پاسخ فوتبالی قاطع امام (ره) به امثال حسن عباسی

سخنان عجیب حسن عباسی درباره فوتبال و فوتبالیست ها . حملات تند وی از قبیل اینکه «اگر دین داشتند فوتبالیست نمی‌شدند ، کسی که زنش چادری و آدم دینداری باشه اصلا نمیره دنبال فوتبال و ...» واکنش های انتقادی زیادی را برانگیخته و در این میان ، می توان پاسخ به او را به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ، ارجاع داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «جبهه شما همان زمین مسابقه است و نشاطی که شما به مردم پشت جبهه می دهید، اجر همان رزمندگان را دارد.» این جمله تاریخی امام خمینی(ره) که جمله مشهور «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم» ، چاشنی آن بود ، پایانی شد بر تمامی تندروی ها و مانع تراشی تندروها علیه محبوب ترین و مردمی ترین ورزش در ایران پس از انقلاب. تندروی هایی که ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی گریبان خیلی از مسائل از جمله فوتبال را گرفت.

تغییر و تحول در تمامی امور، با تیغ تیزش به سراغ پدیده هایی چون سینما و فوتبال رفت. فوتبالی که برخی انقلابیون آن را پدیده ای غربی و استعماری معرفی می کردند و معتقد بودند وجودش نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه باعث اتلاف وقت می شود پس باید تعطیل شود.

همین تفکرات فوتبال ایران را تا مدتی بعد از پیروزی انقلاب به انزوا برد. تکلیف تیم های پرطرفداری چون تاج و پرسپولیس مشخص نبود،لیگ به صورت نامنظم و بی برنامه برگزار می شد و تیم ملی هم انسجام خوبی نداشت. همه این ها اما با ورود امام به مقوله فوتبال خاتمه پیدا کرد و همه چیز هم از پرسش علی پروین از حاج احمد خمینی آغاز شد. پروین که رابطه خوبی با فرزند امام داشت، از او درباره نظر رهبر انقلاب درباره فوتبال جویا شد و با بیان سخت گیری هایی که در مورد فوتبال وجود داشت از ایشان نظر خواست که امام در پاسخ، جبهه فوتبالیست ها را همان زمین مسابقه دانست و نقش آن ها را در پشت جبهه بسیار مهم و اثربخش توصیف کرد و دقیقا از همین جا بود که تغییر نگرش به فوتبال در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و دیگر کسی نمی توانست با تنگ نظری به فوتبال نگاه کند زیرا دست حمایت امام پشت فوتبال قرار گرفته بود.

بسیاری از فوتبالیست ها، از جمله علی پروین به خاطر بالابردن روحیه رزمندان به جبهه ها می روند. در این دوران بر اساس فتوای امام مبنی بر دفاع سراسری، بسیاری از فوتبالیست ها در کنار مردم در جبهه ها حاضر می شدند.

پاسخ فوتبالی قاطع امام (ره) به امثال حسن عباسی
نمایی از دیدار امام و فوتبالیست ها در اسفند سال ۶۰

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =