تهران امروز نوشت:

سرانجام سخن کارشناسانی که عفاف و حجاب را مستلزم فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها می‌دانستند و به طرح تفکیک جنسیتی اعتراض داشتند به کرسی نشست. این روزها پس از اقدام ناگهانی محمود احمدی‌نژاد برای دستور توقف طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، راهکارهای اجرای طرح عفاف وحجاب در کمیته‌ای با نام «کمیته عفاف و حجاب» بررسی می‌شود.

علی آدمی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم اعلام کرده است که در جهت برنامه‌ریزی کارشناسانه در حوزه‌های مختلف عفاف و حجاب، کمیته‌ عفاف و حجاب متشکل از صاحبنظران و متخصصان تشکیل شده و با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای حل معضل بدحجابی در دانشگاه‌ها و تقویت رشد معنوی آن برنامه‌ریزی کرده است. پیش از این نیز کارشناسان بر این عقیده بودند که اگر هدف مسئولان مصر بر تفکیک جنسیتی، جلوگیری از رفتارهای ناپسند است، جداسازی دختران و پسران راه حلی عمیق به نظر نمی‌رسد.

 انتشار ژورنال مد و لباس دانشجویی

قرار است ژورنال مد و لباس دانشجویی منتشر شود، تمامی اخبار مرتبط با حوزه عفاف و حجاب از طریق خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، روزنامه‌ها، سایت‌ها، مجلات و نشریه‌های دانشجویی رصد شود، محصولات تصویری در خصوص وضعیت پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها تولید شود و پایان نامه‌های دانشجویی با موضوع عفاف و حجاب مورد حمایت قرار گیرد.

اقدامات دیگری هم قرار است صورت گیرد. تهیه و ارسال کتابنامه پوشش به دانشگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های طرح‌های مختلف چادر، برگزاری نشست‌های علمی، سخنرانی‌ها، میزگردهای تلویزیونی، خانه عکس شامل تصاویر پوشش زنان در تمدن‌ها و ادیان مختلف هم از آن جمله است. اما آنچه در میان تمامی این برنامه‌ها جلب توجه می‌کند پیشنهاد ایجاد شبکه تلویزیونی ویژه فرهنگ و پوشاک ایرانی از سوی وزارت علوم است.

گذشته از آن دو اقدام جدی دیگر نیز در همین راستا در دست انجام است. آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ عفاف در حال بررسی است و آیین نامه انضباطی پوشش دانشگاهی به ویژه در بخش خوابگاهی در حال بازنگری. این‌ها تنها بخشی از اقداماتی است که وعده آن داده شده است. علی آدمی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تولید محصولات تصویری در قالب فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن با محوریت موضوع عفاف و حجاب، در خصوص وضعیت پوشش و حجاب در دانشگاه‌ها می‌گوید:«در حال حاضر وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است و امید است با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته وضعیت روز به روز بهتر شود.»

تهیه آیین‌نامه پوشش، برگزاری همایش علمی بین‌المللی در بحث حجاب و عفاف در سال جاری، برنامه‌ریزی و برگزاری همایش‌های علمی درسطح ملی در دانشگاه‌ها با همکاری گروه علمی دانشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌هایی چون مجموعه نمایشگاهی «حدیث حسن» در راستای اجرای این طرح هم در فهرست برنامه‌های کمیته عفاف و حجاب قرار دارد.

عفاف همه جانبه، فرهنگ‌سازی شود

توران ولی مراد، جامعه شناس، قرآن پژوه و دبیر ائتلاف اسلامی زنان در این زمینه می‌گوید:«اگرچه انجام فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه بسیار اقدام موثری است و مورد استقبال همگان قرار دارد اما باید در نظر داشت که کلمه عفاف تنها تصحیح پوشش را دربرنمی گیرد.»

او می‌گوید:«نباید فراموش شود که چنین طرح‌هایی عموما با محوریت لباس دختران دانشجو انجام می‌شود و از پسران خواسته می‌شود تاموارد ظاهری را رعایت کنند. بنابراین باید مراقب بود که بازهم چنین نتایج سطحی‌ای به دست نیاید. عفاف معنای گسترده‌ای دارد که تنها به پوشش منحصر نمی‌شود.» او در تعریف عفاف می‌گوید:«عفاف یعنی انجام کارها متکی بر عقل باشد نه متکی برخواهش‌های نفسانی. یعنی انسان بتواند برخودکنترلی داشته باشد. وقتی می‌خواهیم گل عفاف را در جامعه بچینیم باید فرصت دهیم و برنامه‌ریزی کنیم تا جوانان توانمندی‌های خود را بر پایه عقل‌گرایی به ظهور برسانند.

اگر مفهوم عفاف را به 100 واحد تقسیم کنیم پوشش تنها یک واحد از آن را در برمی گیرد. بنابراین با نسبت دادن عفاف به پوشش در تفهیم معنای آن کوتاهی کرده‌ایم.»

ولی مراد با تاکید بر اینکه مسئله پوشش نیز بسیار مهم است می‌گوید: «وقتی عفاف معنا شد و در همه ابعاد در جامعه و دانشگاه پیاده شد، آن وقت نگاه زنان هم به خود بر پایه مناسبات انسانی شکل می‌گیرد. آن وقت همه زنان برای خود حریم امن تعریف می‌کنند و درمی‌یابند این ممنوع است که دیگران به او نگاه جنسی داشته باشند. به این ترتیب دیگر بدحجاب نخواهیم داشت.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =