هرمزگان دروازه‌ای برای صنعت کشور

در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی، مانع‌تراشی‌های داخلی و شرایط سخت دوران قرنطینه و کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما شاهد این هستیم که تعدادی شرکت برتر و پیشرو هرمزگانی نه‌تنها از گردونه تولید خارج نشده‌اند، بلکه نقش لنگر اقتصاد را برای این خطه بازی کرده‌اند. رشد این شرکت‌ها و دست آوردهای پیاپی آن‌ها، شاهدی بر این ادعاست که بار اقتصاد کشور این روزها روی دوش شرکت‌هایی قرار دارد که حتی در شرایط بحرانی و دشوار نیز عملکرد قابل‌ستایشی دارند.

شرکت تولیدی بازرگانی آسان ماشین آلامتو از آن دسته شرکت‌هایی است که با نیروی جوان و پای‌کار خود توانسته است با ارتقای کیفیت محصولات و تولید شبانه‌روزی خود، خلأ کمبود ابزارهای مهم و حیاتی صنعت را پر کند.

این شرکت که ارائه‌دهنده تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات اسکله و بندری، کشاورزی و باغبانی، معادن، راه و ساختمان، خدمات شهری است به محدوده هرمزگان بسنده نبوده و هم‌اکنون نماینده رسمی کمپانی کارتر در ایران، امارات و عراق، تجهیزات جانبی آلکور در ایران و لیفتراک‌های پورت پلاس در ایران و امارات را دارد. این شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات، یک دفتر در بلژیک و یک دفتر در امارات برای خود راه‌اندازی کرده‌اند و درحال‌توسعه ظرفیت‌های خود است. شرکت آلامتو مانند بسیاری از شرکت‌ها و استارت اپ های ایرانی با کمبود حمایت‌هایی مواجه بوده است که نیازمند توجه جدی از سوی مسئولان مربوطه است. این شرکت که همواره به تعهدات مسئولیت اجتماعی و حتی تعهدات زیست‌محیطی خود پایبند بوده، می‌تواند نقش پررنگی در آینده اقتصادی استان هرمزگان و اشتغال جوانان بازی کند. در این راستا با «مهندس یونس کیانی مهر»، جوان اهل ایلام که بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «آلامتو» در هرمزگان است به گفتگو پرداختیم.

هرمزگان دروازه‌ای برای صنعت کشور

گام‌های بلند آلامتو در تأمین ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی

«یونس کیانی مهر» مدیرعامل شرکت آلامتو در رابطه با کارنامه شرکت خود گفت: «شرکت آسان ماشین آلامتو در سال 1392 باهدف تأمین ماشین‌آلات شرکت‌ها و پروژه‌های بندری، عمرانی و راه‌سازی کشور تأسیس شد. این شرکت وارد کنند، فروشنده و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش انواع ماشین‌آلات بندری، ماشین‌آلات خدمات شهری، ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی و همچنین ماشین‌آلات بتنی و لیفتینگ است». وی در ادامه تشریح کرد:«در سال 1393 آسان ماشین آلامتو، گامی بزرگ جهت ارتقاء سطح کیفی و کاهش هزینه‌های تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات بندری کشور برداشت که این امر موجب سهولت خرید و همچنین ایجاد تنوع و تحول محصولات وارداتی در این زمینه شد».

هرمزگان دروازه‌ای برای صنعت کشور

هرمزگان بکرترین استان برای سرمایه‌گذاری صنایع خصوصی

«یونس کیانی مهر» در خصوص کمبودهای استان هرمزگان برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی گفت:« طی سال‌های گذشته در حوزه صنعت نمایشگاهی با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه تعداد نمایشگاه‌ها، رشد قابل‌توجهی در قیاس با دهه‌های گذشته داشته است؛ اما متأسفانه هم‌زمان با افزایش تعداد نمایشگاه‌های بین‌المللی در منطقه و ایران، زیرساخت‌های لازم آن برای هرمزگان مهیا نشده است». وی همچنین عنوان کرد: «توسعه فضاهای نمایشگاهی با استانداردهای بین‌المللی یکی از ضرورت‌های مهم فعلی به شمار می‌رود، چراکه در حال حاضر به‌طورمعمول سایت‌های نمایشگاهی هرمزگان، استانداردهای لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی را ندارند».

مدیرعامل آلامتو در ادامه تشریح کرد: «به‌عنوان‌مثال؛ اکنون نمایشگاه های دایر در هرمزگان در میان نمایشگاه‌های فعلی کشور، بهترین موقعیت را برای نمایش دست آورد های بومی و منطقه‌ای دارا هستند؛ اما در شرایط فعلی نه آموزش‌های لازم و نه نمایشگاه‌های مناسبی برای رونمایی از دست آورد های شرکت‌های صنعتی هرمزگان را داریم. شهرک‌های صنعتی هرمزگان در حال حاضر با هزینه‌ای بسیار کمتر از سایر استان‌ها، بکرترین و بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری رادارند که همین برپایی نمایشگاه‌های مستمر می‌تواند انگیزه و جذب سرمایه را برای صاحبان کسب‌وکار چند برابر کند».

هرمزگان دروازه‌ای برای صنعت کشور

نیازمند توجه کافی به فناوری های بومی و ساخت داخل

یونس کیانی مهر با انتقاد نسبت به استفاده از محصولات خارجی به‌جای نمونه بومی‌سازی شده آن‌ها در داخل کشور از سوی برخی صاحبان صنایع، خواستار توجه بیشتر به این حوزه در راستای حمایت از شرکت‌های تأمین‌کننده و صنعتی داخل کشور شد. کیانی مهر در این رابطه تشریح کرد:« سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یکی از نهادهایی است که می‌تواند از صنایع بومی و ساخت داخل استقبال کند. محصولات ما هم ازلحاظ کیفیت و هم ازلحاظ قیمت کاملاً با نمونه خارجی خود برابری و رقابت می‌کنند». مدیرعامل شرکت آلامتو در ادامه گفت:« در طول دهه‌های گذشته دولت‌ها با اعمال سیاست‌های مختلفی ازجمله حمایت‌های تسهیلاتی و تعرفه‌ای سعی در حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه ساخت داخل داشته‌اند. حال سؤال اساسی اینجاست که چرا باوجود وضع قوانین و مقررات مختلف از سوی مجلس شورای اسلامی در جهت منع واردات کالاهای مشابه ساخت داخل و ضرورت تأمین تجهیزات موردنیاز وزارتخانه‌های داخلی و زیرمجموعه‌های آن‌ها از محصولات ایرانی، بازهم برخی از زیرمجموعه‌های صنعتی توجه کافی به استفاده از فناوری‌های بومی ندارند»کیانی مهر در پایان گفت: «هرمزگان باوجود مزیت‌های بزرگ اقتصادی ازجمله وسعت سرزمینی، دارا بودن نزدیک به یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر خط نوار ساحلی، قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و محل تلاقی خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین ظرفیت‌های حمل‌ونقلی، انرژی و گردشگری، ؛می‌تواند دروازه همکاری ایران با سایر جهان باشد، اینکه ظرفیت‌هایش مغفول مانده نشان از آن دارد که مسئولان پای‌کار نبوده‌اند و به‌درستی ظرفیت‌ها را شناسایی نکرده‌اند.برای مثال نزدیک بودن صنایع و کارخانه‌ها به بنادر اصلی کشور و نزدیک بودن به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هزینه و ریسک تولید یک محصول را بسیار کاهش دهد.این مهم می‌تواند سرمایه‌گذاری را در هرمزگان بسیار جذاب کند.

موفقیت آلامتو در ساخت وتولید اولین تریلی چند منظوره

مدیرعامل شرکت آلامتو با اشاره به توانایی شرکت آلامتو در تولید بهترین تجهیزات صنعتی و باکیفیت در هرمزگان گفت:« در حال حاضر تعداد محصولات ما بسیار متنوع است؛ لیفتراک، مینی بیل، بیل مکانیکی، ریچ استاکر، رودهدر، ساید لیفت، تجهیزات جانبی آلکور،محصولات معدنی، جرثقیل، لودر از عمده محصولات ما هستند.‌ همچنین شرکت آسان ماشین آلامتو ، تنها نماینده انحصاری لاستیک های«سومو» سنگاپور در ایران است.‌ یونس کیانی مهر در پایان با عنوان یک خبر خوش برای هرمزگانی ها، گفت: اخیراً شرکت ما موفق به تولید تریلر باغبانی و کشاورزی با نام بندرعباس و برند آلامتو شده است که این محصول، صد درصد بومی است و به دست توانمند جوانان همین استان ساخته‌شده است. این تریلی چندمنظوره است و برای اولین بار در کشور ایران تولیدشده که با نمونه‌های خارجی خود چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قیمت قابل‌رقابت است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =