به گزارش خبرآنلاین، نمایشگاه پوسترهای اسماءالحسنی، حالا هم ابعاد بینالمللی پیدا کرده و هم در بعد داخلی توانسته مخاطبان خاص خودش را پیدا کند.
دبیر این نمایشگاه و صاحب ایده اولیه برپایی این رویداد علی وزیریان، گرافیست و فیلمساز است. کسی که معتقد است خودش نباید زیاد در مورد این رویداد حرف بزند و دیگران باید در مورد موفق بودن یا نبودن آن نظر بدهند.
نمایشگاه در سال هفتم
نمایشگاهی که هفت سال پیش راه افتاد و اوایل تنها یکی از نگارخانههای خانه هنرمندان را در بر میگرفت امسال در دو بخش اصلی و جنبی و در تمامی نگارخانههای خانه هنرمندان ایران برپا شدهاست.
بخش جنبی نمایشگاه امسال و در نظر گرفتن فضایی برای ارائه پوسترهای فرهنگی، وجه ممیزه نمایشگاه امسال با دورههای گذشته است. وزیریان میگوید:«امسال ما در کنار بخش اصلی این نمایشگاه که متعلق به پوسترهای اسماءالحسنی است، تصمیم گرفتیم بخش جنبی را هم راه بیندازیم که به پوستر های فرهنگی اختصاص داشته باشد.»
پوسترهای فرهنگی از نگاه بانیان این رویداد، پوسترهایی است که در حوزههای مختلف فرهنگی و هنری (از تئاتر و سینما گرفته تا موسیقی و...) تولید شده باشند.
امسال 1260 اثر از 23 کشور به دبیرخانه نمایشگاه رسیده بود که از این بین 99 اثر برای نمایش در بخش اصلی انتخاب شد و 110 اثر هم به بخش جنبی راه یافت.
به گفته وزیریان« همین که رویدادی مثل نمایشگاه اسماءالحسنی، توانسته در بین مخاطبان جا باز کند و هر ساله میزبان آثار متعددی از داخل و خارج از کشور باشد ، نشان میدهد که این رویداد پتانسیل پرداختن به یک موضوع خاص را در بین هنرمندان به وجود آورده است.»
احمدرضا دالوند، کوروش پارسانژاد، صداقت جباری، بیژن صیفوری و مسعود نجابتی اعضای هیئت انتخاب و داوری نمایشگاه هفتم را به عهده داشتند.
دالوند در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که روز 25 تیر در خانه هنرمندان برگزار شد، به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه آنها را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده بود:« اسماءالحسنی ، یعنی زیباترین نامهای خداوند که بی شمار است و دقت در معانی آنها و اقدام به طراحی آنها با توجه به غنای خودی و دستاوردهای نوین جهانی میتواند منجر به موجی تاثیرگذار در گرافیک معاصر جهان شود.»
در این بیانیه همچنین تاکید شده بود:« نام های متعدد عشق آمیز و دل انگیز حضرت حق ، برکات بسیار دارد. کمترین آنها شاید پشتوانه سازی ارکان گرافیک معاصر ما باشد؛ یعنی اهتمام به مفاهیمی که از آب و نمک چند هزار ساله گذشته است ، مفاهیمی که در یک سده گذشته تحت تاثیر جریانات عاریتی به پس رانده شده بود. در این راستا باید هوشیار باشیم که نه به " گذشته گرایی نسنجیده " بلغزیم و نه به " نوگرایی بی پشتوانه" سقوط کنیم.»
این مساله نشاندهنده، رویکرد داوران و هیئت انتخاب است، هیئتی که انتخابهایش نشان میدهد هم به استفاده از عناصر بومی و اینجایی توجه داشته و هم از تکنیکهای نو و روزآمد غفلت نکردهاست. داوران جدا از انتخاب آثار برای شرکت در نمایشگاه برگزیدگان این دوره نمایشگاه را در مراسم افتتاحیه اعلام کردند.
پایان آغاز
هفتمین دوره این نمایشگاه حالا به روزهای پایانیاش رسیدهاست، پایان این نمایشگاه به نوعی مصادف با روزهای آغازین ماه مبارک رمضان است، ماهی که اسماء الحسنی در دعاهای سحری و افطار آن بیش از سایر ماهها شنیده میشود.
نمایشگاه «اسماءالحسنی» حالا راه خودش را یافته و اگر حمایتهای لازم از آن صورت بگیرد میتواند به افقهای بهتری هم دست یابد.
برگزیدگان هفتمین نمایشگاه اسماءالحسنی
جایزه |
هنرمند |
ویژه بخش اصلی(اسماءالحسنی) |
محمدعلی انتظاری |
اول بخش اصلی |
علی معتمدیان |
دوم بخش اصلی |
جووانا واسیاک بسا |
سوم بخش اصلی |
عیسی صادقی |
ویژه بخش جنبی( پوسترهای فرهنگی) |
استودیوی طراحی Zwolf از آلمان |
5757
نظر شما