ارز در کانال حساس زمین‌گیر شد/ چرا انتظار کاهش قیمت دلار اشتباه است؟

قرن نو نوشت:‌ در حالی بازار ارز مترصد نتایج مذاکرات وین است که در شمال ایران نیز مذاکرات روسیه و اوکراین بر سر آتش بس آغاز شده است .

بازار ارز ایران هفته جاری را در حالی سپری کرد که فشار اندکی بر این بازار وجود داشت . تعطیلی روز میانی هفته سبب شد ضرب و زور قیمت‌ها در بازار گرفته شود . این چنین بود که بهای ارز در بازار آزاد همچنان در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی ماند و سیگنال‌های مخابره شده از سوی رییس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌داد سیاستگذار دور جدید حمایت از بازار و مهار قیمتی را در دستور کار دارد .
 بر اساس اعلام صورت گرفته به زودی صف‌های طویل خرید و فروش ارز جمع آوری می‌شود و این بدان معناست که کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز افزایش خواهد یافت .
 بازار ارز ایران در شرایط کنونی به واسطه تحریم یکی از کنترل شده ترین بازارهاست و بسیاری از کارشناسان از اطلاق کلمه بازار برای به کار بردن مرکز خرید و فروش ارز ابا دارند چرا که معتقدند چیزی به نام بازار ارز در ایران هنوز وجود خارجی ندارد .
 با این حال برخی از فعالان بزرگ بازار معتقدند دستیابی به توافق می‌تواند قیمت را تا دو پله عقب‌تر از بهای کنونی ارز نیز ببرد و برخی دیگر نیز معتقدند سیاست بانک مرکزی مهار قیمتی رد همین محدوده است.
 وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به قرن نو گفت: بازار ارز با پدیده چسبندگی بالای قیمتی روبروست چرا که وقتی قیمتی بیشتر از شش ماه در بازار حساسی چون بازار ارز دوام می‌آورد بدان معناست که دیگر کنده شدن از این قیمت سخت است .
 وی کانال ۲۵ هزار تومان را کانال سخت و سنگین برای دلار ارزیابی کرد و گفت: تورم ریالی نیز مانعی بر سر راه کاهش قیمت ارز تلقی می شود . به هر حال نسبتی باید میان قیمت ارز در بازار و میزان نقدینگی وجود داشته باشد.

ارز در کانال حساس زمین‌گیر شد | چرا انتظار کاهش قیمت دلار اشتباه است؟

 وقتی قیمت ارز واقعی است

 آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد اقتصادی نیز در این زمینه به قرن نو گفت: بسیاری این روزها می‌پرسند چرا قیمت ارز دستخوش کاهش نشده است و چرا مذاکرات وین بر این بازار تاثیرچندانی به جا نگذاشت، در پاسخ باید گفت از یک سو بازار محتاط شده است و از سوی دیگر قیمت کنونی ارز حباب چندانی ندارد و طبیعی است وقتی حبابی در بازار نیست، انتظار برای کاهش قیمت انتظار چندان معقولی نباشد.
 وی تاکید کرد: من معتقدم نباید حتی در صورت توافق منتظر کاهش شدید قیمت بود چرا که این اتفاق در دوره ای می افتد که حبابی در بازار شکل گرفته باشد حال آنکه چنین خبری در شرایط کنونی نیست و بازار با قیمت واقعی در حال داد و ستد است .
 او در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش درآمد ارزی نمی تواند زمینه را برای کاهش قیمت ارز مهیا کند؟ گفت: تورم ریالی را در این میان نباید نادیده گرفت. افزایش درآمد رازی می تواند سبب شود که قیمت بیش از این گران نشود، در این صورت رشد تورم ریالی و فریز شدن قیمت ارز اتفاق خطرناکی است که بارها در اقتصاد ایران رخ داده وسبب صرفه دار شدن واردات است .
 به گفته وی تورم ریالی و شرایط اقتصادی محتاط بی تردید دو عامل مهم مهار قیمت ارز در وضعیت کنونی است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1608229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    4 0
    حداکثر تلاش خودتون را بکنید که دلار کاهش پیدا نکند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    ملت بدبخت شدن
  • کارشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    خبری, جو نده به دلال منحوس دلار, قطعا دلار مسیر نزولی رو خواهد داشت, چرا شما شایعه پراکنی میکنید, اقتصاد کشور با کاهش دلار جان خواهد گرفت.