۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۵

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

نه رستورانی در اطراف چغازنبیل با حفظ عرصه و حریم این اثر جهانی وجود دارد، نه اقامتگاهی و نه هیچ خدمات و امکانات گردشگری دیگری. راهنمایی هم نیست تا گردشگران را راهنمایی کند. برگه‌ها و نقشه‌هایی در گوشه و کنار به چشم می‌خورد اما نه کافی است و نه درخوراثری جهانی چون چغازنبیل.

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان و در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و20 کیلومتری هفت‌تپه، در نزدیکی کرانه غربی رود "دز" جای گرفته است؛ نیایشگاهی که در سال1250 پیش از میلاد و در دوره عیلامیان به فرمان پادشاه مشهور عیلامی، «اونتاش‌ گال» (1265- 1245 پیش از میلاد) در میانه شهر «دور‌اونتاشی» ساخته شده تا با ما از تمدن کهن و ریشه‌دارمان سخن بگوید، تمدنی که برخی به اشتباه آن را به دوره مادها و هخامنشیان نسبت می‌دهند.

بنایی که به تمامی از خشت و آجر و در زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع و در پنج طبقه (که اکنون تنها دو طبقه از آن باقی مانده) ساخته شده و ارتفاع آن در زمان آبادانی به 54 متر و سطح زیربنای آن به 25هزارمتر مربع می‌رسیده است.

واژه «چغازنبیل»، از دو بخش «چغا» به معنای تپه و زنبیل، تشکیل شده است. گویا پیش از آن‌که زیگورات را از دل خروارها خاک بیرون بکشند، ویرانه‌های تپه مانندش یک زنبیل واژگونه را تداعی می‌کرده و بدین سبب بومیان، این نام را بر آن نهاده‌اند. زیگورات که طی قرون و اعصار زیر تلی از خاک مدفون شده بود، در فاصله سال‌های 1330 تا 1341 توسط رومن گیرشمن، باستان‌شناس بزرگ فرانسوی‌، از دل خاک بیرون آمد و پاره‌ای از رازهای سر به مهر خود را آشکار کرد.

زیگورات چغازنبیل در تابستان سال 1357 همراه با تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان، در فهرست میراث فرهنگی جهانی جای گرفت. آن زمان، کمتر کسی زیگورات را می‌شناخت یا تصویری از آن در ذهن داشت، اگرچه امروز هم، پس از گذشت 30 سال، زیگورات نسبت به سایر آثار تاریخی ایران، همچنان ناشناخته باقی مانده و این درحالی است که با وجود فرودگاه بین‌المللی، راه آبی و مسیر جاده‌ای نباید مسیر دست‌یابی به خوزستان برای گردشگران داخلی و خارجی سخت باشد ان هم وقتی دو اثر ثبت شده جهانی چون چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر در این استان قرار گرفته‌اند.

مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن تاریانای خوزستان براین باور است: آنچه باعث شده میراث تاریخی- فرهنگی خوزستان، آن‌گونه که باید و شاید معرفی نشود عدم شناخت مسئولان و ناتوانی آنها در معرفی بناهای تاریخی و پتانسیل‌های موجود در استان است. این مساله موجب شده تا گردشگران، ظرفیت‌های خوزستان را درک نکنند و به اهمیت آن پی نبرند، بنابراین، دوری از مرکز و شرایط خاص آب و هوایی، بهانه است. گردشگری که از ان سوی دنیا به ایران می‌اید تا با فرهنگ و تاریخ این سرزمین آشنا شود چطور ممکن است تنها به دیدن کاشان و اصفهان و شیراز بسنده کند؟ متولیان فرهنگی و مسئولان میراث و گردشگری استان هستند که باید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را به مردم معرفی کنند و چنین نمی‌کنند.

زیگورات چغازنبیل، در وسط بیابان قرار گرفته و اطراف آن جز رود دز و جنگل‌های حاشیه آن و مزارع نیشکر هفت تپه چیز دیگری به چشم نمی‌خورد، بی‌گمان اگر در وسط شهر قرار داشت، تا‌کنون در میان انبوه برج‌ها و آپارتمان‌های نوساز گرفتار آمده یا بنا بود که از زیرش تونل مترو بگذرد یا بخشی از عرصه و حریمش در طرح تعریض خیابان قرارمی‌گرفت!

چغازنبیل با نزدیک‌ترین شهرها (شوش و شوشتر) بین 45 تا 60 دقیقه فاصله دارد و جز با خودروی شخصی، نمی‌توان به سراغش رفت. گهستونی می‌گوید: چغازنبیل، در 25 کیلومتری هفت تپه، 50 کیلومتری شوشتر و 30 کیلومتری اهواز قرار گرفته است و هیچ وسیله نقلیه عمومی برای رفتن به این اثر ثبت شده جهانی از این سه شهر در نظر گرفته نشده است. گردشگران یا باید از خودروی شخصی استفاده کنند یا متحمل هزینه نسبتا زیادی شوند چرا که نمی‌توانند از وسایل نقلیه گذری و ناشناس استفاده کنند.

در اطراف چغازنبیل نه رستورانی با حفظ عرصه و حریم این اثر جهانی وجود دارد نه اقامتگاهی و نه هیچ خدمات و امکانات گردشگری دیگری. راهنمایی هم نیست تا گردشگران را راهنمایی کند. برگه‌ها و نقشه‌هایی در گوشه و کنار روی زمین به چشم می‌خورد اما نه کافی است و نه درخور اثری جهانی چون چغازنبیل؛ مجتبی گهستونی، می‌گوید: تنها ایام نوروز، کسانی وجود دارند که مردم را راهنمایی کنند یا بوفه‌ای هست که تنها تنقلات و نه غذا در اختیار آنها بگذارد. در صورتی که برای اثری جهانی چون چغازنبیل باید رستوران، اقامتگاه و تسهیلات لازم برای مسافران وجود داشته باشد.

به گفته سخنگوی انجمن تاریانا حتی تابلوی دسترسی به چغازنبیل در شوش و شوشتر و اهواز وجود ندارد اگر این گونه بود مسئولان شهری ناچار بودند شرایطی را برای گردشگران پدید آورند. البته کسانی که در پایگاه میراث فرهنگی چغازنبیل هستند به ‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که در خور این اثر باشد.عاشق کارشان هستند. ضمن این‌که آزمایشگاه، پژوهشکده و کتابخانه تخصصی خوبی در این مجموعه وجود دارد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    جز افسوس و تاسف چه میشود گفت . اینروزها حتی تخت جمشید را هم به امان خدا رها کرده اند هیچ هزینه ای در راستای احیای فرهنگ ایران باستان در نظر گرفته نمیشود .
  • ح IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    در سال صدها بار نام تخت جمشيد را ميشنويم، اما نام چغازنبيل را يكي دو بار در سال. با اين اوصاف انتظاري بهتر از اين هم نمي توان داشت.
  • محبی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 0
    تپه سیلک مربوط به 3000 سال پیش از میلاد است که می شود 5000 سال قبل. ضمنا سابقه سکونت در سیلک از 7000 سال تا 3000 سال قبل از میلاد بوده . یعنی 3000سال پیش از میلاد آخرین دورۀ سکونت در سیلک بوده است. (استاد تاریخ)
  • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 0
    چه تخت جمشید چه چغار زنبیل چه نهان شدن مجسمه های تهران همش چه سود
  • ساوالان BE ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 0
    علا که در کشور ما خیلی‌ چیزها و بویژه آینده کودکان و نوجوانان و جوانان ما به امان خدا رها شده، چغا زنبیل هم روش.
  • احمدی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    در تمام دنیایک اثر نه چندان تاریخی مثلا مثل قلعه بیسمارک درالمان با سابقه سیصد چهارصدساله را ان چنان نگهداری می کنند و تعریف تمجید که بیاوببین اما ما با اثاری مثل تخت جمشید ارامگاه کوروش ویادیگر اثار تاریخی رابه امان خدا رها کرده ایم کاش این اثار را هم نداشتیم وافسوس ان را هم نمی خوردیم....
  • سریر FR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
    0 0
    من برای کارم در مدت نه سال بیش از سی بار این اثر زیبای تاریخی را بازدید کردم. هیچ مکان تاریخی که تا به امروز بازدید کرده ام به اندازه چغازنبیل توجه مرا به خود جلب نکرده است. به خصوص جای پای کودکی که پس از هزاران سال هنگام عبادت در کنار معبد باقی مانده است و دیگر محل دفن شاهان ایلامی در سرداب کنار معبد که اکنون لانه خفاشان شده است.