ردپای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه؛ هیأت علمی جای مجردها نیست؟

یک جامعه شناس گفت: «امتیاز ازدواج و فرزند داشتن برای جذب در هیأت علمی دانشگاه‌ها، یک نوع توهین به دانشگاه و دانشگاهی است. دانشگاه محل علم، تفکر، اندیشه، هوش و ابتکار است، لذا پرداختن به این مسائل حاشیه‌ای در شأن مسئولین دانشگاه و فرد دانشگاهی نیست. در همه جای دنیا دانشگاه از این مسائل جدا است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: ازدواج کنید و فرزند داشته باشید تا راحت‌تر جذب هیأت علمی دانشگاه شوید؛ این جمله خلاصه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در سال‌های اخیر سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران تغییر کرده است، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قصد دارد شرایط را برای فرزند آوری خانواده‌ها مساعد کند، یکی از راهکارهای این قانون پیش‌بینی بسته‌های تشویقی برای افراد متاهل و البته دارای فرزند است، مثلاً برای ثبت نام در نهضت ملی مسکن شرط گذاشتند تمام افراد موقع تحویل مسکن باید متاهل باشند، بنابراین تاهل شرط خانه داشتن شد، اما حالا دانشگاه هدف این قانون شده است، طوری‌که قرار است متقاضیان جذب هیأت علمی در دانشگاه‌ها به سه دسته‌ی مجرد، متاهل و متاهل دارای فرزند تقسیم شوند. در این تقسیم‌بندی مجردها امتیازی ندارند اما اگر افراد متاهل یا دارای فرزند باشند شناس بیشتری برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها به‌دست می‌آورند.

تا عضو هیأت علمی شدن؛ همسر ۵ امتیار هر فرزند ۳ امتیاز

در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: «در بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان عضویت هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در ازای تأهل ۵ امتیاز و در صورت داشتن هر فرزند ۳ امتیاز به امتیازات صلاحیت عمومی افزوده می‌شود. همچنین براساس این مصوبه در صورت تساوی امتیازات طبق فرم بررسی صلاحیت عمومی، اولویت با فرد متأهل است.»

این درحالی‌ست که سعید معدنی، جامعه شناس، در گفت‌وگویی به خبرآنلاین می‌گوید: «من اساساً احساس می‌کنم امتیاز ازدواج و فرزند داشتن برای جذب در هیأت علمی دانشگاه‌ها، یک نوع توهین به دانشگاه و دانشگاهی است. دانشگاه محل علم، تفکر، اندیشه، هوش و ابتکار است، لذا پرداختن به این مسائل حاشیه‌ای در شأن مسئولین دانشگاه و فرد دانشگاهی نیست. در همه جای دنیا دانشگاه از این مسائل جدا است.»

ردپای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه؛ هیأت علمی جای مجردها نیست؟

دور شدن دست افراد باسواد از دانشگاه

این استاد دانشگاه در ادامه بیان می‌کند: «در همه تحقیقات نشان داده شده میان تحصیلات و دیر ازدواج کردن، یا ازدواج نکردن یک رابطه وجود دارد، بین تحصیلات و ازدواج نکردن، و همچنین بین تحصیلات و داشتن تعداد کم فرزند یا اصلاً فرزند نداشتن هم رابطه وجود دارد، بنابراین اگر بخواهیم سیاست اخیر در جذب هیأت علمی دانشگاه را پیش بگیریم احتمالاً در آینده تعدادی افراد متوسط و ضعیف عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌شوند و انسان‌های با سواد و فرهیخته از این گردونه حذف خواهند شد، لذا این مسئله در شان دانشگاه نیست.»

او می‌گوید: «همین الان در دانشگاه همکاران باسواد و فرهیخته‌ای داریم، زنان و مردانی که کتاب و مقاله می‌نویسند و متون مختلف را ترجمه می‌کنند، اما هنوز مجرد هستند، بعد تصور کنید این گروه برای عضویت در هیـأت علمی امتیازی نداشته باشند، و افراد متوسط از این امتیاز بهره ببرند، افرادی که ممکن است برای دانشگاه فایده‌ای هم نداشته باشند.»

محمدرضا حکیمی هم مجرد بود

معدنی بیان می‌کند: «ما در تاریخ هم شخصیت‌های برجسته فراوانی داریم که مجرد زندگی کردند، اگر فرض کنیم این گروه امروز زندگی می‌کردند احتمالاً شانس کمتری برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها داشتند. فردی مانند علامه دهخدا که هر اثر ایشان به اندازه چند رساله دوره دکتری کار برده است، مرحوم محمدرضا حکیمی که خودشان استاد بسیاری بوده‌اند، ایشان تا پایان عمر ازدواج نکردند، یا شیخ مرتضی طالقانی که استاد عرفان مرحوم محمدتقی جعفری بود ازدواج نکردند، فرض کنید این افراد در زمان ما بودند و حالا اگر می‌خواستند جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها شوند شانس کمتری داشتند.»

این جامعه‌ شناس یادآور می‌شود: «مرحوم سیدجلال‌الدین آشتیانی سال‌ ۱۳۸۴ فوت شدند، به ایشان ملاصدرای زمانه می‌گفتند، ایشان هم مجرد بودند؛ ما زن و شوهری در تاریخ علم و فرهنگ خودمان داریم که فرزندی نداشتند، مثل خانم قمر آریان و عبدالحسین زرین‌کوب، لذا این معیارها برای انتخاب عضو هیأت علمی خوب نیست، برای این کارها در جهان به ما می‌خندند چرا که ما به جای اندیشه مسائل این چنینی را برای عضو هیأت علمی شدن معیار قرار می‌دهیم.»

معدنی در پایان می‌گوید: «گاهی یک دانشمند آنقدر در دانش خودش غرق است که اصلاً به ازدواج فکر نمی‌کند، چیزی‌که در جهان مرسوم است، از مسئولینی که چنین اندیشه‌هایی دارند خواهش می‌کنم ساحت دانشگاه را از این مسائل دور نگه دارند و اجازه بدهند دانشگاه مسیر خودش را برود.»

بیشتر بخوانید:

امتیاز تأهل و داشتن فرزند در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه تصویب شد

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    135 5
    متاسفانه هر روز در این کشور تصمیماتی گرفته میشود که در آن ردی از حداقل خردمندی هم نمیتوان یافت ،با معیارهای این تصمیم گیرندگان اگر ابوعلی سینا الان میخواست وارد هیات علمی دانشگاه دارغوزآباد هم بشود بدلیل تجرد موفق نمیشد ،این تصمیم ما را به یاد دهه شصت می اندازد که مثلا اگر کسی میخواست شیر بخرد باید یک سیم ظرفشویی هم با آن بخرد ،الان هم میخواهند مشکل تجرد و کاهش نرخ رشد جمعیت را با جذب هیآت علمی با هم حل کنند ،میزان خردمندی از دهه شصت تاکنون ثابت مانده و بلکه از اجناس به افراد تسری یافته !!
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    86 4
    تو رو خدا اینقد امتیاز ندین به خانواده های متاهل، دارن از خوشی می میرن، زمین رایگان، ماشین بدون قرعه کشی، وام های با سود پایین، حالا هم که قرار همشون هیأت علمی بشن، نکنید این کار، اینا ذوق مرگ می شن.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    73 2
    همه موضوعات رو به هم گره می زنید و اون وقت کاسه وای چه کنم دست می گیرید. ازدواج کردن مشوق لازم نداره.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    به عنوان دانشجوی دانشگاه امیرکبیر این طرح را طرح خوبی می بینم چون تجربه ام نشان داده اساتید مجرد دانشگاه نسبت به همرده متاهلشان، دارای بی نظمی بیشتر و قدری کم مسئولیتی هستند. در ضمن نهایت میشه ۸ یا ۱۱ امتیاز. نویسنده محترم جدول امتیازات را نگاه کنند شخص اگر توانا در سایر موارد باشد این امتیاز مشکلی برایش ایجاد نمی کند
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      7 84
      اصلا باید تاهل شرط اصلی میبود. منم به شخصه هر چه استاد مجرد داشتم همه عقده ای و مشکل دار بودن
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      64 3
      فعلا دانشجویی صبر کن بزرگ بشی
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    87 4
    همه چیزمون شده سطحی هر روز بدتر از دیروز
  • ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    110 7
    يعنی اگر فردی از يک دانشگاه نامعتبر با درجه علمی پايين دکترا بگيرد ولی زن وبچه داشته باشد صلاحيت بيشتری از يک فارغ التحصيل دکتری دانشگاه صنعتی شريف برای عضويت در هيات علمی دارد !!! واقعا داريم به کجا می ريم.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    69 2
    کدام منطقی رابطه علم ودانش را با همسر داشتن و بچه داشتن می تواند نشان دهد. فرض کنیم هزار بی سواد با سه زن و 8 تا بچه هیات علمی کردی .این می شود افزایش جمعیت؟ این گون اقدامات فقط چاپلوسی مشتی نادان است.
  • 6 IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 51
    این دکتر جامعه شناسی چرا معایب اساتید مجرد در دانشگاه چیزی نمیگه مگه چند درصد امتیازمتاهلی و فرزنداوری هست ماهم دانشگاه بودیم اساتید مجرد و متاهل زمین تا آسمون فرق دارن حالا یکی مثل دهخدا و حکیمی بوده الان هم امکانش اش هست که وارد دانشگاه شونو
  • دکتر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    34 0
    صلاحیت علمی به تجرد یا تاهل ربطی ندارد دقیقا مثل مجلس و یا جاهای دیگه که زنان در رده آخر قرار دارند و مثل عربستان اجازه ورود به خانم ها در عرصه سیاست داده نمیشه مغز بشر رشد کرده دیگه کسی این بازیها را قبول نمیکنه پرده های تاریکی را بزنید کنار و بجای استخدام هیات علمی متاهل به مجرد ها خانه و امکانات لازم برای ازدواج بدهید و برای زاد و ولد هم از همان ابتدای تولد کودک مثل اسپانیا هزینه اش را تقبل کنید
  • مریم IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    41 3
    سلام، تورو به خدا قبل از تصویت کمی فکر کنید، دختر و پسری که پشت سد هیات علمی دانشگاها مانده اند با چه پولی تا قبل از شاغل شدن ازدواج کنند خدا ازتون نگذرد که هر روز استرس و التهاب ما را زیادتر میکنید خیر نبینید
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    39 1
    تصمیماتی که فقط از ذهن افراد با ضریب هوشی 50 در میاد البته الویت با این افراد بوده و هست چون کبریت بی خطرند
  • ناشناس FR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 19
    با صحبت های جناب مدنی موافق نیستم. مبنی بر اینکه شخصی که قرار است کار پژوهشی کند باید خودش را فقط وقف تحقیق کند و تشکیل خانواده یک مسئله حاشیه ایست! بین علم و تجرد رابطه مستقیم است!؟ این نگرش با ابعاد و نیازهای یک انسان در تعارض هست. و نوعی خودخواهی محض هست. همونطور که شخص به تحقیق و پژوهش و پیشرفت علمی نیاز دارد به همان اندازه نیاز به مکانی برای تخلیه بار روانی و استرس های ناشی از آن دارد در هیچ کجای دنیا گفته نشده شخص برای انجام کار پژوهشی و در خدمت دانشگاه بودن بابد قید تشکیل خانواده را بزند. تا فقط خواسته های دانشگاه و ارتقا رنبه دانشگاه را فراهم کند. اگر مدتی بین همین افراد محقق و تراز اول که فقط خودشان را صرف تحصیل کردند و از عمرشان برای پیشرفت گذاشته اند بنیشینید متوجه میشوید که خلاهای عاطفی و احساسی زیادی دارند که به موقع به آنها پاسخ داده نشده. شما شخص محقق را با ربات اشتباه گرفته اید. بحث من ارتباطی با قانون تصویب شده رد یا تایبد ان ندارد چرا که افراد ذیصلاح و قانونگذار و متولی امر وظیفه رسیدگی به ان را دارد. لطفا خودخواه نباشید پژوهش تمام وجه یک انسان نیست.
  • ناشناس FR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 10
    با توجه به طرز تفکری که کارشناس جامعه شناس دارند به این معنی هست که افراد تحصیل کرده اما متاهل افرادی بی سواد و ناکارامد هستند و مناسب برای قرار گرفتن در منصب استادی نیستند. قطعا مخالف هستم. این نوع افکار صرفا نوعی سوء استفاده از قشر جوان جامعه است. در حال حاضر دانشمندان زیادی هستند که هم متاهل بوده و هم در بالاترین جایگاه علمی قرار دارند. در حال حاضر شاهد جمعی از فارغ التحصیلان و پژوهشگران خانم و اقا با سن بالای ۴۰ سال هستیم که نه از جایگاه شغلی مناسبی برخوردارند و نه امکان تشکیل خاتواده را دارند... چرا؟ چون شخص را صرفا درگیر فرایند زمان بر تحصیل کرده اند به نحوی که اجازه پیشرفت و حتی فکر کردن در سایر ابعاد از شخص سلب شده است. بیشتر افراد با مدارک تحصیلی بالا مجرد هستند و به لحاظ بعد روانی و احساسی دچار کمبود. چون به بخشی از نیاز یک شخص که در بستر تشکیل خانواده محقق میشود پاسخ داده نشده. انقدر که خود شخص قبول میکند دیگر از زمان ازدواجش گذشته به بهای افزایش مرتبه علمی دانشگاه و کار پژوهشی!! لطفا به بعد خانواده برچسب حاشیه نزنید چرا که دانشگاه خود پر است از مسائل حاشیه ایی.
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    54 6
    ابو علی سینا با آن همه مقامات علمی مجرد بود.
  • فرهاد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    29 1
    کلا در حال حاضر یکی از بدترین و سخت ترین مشاغل استادی دانشگاه است. تمام وقت و انرژی استاد صرف دست و پا زدن در یک بروکراسی اداری پیچیده و ایدئولوژیک و باندی و قومی می شود.
  • ال IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    59 1
    یک عامل اصلی براری مهاجرت اساتید .و دکتر های مجرد...
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 20
    قانون خوبی است اگر شخصی فوق العاده و ویژه است امتیاز بالاتر بیاره ولی باید رویه کلی همین حمایت از خانواده باشد.
  • یا ابا صالح المهدی (عجل الله فرجه الشریف) DK ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 12
    بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام احسنت. با نظر منطقی این جامعه شناس محترم کاملا موافقم. یا مولا علی علیه السلام مدد.
  • احمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 37
    واقعا جای تاسف هست استادان دانشگاه هنوز مجرد هستن ما فرزندانمان نزد چه کسانی می فرستادیم
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    28 3
    اتفاقا کسی که متاهل است و فرزند دارد وقت کمتری برای مطالعه و تحقیق دارد. شب می خوابید و صبح بیدار شده و قوانین مسخره وضع می کنید.
  • دانشجو FR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    13 1
    متاسفانه وضعیت دانشگاه ها اصلا مناسب نیست حتی دانشگاه های تراز اول چه برسه به درجه دو و سه. من هم جز رتبه های برتر هستم. در این مدت چیزی که متوجه شدم این هست که دانشگاه بیشتر به افراد دلقک بها میده تا افرادی که واقعا برای کسب علم اومدن. هرچقدر بیشتر براشون زحمت بکشی بیشتر شکنجت میکنن. بعد از اتمام تحصیل چندسال هست که در به در دنبال کار هستم اما به قول دوستان پارتی نداریم. ازمون های استخدامی هم شده کیسه جمع اوریزپول وقتی این حجم از فارغ التحصیل بیکار هست چرا ظرفیت پذیرش فقط ۱ هست. یک نفر در قبال خیل عظیمی از این همه جویای کار واقعا ظلم هست. مطلب دیگر اینکه زمانش رسبده دست از این دانشگاه های بی خاصیت و ادارات بی خاصیت ترش برداریم باید قبول کنیم بازار کار فقط برای یکسری رشته ها هست و برای بقیه اصلا بازارکاری تعریف نشده پس چرا باید رشته ایی رو ادامه بدیم که اینده شغلی براش تعریف نشده. رشته های کساورزی، منابع طبیعی، که واقعا بازار کار خوبی نداره فقط زشته های پزشکی و پیراپزشکی و حسابداری و وکالت و...تو این کشور بابد پول و پارتی داشته باشی یا باید واقعا بری.
  • پلنگ ضد مشنگ و ملنگ IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 1
    اگر فردی که علم زیادی دارد ازدواج نمی کند تا امتیازش کم نشود.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    38 1
    دنبال بریدن یه قبایی در اندازه و قواره خودشون هستن و بس وگرنه بی ربط ترین شرط برای امتیاز گرفتن و استخدام است