جزییات تازه از برنج‌های آب رفته / چقدر برنج در زاهدان طعمه سیل شد؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به نظر می‎رسد بیش از ده‌ها هزار تن برنج ارداتی از پاستان در گمرک طعمه سیل شده‌اند.

نگارعلی_ در اوج تنش‌های بازار برنج، تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد انبار برنج‌های وارداتی در گمرک زاهدان غرق در آب باران های موسمی شده‌اند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: ما با پاکستان تقریبا ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و غیر از اینکه از نظر دین و فرهنگ اشتراکات زیادی داریم رابطه تجاری مطلوبی نیز داریم و این اشتراکات به روابط تجاری کمک می‌کند اما با وجود این شرایط متاسفانه ما حتی ارتباط زمینی خود را اصلاح نکردیم.

وی در ادامه گفت: سال‌های سال است که گمرک زاهدان افتتاح شده است اما هیچ زیرساختی برای آن ایجاد نشده است و ظرفیت تمام انبارها محدود است و فضای گمرک برای نگهداری محموله‌ها، فضای باز است و همواره ما هشدار داده‌ایم و به مسئولین مربوطه گفته‌ایم که با وجود اینکه پاکستان مزیت تجاری برای ایران دارد و قیمت تمام شده کالاها در تجارت با این کشور پایین می‌آید حداقل زیرساخت‌هایی که برای واردات کالا به کشور و ترخیص آن مورد نیاز است به نقطه مطلوبی برسانند.

کشاورز در ادامه گفت: متاسفانه زمانی که آقایان گوششان بدهکار نیست آثار زیان‌بار آن هم برای مردم و هم برای بخش خصوصی است؛ برای مردم از آنجا که این بخش از کالا وارد شده است تا در شب‌های محرم به دست مردم برسد و حال باید از مبادی دیگری این کالاها دوباره به کشور وارد شود و وقفه‌ای ایجاد نشود و امنیت غذایی در خطر نیافتد.

این مقام مسئول درادامه افزود: از طرف دیگر واردکنندگان نیز در اینجا ممکن است آسیب ببینند و ممکن است امکان بیمه برای آنها وجود نداشته باشد چراکه پاکستان از جمله کشورهایی است که تحت تحریم‌های آمریکا امکان تجارت با ایران را ندارد و امیدواریم که گمرک حداقل این کالاها را بیمه کرده باشد و زیان کمتری به واردکنندگان وارد شود.

وی در ادامه گفت: زمانی که وارداتی انجام می‌شود موقع ترخیص و ورود به کشور آماری از آن گرفته خواهد شد؛ در حال حاضر بنده اطلاعیه‌ای به انجمن داده‌ام که همکاران ما سریعا به ما اعلام کنند که حجم برنج‌ها چقدر است اما پیش‌بینی بنده در خصوص برنج‌هایی که وارد شده است و در گمرک دپو شده است و به این مشکل آب و هوایی برخورد کرده است چند ده هزار تن است.

کشاورز در ادامه گفت: از طرفی مشکل جدی تری نیز وجود دارد و آن این است که اگر این محموله‌ها هر چقدر سریع‌تر ترخیص شود آسیب کمتری می‌بیند اما سیستم حامع تجارت کشور به دلیل اقدامی که از سوی وزارت صنعت برای محصولات کشاورزی صورت گرفته است از کار افتاده است و ثبت سفارشی برای برنج های وارداتی انجام نمی‌شود و محموله‌ها همچنان رسوب کرده‌اند تا مشکل این سیستم حل شود و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این سیستم به کار بیافتد و ثبت سفارش انجام گیرد و برنج‌ها بیش از این در آن محوطه باقی نمانند چراکه در صورتی که آسیب ببینند هیچ کاربردی نخواهند داشت و باید امحا شود.

وی در ادامه در خصوص قیمت برنج گفت: برنج‌های پاکستانی کیفی حدودا ۴۰ هزار تومان به بنکداران در مبادی کشور عرضه می‌شوند و در این بین بنکداران با توجه به هزینه حمل و نقل و سودشان به فروشگاه‌ها توزیع می‌کنند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1655610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =