هدف طالبان از ممنوعیت کشت خشخاش چه بود؟

ایالات متحده بیش از ۸ میلیارد دلار را در تلاشی ناموفق برای توقف تجارت مواد مخدر افغانستان هزینه کرد. آیا تلاش‌های طالبان در زمینه ممنوعیت کشت خشخاش موفق خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین، نشریه دیپلمات در مقاله ای در خصوص ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان نوشت: در اوایل ماه جاری، طالبان دستور توقف تولید خشخاش و تولید، استفاده و ترانزیت سایر مواد مخدر را صادر کرد. با توجه به وضعیت وخیم اقتصاد افغانستان، این اقدام احتمالاً کشت کشاورزان کوچک مقیاس را که بیشتر محصول را کشت و برداشت می‌کنند را متوقف و بر اساس گزارش سازمان ملل، بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از مواد افیونی از بین می‌رود. به گفته سازمان ملل متحد،مبلغ های بسیار بزرگتر در زنجیره های تامین مواد مخدر غیرقانونی در خارج از افغانستان بدست می آید. سازمان ملل همچنین گزارش داد: برداشت تریاک در سال ۲۰۲۱ که در ژوئیه به پایان رسید، پنجمین سال متوالی را با تولید در بالاترین حد تاریخی بیش از ۶ هزار تن رقم زد که به طور بالقوه تا ۳۲۰ تن هروئین خالص را برای قاچاق به بازارهای سراسر جهان تولید می کند.

به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان ملل، طالبان بازیگران اصلی تجارت خشخاش بودند و "روی تجارت تریاک افغانستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود حساب کرده اند." بنابراین، چرا باید قید این درآمدها زده شود؟ (تخمین زده می شود خشخاش ۷ تا ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد) و چرا الان؟

هدف طالبان از ممنوعیت کشت خشخاش چه بود؟

>>>> بیشتر بخوانید:

رهبر طالبان کاشت خشخاش را ممنوع اعلام کرد

توضیح مقام طالبان درباره تجمع مقابل کنسولگری ایران

سفارت افغانستان در مسکو به طالبان واگذار شد

زمانی که طالبان با اشغالگران خارجی و آنچه که دولت دست نشانده در کابل می‌نامند، می‌جنگد، ممکن است احساس کرده باشند که قاچاق مواد مخدر درست است، مانند دستور برای عملیات نظامی که دیکته می شود. اما طالبان اکنون ممکن است احساس کنند که قاچاق مواد مخدر نباید کار یک حکومت اسلامی مستقر باشد، به ویژه دولتی که به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی است.

اگرچه طالبان در پاییز ۲۰۲۱ اعلام کرد که با مشکل اعتیاد به مواد مخدر و شبکه های قاچاق در کشور مقابله خواهد کرد؛ نشست های چند جانبه اخیر به میزبانی وانگ یی وزیر امور خارجه چین ممکن است انگیزه این گروه برای اعلام عمومی باشد. وانگ خاطرنشان کرد: «به رسمیت شناختن دیپلماتیک دولت افغانستان زمانی رخ خواهد داد که شرایط فراهم شود» و کابل را تشویق کرد تا «گام‌های محکمی بردارد و تلاش‌های ملموس در این مسیر درست انجام دهد».

طالبان ممکن است امیدوار باشد که این اعلامیه تا بازگشایی مدارس برای دختران به عنوان حسن نیت عمل کند، اقدامی که بسیاری از ناظران ناامید انتظار داشتند در اواخر ماه مارس اتفاق بیفتد، اما طالبان در آخرین لحظه آن را به تأخیر انداختند. وزیر موقت معارف افغانستان به نشانه ای که طالبان از احساسات و افکار عمومی مصون نیستند، اعتراف کرد که تاخیر در بازگشایی مدارس باعث انتقاد از دولت شده است و او امیدوار است که دوباره باز شود.

در این میان، کاهش تولید خشخاش ممکن است برای کشورهای همسایه که قلمرو آنها برای حمل مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد و احساس خطر می کنند، جذاب باشد. این برای ازبکستان مهم است، زیرا میزبان دو گره قاچاق اصلی در "ترمذ" و "نعاوی"، نزدیک به مرز افغانستان است که می خواهدآنها را از محموله های مواد مخدر دور نگه دارد. مبارزه با قاچاق مواد مخدر همچنین تلاش‌های ضدفساد شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان را تقویت می‌کند که فساد را «تهدیدی بزرگ برای ثبات اجتماعی» می‌نامد. ازبک ها نگرانی دارند: در ماه فوریه، ماموران گمرک این کشور یک محموله ۲۳۰ کیلوگرمی هروئین را در یک کامیون از تاجیکستان در مسیر روسیه کشف کردند. تاشکند تصمیم طالبان برای ممنوعیت تولید خشخاش را نه تنها به عنوان تأیید صریح رفتار وجدانی و مسئولانه طالبان، بلکه همچنین آرزوی واقعی برای تبدیل کشورشان به عضوی تمام عیار و مسئول در جامعه بین‌المللی را ستود.

در مورد تاجیکستان، این ممکن است یک خبر خوب یا خبر بد باشد، زیرا گزارش شده است که ۳۰ درصد اقتصاد تاجیکستان به تجارت مواد مخدر افغانستان وابسته است. قطع ناگهانی ممکن است دوشنبه را به روسیه و ایران نزدیکتر کند که با آنها توافقنامه همکاری نظامی دارد یا چین که دو تاسیسات نظامی در خاک تاجیکستان دارد.

پایان دادن به تولید خشخاش همچنین ممکن است روابط با ایران را بهبود بخشد. ایران همچنین از اقدام طالبان استقبال کرد و اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۰ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان به زیر ۲۰۰ تن رسیده بود و مساحت سطح زیرکشت نیز به حدود ۷۰۰۰ هکتار رسیده بود. با حضور کشورهای عضو ناتو و مشخصا آمریکایی‌ها و حمایت آنها، در عرض دو دهه (بر اساس آمارهای سازمان ملل) میزان تولید به بیش‌از ۹۰۰۰ تن رسید. دولت ایران همچنین متعهد شد که به افغانستان کمک کند تا کشت خشخاش را با سایر محصولات جایگزین کند.

این محصولات دیگر به شدت مورد نیاز هستند، زیرا تحریم‌ها و مصادره ذخایر ارز خارجی افغانستان تأثیر بدی بر اقتصادی داشته است که از دست دادن کمک‌های غرب که بیشتر دولت مرکزی را تامین می‌کرد، متوقف شده است.

رامیز الکباروف، مسوول هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل اخیراً گزارش داد که ۹۵ درصد افغان ها به اندازه کافی غذا نمی خورند و "سرنوشت یک نسل کامل از افغان ها در خطر است." ممکن است طالبان به این نتیجه رسیده برسد که با توجه به ادامه تحریم‌ها، به جای تکیه بر کمک‌های غرب که با شرایط سیاسی وارد می‌شود، خودیاری سیاست بهتری باشد. طالبان ممکن است مشروعیت داخلی خود را افزایش دهند، اگر «اقتصاد مقاومتی» بتواند غذای کافی برای جلوگیری از گرسنگی را تولید کند.

از سوی دیگر، تغییر سیاست ممکن است یک جهت گیری نادرست باشد زیرا در واقع طالبان ممکن است تولید خشخاش را متوقف کند اما به تولید مت آمفتامین (مث کریستال) ادامه دهد که از رشد فراوان گیاه افدرا در ارتفاعات مرکزی کوهستانی کشور تغذیه می شود. تولید مت از تریاک آسانتر است زیرا به زمین، نیروی کار و سرمایه کمتری نیاز دارد.

اما اگر کشاورزان بتوانند به جای خشخاش، محصولات غذایی بکارند، طالبان از بار مدیریت سیستمی قبل از فصل رشد خشخاش رها می‌شود. مراحلی مانند قرض دادن پول به کشاورزان، جمع‌آوری وام‌ها، تضمین خشخاش، فرآوری و سپس انتقال آن به شبکه های بین المللی. تولید شیشه نیز به امکانات اختصاصی امنیتی نیاز دارد و ضمن اینکه کمتر از مزارع خشخاش قابل مشاهده هستند.

سازمان ملل گزارش می دهد که تولید شیشه در سال های قبل از پیروزی طالبان افزایش یافته است، و باید دید که آیا این گروه از این پول در حالی که به دنبال به رسمیت شناختن بین المللی هستند، صرفنظر خواهند کرد یا خیر. و همه اینها فرض را بر این می‌گذارد که طالبان می‌توانند این بار ممنوعیت خشخاش را حفظ کنند؛ طرحی که زمانی در سال ۲۰۰۰ اجرا اما در نهایت با شکست مواجه شد.

ایالات متحده بیش از ۸ میلیارد دلار را در تلاشی ناموفق برای توقف تجارت مواد مخدر افغانستان هزینه کرد. آیا تلاش‌های طالبان در زمینه ممنوعیت کشت خشخاش موفق خواهد بود؟

*منبع: نشریه دیپلمات / ترجمه: ابوالفضل خدائی

۴۹۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    22 2
    توبه گرگ مرگه . طالبان هرگز موادمخدر را رها نمی کند .
  • حسین اشتری فرد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 3
    این طرح عملی و اجرایی نمیشه و فقط میخوان قیمت را ببرن بالا و مثل قدیم بشه که یه زمانی فقط خان ها میکشیدن..
  • مجید محاوی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    41 2
    هدف به خماری کشیدن کشور ما است کیهان چه نظری داره ....
  • حمید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    35 4
    تنها نتیجه این کار طالبان اینه که دزدی و جنایت تو ایران بیشتر میشه چون تریاک گرون میشه و مصرف کنندها برای تامین پول مواد مخدر باید پول بیشتری بدن از اونجایی که وضع اقتصادی مردم وحشتناکه تنها راه برای تامین پول مواد مخدر فقط دزدی بیشتره
  • محمد US ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 16
    حالا که طالبان گام مهم را درمورد خشخاش وکاشت آن برداشته چرا فروش آن شبه ازاد در ایران است اگر پرسنل مبارزه بامواد را شمارش کنیم از50هزارنفر بیشترین ولی متاسفانه چیزی که ظاهر آن را می بینم در هر روستا 2عامل فروش ودر شهر در هر شهرک 20عمده فروش وجود دارد بیاید یک روز کار انقلابی کنید وبساط آنها را جمع کنید تمام خورده دزدان معتاد هستم اگر با سرچشمه ها بر خورد شود جامعه سالمی خواهیم داشت بنظرمن هر پاسگاهی که نداند در اطراف ان چه خبر است باید به حال امنیت گریست
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 14
    ایناهیچ وقت کاشت تریاک روپایان نخاهددادوبیشترازقعبل هم تولیدمیکند!
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    39 4
    اشتباه سیاسی ایران باعث شده که معتادان به شیشه و کراک و.. در ایران چند برابر شوند،،،، سود آنرا چه کسانی مبرند؟؟؟ تخریب مواد سنتی نسبت به مواد صنعتی سی سال به یک سال است،،،،، حالا خودتان یک تامل بکنید،،،، کشت تریاک ممنوع شود چه کسانی سود می برند؟؟؟؟ ملت مظلوم ایران،، هیچ کس دلسوز شان نبوده،،،،، و نیست،،،، بازی دوستی خاله خرسه،،، همیشه در جریان است
  • ناصر تولّی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 13
    هر تلاشی که جهت کاهش تولید و عرضه مواد مخدر انجام شود امیدوار کننده و مبارک است
  • هیچکس IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    28 9
    ایران باید زیر نظر دولت خودش خاش خاش بکاره و برای مصرف قانونی داخل استفاده کنه به افراد بالای ۵۰سال مثل قدیم کوپن بده این همه معتاد هم نداریم وقتی قانونی بشه جوان ۲۰تا ۳۰ساله دنبال این چیزه ها نمیره هرچی که تو مملکت ممنون ...همیشه نشان داده بیشتر مثلا تریاک .شیشه .دوا .ماواره .وقتی قانونی بشن مردم دنبالش نمیرن
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 1
    برای کشت جایگزین آب نیاز هست، تضمین خرید محصولات توسط دولت نیاز هست، سرمایه گذاری خارجی میخاد، تجار باید خرید و فروش کنند، سیستم مالی کشور باید اوکی باشه، هیچ کدام مهیا نیست، پس ممنوعیت کشت خشخاش فعلا مقدور نیست، یک خودزنی محسوب میشود
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    23 5
    طالبان از این غلط ها زیاد می کنه فقط میخان گرونترش کنند که موفق هم شدن قبل تا تلان ۴۰ درصد گرونش کردن دد همین ۲۰ روز گزشته
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 1
    ممنوعیت کشت خشخاش یک ترفنده
  • سالار زینب.حسین IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    34 0
    بابا تریاک از زمان های قدیم دارو بوده و هست.بهتر نیست بجای ممنوعیت کشت خشخاش آقایان بدنبال جلوگیری از تولید مواد روانگردان شیمیایی و صنعتی باشند چنان چهار نفر کشاورز افغان را آجر نسازند؟؟؟؟؟؟
  • لاریباز IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    26 2
    قصدشون گران کردن قیمت..خدا کنه نکارن..توایران میکارن...
  • مجید IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    11 26
    اگر اینکار رو بکنه مملکت نجات پیدا میکنه بابت این مساله دستشونو میبوسم
  • امیر IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 4
    این فقط زمینه تبلیغ داره وبس
  • مهران فر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 3
    حجم تولید تریاک قبل از تسلط امریکا ۴۰۰ تن و در اواخر تسلط امریکا ۸۲۰۰ تن !!!
  • سیسبان IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 8
    دولت های همسایه افغانستان روسیه چین ایران پاکستان وسایرین ضمن کمک تمام تریاک افغانستان را مستقیم خریداری کنندودرمبارزه قاچاق جدی باشندتاکشت ودرآمد جایگزین بتواند مردم افغانستان راتامین کند ای کاش یک مسئول دل سوزبنده رافرابخواندودرجلسه ای این کارراتوضیح دهم شاید شدخداراچه دیدی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    طالبان کشت خشخاش راممنون کرده ایرانیا و مردم خودش چکارکنه درآمدی افقان از موادمخدر هست اگر ممنوع شود ایران میشود افقانستان دیگه درآمدی ندارن تمام مردم افقان حمله میکنن به ایران اونموغع اوظا بدوبدتر میشود
  • مسعود قنبری IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 3
    بنظرآمریکاپشت این حرکت باشد ۱.میخواهد ایران به طالبان اعتماد کند.۲.با هجوم افغانها به ایران جاسوسان افغان را وارد ایران کند ۳. نا امنی روی مرز ایران ایجاد کند ۴.امنیت داخلی را تهدید کند
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 2
    طالبان چرا بعد از جمع کردن وبرداشت تریاک گفت ممنوع است بخاطر دو سه برابر قیمت به دنیا صادر کند 0 طالبان 20 سال پیش همان حیله روبای را به کار گرفت
  • محمد IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 10
    الان آمریکا ۸ میلیارد دلار برای توقف کشت خشخاش در افغانستان هزینه کرده ؟! این که خیلی عالی است!اگر همسایگان افغانستان هم همت کنند و از عدم کشت خشخاش حمایت کنند منطقه پاک می‌شود!
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 1
    هدف افزایش قیمت مواد مخدر در بازار هست
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    14 0
    طالبان نه تنها کشت خشخاش را ممنوع اعلام کردند بلکه با ایجاد رعب ووحشت میان تجار مواد مخدر افغان باعث هرج ومرج زیادتری در افغانستان خواهند شد به دلیل اینکه مواد مخدر حرف اول را در اقتصاد پولی افغانستان رقم میزند واین کار امری ناشدنی ومحال است مگر اینکه به کشاورزان وتجار مواد مخدر سوپسیت هایی بدهند که علاوه بر تجارت کشت انواع غلات مث ذرت و گندم چغندر قند را در اولویت کشت و کارهای مردم افغان قرار دهند وگرنه اقتصاد افغانستان فلج خواهد شد وتمام بیمارانی که چه در افغانستان وچه در کشورهای همجوار مصرف کننده این مواد هستند مشکلات روحی و روانی و جسمی بسیاری را باید متحمل شوند
  • حمید IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    24 4
    قیمت تریاک از زمان شروع تحریمهای ترامپ علیه ایران،دو برابر شده بود، و تو این چند روزه باز هم افزایش قیمت شدید پیدا کرده، متاسفانه معتادین به تریاک رو میارن به مصرف شیشه و هروئین
  • عباس IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    27 1
    یک زمانی ملتهای افغانستان میگوفتند تریاک کشت بکنید تا ایرانیان معتاد و نابود شوند امروز میگویند جلو کشت خشخاش را بگیرید تا معتادان ایرانی به سمت شیشه بروند مسعولان ما هم در خواب بسر میبرند
  • ناشناس RO ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    21 1
    این یک ترفندی بود برای افزایش قیمت! پنجاه درصد مسئولان کشورها بنوعی الوده اعتیادند وانگهی شبکه مافیای جهانی اجازه چنین کاری رانمیدهد! تنها کشاورزان افغان ازکشت سود نمیبرند سود اصلی دست شبکه های قاچاق جهانیست!! این فقط درحد یک حرف بود عملی نیست!
  • طاهز IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    16 1
    نه عزیزان آنکه فکرکردین نیست..طالبان میخواهند دست دلالها را قطع وقیمت را دراختیار خودداشته باشند.
  • رضاافَشاری IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 6
    باتوجه به نیازمبرم افغانها به مواد غذایی ،به جای کشت خشخاش ،گندم،جو،حبوبات دیگر بکارند.وکشورهای همسایه غیراز امریکا،نیز به انها کمک کنند.تادنیا ازشر این مواد افیونی بخصوص برای جوانان دنیا خلاص شود.
  • اشكان اتشكاه IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    8 1
    طالبان 250سال از دنيا عقب است.تفكرات عقايد ووو
  • کاسب محل IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    7 4
    خداکنه این دروغ راست باشه وتریاک وامثالش ازایران ورچیده بشه ....فقط مخوان گرون بشه ...
  • داودطنوریان NO ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    6 0
    برای اینکه برای کشورهای همسا یه در دسر درست نشود
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    14 0
    اخه ادم حسابی هزاران نفرازطریق خریدوفروش وترانزیت امرارمعاش میکنندحداقل بنابگفته مسیولان رسماچهارملیون نفردرایران استعمال میکننداین افرادکه یکجاترک نمیکنندمجبورندباقیمت گزاف وازبازارسیاه تهیه کنندپس بایدفکری اساسی کردطالبان راهی برای درامدنداردوفقط بااینکارجیب دلالان پرمیشود