با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل و گفتگوی ایران با غرب دور تازه‌ای از لابی‌گری‌های گروههای اسراییلی به منظور اعمال فشار بر غرب در جبهه‌های مختلف آغاز شده است.

زهرا خدایی: چنین تحرکاتی را می‌توان در راستای تحت‌الشعاع قرار دادن تصمیمات غرب در برخورد با ایران تعبیر نمود.

دور گلد نماینده سابق اسراییل در سازمان ملل به تازگی در بیانیه‌ای نسبت به مهلت غرب به ایران و عواقب و پیامدهای تمدید آن هشدار داده است.او کارشناس امور خاورمیانه و از دیپلمات‌های بانفوذ در اسراییل است که پیشتر مشاور نتانیاهو و آریل شارون بوده و هم اکنون ریاست موسسه مطالعات سیاسی اورشلیم را بر عهده دارد.

او به تازگی در بیانیه‌ای که در روزنامه جروزالیم پست چاپ تل‌آویو منشر شد،نسبت به پیامدهای تمدید مهلت به ایران هشدار داد.

گلد بر این اعتقاد است که غرب باید از فرصت به وجود آمده برای متقاعد کردن ایران استفاده کند.گلد بر این باور است اگر اوباما قصد تمدید مهلت مقرر را داشته باشد، ایران به پیشرفت‌های بیشتری در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای دست خواهد یافت.ادعاهای گلد را می‌توان دنباله‌رو همان اتهاماتی دانست که پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست این نهاد وارد آمد.سران اسراییل متعاقب مواضع انفعالی خود، آژانس را به پنهان‌کاری متهم کرده بودند و این در حالی است که آژانس انرژی اتمی، همکاری ایران در بازدید از نیروگاه هسته‌ای را در خود توجه دانسته بود.

گفتنی است گلد یکی از اعضای فعال موسسه هریتیچ آمریکاست. این نهاد یکی از موسسات مهم و قدیمی در حوزه سیاست‌گذاری آمریکاست.او به تازگی با حضور در این موسسه آخرین کتاب خود تحت عنوان" گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران" را معرفی کرده است.او در این کتاب به بررسی تحولات هسته‌ای ایران طی سالهای اخیر،مواضع و واکنش غرب در قبال ایران و همچنین تأثیر ایران هسته‌ای بر منطقه پرداخته است.

بدون شک نمی‌توان اقدامات گروههای فشار اسراییلی را با موضوع نزدیک شدن به زمان گفتگوی ایران و غرب بی‌ربط دانست.

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند اسراییل درصدد جلب حمایت آمریکا و اروپا در خصوص اعمال فشار بیشتر بر ایران در ازای دادن امتیاز برای از سر گیری مذاکرات صلح خاورمیانه است. بر همین اساس سفرهای اخیر مقامات اسراییل به اروپا و همچنین گروههای نفوذ را نیز می‌توان در قالب همین فشارها تعبیر نمود.هدف اصلی سران اسراییلی از این سفرها بیش از آنکه یافتن فرمولی برای مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین باشد،یافتن کانال‌هایی برای افزایش فشارهای غرب بر ایران بود. برخی عقیده دارند که اگر تل آویو بتواند حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی را در خصوص اعمال فشار بیشتر بر ایران بدست آورد، حاضر به دادن امتیاز برای از سر گیری مذاکرات صلح خاورمیانه خواهد شد.

گلد در ادامه در خصوص حمله اسراییل به ایران می‌گوید هر کشوری حق دفاع از خود را دارد، اما اعمال تحریم‌های سخت گزینه‌ای است که او و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در اسراییل بدان می‌اندیشند.

گلد بر این اعتقاد است که آمریکا باید بدون در نظر گرفتن مواضع سازمان ملل،به اجماعی کلی با کشورهای اروپایی دست یافته و سیاست تحریم ایران را در پیش گیرد.او بر این اعتقاد است که تحریم می‌تواند گزینه مناسبی در برخورد با ایران باشد.

و این در حالی است که بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این اعتقادند که تاریخ مصرف تحریم در برخورد با ایران به پایان رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =