استفاده از نمک بیش از حد مجاز در ۴۰ درصد نان‌های شهر یزد

رئیس آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و داروی یزد با اشاره به نمک بیش از حد ۴۰ درصد از نمونه های نان در یزد، گفت: با نمونه گیری از ۲ هزار نانوایی سطح شهر یزد مشخص شد در نان تافتون ۵۳ درصد، نان بربری ۲۰ درصد و نان لواش ۱۱ درصد بیش از حد مجاز نمک استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان یزد اظهار کرد: سرانه استاندارد مصرف نان به طور متوسط روزانه ۳۰۰ گرم است که در استان یزد این عدد به بیش از ۴۰۰ گرم می‌رسد که قاعدتا اگر این نان پر نمک باشد مقدار زیادی نمک وارد بدن می‌شود

دکتر نقیایی با اشاره به اینکه مصرف نمک در استان یزد ۱.۵ برابر حد استاندارد است، افزود: استاندارد مصرف روزانه نمک ۵ تا ۷ گرم است، اما متاسفانه در استان یزد روزانه ۹.۷ گرم نمک مصرف می‌کنیم و این یکی از عوامل مستعد پر فشاری خون در افراد است.

دکتر لطفی مسئول سازمان‌های مردم نهاد و خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد هم از ابتلای بیش از ۳۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان یزد به فشار خون بالا خبر داد و افزود: استان یزد با شیوع ۳۹ درصدی در زمینه فشار خون رتبه دوم درکشور را دارد.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی استان یزد نیز گفت: نان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی برای تامین نمک بدن می‌باشد و نان‌های شور خطری برای سلامت مردم یزد است.

سلمانی افزود: در حال حاضر در ۱۳۹۷ واحد نانوایی استان یزد انواع مختلفی از نان از جمله نان سنگک، نان بربری، نان لواش و تافتون و نان‌های حجیم و نیمه حجیم تولید و به فروش می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها در موارد متعددی شوری ۱.۲ درصد و حتی بالاتر مشاهده شده و شور کردن نان یکی از معضلات فعلی نانوایی‌ها است.

رئیس آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزارنمونه از نانوایی‌ها سطح شهر یزد نمونه برداری شده است که متاسفانه حدود ۴۰ درصداز نمونه های نان، نمک بیش از یک درصد داشته اند.

موسوی افزود: نان تافتون ۵۳ درصد، نان تافتون دستگاهی ۲۲ درصد، نان بربری ۲۰ درصد و نان لواش ۱۱ درصد به ترتیب نمک بیش از حد مجاز داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: نانوایان، دلیل شور بودن نان‌ها را توزیع آردهای بی کیفیت می‌دانند و معتقدند برای عمل آوری و پخت نان از نمک زیاد و بیش از حد مجاز مجبورند استفاده کنند که این مسئله می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو استان یزد با اشاره به اینکه کیفیت آردها خوب است، افزود: نداشتن پیمانه‌های استاندارد نمک درنانوایی‌ها، نداشتن آموزش برای پخت نان و استفاده از تکنولوژی نادرست پخت نان تنوری از دلایل شوری نان است.

مورکیان استفاده از تکنولوژی پخت غیر تنوری و حرارت غیر مستقیم، در اختیار قرار دادن پیمانه‌های استاندارد نمک به نانوایی‌ها، استفاده از نمک با پروانه ساخت وزارت بهداشت و نظارت و بازرسی مستمر از نانوایی هارا از راهکارهای تولید نان با مقدار نمک مجاز دانست.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =