کنگره بین المللی غدیر، مانع اهل بیت زدایی از شعر ترکی

به اذعان شاعران و کارشناسان ادبیات ترکی، یکی از مهمترین دستاوردهای کنگره بین المللی شعر غدیر، مقابله با اهل بیت زدایی از شعر ترکی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد حسین بلاغی رئیس کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در این خصوص می گوید: شعر ترکی یکی از ارکان فرهنگ شیعی و علوی بوده و در بطن جوامع ترک زبان نفوذ کرده است.

وی یادآور شد: اشعار ترکی شیعی همواره یکی از ارکان اصلی تقویت تدین، شجاعت، استبداد ستیزی و استعمار ستیزی مردمان ترک زبان بوده به طوریکه در فرهنگ عامه تمسک به ائمه یکی از بنیان های اعتقادی مردم این مناطق به شمار رفته است.

دکتر محمدرضا بحری از اساتید ادبیات و دبیر علمی این کنگره نیز عقیده دارد: در مقطع کنونی که تلاش های زیادی برای اهل بین زدایی از شعر و ادبیات ترکی صورت گرفته، هویت بخشی شعر ترکی در جهان اسلام ضروری می نمود.

وی جریان سازی در شعر ترکی را یکی از مهمترین اهداف این همایش عنوان کرده می افزاید: غدیر سرمنشاء تشیع است و این کنگره تلاش داشته حادثه مهم غدیر را از غفلت و فراموشی در ادبیات ترکی برهاند.

مرتضی طوسی، دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر غدیر نیز با تاکید بر مقابله با پروپگاندای انحراب از غدیر در ادبیات ترکی می گوید: برخی جریان ها تلاش دارند حب اهل بیت را از اشعار شاعران ترک زبان جدا کنند؛ اما کنگره شعر ترکی غدیر موفق شد در مقابل این جریان بایستد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اساتید معاصری مانند مرحوم شهریار، عابد و ... شاعرانی متاخری چون فضولی و نسیمی نیز در آثاب خود آشکارا عشق و ارادت خود به اهل بیت را نمایان م یکنند یادآور می شود: نسیمی به دلیل طرفداری از اهل بیت توسط خلیفه وقت کشته شده و پوست وی کنده می شود!

طوسی همچنین احیای برخی سبک های فراموش شده شعر و ادبیات ترکی را از دیگر دستاوردهای این کنگره خوانده و اضافه می کند: آثاری به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که قالب ها و وزن های منسوخ شده شعر ترکی در آن احیا شده است.

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر شنبه شب در مسجد کبود تبریز به کار خود پایان می دهد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1651169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =