هشدار رئیس سازمان برنامه؛ خاک خوردن 2500 هزار میلیارد طرح نیمه تمام در کشور!

تسنیم نوشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که بیش از دو هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد،اظهار کرد: عمر طرح ها از ۱۷ سال عبور کرده است.عمل به شیوه گذشته طرح های نیمه تمام را باستانی می کند.

مسعود میرکاظمی با بیان این که بیش از دو هزار و 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد،افزود: متاسفانه گاهی با فشارهای سیاسی طرح های بدون توجیه اقتصادی آغاز می شود. معاون رئیس جمهور ادامه داد: هم اکنون متوسط عمر طرح ها به 17 سال رسیده است، اگر با شیوه های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم این طرح ها را باید طرح های باستانی نامید. وی تاکید کرد: متاسفانه در سال های گذشته به علت ایجاد جو بی اعتمادی سرمایه های بخش خصوصی و مردم در جهت رشد اقتصادی هدایت نشد، در حالی که حجم نقدینگی از مرز چهار  هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد. 

 اظهارات میرکاظمی در شرایطی است که طبق گزارش 18 آذر روزنامه فرهیختگان به نقل از یک عضو کمیسیون  برنامه و بودجه مجلس، «در ایران حدود ۱۰۰ هزار طرح نیمه‌تمام وجود دارد که برای تکمیل آن ها ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.»بر اساس گزارش چندی قبل مرکز پژوهش های مجلس، میانگین اجرای طرح های عمرانی به ۱۷ سال رسیده است و هم اکنون بیش از ۲۶۵۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که اگر از همین امروز هیچ طرح جدیدی کلنگ نخورد، نیازمند ۲۸ سال زمان برای تکمیل هستند!
تعیین پروژه های عمرانی جدید بر اساس چانه زنی های سیاسی مدیران محلی و نمایندگان برای کسب رای و تورم بالا و رکود اقتصادی یک دهه اخیر عوامل اصلی افزایش حجم پروژه های عمرانی نیمه تمام است. در این میان تلاش برای واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی چندان موفق نبوده و لایحه مشارکت عمومی و خصوصی که یکی از اهداف آن واگذاری این طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی است با واکنش بسیاری از کارشناسان درباره احتمال شکل گیری فساد در فرایند این واگذاری ها مواجه شده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =