تعداد چاه‌های غیر مجاز در کشور بیشتر از چاه‌های مجاز است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آئین رونمایی از سامانه مدیریت پنحره واحد زمین استان البرز از تعداد چاه‌های غیر مجاز در کشور که منجر به فرونشست سالانه ۱۰ تا ۳۱ سانتی متری زمین می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «مسعود منصور» معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در آئین رونمایی از سامانه مدیریت پنحره واحد زمین استان البرز که روز یکشنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش‌های فرهنگی - ورزشی باشگاه میلاد برگزار شد، از خسارات قابل رویت و غیرقابل دید ولی بسیار تاثیرگذارِ پدیده‌هایی نظیر ریزگردها، امنیت غذایی، کاهش آب و خشکسالی در قرن جدید سخن گفت که برای جهان چالش‌های عظیمی را بوجود آورده است.

وی افزود: خشکسالی سبب بروز مشکلات فراوانی از جمله تهدید امنیت غدایی و امنیت زیستی شده است که ضرورت حفظ منابع پایه را دوچندان کرده است.

منصور با ارائه تصویری از وضعیت خشکسالی ایران گفت: اگر به دنبال امنیت غدایی و زیستی کشور هستیم،‌ باید آب، خاک، پوشش زمین حفظ شود. ما کشوری هستیم که به شدت در معرض خطر فرسایش قرار داریم، به گونه‌ای که سالانه به طور متوسط۱۶ تن در هکتار خاک در ایران دچار فرسایش می‌شود. البته این به طور متوسط است، جاهایی در کشور داریم که سالانه۱۰۰ تن خاک در هکتار دچار فرسایش می‌شود و متاسفانه این رسوباتِ ناشی از فرسایش که در دریاچه سدها وارد می شود، سالانه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است یعنی چیزی به اندازه حجم سد امیرکبیر!

وی افزود: در این شرایطِ به اصطلاح حدی ما از این به بعد شاهد سیلاب‌ها، رگبارها و خشکسالی هستیم. بر اساس آمار، از دهه ۳۰ تاکنون حدود هفت هزار و ۷۰۰ سیلاب در کشور رخ داده است و این در حالیست که خسارات هر سیلاب حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. مضافا اینکه در این سیلابها همان آب شیرین هم در حال از دست رفتن است.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به عرصه‌های بیابانی کشور گفت: ایران ۳۰ میلیون هکتار عرصه بیابانی دارد که ۷ میلیون هکتار آن در حوزه کانون ریزگرد قراردارد و سالانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان خسارت مسقیم به کشور وارد می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با ابراز تاسف از وجود تعداد چاه‌های غیر مجاز در کشور بیشتر از چاه‌های مجاز گفت: نتیجه وجود این چاه‌های غیر مجاز این است که در بیش از ۹۰ درصد از عرصه کشور شاهد فرونشست سالانه ۱۰ تا ۳۱ سانتی متری زمین هستیم.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ حفظ آب، خاک و محیط زیست گفت: بیش از ۴۰ درصد چرخه تولید آب را جنگل‌های زاگرس تامین می‌کنند همانطور که جنگل‌های هیرکانی میلیادرها مکعب آب را به سفره‌های زیزمینی تزریق می‌کنند. با اجرای عملیات آبخیزداری بیش از ۱۰ هزار قنات خشک شده احیاء و مناطق آن به بهشتی برای سکونت تبدیل شده و حتی مهاجرت معکوس رخ داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان ضمن اشاره به اجرای طرح کاداستر در کشور گفت: در ۲ سال گذشته ۹۴ میلیون هکتار از اراضی ملی کاداستر شدند و امروز از ۱۳۷ میلیون هکتار اراضی ملی، ۱۳۲ میلیون هکتار طرح کاداستر انجام شده و مابقی تا پایان شهریور ماه اجرایی می‌شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =