدت مقرر است اما اگر این امر به هر دلیلی محقق نشود و در نهایت 40 ماهه این پروژه به اتمام برسد بازهم حرکت ملی صورت گرفته است.

این در حالی است که مسوولان نفتی در زمان امضای این قراردادها از در نظرگرفتن جریمه تاخیر برای اجرای پروژه ها و در عین حال از پرداخت هزینه ای در قالب هزینه تشویقی برای زود به اتمام رساندن آنها خبر داده بودند که هنوز با گذشت یکسال از اجرای این پروژه ها آماری از جریمه و یا تشویق پیمانکاران منتشر نشده است.گویی این وعده نیز به فراموشی سپرده شده است.به هر حال در پی انتشار این گزارش در تلاشیم تا با به تصویر کشیدن فازهای 13، 14، 19، 22، 23 و24 پارس جنوبی نگاهی به پیشرفت این فازها داشته باشیم.چرا که تا کنون یکسال از اجرای این فازها توسط پیمانکاران داخلی می گذرد و براساس برنامه باید کمتر از دوسال دیگر این پروژه ها به اتمام برسند.

در شرایط فعلی مسوولان پارس جنوبی از روند مناسب پیشرفت پروژه ها می گویند.اعضای کمیسیون انرژی و بالاخص کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد نامناسب و پیشرفت نامطلوب این پروژه ها خبر می دهند.و تصاویر هر فاز هم حکایت از پیشرفت کم این پروژه ها دارد.به طوریکه برآورد می شود این پروژه ها در بهترین شرایط ظرف چهارسال آینده به بهره برداری برسند.لازم به توضیح است که تصاویر موجود از این فازها ارسالی شرکت نفت و گاز پارس و براساس تاکید روابط عمومی این شرکت متعلق به خرداد امسال هستند.

براساس این گزارش قرارداد طرح توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز و تأمین خوراک پروژه پرشین "ال.ان.جی " با حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با مشارکت شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، صدرا و با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) امضا شد.

فاز 13 پارس جنوبی

فاز 14 پارس جنوبی

همچنین طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با شرکت پتروپارس به امضا رسید؛ قرارداد فاز 19 به جای فازهای 27 و 28 پارس جنوبی به امضا رسید.

فاز19پارس جنوبی

‌طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی نیز برای تولید روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با کنسرسیومی از شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، صدرا با مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضا شد. بخش خشکی این پروژه را شرکت "سپانیر " اجرا می‌کند.

فاز 22پارس جنوبی

 /31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 1
    وقتي پروژه هاي نفتي را با ترك تشريفات قلمبه مي ديد به يك شركت جاده ساز! پيشرفت در همين حد هم از سرتون زياديه!
  • بدون نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 0
    طلسم نیست ، سوء مدیریت است. اگر بدانید با چه بدبختی یک قطعه را از خارج وارد میکنیم....
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 0
    فکر کنم تا آخر امسال پروژه عملی میشه
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 1
    تاز این فقط بخش خشکی این پروژه هاست.باید ببینیم تو بخش offshore اصلا کاری کردن؟
  • حسین IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 1
    وقتی یک اتوبان تهران شمال 17 سال تاخیر تا الان داشته دیکه وای به حال این پروژه ها که تشکیل شده از میلیون ها قطعه با تکنولوژی و مواد و متریال خاص . سنگ بزرگ علامت نزدن است .