۶ نفر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
چرا آمریکا نادر طالب‌زاده را تحریم کرد؟

مهر نوشت: نادر طالب‌زاده از جمله مجاهدانی بود که به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای همراه سازی متفکران بین‌المللی در راستای مبارزه با استکبار جهانی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود.

دبیری جشنواره فیلم «عمار»، راه‌اندازی کنفرانس افق نو، عضویت در هیئت اندیشه‌ورز شبکه افق، کارگردانی سریال «بشارت منجی»، ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست.

نادر طالب‌زاده که سابقه همکاری با شهید آوینی را هم دارد او را بیش از هر چیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم، هم او بود که مهاجرت معکوس را تجربه کرد و در حالی که از ۱۶ تا ۲۶ سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد هم‌زمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود، همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمت‌شان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است.

کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره عمار و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

نادر طالب‌زاده البته سابقه کار در شبکه خبری CBS آمریکا را هم داشته، این همکاری هم از آن‌جایی شکل گرفته که می‌خواسته است اخبار انقلاب به گوش جهانیان برسد این همکاری اما ادامه‌دار نشد و بلافاصله بعد از ۲۲ بهمن ۵۷ از CBS خارج شد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد. برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهم‌ترین های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباری‌ستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد.

طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

عمار را اما می‌توان کلیدی‌ترین فعالیت او برشمرد، جشنواره‌ای که بستر فعالیت‌های جوانان تا به آن زمان گمنام را فراهم کرد تا علاوه بر تربیت نیرو، مسیری باشد برای معرفی آنها به دنیای سینما و تلویزیون.

کارگردانی که می‌گفت «همیشه دوست داشتم که بتوانم تجربیاتی را که در ایران و غرب کسب کرده‌ام به فیلمسازان جوان منتقل کنم، جوانانی که نمی‌توانستند در مسیر درست رسانه‌ای قرار گیرند؛ عمار توانست این کار را در سراسر ایران انجام دهد و وقتی فال و قرعه به نام من افتاد، من با اشتیاق پذیرفتم»

۱۸ دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که در مراسم افتتاحیه جشنواره عمار، برای اولین بار عنوان شد نادر طالب‌زاده به دلیل نارسایی قلبی به سی‌سی‌یو منتقل شده است با آن‌که او مدتی بعد با بهبودی حالش از بیمارستان مرخص شد اما هفته گذشته به دلیل عود کردن علایم بیماری دوباره به بیمارستان منتقل شد.

نادر طالب‌زاده سرانجام شامگاه جمعه ۹ اردیبهشت‌، برابر با روز قدس دار فانی را وداع گفت.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد طبیب چی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    27 55
    سلام . خدا رحمتش کند . گوهری بود . اول آنکه مردمی بود و این را در برنامه هایی که از شبکه ۴ سیما پخش می گردید میشد دید . دیگر آنکه سعی در گزارش با منبع می کرد . و....
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    26 46
    روحش شاد وقرین رحمت الهی
  • حسین IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    26 43
    نادر طالب زاده . غرب رسوا بخصوص آمریکا را با اظهارنظروروشنگری شجاعانه رسوا کرد.
  • امیرحسین NL ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    24 47
    خدا رحمتش کنه سریال بشارت منجی یکی از بهترین کارهای ایشان بسیار زیبا بود