وجود مشکلاتی در سایت در کاهش محبوبیت آن بی تاثیر نیست. در ادامه نکاتی را که سبب بهبود و ارتقا طراحی سایت میشوند را بررسی میکنیم، شما میتوانید نگاهی به وضعیت سایت خود بیندازید و با برطرف نمودن کاستیهای آن و اصلاح اصول طراحی به کار برده شده، ترافیک سایت خود را افزایش داده و موفقیتهای بیشتری را در کسب وکارتان تجربه کنید.
۱.برنامه ریزی کنید
اگر تصمیم گرفتهاید که وضعیت طراحی سایت خود را بهبود ببخشید، لازم است که جهت اعمال یکسری تغییرات برنامه ریزی داشته باشید، یعنی از زمانی که یک کاربر وارد سایتتان میشود تا زمانیکه به مشتری تبدیل میگردد را با جزئیات کامل بررسی کنید.
هنگام انجام این کار، به این فکر کنید که فرد بازدیدکننده در ابتدا کدام صفحات را میبیند؟ چه مطالب و محتوایی را قرار است بخواند؟ درک این موضوع به شما کمک میکند تا بتوانید مثلا در طراحی سایت فروشگاهی همهی این نکات را رعایت کنید و بر روی آنها بیشتر متمرکز شوید تا در نهایت بازدیدکنندگان سایت خود را به مشتری تبدیل نمایید.
پیشنهاد میکنیم از نرمافزار Leadfeeder استفاده کنید، شما میتوانید توسط این نرم افزار بفهمید که افرادی که از سایتتان بازدید میکنند دقیقا دنبال چه مواردی هستند و اینکه چه وجه مشترکی بین آنها وجود دارد.
۲.عوامل حواس پرتی مخاطبان را حذف کنید
به هنگام طراحی سایت درج برخی از عناصر، از ارزش پیامی که میخواهید به مخاطبتان انتقال دهید میکاهد، این عناصر عبارتند از: محتوای بیش از حد طولانی، انیمیشنهای پیچیده، عکسها و تصاویر زیاد و...
هنگامی که بخواهید در سایت خود یک برند را تعریف کنید، قاعدتا از انواع رنگها، نمادها، فونتها و سبکهای متنوعی استفاده میکنید. این رنگها و سبکهای گوناگون ممکن است ذهن کاربر را از پیامی که قرار است منتقل کنید دور کرده و سبب سردرگمی بصری کاربر شود. از نکات دیگری که باید به هنگام طراحی و ساخت سایت رعایت کنید تا موجب حواس پرتی کاربر نشود:
· انیمیشنها و دکمهها
همانطور که قبلا اشاره شد استفاده بیش از حد از نمادها، انیمیشنها و دکمه ورود به صفحات مختلف سایت، سبب خستگی و عدم تمرکز کاربر گردیده و در نهایت پیش از آنکه صفحات دیگری از سایت را ببینید، سایت را ترک میکند.
· هارمونی رنگها
قدرت هارمونی رنگها و تاثیر آنها بر روی ذهن مخاطب را اصلا دست کم نگیرید. سعی کنید در طراحی ظاهر سایت حتما هارمونی رنگ را رعایت کنید و از به کاربردن تعداد متنوعی از طیف رنگ خود داری کنید.
· حاشیهها و فواصل
دقت کنید که حاشیه یا همان فضای خالی اطراف صفحات سایت زیاد نباشد. همچنین، فاصلهی بین متنها یا متن با تصاویر، سازگاری و همخوانی نداشته باشد. زیرا در این صورت موجب حواس پرتی و عدم تمرکز کاربر خواهد شد. فونت عنوان مطالب را به درستی انتخاب کنید که خوانایی و نوشتار صحیح آن حفظ شود. زیرا اگر عنوان به جای نوشتن در یک خط، در چندین خط متوالی نوشته شود، ذهن کاربر را به خود مشغول کرده و آن را از درک پیام متن دور میکند.

۳.از نظرات کاربران استفاده کنید
نظرات کاربران تاثیر بسزایی بر روی مخاطب و تبدیل آن به مشتری دارد. کاربران پیش از خرید یک محصول نظرات و توصیههای افراد دیگری که آن محصول را قبلا تهیه نمودهاند، بررسی میکنند.
هنگامی که در یک سایت فروشگاهی مشغول خرید محصولی هستید، به احتمال زیاد به سمت محصولاتی میروید که عمدتاً دارای نظرات چهار ستاره یا پنج ستاره از افرادی هستند که تجربیات خود را در مورد یک محصول نوشتهاند. کاربران به نظراتی که در مورد محصولات نوشته شدهاند اعتماد میکنند و این موضوع در نهایت ما را به خرید آن محصول سوق میدهد.
مطالعات نشان میدهد که کاربران با دیدن نظرات تاثیرگذار و مثبت مشتریان، احتمال خریدشان ۵۸ درصد افزایش مییابد. اما نکته اینجاست که شما چگونه باید محصولتان رو توصیف کنید که کاربر تحت تاثیر قرار بگیرد؟ در جواب باید بگوییم که چند استراتژی وجود دارد، اما ابتدا باید بدانید که چه بخشی از نظرات مثبت مشتریان را میخواهید، متن یا ویدئو؟ تجربه نشان داده که محتوای ویدئویی بسیار تاثیرگذارتر بوده است. و این به این دلیل است که کاربر مدت زمان بیشتری برای ویدئو زمان می گذارد و ارتباط انسانی قویتری ایجاد میکند. چرا که افراد قادر به شنیدن صداها و دیدن چهرههای افراد واقعی هستند.
با این حال، شما گزینه دیگری نیز دارید و آن استفاده از محتوای متنی است. اگر محتوای متنی به درستی طراحی و ترکیب شوند، میتوانند به ایجاد اعتماد در کاربران شما کمک کنند. همچنین، میتوانید ویدئوهای کوتاهی از مصاحبه با خریداران و مشتریانتان ساخت سایت در آن درج کنید.
در نهایت یکی از بهترین گزینههایی که میتوانید برای مشتریانی که قصد خرید محصول از سایت شما را دارند استفاده کنید این است که در بخش نظرات تصویر افراد وجود داشته باشد نه فقط یک متن و یک نام، زیرا ممکن است کابران نتوانند تنها به یک نوشته بسنده کنند و نتوانند اعتماد کنند. می توانید گواهینامههای شرکت و اصالت کالا را در صفحه اصلی یا صفحه درباره ما درج کنید. هریک از این موارد به اعتماد بیشتر کابران و مشتری شدن آنها بسیار کمک خواهد کرد.

۴.از CTA مناسب استفاده کنید
زمانیکه کاربران وارد سایتتان میشوند (از طریق وبلاگ یا صفحه اصلی)، شما میتوانید آنها را به بخشهایی از سایت خود هدایت کنید تا به مشتری تبدیل شوند اما باید این کار را به درستی انجام دهید تا کابران تا مجبور نشوند برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند تلاش کنند.
استفاده از دکمه ها و لینک ها این امکان را برای شما فراهم می کند که اصطلاحا به آن CTA یا Call To Action می گویند. با CTA کاربر را می توانید به سمت فوتر، هدر، خرید محصول، تماس با ما، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ... هدایت کنید.
۵.ناوبری (Navigation) ساده و منسجم
یکی از مهمترین نکاتی که هنگام ساخت سایت باید آن توجه کنید ناوبری یا همان مسیریابی سایت است. نویگیشن در واقع مسیر حرکت بازدید کنندگان سایت را مشخص میکند. Navigation را اساسا میتوان نقشه ی سایت دانست که در صورت طراحی صحیح آن، کاربران میتوانند همه بخشهای سایت ازجمله خدمات، محصولات، وبلاگ و غیره را به راحتی مشاهده نمایند. می توان گفت مسیریابی اشتباه یک وب سایت تاثیر بسیار منفی در دیدگاه کاربران دارد و میتواند سبب سردرگمی و کلافگی آنها شود.
استفاده از آیتمهای زیاد در منوی سایت، هایپر تکست گیج کننده و… میتوانند بازدید از صفحات سایت را برای مخاطب دشوار کرده و هنگامی که آنها نتوانند آنچه را که جستجو میکنند بیابند، دلیلی برای ماندن در سایت شما ندارند و آن را ترک میکنند.
شرکت کیان تجارت
شرکت کیان تجارت در زمینه طراحی انواع سایت های فروشگاهی و غیرفروشگاهی فعالیت می کند که علاوه بر داشتن ترافیک بالا، نرخ تبدیل بالایی نیز داشته باشند. طراحی سایت توسط تیم کیان تجارت با جدیدترین ترندها و تکنولوژی های ۲۰۲۲ انجام می شود. برای درخواست طراحی و ساخت سایت لطفا از طریق سایت کیان تجارت اقدام کنید.






نظر شما