صادق افشار، معاون وزیر راه و ترابری در گفت و گو زیر آثار تحریم بر صنعت حمل و نقل ایران را مورد تحلیل قرار داده است که می خوانید:

 

  

سمیه فتحی: صنعت حمل و نقل یکی از ارکان توسعه در هر کشوری است و هر یک از کشورها به فراخور وسعت، جمعیت، وضعیت جغرافیایی و اقلیمی و البته به میزان توسعه یافتگی برای آن برنامه ریزی می کنند. کشور های مختلف دنیا تلاش می کنندتا با استفاده بیشتر از این صنعت ، حرکت و پویایی اقتصاد خود را سریعتر و بیشتر کنند. این در حالی است در کشور ما صنعت حمل ونقل کمتر از دیگر بخش‌های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. البته در این میان نباید نقش تحریمهای بین ‌المللی در این زمینه را انکار کرد زیرا صنعت حمل ونقل ایران پس از انقلاب در هر دوره مقابل موج جدیدی از تحریم بوده است و هم اکنون نیز  این مشکل گریبان گیر صنعت حمل و نقل ایران است.  

اما مسوولان امر در این زمینه چه راهکارهایی اتخاذ کرده‌اند و اثرات تحریم بر صنعت حمل و نقل موضوع بحت با معاون وزیر راه است. صادق افشار معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور در این رابطه اعتقاد دارد: " صنعت حمل و نقل بسیار گسترده است در زیر بخشهای هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی تقسیم شده است که هر یک از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. بر این اساس اگر مقوله‌ی سرمایه‌گذاری در زیر بخشهای مختلف تفکیک کنیم باید برای هر بخش یک نسخه‌ی خاصی بپیچیم.

به طور مثال در بخش حمل و نقل جاده‌ای در زمینه‌ی ناوگان مشکلی خاصی نداریم و بخش خصوصی فعال است. به طوری که تولید انواع خودرو اعم از سواری و کامیون در داخل کشور انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی به خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند. "

معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور‌افزود: "بر این اساس تحریمها بر روی سر مایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش حمل و نقل تاثیر نداشته است و این در حالی است این نوع سرمایه‌گذاری جاذبه‌های لازم برای آنها داشته است."

افشار عنوان می‌کند: " دربخش زیر بناهای حمل و نقل در راههای اصلی، فرعی وروستایی از منابع داخلی که  دولت در بودجه‌ی سالیانه می‌گذارد، این زیر بناها ساخته می‌شود. از این رو رویکرد دولت نسبت به این امر مثبت بوده است و امسال اعتبارات قابل توجهی به بخش ساخت زیر بناها اختصاص داده‌اند و در بخش جاده‌ای در راههای اصلی، فرعی و روستایی رشد داریم و کشور تبدیل به یک کارگاه راهسازی شده است."

وی ادامه می‌دهد: " راهکارهایی که برای مقابله با تحریمها پیش بینی کرده‌ایم استفاده از توان بخش خصوصی داخلی در سرمایه‌گذرای است که می‌توان به مشارکت آنها در ساخت آزاد راهها اشاره کرد.

معاون وزیر راه وترابری در با پاسخ به این سوال که تا چه اندازه بخش خصوصی در این زمینه موفق بوده است و آیا حمایت های لازم از سوی بخش دولتی انجام شده است یا خیر؟ گفت: "در این رابطه پروژه‌های بسیار خوبی توسط بخش خصوصی در دست اجرا داریم که از آن جمله می‌توان به آزاد راه خرم آباد - پل زال اشاره کرد.

معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور‌ادامه داد: " این آزاد راه مشکل گلوگاه محور جنوب را رفع می‌کند زیرا این آزاد راه به بندر امام خمینی (ره) وصل می‌شود و با اتصال به راههای سراسری موانع در این قسمت را برطرف می‌کند. خوشبختانه بخش خصوصی داخلی با سرمایه‌گذاری در این آزاد راه عملکرد خوبی را برای جای گذاشته است و تحریمهای بین‌المللی نیز در این زمینه نتوانسته است مانع فعالیتهای  فعالان بخش خصوصی شود. همچنین آزاد راه همدان - ساوه نیز بااین مکانیزم درحال سرمایه‌گذاری است و از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد تا هر چه سریعتر به نتیجه برسیم."

افشار ادامه می‌دهد: "علاوه بر آن نیز می‌توان به آزاد راه قزوین - رشت - انزلی اشاره کرد که یکی از کریدورهای مهم کشور است که بندر انزلی و استان‌های غرب کشور را به پایتخت متصل می‌کند و زمینه ترانزیت از شمال غرب کشور را چند برابر می‌کند اشاره کرد."  معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بخشی از پروژها، نیمه تمام مانده‌اند آیا در بخش ریلی نیز همین رویه را دنبال می‌کنید یا خیر ؟ گفت: "خوشبختانه در ساخت راه آهن بخش خصوصی محدودیت از نظر توانمندی نداشته است و علت آن نیز ساخت راه آهن‌هایی است که تاکنون راه‌اندازی شده‌اند که نمونه‌ی آن خط دوم راه آهن تهران - مشهد، بافق - بندرعباس، بافق - مشهد است و در حال حاضر راه آهن اصفهان - شیراز که به همت بخش خصوصی در حال به سرانجام رسیدن است و راه آهن بم- زاهدان نیز از دیگر پروژه‌هاست". افشار تاثیر محدودیت های مالی را بیش از تحریم های صورت گرفته غرب علیه ایران عنوان می کند: " در این بخش محدودیت منابع مالی وجود دارد اما مشکل تحریمهای بین المللی به شکل گسترده نداریم و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. سعی کرده‌ایم با استفاده از توان و پتانسیل‌های داخل کشور به جایی بریم که کمتر در انتظار سرمایه‌گذاری خارجی باشیم."

افشار عنوان می‌کند: "در حال حاضر و برای توسعه حمل ونقل و تکیه بر توان داخلی که وابسته به منابع خارجی نباشیم از طریق لایحه صرفه جویی نیز از محل صندوق ذخیره ارزی سالیانه 6 هزار میلیاردتومان با اولویت حمل و نقل ریلی به وزارت راه و ترابری اختصاص داده می شود. امسال 600 میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و ترابری قرار گرفته است که امیدواریم از سال آینده این رقم افزایش یابد. به این ترتیب سعی کرده‌ایم با تحریم‌های در صنعت حمل و نقل مقابله کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =