شرق نوشت:

تابستان سال 1358 محمدرضا شجریان در استودیو، ربنا را بدون تکرار در ضبط خواند تا مشقی برای هنرمندان شود، اما این اثر بدون اجازه استاد آواز ایران به پخش رسید، اثری که در 32 سال اخیر به‌راحتی جای خود را در دل‌های مردم پیدا کرد و امروز به‌عنوان اثری ماندگار شناخته می‌شود.

فرارسیدن ماه مبارک رمضان فرصتی شد تا سخنان استاد شجریان را درباره شکل‌گیری این اثر، احساس او در سال‌های بعد از ضبط آن، ‌نحوه انتشار و مسایل پیرامونی بشنویم.

32 سال از ساخت ربنا می‌گذرد، بعد از گذشت این مدت، هنوز این آواز شنیدنی و خاطره‌برانگیز است، ایده اول ساخت این کار چگونه شکل گرفت؟
سال 58 تغییرات و تحولاتی در رادیو مخصوصا در بخش موسیقی در حال شکل‌گیری بود. در آن سال‌ها مدیران رادیو تصمیم داشتند تولید موسیقی در رادیو را تعطیل کنند و تولیدشده‌های بیرون را بخرند. جلساتی با مدیران رادیو گذاشتیم و در این جلسات خیلی تلاش کردیم مدیران را راضی کنیم که نیروهای خوب را نگه دارند و عده دیگر را بازنشسته کنند.

در این جریان‌ها بود که رئیس وقت رادیو آقای وجیه‌اللهی که فردی تحصیلکرده و روشنفکر بود، از من موکدا و مرتبا می‌خواست با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و مذهبی ایران برای پخش آثار جدید قبل از افطار طرحی انجام بدهم. آن‌ها نمی‌خواستند آثار دوره قبلی را پخش کنند. به ایشان گفتم سال‌هاست من از آن فضا دور شدم و راه من با موسیقی و ارکستر تعریف شده است و این کار الان من نیست.

اما ایشان گفت فقط شما می‌توانید و ما تنها شما را داریم و از من خواست برای دم افطار، مناجات‌ها و اذان کاری انجام بدهم. من خودم را از وزارت کشاورزی آن دوران به رادیو منتقل کرده بودم و کارمند رادیو محسوب می‌شدم. پذیرفتم این کار را انجام بدهم.

کلاسی برای افرادی که قرار بود دعای سحر و مناجات بخوانند، گذاشتم که با این افراد نحوه درست خواندن را کار کنم. تابستان سال 58 بود که آموزش این عده را شروع و پس از مدتی هم ضبط این آثار را آغاز کردم. قرار شد برای دم افطار هم برنامه ضبط کنیم و از من خواستند برای برنامه‌های دم افطار هم فکری بکنم. برنامه‌های دم افطار دوران قبل از انقلاب را مرحوم ذبیحی بسیار عالی خوانده بود و من تمام کارهای او را از نوجوانی شنیده بودم و مناجات حضرت امیر را با صدای او از حفظ بودم. با این حال پذیرفتم که این کار را بکنم.

کار دشواری را پذیرفتید، چراکه تغییر ذائقه مخاطب بسیار دشوار است.
باید بدانیم عادت را از مردم نمی‌توان گرفت. مردم به ربنا و دعای سحر مرحوم ذبیحی و اذان مرحوم موذن‌زاده‌اردبیلی عادت کرده بودند. نمی‌شد به این راحتی این عادت را در مردم تغییر داد. پس باید براساس آن حال و هوا حرکت می‌کردم، اما در عین حال می‌خواستم اثر ویژگی‌های خاصی نیز برای خودش داشته باشد تا بتوان این را نیز به مردم بقبولانیم و کار جدید را جایگزین کنیم.

ظهر آن روز همان آیاتی را که مرحوم ذبیحی خوانده بود، پیدا کردم و دو آیه دیگر نیز از سوره آل‌عمران و بقره پیدا و یک مطالعه ذهنی کردم که چگونه آن را بخوانم تا علاوه بر نزدیک بودن به کار مرحوم ذبیحی کار جدیدی باشد. به این فکر کردم باید آوازی باشد که علاوه بر اینکه تقلید نباشد، از اصل اثر هم خیلی دور نباشد. مجددا به مسئولان گفتم که سال‌هاست مخاطب من را به‌ عنوان خواننده آواز می‌شناسد، اگر بخواهم ربنا بخوانم و اذان بگویم، ممکن است مخاطب من را نپذیرد و این کار زیبا نیست.

در استودیو هم سه نفری که بنا بود ربنا را بخوانند، بارها خواندند و نشد تا اینکه من بخشی از ربنا را می‌خواندم، این بخش را تکرار می‌کردند تا توانستیم این ربنا را ضبط کنیم. شروع به ویرایش و تصحیح این آثار کردم. از چهار ‌بعدازظهر تا سه‌صبح کارها را تک و تنها در رادیو تصحیح می‌کردم تا اثر مناسبی برای پخش در ماه رمضان آماده شود.

کارها را دو‌روز مانده به ماه رمضان آماده کردم و به رئیس رادیو ارایه کردم، اما از همان موقع و حتی قبل‌تر آن، فریدون شهبازیان که کار من را شنیده بودند، اصرار می‌کردند که با صدای خودم پخش شود و من هم مصرانه می‌گفتم که صدای من نباید این‌گونه پخش بشود، هیچ اجازه‌ای به آنها برای پخش ندادم. از همان زمان هم تصمیم گرفته بودم که دیگر در رادیو کار نکنم به آقای وجیه‌اللهی اعلام کردم که دیگر به رادیو نمی‌آیم، اما روز اول ماه رمضان دیدم ربنایی را که خودم خوانده‌ام از رادیو پخش شد.

یعنی بدون اجازه شما؟
بله. زنگ زدم به آقای وجیه‌اللهی. دیدم ایشان خیلی خوشحال هستند و می‌خندند. گفت که این تیر از کمان رها شده و من این را کپی کردم و به همه رادیوها و شهرستان‌ها دادم و همه این کار را پخش کردند. اعتراض کردم، اما او خندید و گفت که ما برنامه به این خوبی را از دست نمی‌دهیم و این کار را باید همه مردم بشنوند. آن موقع به هیچ‌کس هم گفته نشد که این اثر را چه کسی خوانده است. به آن‌ها گفتم که هیچ حق ندارید که بگویید این اثر را من خوانده‌ام.

آن زمان مردم فکر می‌کردند که این اثر را یکی از قاریان حرفه‌ای خوانده و من طوری این اثر را خوانده بودم که صدایم مشخص نبود، اما هر بار که این اثر پخش می‌شد من عصبی می‌شدم، چراکه من این کارها را برای پخش نخوانده بودم و به‌عنوان درس و آموزش ضبط کرده بودم تا بقیه تمرین کنند. بعد از این هم دیگر رادیو و تلویزیون نرفتم و بعدها کلاس‌های آموزشی‌ام را در رادیو و تلویزیون تعطیل کردم و تا سال ‌61 هیچ جا ظاهر نمی‌شدم، فقط در خانه بودم و به پرورش گل و گیاه می‌پرداختم.

چه زمانی اعلام کردید که خواننده این اثر شما هستید؟
زمانی‌که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و مدام می‌پرسند که این اثر را چه کسی خوانده است. وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی می‌گفتم که این اثر را من خوانده‌ام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب می‌کردند که چطور من این کار را خوانده‌ام، اما زمانی که دیدم مردم متوجه می‌شوند که من این کار را به این دلیل نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خوانده‌ام.

بازتاب‌ها چطور بود؟
مردم هرگز از من ایراد نگرفتند که چرا این اثر را خواندی، همه می‌گفتند که چه کار زیبا و دلنشینی است. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که یکی از قاری‌های بزرگ مصر به اسم غلوش در ایران بوده که ربنا را می‌شنوند. از این کار یک کپی می‌خواهد تا ببیند می‌تواند این را بخواند یا نه؟ بعد از دوسال دوستم او را مجددا می‌بیند و این قاری به او می‌گوید «کار من نیست»، چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خواننده‌ای نیست.

این دومین بار است که شما پخش آثارتان را از رسانه تلویزیون و رادیو ممنوع کردید، اولی مربوط به سال 74 بود، اما قبل‌تر از آن نوروز 73 شما به تلویزیون آمدید و حتی دعای تحویل سال را خواندید. در این فاصله یک‌ساله چه پیش آمد که این عکس‌العمل شما را در پی داشت؟
من از روز اول دوست نداشتم که صدایم از رادیو و تلویزیون پخش شود. می‌دانم تصنیف «سپیده» یا «ایران‌ ای سرای امید» را خود آقای لطفی به تلویزیون داد که پخش بشود. چرا که یک کنسرت بود و نوار ضبط‌شده آن را فقط من، آقای لطفی و کانون چاووش داشتیم. تا یک روز از لطفی پرسیدم که تلویزیون این تصنیف را چطوری به دست آورده؟ گفت که من دادم. یادم هست به لطفی گفتم که اشتباه کردی و من دوست ندارم صدای من از رادیو و تلویزیون پخش بشود

هیچ وقت دوست نداشتم در تلویزیون کار کنم، اما آثار من مدام از تلویزیون پخش می‌شد. من هم مدام با ارسال پیام‌هایی اعتراض می‌کردم، اما فایده‌ای نداشت. تا اینکه دیدم کلیپ ساخته‌اند. کلیپی که هیچ ربطی هم به آواز من نداشت. آن زمان آقای لاریجانی مدیر رادیو و تلویزیون بودند. اعلام کردند که اساتید بیایند و هرچه آن‌ها بگویند من انجام می‌دهم. من چند باری در جلسات شرکت کردم .

در این جلسات استاد پایور و استاد تجویدی و اساتید دیگری هم بودند تا سیاست‌های تلویزیون در پخش آثار موسیقی را تعیین کنند. بعد از جلسات ایشان به من گفتند که آقای شجریان اگر شما آستین‌هایتان را بالا بزنید و بیاید اینجا همه مشکلات ما حل می‌شود. من دیدم الان بهترین موقعی است که به مردم بگویم من 17‌سال است پایم را در تلویزیون نگذاشته‌ام و در مصاحبه تلویزیونی مردم این نکته را از زبان خودم بشنوند. همان زمان دعای تحویل سال و یک بهاریه را خواندم. و بعد از گفتن این نکته دیگر تلویزیون نرفتم.

تا سال 74 که پخش آثارتان را از تلویزیون ممنوع کردید؟
بله، اما روند پخش آثار من از تلویزیون ادامه داشت، کلیپ هم که می‌ساختند. دیگر من وارد عمل شدم و نامه‌ای خطاب به مدیر رادیو و تلویزیون نوشتم و رونوشت آن را به روزنامه‌ها ارسال کردم و فقط اجازه دادم که ربنا پخش بشود و اعلام کردم که ربنا از آن مردم است.

اما بعد از مدتی فضا آرام شد و تلویزیون مجددا پخش کارهای شما را شروع کرد، اما عکس‌العملی از سوی شما دیده نشد؟
چه کاری باید می‌کردم. تنها راه‌حلش این بود که به دادگستری شکایت می‌کردم که روندی طی می‌شد که خیلی اداری بود.

یعنی در دورانی که اعتراضی از سوی شما شنیده نشد، باز هم از پخش آثارتان ناراضی بودید؟
بله، باز هم پیام می‌دادم که حق ندارید کارهای من را پخش کنید. من نمی‌توانستم و نمی‌خواستم از آنها جریمه بگیرم، اما دوست هم نداشتم که کارهای من را پخش بکنند. من هیچ وقت رضایت نداشتم تا جریان انتخابات پیش آمد و من وکیل گرفتم که جنبه قانونی به این کار بدهم.

با این شرایط همچنان ربنا متعلق به مردم است؟
بله، این ربنا همچنان متعلق به مردم است.

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    10 2
    با این مصاحبه جهت دارتوم حداقل از ایشون می پرسیدین که چرا دوست ندارن از صدا و سیما صدای ایشون پخش شود البته در مصاحبه با bbc همه چیز و گفتند اقای شجریان مردم ربنای شما رو به خاطر لحظات معنوی افطار و ماه رمضان دوست دارن اصلن هر هنری که رنگ و بوی خدائی داشته باشه مردم دوست دارن و حدقل در ایران ماندگار می شه
  • علی IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    14 1
    صدا و سیما ربنای استاد شجریان را پخش نمی کند، اما به عینه شاهد هستم اکثر مردم نوای آسمانی ایشان را در موبایل یا سی دی تهیه کرده اند تا موقع افطار از آن بهره ببرند
  • نیما IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    13 0
    هیچ ربنائی ربنای استاد نمی شود لطفا این ماه رمضان ان را پخش کنید
  • بدون نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    8 1
    هیچ چیز جای ربنای استاد شجریان را نمیگیره.صدا و سیما باید به خوبی این موضوع رو درک کنه.
  • رضا IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    6 4
    زنده باشي هميشه استاد عزيز
  • بدون نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    6 2
    شجريان باربنايش وباآوازافشاري اين دهان بستي،كه آوايي ملكوتي است جايش رادردلهاي مردم حتي عامي ترين مردم بازكرده آوازهاوآثارديگرش هم كه جاي گفتن ندارد.من واكثركساني كه مي شناسم سعدي وحافظ و...راباصداي ايشان شناختند
  • پرسپولیس IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    3 5
    اوووووههه حالا که چی ؟ صدا سیما واسه مردم پخش کرد چون مردم دوست داشتن. شما که اعتراض داری میشی بگی واسه چی میخونی؟
  • رحیمی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    3 10
    عجب آدم خودخواهی !!! انگارنه انگار که این ادم مال این مرز وبوم است . چقدر بیگانه است. امیدوارم که امسال هم ربنایش پخش نشود. .
  • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    2 6
    هنرمند مردمی .....!!!!!!!!
  • حميد IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    7 3
    زنده باد استاد شجريان
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    7 3
    درود بر شجریان
  • كوروش-مشهد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    7 2
    خيلي مردي استاد-باعث افتخار ما مشهديها هستي-دمت گرم
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 3
    دورو بر خسرو خوبان
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 9
    درود بر خسرو خوبان استاد شجریان
  • حامد IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 0
    درود بر استاد آواز ایران.......!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    6 2
    ماه رمضان با صدای یک نوجوان خراب نکنید
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 2
    درود بر استاد آواز ایران
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 1
    زنده باد استاد آواز ايران !
  • محمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 2
    همواره سلامت باشید استاد بزرگ
  • star IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    5 3
    الان که دارم این نظر رو می نویسم اشک توی چشمهامه. من سال گذشته موبایلمو وصل می کردم تلویزیون چند دقیقه مونده به اذان ربنا رو با صدای بلند توی خونه پخش میکردم. مگر می شود لحظه افطار باشد و صدای ربنا نباشد؟.
  • پرسپولیس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    3 5
    اگه راست میگی و این آهنگ متعلق به مردم چرا اجازه نمیدی پخشش کنن چرا پارسال اجازه ندادی؟امسالهم
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    5 4
    درود به استاد شجریان
  • یاسان IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    5 5
    زنده باد استاد شما مایه افتخار این اب و خاک هستید.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    5 2
    ربنا سالهاست با ماه رمضان عجیسن شده است، ان شا الله امسال پخش شود
  • مهدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    5 8
    آقای استاد برو برا بی بی سی ربنا بخون ....
  • شجاع IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    4 3
    اين يك اثرمعنوي است وهرچه باپخش ان مخالفت بشه به محبوبيتش هم اضافه ترميشه
  • طلبه مشهدی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    4 2
    ما که سالیان گذشته ربنای ضبط شده استاد را خودمان کنار سفره افطار پخش می‌کردیم. دوست داشتم فرزندانم نیز با این خاطره بزرگ شوند.ان‌شاءالله ایشان بابت این اثر معنوی اجر پروردگار را نصیب برند.
  • بدون نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    4 2
    رسانه ملی اگر واقعا ملی است باید نظر مردم را در نظر بگیرد و ربنای استاد را پخش کند اگر هم که خودرای است نام خود رابگذارد رسانه شخصی.
  • مش قاسم GB ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    1 2
    آي بابام هي...
  • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
    3 3
    استاد متشکرم . اینها فقط حرف آزادی بیان رو می زنند ، اگر آزادی و دموکراسی هست چرا هنر شما را بابت سیاست زیر سوال می برند؟
  • بدون نام NL ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    1 2
    هیچ قدرتی جلودار قدرت و اراده یک ملت نبوده ونخواهد بود.
  • محسن IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    3 5
    ای کاش مسئولین ما قدر این گوهر رو میدونستن .خدا پشت و پناهش باشه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    3 1
    این حنجره لطف خداست دیگران را از این لطف ومرحمت پروردگار محروم نکن.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    4 2
    هزاران درود بر استاد آواز ایران
  • ماهور IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    4 5
    با احترام به استاد هنرمندی که نمیخواد کارهاش برای مردم پخش بشه و برا مردم ادا درمیاره و از بچگی تا الان همیشه میشنیدیم که اعتراض میکنه- حالا دیگه پخش نمیشه پس اعتراض بی اعتراض-سیاست پدر و مادر نداره
  • اکبر IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    3 1
    هنگامی که ربنا با صدای استاد پخش می شد، احساس می کردم که به خدا نزدیک شده ام و یک حس آسمانی به من دست میداد. آخه این صدا آسمانی است و صدای زمینی نمی تواند این قدر در دل و روح آدمی اثر کند.
  • محمد حسین IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    2 6
    افسوس به حال رادیو و تلوزیونی که صرفا از سر لج لج بازی این اثر ماندگار را با صدای جوانکی جایگزین کرده ... ربنا فقط و فقط یکیست و آنهم ربنای استاد شجریان است...
  • محسن-گ IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    5 2
    باصدا وهنری می توان به معنویت وخدا رسیدکه آن هنر خدایی باشدوآقای شجریان باپشت کردن به انقلاب اسلامی هنر خود را زایل کرد.ان شاءالله عاقبت به خیر شود
  • فریبا IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    3 1
    صدای ربنا مرا به دوران کودکی و سفره افطار با مادر بزرگ و پدربزرگ میبرد. افسوس که ما از به یاد آوری خاطرات خوش هم محرومیم .
  • سامیه IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    3 1
    زنده و سربلند جاودان در پناه حق باشید استاد گرامی فکر نکنم در تاریخ ایران تکرار شدنی باشند
  • امير IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    6 2
    باوجود احترام براي اقاي شجريان بايد بگويم كسي منكر توانايي ايشان در زمينه اواز نيست اما سهم صدا و سيما كه معرف بوده را نميشه ناديده گرفت البته اگر كاري براي رضاي خدا باشد اين همه من من ندارد چندين و چند بار گفته راضي نبودم و نيستم كه چي؟؟ معلوم است كاري براي خدا نباشه حال براي مردم يا ...چون غير اوست كافيست خدا بخواهد و يا خودش جلوگيري كند يا صدا وسيما پخش نكند تا بعد از چند سال اين اثر به تاريخ بپيوندد..
  • بدون نام IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    6 10
    من صدای اون بچه رو ترجیح میدم تا این که استادی مثل شجریان برای مردم خودش ناز کنه و ادا در بیاره
  • دوستدار هنرمند بی منت IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    4 1
    شجریان خودش را بی اجر کرد چون اگر مردم را دوست داشت اجازه میداد آثارش پخش شود اما به قول دوستمان چون از انقلاب اسلامی خوشش نمیاید این همه ادا و اطوار در میاید کینه و بغض در سخنانش موج میزند این تکرویها در بمهم از ایشان دیده شد