۱ نفر
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
علائم اولیه آرتروز زانو

زانوی شما بزرگترین مفصل بدن شماست. این مفصل تمامی وزن بالاتنه شما را تحمل می کنند. زانوی شما همچنین همیشه در حال خم شدن و تحمل فشار استخوان های دیگر پا است.

از آنجایی که مفصل زانوی شما به شکل مداوم سخت کار می کند، در طول مدت عمر دچار فرسودگی می‌شود. این فرسودگی می تواند بدتر شده و باعث زانو درد شود. خوشبختانه راه هایی برای درمان وجود دارد. در ابتدا شما با دانستن نشانه های اولیه آرتروز زانو می توانید از زانوی خود محافظت کنید.

بیش از 100 نوع آرتروز زانو وجود دارد. دو نوع از رایج ترین انواع آن ورم مفاصل و آرتروز روماتیسمی است.

نشانه های آرتروز زانو

دکتر مویدنیا متخصص زانو در اصفهان در پاسخ به سوالی درباره اهمیت  شناخت نشانه‌های آرتروز گفت: نشانه های اولیه آرتروز زانو در تشخیص بهتر و همچنین متوقف کردن روند آرتروز زانو در همان مراحل اولیه نقش بسیار حیاتی و موثری را ایفا می کند. به همین جهت در ادامه تعدادی از مهمترین نشانه های اولیه آرتروز زانو که باید جدی بگیرید را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

افزایش تدریجی درد

علائم اولیه آرتروز زانو

 دردهای آرتروزی معمولا آهسته شروع می شوند هرچند در بعضی موارد ممکن است به یک باره و ناگهانی ظاهر شود. در ابتدا باید به دردی که در صبح پیش از انجام فعالیت روزمره درحالی که تازه استراحت کرده بودید توجه کنید.

زانوی شما ممکن است در این وضعیت ها احساس درد کند:

  • بالا رفتن از پله
  • برخاستن از وضعیت نشستن
  • پیاده روی رئی سطح صاف
  • بعد از مدتی نشستن

درد زانویی که شما را از خواب بیدار می کند یکی از نشانه های ورم مفاصل است. در افرادی که آرتروز روماتیسمی دارند، نشانه های درد اغلب در مفاصل کوچکتر نمایان می شود. درد ها بیشتر متقارن هستند و دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. مفصل ها ممکن است گرم و قرمز شوند. در بیماری ورم مفاصل نشانه ها در هر فرد می توانند سریع ظاهر شوند و یا ممکن است در طی سال ها پیشرفت کنند. نشانه ها می توانند برای طولانی مدت ماندگار بمانند و روز به روز افزایش یابند.

عواملی که نشانه ها را بدتر می کنند شامل:

  • آب سرد
  • استرس
  • فعالیت بیش از حد

در آرتروز روماتیسمی نشانه در طول چند هفته ظاهر شده ولی تنها در چند روز پیشرفت کرده و بدتر می شوند. زمانی که بیماری افزایش پیدا می کند درد نمایان می شود. محرک ها در درد متفاوت است و درمان نیز می تواند متفاوت باشد.

تب

آرتروز روماتیسمی می تواند باعث بروز تب خفیف شود. اگر تب و زانو درد دارید می تواند نشانه های اولیه آرتروز یا یک عفونت زمینه ای باشد.

صدا یا احساس دلخراش

داشتن احساس دلخراش و طاقت فرسا زمانی که زانو حرکت می کند نشانه فرسودگی غضروف و علامت آرتروز است. زمانی که غضروف آسیب ببیند، سطح آن سخت شده و خار استخوانی شکل می گیرد. زمانی که مفصل ها حرکت می کنند، بعضی قسمت ها که نباید تماس داشته باشند با یکدیگر تماس پیدا می کنند و ساییده می شوند.  ورم مفاصل و آرتروز روماتیسمی هردو نتیجه آسیب غضروفی هستند.

التهاب

زمانی که التهاب در درون اتفاق افتد، زانو ورم می کند و هنگامی که آن را لمس می کنید گرم است. زمانی که این نشانه ظاهر شود بیانگر این است که بیماری به مرحله ی سخت تری رسیده است.

تغییر شکل زانو

علائم اولیه آرتروز زانو

شکل زانو در مدتی که آسیب پیشرفت می کند و درد نمایان می شود، تغییر می کند. در آرتروز روماتیسمی ورم و قرمزی در طول مدت درد شایع است. در طولانی مدت، التهاب ماندگار میتواند آسیب دائمی به تاندون ها و غضروف ها وارد کند. این میتواند ظاهر و شل زانو را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود التهاب مفاصل ماهیچه های اطراف زانو ضعیف شده و در نتیجه ظاهر فرورفتگی زانو تغییر می کند. زانو شروع به نزدیک شدن و یا دور شدن از هم می کند. محدوده تغییر شکل زانو می تواند از کم تا زیاد باشد و سبب ناتوانی زانو شود.

فرسودگی شدید

یکی از عوامل هشدار دهنده آرتروز زانو که زیاد قابل مشاهده نیست،  فرسودگی شدید است. زمانی که مفصل شما فرسوده می شود به شکل نامعمول احساس خستگی میکنید. فرسودگی مفصل می تواند پیش از سایر نشانه های قابل مشاهده آرتروز شروع شود. برخی افراد فرسودگیدر مفصل را در چند روز تجربه میکنند در حالی که پیشرفت آن زمان بیشتری به طول انجامیده است.

افراد در معرض خطر ورم مفاصل زانو

معمولا بیماران دارای ورم مفاصل زانو 50 سال یا بیشتر دارند. زنان نسبت به مردان با توجه به هورمون ها و ساختار اسکلت مستعدتر در ابتلا به ورم مفاصل هستند. به علاوه گروهی از بیماران در حال افزایش هستند که ورم مفاصل را در سنین پایین تر تجربه می کنند که در گروه کسانی که خطر پیشرفت بیماری ورم مفاصل دارند قرار می گیرند. افرادی که در این گروه قرار می گیرند بیمارانی هستند که پیشتر دچار آسیب زانو شده اند (ممکن است به دلیل تمرین ورزشی یا تصادف باشد) ؛بیمارانی که رژیم نامناسب و غیرسلامت دارند و درنتیجه دچار اضافه وزن و چاقی می شوند و فشار مضاعفی بر روی مفاصل زانو وارد می شود؛ یا بیمارانی که بیماری های زمینه ای دارند که به آرتروز می انجامد مانند آرتروزهای روماتیسمی یا نقرس؛ این اختلالات به تدریج روی مفصل اثر میگذارند تا زمانی که به شدت ورم کرده و سرانجام تحت تاثیر تمامی این بیماری ها قرار می گیرد.

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد؟

برای تمامی انواع آرتروز درمان وجود دارد. هرچقدر درمان را سریعتر آغاز کنید اثربخشی بیشتری دارد.

پزشک را ملاقات کنید زمانی که:

  • درد و التهاب به هیچ وجه التیام نمی یابد.
  • نشانه ها و علائم بدتر شدند یا علائم جدیدی مانند تب پیدا کردید
  • علائم فعالیت های شما مانند خوابیدن و راه رفتن را مختل کرده است.

انواع درمان های آرتروز زانو

زمانی که میزان و شدت بیماری به دقت بررسی شد، پزشک میتواند درمان مناسب را پیشنهاد دهد. انتخاب درمان مناسب با در نظر گرفتن شرایط خاص هر فرد، نشانه ها و علائمی که دارد و محدودیت های درمانی انجام می شود.

  • برنامه تمرینی: می تواند به قوی شدن عضله ران و ماهیچه های اطراف مفصل کمک کند. قوی شدن این ماهیچه ها به این دلیل اهمیت دارد که استقامت لازم برای حرکت دادن مفصل ها را فراهم می کنند و همزمان مانند ضربه گیر عمل کرده و از تحت فشار قرارگرفتن زانو جلوگیری می کند.
  • درمان بیولوژیکی: یک تکنیک پزشکی است که برای درمان ناهنجاری های غضروف یا مایع مفصلی به کار می رود. با تزریق اسید هیالورونیک درد کاهش یافته و مفصل محکم تر می شود. درمان با پلاسما (PRP) نیز می تواند همین نتیجه را بدهد.
  • درمان داروییک: داروهای خوراکی یا تزریقی میتواند درد زانو را التیام بخشیده و زندگی روزانه بیمار را بهبود بخشد.
  • فیزیوتراپی: می تواند درد زانو را بهبود بخشد و میتواند شامل درمان اولتراسوند، درمان با لیزر و توانبخشی فیزیکی قبل و بعد جراحی باشد.
  • جراحی: برای زانو به ندرت به کار می رود. معمولا علائم آرتروز زانو با روش های درمانی غیر از جراحی کاهش می یابد. اما اگر شدت درد بیمار کاهش نیافت و روش های دیگر درمانی پاسخگو نبود، جراحی پیشنهاد می شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =