۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
تحلیل تایم از سفر بایدن به آسیا

به گفته منابع دیپلماتیک هدف از سفر بایدن به آسیا نشان دادن تعامل ایالات متحده در این قاره و ارسال پیام به چین و کره شمالی است که اتحادهای منطقه‌ای با کره جنوبی و ژاپن همچنان مستحکم است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از تایم، اولویت اصلی سیاست خارجی بایدن مهار چین بوده و وی نمی‌خواهد کمک کنونی آمریکا به اوکراین این تصور را ایجاد کند که تمرکز او به سوی غرب کشیده شده است.

ترامپ سفر به پکن را اولین سفر آسیایی خود قرار داد اما بایدن به عنوان رئیس جمهور، اولین سفر آسیایی را با هدف ترامپ زدایی در سیاست خارجی و تمرکز روی متحدان خود یعنی ژاپن و کره جنوبی قرار داده است.

جفری کینگستون مدیر مطالعات آسیایی در دانشگاه تمپل توکیو معتقد است: "بایدن امیدوار است متحدانش را در مورد تعهد آمریکا که ترامپ با دیپلماسی نامنظم خود خراب کرده بود، مطمئن سازد."

فردا شنبه، امنیت در شبه جزیره کره، محور گفت و گوهای وی با یون سوک یول،رئیس جمهور جدید کره جنوبی است و روز بعد در کناررهبران ژاپن، هند و استرالیا به جلسه پیمان امنیتی چهارگانه در توکیو خواهد پیوست.

بایدن یون را به اتخاذ سیاسیت سختگیرانه‌تر نسبت به کره شمالی تشویق خواهد کرد،هرچند جنوبی‌ها به شمالی‌ها پیشنهاد کمک پزشکی در بحران شیوع کرونا را داده‌اند.

بایدن تلاش دارد تا ژاپن و کره جنوبی را بهم نزدیک ساخته تا علیه چین متحد کند.

بایدن تلاش می‌کند با ترغیب سئول به رفع اختلافات با توکیو فشار بر چین را افزایش دهد. روابط بین دو متحد ایالات متحده در سال های اخیر به دلیل اختلافات ارضی و مشکلات تاریخی از زمان اشغال شبه جزیره کره توسط ژاپن ضعیف بوده است.

کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به صراحت گفته است توپ در زمین سئول است و یون هم گفته قصد بهبود روابط را دارد، اما با توجه به کنترل مخالفان بر مجلس کره جنوبی، دادن هرگونه امتیاز به توکیو کاری دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر مودی، نخست‌وزیر هند نمی‌خواهد در مقابل مسکو که دهلی آن را متحد دیرینه و شریک دفاعی خود می‌داند، تحت فشار قرار گیرد. بایدن نیز از ترس از دست دادن حمایت هند در رقابت آمریکا با چین، اصراری نخواهد کرد.

آمریکا قصد دارد با تاکید روی اتحاد اقتصادی هند و اقیانوسیه و بهبود زنجیره تامین، نفوذ چین را در پیمانی با 16 کشور{با یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان} کاهش دهد.

البته گفتنی است بسیاری از کشورهای آسیایی از اینکه دائماً از آنها خواسته می‌شود بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند مخالف هستند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =