عضو پیشین دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی :  امام(ره) تأکید داشتند قیمت ارزاق عمومی و مورد نیاز مردم نباید گران شود

شفقنا نوشت: حجت الاسلام و المسلمین رحمانی گفت : این انقلاب با تکیه بر مردم به پیروزی رسید و امروز باید مراقب باشیم فشارهایی که بر مردم وارد می شود، باعث نشود که کمر ملت بشکند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی پیش از پیروزی انقلاب ارتباط نزدیکی با بیت امام خمینی (ره) از جمله حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا داشت و با شهید محمد منتظری در راه مبارزات علیه رژیم شاه همراهی می کرد. رحمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای دفتر امام خمینی بود و مدتی را به عنوان نماینده ایشان در قوچان فعالیت می کرد. وی که از جمله شاگردان امام خمینی (ره) بود، در دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده بسیج مستضعفین فعالیت می کرد و امام(ره) در حکمی که برای وی در ابتدای انقلاب می‌نویسد رحمانی را «از مبارزین باسابقه و از دوستان خوب» معرفی می‌نماید. رحمانی در سال ۱۳۷۰ و با تشکیل نیروی انتظامی به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی مشغول فعالیت شد. از دیگر سوابق او می توان به فرماندهی قرارگاه خاتم نیز اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی هم اکنون عضو دفتر مقام معظم رهبری است. رحمانی در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه ویژه امام خمینی(ره) به مردم را تبیین و تأکید کرد که «این انقلاب با تکیه بر مردم به پیروزی رسید و امروز باید مراقب باشیم فشارهایی که بر مردم وارد می شود، باعث نشود که کمر ملت بشکند، مسئولین نباید اجازه دهند که شرایط فعلی سخت تر شود و حلقه محاصره دشمن با ندانم کاری های عده ای تنگ تر گردد.»

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اصل انقلاب را برخواسته از مردم و برای نجات مردم تعبیر می کردند و می فرمودند که اساس انقلاب برای این بود که اولاً اسلام ناب محمدی احیا شود و ثانیاً کسانی که بر این اصل باور دارند، می توانند از نظر فکری و معنوی مردم را هدایت کنند تا در نهایت اسلام ناب به دست خودِ مردم احیا شود گفت: امام(ره) فرمودند: «‏‏باید اساس را مردم و فکر مردم قرار داد و باید به فکر مردم بود، نه دولت ها؛ زیرا مردم و توده ها با حق موافقند؛ چون زیر بار ستم بوده اند و نمی خواهند زیر بار ستم بمانند.‏»

زمانی به اسلام خدمت کردیم که خط اصولی دفاع از محرومین و مستضعفین را‏‎ ‎‏حفظ کنیم

وی خاطرنشان کرد: امام(ره) بر دفاع از محرومین تأکید داشتند و فرمودند: «ما زمانی به اسلام خدمت کردیم و در جهت احیای دین گام برداشتیم که خط اصولی دفاع از محرومین و مستضعفین را‏‎ ‎‏حفظ کنیم چرا که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه‏‎ ‎‏استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد‏‎ ‎‏با الفبای مبارزه بیگانه اند و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با‏‎ ‎‏نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک‏‎ ‎‏می کنند آب در هاون می کوبند چرا که مرفهان بی درد به دنبال راحت طلبی و دنیا خواهی هستند و به هیچ وجه در فکر احیای اسلام نیستند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی،‏‎ ‎‏بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند. و تنها‏‎ ‎‏آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا‏‎ ‎‏و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند.»

امام(ره) همچنین فرمودند که باید «‏تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را‏‎ ‎‏حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابی باید بدانند که عده ای از خدا بی خبر برای از بین‏‎ ‎‏بردن انقلاب هر کسی را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را‏‎ ‎‏بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید‏‎ ‎‏خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا‏‎ ‎‏به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید.»

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) بر خدمت به محرومین تأکید داشتند چرا که این محرومین بودند که قیام کردند و به مملکت خدمت کردند، به دست همین طبقه نهضت انقلاب به اینجا رسیده است، کسانی این انقلاب را به وجود آوردند که به خیابان ها ریختند و با صدای الله اکبر و با مشت فشرده و ایمان، به قدرت های شیطانی اعتنا نکردند. ایشان فرمودند: «همین زنان محترم و مردان عزیز محترم بودند که از طبقه محروم در آن رژیم بودند و توانستند این قدرت شیطانی را بشکنند و این سد را خرد کنند و به تکلیف خود عمل کردند.»

اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد

وی اشاره کرد: امام(ره) بارها گفتند که مبادا روزگاری کسانی که برای این انقلاب قیام کردند، شرایط ناگواری داشته باشند و در این حکومت جمهوری اسلامی ایران دستشان خالی باشد، لذا به کارگزاران حکومت می فرمودند: «با مردم خوب رفتار کنید و با مردم برادر باشید؛ رژیم های سابق مردم را از خودشان جدا می دانستند. اینطور نباشد که مردم یک طرف باشند و شما در طرف دیگر باشید.آنها مردم را می کوبیدند؛ مردم هم اگر می توانستند آنها را می کوبیدند. امروز که مردم از حکومت جدا نیستند، از همین مردم و از همین جمعیت است، شما هم از همین مردمید و از همین جمعیت هستید، کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم محبت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد. اگر یک ملت پشتیبان یک رژیم باشند آن رژیم از بین نخواهد رفت بنابراین کوشش کنید که پایگاه ملی برای خودتان درست کنید. گمان نکنید که شما صاحب مقام و منصب هستید باید به مردم فشار بیاورید. هرچه صاحب منصب ارشد باشد باید بیشتر خدمتگزار و متواضع باشد، نه اینکه تا به جایی رسیدید مردم را فراموش کنید. از گذشتگان عبرت بگیرید، گذشتگان اگر پایگاه ملی داشتند در شرایطی قرار نمی گرفتند که این انقلاب به پیروزی برسد. بنابراین کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید، در بین مردم پایگاه پیدا کنید. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا و ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی می ماند و مردم هم پشتیبان شمایند.»

مسئولی صالح تر است که در برابر مردم خدمتگذار تر و متواضع تر باشد

وی گفت: تأکید امام(ره) بر این بود که باید تلاش کرد زندگی مردم، یک زندگی مستقلانه و آبرومندانه باشد و با مردم خوب رفتار شود تا مردم احساس محبت کنند. تعبیر امام(ره) این بود که گمان نکنید چون صاحب مقام و منصب هستید باید در آسایش و راحتی باشید و مردم در فشار باشند. مسئولی صالح تر است که در برابر مردم خدمتگذار تر و متواضع تر باشد، به فکر طبقه مرفه نباشد و نسبت به سرمایه داران و کسانی که اصحاب قدرت هستند ملاحظه کاری نکند بلکه به فکر مردم خدا جو و افراد مستضعف باشند.

اگر دنبال مقام و قدرت باشید، در نظر مردم با گذشتگان فرقی ندارید و انقلاب به خطر می افتد

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی با بیان اینکه امام(ره) درباره برخورد مسئولین با مردم نیز توصیه هایی داشتند و از نظر ایشان همین امر تفاوت میان انقلاب اسلامی و سایر حکومت ها بود، گفت: امام(ره) فرمودند اگر ما به دنبال پست، مقام و قدرت باشیم، آن زمان مردم متوجه می شوند که با گذشتگان فرقی ندارید. نظر و عقیده مردم این می شود که مسئولین تاکنون قدرتی نداشتند و حال که قدرتی به دست آوردند، با بقیه تفاوتی ندارند. اگر مردم اینگونه قضاوت کنند آن زمان دیگر همکاری نمی کنند و انقلاب به خطر می افتد، به تعبیر امام(ره)، مردم در یک جایگاه بالایی قرار دارند و حق نظارت بر ما دارند. امام(ره) می فرمودند: «آقایان توجه کنند، همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایی که الآن مربوط به اسلام است. اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام عمل می کند، بازاری، کشاورز و معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این راه کج را راست کنند. اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خدای نخواسته، می خواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند که امروز که انقلاب پیروز شده است، غیر روزهای دیگر است و اساس وجهه اسلام است.‏ امروز که اسلام در اختیار ماست و ما به عنوان حکومت اسلامی قدم بر می داریم باید مراقب باشیم که مردم بدبین به اسلام نباشند.» در واقع نظر امام(ره) این بود که صورت اسلام را آنطوری که هست نشان دهند و اگر خدای نخواسته یک فردی یک کار خلاف انجام داد، مردم اعتراض کنند. در زمان صدر اسلام زمانی که عمر خلیفه بود، در منبر گفت: اگر من خلافی کردم، با من چه برخوردی می کنید؟ یک عرب شمشیرش را کشید و گفت: با این شمشیر با تو مقابله می کنیم.»

عضو پیشین دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی :  امام(ره) تأکید داشتند قیمت ارزاق عمومی و مورد نیاز مردم نباید گران شود

بیشتر بخوانید:

وی تعبیر امام(ره) از تربیت اسلامی را عدم ملاحظه نسبت به هیچ فردی دانست و یکی از سفارشات عمده حضرت امام(ره) در این بُعد را تاکید بر حقوق، جان، مال و همه اعتبارات مردم بیان کرد و گفت: مبادا شرایط انقلاب به گونه ای شود که دیگران بگویند، دستاوردی نداشتیم. البته به برکت این انقلاب جمهور اسلامی ایران آزادی، استقلال و جایگاه عظیمی که در دنیا پیدا کرد، به خاطر همان فداکاری ها و اسلام نابی بود که مطرح شد و در واقع این ملت طومار اسلام سرمایه داری، مستکبرین، مرفهین بی درد، منافقین و راحت طلبان و فرصت طلبان و در یک کلمه به تعبیر امام(ره) اسلام آمریکایی را ترک کرد و به تعبیر ایشان به برکت انقلاب، مفهوم واقعی استقلال و مردمی بودن حکومت را درک کردیم، منتها توصیه و تأکید امام(ره) این بود که این مفاهیم ارزشی باید در هر عرصه ای باقی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی با اشاره به اینکه امام(ره) در زمینه های مختلف به مسئولین و مردم توصیه هایی داشتند، گفت: در زمینه انتخابات امام(ره) فرمودند: «هم کسانی که افرادی را معرفی می کنند و هم همه مردم سعی کنند چه در مسند ریاست جمهوری و چه در مسند نمایندگی مجالس شورای اسلامی و چه در سایر مسئولیت ها، کسانی را انتخاب کنند که اولاً خودشان در رأی دادن خدا را در نظر بگیرند و دنبال منافع کشور باشند و رضای خدا را بر رضای خود مقدم بدارند.»

وی ادامه داد: خطاب امام(ره) به طور ویژه به حضرات روحانیون از ائمه جمعه و جماعات و سایر آقایان بود که باید افراد باصلاحیت را معرفی کنند. کسانی که قصد خدمت به مردم را داشته باشند چون خدمت به مردم بر هر چیزی مقدم است؛ بنابراین تعبیر امام(ره) این است که اگر منصب، مقام و مسئولیتی به دست می آورید، این مقام و مسئولیت به خودی خود ارزشی ندارد، زمانی که خدمت به خدا و خلق را دربرداشته باشد ارزش پیدا می کند. شما تابع بزرگ مرد تاریخ (حضرت علی(ع)) هستید که درباره حکومت فرمودند: «خدایا تو آگاهی آنچه که ما به دنبال آن هستیم، نه برای میل و رغبت در سلطنت و خلافت بوده است و نه می خواهیم قدرت به دست بیاوریم و نه برای به دست آوردن چیزی از متاع دنیا بلکه برای این بود که آثار دین تو را بازگردانیم. عدالت بر پا شود و در شهرهای تو اصلاح و آسایش را برقرار کنیم. تا بندگان ستم کشیده ات در امن و آسودگی بوده و احکام تو ضایع نشود.» اما متأسفانه ما امروز گرفتار هوای نفس هستیم.

فراموش نکنیم که حکومت اسلام، حکومت مردم است

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که حکومت اسلام، حکومت مردم است و تمام کسانی که در این مسیر هستند باید به تکلیف دینی و شرعی خودشان عمل کنند گفت: تمام تلاش حکومت باید برای ایجاد رفاه و آسایش ملت عزیز ایران، این ملت خدا جو و شهید پرور و کسانی که برای استقلال و آزادی و اداره این کشور خون دادند و در برابر تجاوزات ستمگران، دشمنان و استکبار جهانی ایستادند، باشد. امام(ره) فرمودند: «من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت ولی وابسته به اجانب و بیگانه معاوضه نمی کنند، اما دولت ها مسئول هستند که زمینه رفاه و آسایش مردم را فراهم کنند.» ملت با همه وجود برای حفظ این انقلاب به میدان آمد، در برابر جنگ مقاومت و ایستادگی کرد و به پیروزی رسید. شاید بتوان ادعا کرد که در طول تاریخ این اولین بار است که کشور چنین جنگ طولانی را تحمل کرد و اولاً دست ذلت به دشمن نداد ثانیاً یک ذره از خاک میهن در دست دشمنان قرار نگرفت، استقلال خود را حفظ کرد و علی رغم همه فشارها تا جایی که ممکن بود در جهت خودکفایی چه در زمینه دفاعی و چه در زمینه شکوفایی صنعتی و اقتصادی تلاش کرد و خم به ابرو نیاورد، اما در عین حال مسئولین هم باید به فکر باشند که مبادا شرایط زندگی برای این مردم خدا جو چنان سخت شود که احساس ناراحتی کنند.

امروز اختلاف طبقاتی بسیار رنج آور است

وی ادامه داد: حضرت امام(ره)، خانواده شان و کسانی که در خط امام(ره) بوده و هستند، از ابتدا و تا آخر به دنبال جمع ثروت نبودند، اما امروز اختلاف طبقاتی بسیار رنج آور است و تعداد مرفهین بی درد چنان زیاد شده که عده ای نمی دانند از شکم سیری چه کنند و متأسفانه اکثریت مردم در سختی به سر می برند. در صورتی که این مشکل راه هایی دارد و بزرگان این راه ها را ارایه دادند که مردم از این تنگناها نجات پیدا کنند و در فشار نباشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی با بیان اینکه امام(ره) همیشه به فکر مستضعفین بود و توصیه ایشان نیز توجه به این طبقه بود ادامه داد: مسئولین از اشرافیت پرهیز کنند مثلا فردی که می خواهد به عنوان نماینده در انتخابات شرکت می کند نباید صرفا به خاطر به دست آوردن سرمایه های کلان  وارد این عرصه شود؛ درست است که در حال حاضر تحت فشار و تحریم هستیم، اما نباید زمینه های تحریم سازی افزون و افزایش فقر فراهم شود. امام(ره) نگران بود عده ای که سابقه انقلابی چندانی ندارند، نفوذ کنند که البته  افرادی هستند که امروز نفوذ کردند و خود و فرزندانشان در  آسایش و رفاه هستند، اما افرادی که در طول دوران دفاع مقدس جانی و مالی در خدمت انقلاب و کشور بودند، امروز در شرایط سختی به سر می برند. حضرت علی(ع) که حکومت ایشان چند سالی بود، سُفره اش چه بود! ما مثل علی(ع) نمی توانیم باشیم اما حداقل بر زندگی مادی خود کنترلی داشته باشیم. چطور یک مسلمانی ادعای مسلمانی می کند و کسانی باشند که سر بی شام و سفره بی نان داشته باشند.

روزی که مسئولین و مردم خوی کاخ نشینی پیدا کردند، باید فاتحه این کشور را خواند

وی گفت: امام(ره) به طور خاص به قوه قضاییه می فرمودند که مراقب باشید، حال که جان و مال و آبروی مردم به دست شماست با جدیت دنبال این باشید که عدالت اسلامی برقرار باشد نه اینکه هر کسی که پول و پارتی دارد بتواند گلیم خود را از آب بکشد. البته برخی از مسئولین عزیز در قوه قضاییه به دنبال این هستند که احقاق حقی شود. اما مبادا کارگزاران طوری باشند که به تعبیر حضرت امام(ره) فقط به فکر خودشان باشند. امام(ره) شدیداً به کارگزاران نظام توصیه می کرد که باید در خدمت مردم باشند و به هر مقامی که می رسند از جنس مردم باشند، مبادا خوی کاخ نشینی در اینها راه پیدا کند، ایشان می فرمودند: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم.» آن روزی که رییس جمهور ما از خوی کوخ نشینی بیرون رود و به کاخ نشینی توجه کند، آن روز است که انحطاط برای خود و کسانی که با او تماس دارند، پیدا می شود. آن روزی که مجلسی ها خوی کاخ نشینی پیدا کنند و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی خاطرنشان کرد: امام(ره) تأکید داشت که کارگزاران باید به فکر طبقات مستضعف باشند و می گفتند با گذشتگان مقایسه کنید، گذشتگان کسانی بودند که اصلاً به فکر طبقه مستضعف نبودند، ما باید مراقب باشیم که مبادا آنچه را که امام(ره) از آن نگران بود مبتلا شده باشیم. اکنون کسانی هستند که احساس فقر نمی کنند اما در مناصبی قرار گرفتند، چنین مسئولی چطور می تواند به فکر گرسنگان و مستمندان باشد. برخی چنان غرق در دنیا شدند که اصلاً نمی دانند فقر چیست. فقر این نیست که همه در خیابان راه بیافتند و دست به گدایی بردارند، اینکه کار کاسب نمی چرخد، کارگر به اندازه قوت روز درآمد ندارد، کشاورزی که گرفتار شرایط بدتری است، خانواده هایی که برای تأمین نیازمندی های تحصیلی فرزندان درمانده اند. وای به روزی که کسانی باشند که خود در شرایط فوق العاده ای زندگی می کنند و می بینند که مردم در چه شرایط سختی هستند، در هر مسئولیت و مقامی که می خواهد، باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی گفت: حضرت امام(ره) در یکی از سال های پیروزی انقلاب و دهه فجر می فرمایند: «من توفیق همه را برای خدمت به بندگان خدا و ادامه پیروزی از خداوند توانا می خواهم. دولت، مجلس و کسانی که در ارتش و سپاه در حال خدمتگذاری به مردم هستند، توجه داشته باشند که مبادا از آن زندگی معمولی و متوسط خارج شده باشند و در شرایطی قرار بگیرند که گذشتگان قبل از انقلاب بودند. توده محروم مردم ولی نعمت ما هستند و باید با همه وجود در خدمت آنها باشیم. اگر قصدمان خدمت به این مردم بود، خداوند اسباب و زمینه های موفقیت های ما را هم فراهم می کند. امام(ره) می فرمودند که با تکیه بر خدا و مردم این انقلاب به پیروزی رسید بنابراین باید با همه وجود تلاش کنیم تا به این مردم خدمت کنیم.

وی ادامه داد: در حدیثی نیز آمده است: «اگر قصد خالصی باشد، خداوند همه اسباب را فراهم می کند.» همانطور که امام(ره) امت در ایجاد این نهضت و برپایی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با همین اخلاص و ایمان به دستیابی به هدف وارد شدند، خداوند هم همه اسباب را فراهم کرد. شاهد هستید که در نهضت و انقلاب های دیگر چه اتفاقات عظیمی می افتد و چه تعداد انسان کشته شدند تا پیروز رخ داد، اما در انقلاب اسلامی ایران برای به دست آوردن پیروزی اخلاص در عمل، مقاومت، پایبندی به اصول و اخلاق اسلامی و وارد شدن در یک مبارزه نابرابر با طاغوت وجود داشت و خداوند نیز شاهد بود که همه در جهت قصد به پا داشتن عدالت اسلامی قیام کردند و دنبال کمک به محرومین و یک حکومت مردمی و دولتی خدمتگذار بودند، خداوند هم اسباب این پیروزی را فراهم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی با اشاره به این موضوع که امام(ره) همیشه می فرمودند دست خداوند با این حرکت مردمی بود، ادامه داد: دین و مردم با راهنمایی و رهبری های امام امت عامل این موفقیت بود. باید مراقب باشیم که فاصله بین ما ایجاد نشود و ارزش های اسلامی کاملاً رعایت شود و به محرومین توجه و فکر شود. با توجه به این سرمایه های فوق العاده ای که خداوند برای ما قرار داده از راه عقلانی و درست، کشور را از این محرومیت هایی که دشمن بر ما تحمیل کرده خارج کنیم و با عنایت خداوند و با استفاده از رهنمودهای امام(ره) و رهبری به مشکلاتی که امروز بر مردم تحمیل شده، خاتمه دهیم و بدانیم ایجاد رفاه و آسایش برای مردم یقیناً رضایت خدا و مردم را در خود خواهد داشت.

وی در ادامه به خاطره ای از امام خمینی(ره) و توجه ویژه ایشان به محرومین اشاره و خاطرنشان کرد: روحیه امام(ره) همواره روحیه توجه به طبقه محروم بود. قبل از انقلاب و آن زمانی که در عراق بودیم، می دیدیم که امام(ره) به طبقه محروم بسیار توجه داشتند، مثلاً اتفاقاتی که در ایران می افتاد از سیل، زلزله یا حوادث دیگری مخصوصاً خشکسالی هایی که در گذشته به وجود می آمد، به یاد دارم که امام(ره) حتی اعلامیه و اطلاعیه می دادند و برای نمایندگان خود نامه می نوشتند و آنها را وادار می کردند تا به هر نحوی که هست در این زمینه حرکت کنند. امام(ره) حتی در شرایط سخت نیز هیچگاه از کسانی که مشکل پیدا می کردند و تهی دست بودند، غافل نمی شدند و به اندازه ای که در وسع شان بود، به این قشر رسیدگی می کردند و همواره توصیه اکید داشتند که نهادها و مسئولین مربوطه در تأمین نیازهای طبقه محروم و مستضعف از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب نیز حضرت امام(ره) توجه ویژه ای به محرومین و مستضعفان داشتند و به همین دلیل و برای فقر زدایی یا رساندن خدمات عمومی به محرومین، بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی و سایر نهادهای مربوطه را تأسیس کردند و اگر متوجه می شدند که در هر یک از این موارد  به کسی حتی کوچکترین تعدی شده، بلافاصله هیأتی را مقرر می کردند تا رسیدگی کنند و این مشکل حل شود. به خاطر دارم یک زمانی در ایام جنگ که من مسئول بسیج بودم و توصیه ایشان مخصوصاً در پشتیبانی این بود که مراقب باشید، کمک هایی که مردم می کنند، چطور به دست افراد برسد یا مواردی که نیازمندتر هستند. یکی از موارد این بود که یکی از خانواده ها با من برخورد کردند و شرایط اقتصادی خوبی نیز نداشتند، در عین حال جواهرات همسر خود را هدیه کرد تا صرف هزینه جنگ شود. امام(ره) از من سوال کردند که شما ایشان را می شناسید؟ گفتم بله ایشان را می شناسم و چند فرزندشان در جبهه هستند و همسرشان بیمار هستند و از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند، اما ایثارگری می کنند. امام(ره) فرمود که هدیه ایشان را به جبهه و جنگ برسانید، اما نیازهای اولیه و ضروری این خانواده را بررسی کنید تا نیازهای این خانواده را از محلی تأمین کنیم و به آنها برسانید که این اقدام انجام شد و یک زندگی آبرومندانه ای برای این خانواده تشکیل شد.

حل مشکل مردم در اوج ناراحتی  

وی به خاطر دیگری از توجه امام(ره) به محرومین اشاره کرد و گفت: آقای فرقانی نقل می کرد، شب قبل از اینکه حادثه شهادت حاج آقا مصطفی رخ بدهد، وقتی امام(ره)  برای زیارت حرم می رفتند، یکی از افرادی که خود و خانواده اش در شرایط سختی قرار گرفته بودند، به من مراجع کردند و من هم به امام(ره) گفتم و امام(ره) گفتند اشکالی ندارد و امشب که وقت گذشته است، اما فردا صبح حتما یادآوری کنید که کمکشان کنم. فردا صبح خبر شهادت حاج آقا مصطفی را دادند، با اینکه همه آشفته بودند و طبیعی است که برای حضرت امام(ره) هم بسیار مصیبت سنگینی بود، اما آن دریا دل الهی در عین حالی که مقدمات رفتن ایشان به بیمارستان از سوی دیگران تهیه می شد، مرا صدا زد و گفت این مبلغ را به آن خانواده برسانید تا از مشکلات خارج شوند. در حقیقت در مقابل چنین حادثه سنگینی امام(ره) از کمک به مستضعفی غافل نبود.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی با اشاره به اینکه خط اصلی اسلام فقر زدایی و محرومیت زدایی است وهیچ مسئولی نباید از این امر مهم غافل باشد بیان کرد: امام(ره) به مسئولین تاکید می کردند که در مسیر خدمتگذاری، فقر ستیزی، دستگیری از محرومین و مستضعفین حرکت کنند. ایشان می فرمودند نباید مسئولین نظام ایران انقلابی از این خط جدا شوند و فقرا و مستمندان و مستضعیفین و محرومین و آن کسانی که نیاز به کمک دارند را فراموش کنند. مبادا ما از این خط اصولی منحرف شویم و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا به هر صورتی که ممکن است دست فقرا و محرومین و مستضعفین و نیازمند را بگیریم و فقر زدایی انجام شود و زمینه های لازم برای زندگی بهتر و رسیدن به رفاه متناسب فراهم شود.

تذکر امام(ره) به شهید رجایی

وی ادامه داد: روزی شهید رجایی برای ملاقات خدمت امام(ره) آمد، بنده و حاج احمد آقا و چند نفر دیگر در آن مکان حضور داشتیم. شهید رجایی به حاج احمد آقا گفت امکان دارد که قرار امروز من با حضرت امام(ره) را کنسل کنید چون من بابت موضوعی شرمنده هستم و اگر امام(ره) درباره این موضوع از من بپرسند، جوابی ندارم لذا زمان ملاقات تغییر کند تا با دست پُر بیایم. حاج احمد آقا گفتند زمان برای شما در نظر گرفته شده و امام(ره) آماده این ملاقات هستند و در صورت لغو این زمان ممکن است توفیق دیدار برای مدت ها را پیدا نکنید.

به هر حال شهید رجایی خدمت امام(ره) رفتند و وقتی برگشتند، گریه می کردند. شهید رجایی گفتند وقتی به امام(ره) گزارش کار می دادم، امام(ره) یکباره فرمودند که چرا در داخل کشور پنیر گران شده و طبقه متوسط و معمولی دچار مشکلاتی شدند. چرا برنامه ریزی اشتباهی داشتید که چنین شده است. شهید رجایی به امام(ره) توضیح می دهند که دلیل گرانی غفلتی است که وزارت بازرگانی مرتکب شده و در حال رفع مساله هستیم. امام(ره) تأکید کرده بودند که قیمت ارزاق عمومی و مورد نیاز مردم نباید گران شود چون این طبقه متوسطه و محروم هستند که از افزایش قیمت ها ضربه می خورند.برخی مسئولین امروز جزو مرفهین بی درد هستند و درکی از مشکلات مردم ندارند

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی گفت: متأسفانه امروز به جای اینکه قیمت مواد مصرفی مردم را کنترل کنیم روز به روز قیمت ها بالا می رود. در این دوران که در جنگ تحریم هستیم، دولت باید این ارزاق عمومی را در اختیار بگیرد نه اینکه به دست اصناف بسپرد و مدام قیمت ها بالا برود و اکثریت مردم گرفتار مشکلات شوند. برخی از مسئولین خودشان جزو مرفهین بی درد شدند و این هشداری بود که امام(ره) همیشه می دادند که باید مراقب باشید که این اتفاق نیافتد؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب در این سنوات اخیر همواره تأکیدشان بر رفع نگرانی ها و مشکلاتی است که در زندگی مردم پیش آمده است به عنوان مثال اخیراً رهبر معظم انقلاب از صنعت خودروسازی که روز به روز بدتر و با افزایش قیمت بی حساب بر مردم تحمیل می شود، گله مند بودند؛ اما برخی از مسئولین کنونی با نصیحت و سفارش متنبه نمی شوند و فقط به دنبال اهداف خود هستند و برای رفع نیازهای جامعه و مردم تلاشی نمی کنند. در همین صنعت خودروسازی می بینیم که سال به سال به دلیل کاهش کیفیت ها، خسارت های جانی و مالی افزایش می یابد و از طرفی روز به روز بدون اینکه راندمان کارشان بهتر شود، افزایش قیمت بی حساب و کتاب می دهند و کسی هم نیست با اینان برخوردی کند؛ در صورتی که باید از سوی عوامل اجرایی بازخواست شوند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با تلاش همگان گرفتاری ها و شرایط سختی که مردم به خاطر انقلاب و اسلام و تحریم ها تحمل می کنند، رفع شود و این آرزو، آرمان و سفارش امام(ره) محقق شود که فرمودند: «همه آرمان و آرزوی ملت و دولت و مسئولین کشور ماست که روزی فقر و تهی دستی در جامعه ما رخت بر بندد و مردم عزیز و صبور و غیرتمند کشور از رفاه در زندگی مادی و معنوی برخوردار باشند. خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روی آوردن به حمایت از سرمایه داران گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار باشند. که این با سیره و روش انبیاء و امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع) سازگار نیست.  دامن حرمت و پاک روحانیت از آن منزه است، تا ابد هم باید منزه باشد و این از افتخارات و برکات کشور و انقلاب و روحانیت ماست که به حمایت از پابرهنگان برخاسته است و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است.»

اجازه ندهیم حلقه محاصره دشمن با ندانم کاری های عده ای تنگ تر شود

وی در پایان گفت: رهبر انقلاب اسلامی نیز همیشه بر این اصل تأکید می کنند که باید مراقب باشیم فشارهایی که بر ملت ما وارد می شود، باعث نشود که کمر ملت بشکند که با مقاومت مردم نیز چنین نخواهد شد، اما مسئولین نیز نباید اجازه دهند که شرایط فعلی سخت تر شود و حلقه محاصره دشمن با ندانم کاری های عده ای تنگ تر گردد.

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1601347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =