«نمایندگان مجلس از 290 به 310 نفر افزایش خواهند یافت». این خبری بود که وزیر کشور اعلام کرد.

 نسرین وزیری: البته این خبر را نه تنها مصطفی محمدنجار که معاون و مدیرکل سیاسی وی نیز بارها پیش از این اعلام کرده بودند. خبر تازه آقای وزیر این بود که بالاخره لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس در دولت تصویب شده و به زودی به مجلس خواهد رفت. لایحه​ای که با دو سال تاخیر در دولت تدوین شده است.

مستند مبنای این تاخیر، ماده 64 قانون اساسی کشور است. بر اساس این اصل که در همه پرسی سال 68 اصلاح شده است، «عده‏ نمایندگان‏ مجلس‏ 270 نفر است‏ و از تاریخ‏ این همه‏ پرسی‏ پس‏ از هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آنها حداکثر بیست‏ نفر نماینده‏ می​​تواند اضافه‏ شود». برای همین بود که دولت خاتمی در پاییز سال 78، لایحه​ای به منظور افزایش تعداد نمایندگان از 270 به 290 را به مجلس پنجم ارائه داد. این لایحه در آذر سال 78 به تصویب مجلس پنجم رسید و بر اساس آن انتخابات مجالس ششم، هفتم و هشتم بر مبنای حضور 290 نفر نماینده برگزار شد.

از این رو انتظار بود که دولت محمود احمدی​نژاد نیز لایحه مشابهی برای افزایش تعداد نمایندگان از 290 به 310 نفر را در سال 88 به مجلس ارائه دهد که چنین نشد و با تاخیری دو ساله این لایحه عازم بهارستان می​شود. آن هم در شرایطی که حدود هفت ماه دیگر تا انتخابات مجلس نهم باقی​است و البته وزارت کشور امیدوار است که تا آن زمان این لایحه به تصویب مجلس برسد تا اجرای قانون اساسی به تاخیر نیفتد.

مبنای افزایش تعداد نماینده​ها، افزایش تعداد حوزه​های انتخابیه از 207 به 223 حوزه است که جزئیات آن درلایحه دولت خواهد آمد و هنوز مشخص نیست. اینکه به نسبت افزایش چه میزان از جمعیت، چند نماینده در هر حوزه انتخابیه یا استان اضافه خواهد شد، موضوعی است که در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران آمده بود. بر اساس ماده 64 قانون اساسی اول -مصوب سال 58- «به‏ ازای‏ هر 150‏ هزار نفر افزایش جمعیت،‏ یک‏ نماینده‏ باید به مجلس اضافه می​شد». اما در اصلاحیه این قانون در سال 68 آمده است: «محدوده‏ حوزه‏​های‏ انتخابیه‏ و تعداد نمایندگان‏ را قانون‏ معین‏ می​کند.»

برای همین منظور بود که قانونی با عنوان «تعیین محدوده حوزه​های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی» تصویب شد. لایحه افزایش تعداد نمایندگان نیز، اصلاحیه​ای بر این قانون خواهد بود.

کما اینکه بر اساس اصلاحیه سال 78، افزایش 20 نفره تعداد نمایندگان مجلس اینگونه صورت گرفت:

جدول افزایش تعداد نمایندگان در سال 78

در سال 78، جمعیت کشور 63 میلیون نفر بود. به این ترتیب برای تشکیل مجلسی با 290 نفر نماینده، به طور متوسط هر 217 هزار نفر، می​توانستند یک نماینده در مجلس داشته باشند. از آنجا که جمعیت کشور در سال 88، 73 میلیون نفر بود، برای تشکیل مجلسی با 310 نفر نماینده، به طور متوسط هر 338 هزار نفر، یک نماینده خواهند داشت.

البته مشخص نیست که دولت در لایحه پیشنهادی​اش مبنای جمعیت کشور را سال 88 در نظر گرفته یا امسال. اگرچه جمعیت شهری در سال 90 هنوز استخراج نشده و در سایت مرکز آمار نیامده است، اما در برآورد جمعیت امسال به نسبت نرخ رشد 1.5 درصدی جمعیت در هر سال، می​توان تخمین زد که در حال حاضر جمعیت کشور، 78 میلیون نفر است. به این ترتیب برای تشکیل مجلسی با 310 نفر نماینده، به طور متوسط هر 252 هزار نفر، می​ توانند یک نماینده داشته باشند.

این در حالی است که این نرخ متوسط به طور متوازن در سراسر کشور توزیع نشده است. چه آنکه در اصلاحیه قبلی قانون انتخابات مجلس، در استان قم برای هر 303 هزار نفر، یک نفر نماینده به مجلس راه یافت ولی در سمنان برای هر 132 هزار نفر یک نماینده به مجلس ششم رفت. به این ترتیب استان قم، به نسبت جمعیتش، نماینده کمتری در مجلس داشته و دارد ولی مثلا سمنان بیشتر از حد متوسط نماینده دارد.

این محاسبات نشان می​دهد که توزیع تعداد نمایندگان در هر استان بیش از آنکه مبنای محاسبات ریاضی جمعیتی داشته باشد، مبانی سیاسی و یا مصلحت اندیشانه دارد. به همین دلیل است که هر استان برای تعداد نمایندگانش به شکل جداگانه مذاکره کرده و در پی افزایش تعداد آن​ها هستند. چانه​زنی​هایی که اغلب در پارلمان و از سوی نمایندگان مجلس مطرح می​شود اما بعید نیست که در دولت و از سوی استانداری​ها نیز دنبال شود. مثلا حسن نوروزی نماینده رباط کریم، در اردیبهشت ماه امسال از نشست مجمع نمایندگان تهران با وزارت کشور برای افزایش تعداد 3 یا 5 نماینده به مجموع نمایندگان تهران خبر داد. از سوی دیگر عباسعلی نورا نماینده زابل گفته بود که تنها دو نماینده برای زاهدان کافی نیست. مجمع نمایندگان کرمان هم درخواست افزایش تعدادشان در انتخابت بعد را داشتند.

اما اگر مبنای محاسبات افزایش تعداد نمایندگان سیاسی نباشد، از آنجا که برای تعیین 310 نماینده در مجلس نهم متناسب با جمعیت تخمینی 78 میلیون نفری سال جاری، به ازای هر 252 هزار نفر، یک نماینده عازم خانه ملت خواهد شد، می​توان تعداد نمایندگان هر استان را متناسب با جدول زیر تخمین زد.

محاسبات ریاضی نشان می​دهد که باید متناسب با رشد جمعیت در استان​هایی چون تهران و مشهد، شاهد افزایش چشمگیر تعداد نمایندگان به ترتیب تا 61 و 25 نماینده باشیم و در عوض در شهرهایی چون تبریز و اردبیل، تعداد نمایندگان کاهش یابد. اما تجربه توزیع تعداد نمایندگان در سال 78 از یکسو و افزایش تعداد حوزه​های انتخابیه از 207 به 223 عدد نشان از واقعیت دیگری دارد. از آنجا که تعداد حوزه​های انتخابیه 16 عدد بیشتر می​شود و بر سقف تعداد نمایندگان هم 20 عدد افزوده می​شود، می​توان چنین پیش بینی کرد که 16 نفر از نمایندگان افزوده شده، متعلق به حوزه​های انتخابیه جدید باشند و چهار نفر دیگر نیز احتمالا به سقف تعداد نمایندگان کلان​شهرهایی چون پایتخت افزوده خواهد شد.

آخر الامر اینکه تقسیم نمایندگان در مجلس نهم نهایتا در لایحه نهایی دولت، عیان می​شود و احیانا مذاکرات مجلس نیز بر آن سایه خواهد انداخت.

 جدول توزیع نمایندگان به نسبت جمعیت هر استان

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    4 3
    حالا کی میخواد رای بده؟
  • سام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    1 2
    زاهدان که ۲ نماینده داشته ؟!!
  • سورنا IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    1 1
    پس استان البرز چی؟
  • بدون نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    0 2
    بعيدميدونم كه رشد جمعيت از سال 88 تا 90 سير صعودي داشته باشه اين آمار حقيقي نيست؟
  • عطادارايي IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    4 3
    شهركرج با2ميليون جمعيت و2 نماينده!!!!!!
  • جواد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    2 5
    بااینکه همیشه جمعیت فارس از آذربایجان شرقی بیشتر بوده اما یک نماینده کمتر داره و توی لایحه جدید باز هم این اختلاف ثابت مونده. چرا تبعیض می ذارن؟
  • شیراز IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    1 1
    شیراز که از قبل هم 4 تا نماینده داشت!!!!!!!!
  • افتخاری IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    0 1
    احتمالا با توجه به اینکه جمعیت حوزه انتخابیه کهگیلویه وبهمئ از مرز 250000هزار نفر بیشتر شده تعداد نماینده ها در این حوزه به دو نفر افزایش پیدا کند
  • CH ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 1
    درست است كه درقانون افزايش نمايندگان برحسب جمعيت پيش بيني شده است.با اين وضعيت سياسي كشوركه نقش نمايندگان به تقليل رفقته است لازم نيست .
  • بدون نام US ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    2 0
    به من چه...برای ما که تاثیری نداره هرکی میره اونجا به فکر خودشه..
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 1
    قم که سه تا نماینده از قبل داشت استاد
  • 1 IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 1
    شهر ما که با یه شهر بزرگتر نماینده مشترک داره همیشه سرش کلاه رفته.معمولا نماینده مشترک به نفع شهر بزرگتر کار میکنه و این خیلی بده
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    1 1
    سر کاریه! کرج همین الان هم دو نماینده داره!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 1
    چالوس تا كي بايد زير سيتره نماينده اصلاح طلب نوشهر باشه در حالي كه در انتخابات قبلي در چالوس اصلا راي نداشت بسيار كم
  • نسرين وزيري IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 1
    قابل توجه کاربران محترمي که تعداد نمايندگان کنوني حوزه هاي انتخابيه همچون قم و شيراز را يادآور شده​اند: آنچنانکه نوشته​ايد جداول اين گزارش در خصوص تعداد نمايندگان کنوني اين حوزه​ها و بنا بر افزايش تعداد نمايندگاني است که در لايحه سال 87 اعمال شده و مجالس ششم تا هشتم بر اساس آن تشکيل شده​اند. هنوز دولت لايحه جديد خود را ارائه نداده تا مشخص شود که تعداد نمايندگان چه حوزه​هايي براي انتخابات سال جاري افزوده خواهد شد.
  • ایرانی IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    1 1
    حالا ما از 290 نفر نماینده چه خیری دیدیم که از 310 نفر ببینیم بیکاری، مسکن ، گرونی اینها پا برجاست باز خدا پدر این رئیس جمهور رو بیامرزه که هوای ما مستضعفین رو داره وگرنه....... خبر آنلاین این یکی رو دیگه سانسور نکن
  • احمد صفري IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
    0 1
    عالي است ، اي كاش قانون مدرك فوق ليسانس و يك دوره نماينده مجلس (يعني چهارسال) اجرا مي شد
  • محب علیپور IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    آماری که به شهر ما بندر عباس ارائه فرموده اند یعنی از دو نماینده به سه نماینده قابل عرض به این عزیزان میباشد که بندر عباس از دوره ششم تا کنون دارای سه نماینده بوده است ...
  • ساوجبلاغی IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 1
    استان البرز بیش از دومیلیون جمعیت نصف اغلب استانهای نماینده دارد که جمعیتشان یک دوم این استان جدید است . زنجان کردستان و ...آیا بهتر نیست شهرستانهای نظر آباد و طلاقان باهم یک نماینده و از ساوجبلاغ تفکیک شوند و در مجموع با این استان پر جمعییت یک نمایند ه اضافه شود ؟
  • هوشمند IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    1 2
    کرمانشاه با 2 میلیون جمعیت 8 نماینده دارد اما همدان و لرستان با 200هزار جمعیت کمتر از کرمانشاه 9 نماینده دارند آیا اینجا عدالت برقرار شده است ما نمیبینیم این همه دم از قانون میزنند خدایی هست.
  • رضا IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 1
    اگه با استانی شدن انتخابات تلفیق بشه شاید جور در بیاد.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 1
    امار اشتبا است این تفکیک سه دوره است که اجراشده جدول 12سال پیش ارئه شده حواستان کجاس برادر نکنه همه خبرها هم با این دقت به خورد مردم از همه جا بی خبر داده میشه . بابا خیلی باحالید
  • اميني IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 1
    شهرستان رباط كريم با بهارستان كه چند ماه است از آن جدا شده حدود 800000 نفر جمعيت دارد كه از بعضي استانها مثل ايلام و سمنان پر جمعيت تر است در حاليكه فقط يك نماينده دارد لازم است براي بهارستان نماينده مستقل در نطر گرفته شود
  • سیدابراهیم IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
    0 1
    شهرستانهای فیروز آباد وقیر وکارزین وفراشبند هم قرار بود نماینده های مستقلی داشته باشند که هنوز خبری از آن نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 1
    درلیست آذربایجانشرقی شهرستانهای بناب وملکان هرکدام نماینده جداگانه داشته اند احتمالا مربوط به شهرستان مراغه وعجب شیر می باشد که قبلا نماینده مشترک داشتند.
  • كرجي IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 1
    استان البرز با 2.5 ميليون جمعيت 3 نماينده دارد يعني براي هر 830 هزار نفر يك نماينده اگر اين يك روند درست باشد بايد تعداد نمايندگان مجلس 91 نفر باشد.اگر انصافي دركاربود اين استان بايد 10 نماينده ميداشت تا نسبت جمعيت كل به نمايندگان رعايت شود.
  • كرجي IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 2
    تعداد نمايندگام كرج حداقل بايد 6 نفر باشد نه 2 نفر
  • سعید A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    استان اذربایجان غربی یک افزایش نماینده و یک تفکیک حوزه خواهد داشت حوزه تکاب شاهین دژ میاندواب که جمعا دو نماینده دارد به دو حوزه میاندواب یک نماینده و تکاب و شاهین دژ دو تایی یک نماینده افزایش پیدا میکند. حوزه خوی نیز که یک نماینده دارد به علت جمعیت زیاد خوی به دو نماینده افزایش می یابد.