۱ نفر
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری

شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مهم ترین مسائلی است که لازم است داوطلبان در کنار آینده شغلی و یا اعتبار دانشگاه و رشته به آن توجه داشته باشند.

یکی از حساس ترین و مهم ترین انتخاب های افراد در زندگی، تصمیم گیری در مورد انتخاب‌رشته است چراکه مشخص کننده ادامه مسیر زندگی است و تعیین کننده آینده تحصیلی و شغلی هر فردی می‌باشد. انتخاب رشته کنکور سراسری به عوامل متفاوتی وابسته است و لازم است شرکت کنندگان در کنکور سراسری جهت تکمیل مراحل انتخاب رشته، فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهند.

شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری

در یک انتخاب رشته صحیح، لازم است افراد ضمن توجه به احتمال و شانس قبولی خود در کدرشته محل های مختلف و همینطور اعتبار رشته و دانشگاه، در وهله اول به علاقه مندی های خود توجه داشته باشند. چراکه ادامه تحصیل دادن در رشته ای که فرد به آن علاقه مند است، تاثیرات مثبتی را در زندگی به همراه دارد. به طوری که افرادی که در رشته مورد علاقه خود به تحصیل می پردازند، می توانند به موفقیت تحصیلی و شغلی دست پیدا کنند و احساس رضایت بیشتری از زندگی خود داشته باشند.

در واقع توجه به تاثیر علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری می تواند به شما کمک کند تا در مسیر خواسته های خود حرکت کنید. در ادامه قصد داریم به تاثیرات مثبت توجه به علاقه مندی در انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم.

احساس مثبت نسبت به خود

اولین نتیجه توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری این است که نسبت به خودتان احساس مثبتی خواهید داشت؛ چراکه کاری را انجام می دهید که به آن علاقه مند هستید و یا به عبارتی توانایی انجام آن را دارید و این موضوع منجر به افزایش اعتماد به نفس شما نیز می شود.

اما در حالت برعکس تصور کنید اگر به سمت حتی بهترین رشته ها بروید اما به آن علاقه نداشته باشید و نتوانید از عهده انجام آن برآیید، به تدریج ممکن است دچار احساس شکست و یا ناتوانی شوید. پیشنهاد می کنیم پیش از انتخاب‌رشته حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور

پیشرفت تحصیلی و شغلی | شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور

قبولی در دانشگاه، در واقع ابتدای مسیر موفقیت است؛ زمانی شما می توانید ابتدا در زمینه تحصیلی و سپس در زمینه شغلی و زندگی تان موفق شوید که به رشته انتخابی خود علاقه مند باشید و آن رشته منجر به شکوفایی استعداد درونی شما شود. بنابراین تحصیل در رشته‌ای که علاقه‌مندی شماست، به مراتب بیشتر از دیگر رشته‌ها زمینه موفقیت شما را فراهم می آورد.

شکوفایی خلاقیت و نبوغ

توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری منجر به شکوفایی خلاقیت و ایجاد نوآوری شما خواهد شد. در واقع احتمال پیشرفت و موفقیت و همینطور شکوفایی خلاقیت شما در رشته‌ای که به آن علاقه دارید، بیشتر از سایر رشته‌هایی است که حتی برای مطالعه کردن سرفصل های امتحانی آن نیز بی انگیزه هستید.

پیامدهای عدم توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل با تجربیاتی که در در سالیان کسب کرده اند به این نتیجه رسیده اند که زمانی یک انتخاب‌رشته ناآگاهانه است که در آن به علاقه مندی و توانایی های فردی داوطلب هیچ توجهی نشده است. بدیهی است که این شیوه از انتخاب‌رشته، دارای تبعات و پیامدهای بسیاری برای فرد خواهد بود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

احساس ناکامی

وقتی در مرحله انتخاب‌رشته به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری توجهی نداشته باشید، ممکن است وارد رشته‌ای شوید که حتی جزو رشته‌های خوب باشد، اما به دلیل عدم علاقه مندی انگیزه ای برای مطالعه آن نداشته باشید که این موضوع کم کم منتهی به احساس شکست در شما خواهد شد.

احساس شکست و ناکامی به تدریج منجر به عدم اعتماد به نفس می شود و ممکن است شما از اینکه اولویت های خود را زیرپا گذاشته اید، احساس پشیمانی کنید.

مشکلات تحصیلی از پیامدهای بی توجهی به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری

بدیهی است وقتی شما کورکورانه اقدام به انتخاب‌رشته کنید و وارد رشته‌ای شوید که علاقه ای به آن ندارید، به دلایل مختلفی از جمله نداشتن علاقه و انگیزه برای مطالعه دروس و یا حتی نبود استعداد، کم کم با مشکلات تحصیلی مواجه خواهید شد.

در صورتی که داوطلبان بدون توجه به علاقه مندی های خود قدم در مسیر انتخاب رشته بگذارند، حتی اگر در بهترین رشته نیز پذیرفته شوند، اما به آن علاقه نداشته باشند ممکن است دچار عدم موفقیت تحصیلی، نارضایتی از شغل، احساس ناکارآمدی، افسردگی و ... شوند. همانگونه که می دانید امروزه بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه های مختلف به صورت بدون آزمون براساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد پیشنهاد می کنید حتما مقاله راهنما زیر که راهنما کامل ثبت نام می باشد را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید:‌ ثبت نام بدون کنکور

عدم دستیابی به شغل مناسب

بدیهی است وقتی به رشته ای علاقه نداشته باشید، نمی توانید آن را به خوبی فرابگیرید و همین موضوع سبب می شود که حتی نتوانید مباحث آن را در آینده استفاده کنید. این موضوع در آینده شغلی شما نیز تاثیر می گذارد، به طوری که در اثر عدم توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری نمی توانید از نظر شغلی نیز موفق شوید.

از دست دادن زمان از پیامدهای بی توجهی به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری

بسیاری از دانش آموزان بدون توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری وارد یک رشته ای می شوند، اما پس از مدتی به دلیل نارضایتی از انتخاب خود، تصمیم می گیرند که انصراف دهند تا سراغ علاقه‌مندی هایشان بروند.

این موضوع یعنی شما در ابتدا ممکن است بدون توجه به علاقه مندی های خود و در اثر یک انتخاب‌رشته اشتباه وارد رشته‌ای شوید و برای رفتن به دنبال علاقه و استعداد خود زمان را از دست بدهید. بنابراین بهتر است از همان ابتدا به کمک یک مشاور آگاه در این زمینه تصمیم گیری درستی داشته باشید. داوطلبان گرامی برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی می توانید با مشاره ۰۲۱۹۱۰۰۵۰۶۶ تماس گرفته تا مشاوران ما در این راه شما را یاری نمایند.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته آگاهانه

در انتخاب‌رشته کنکور سراسری عوامل مختلفی تاثیر گذار است و در واقع افراد باید برای داشتن یک انتخاب‌رشته درست و اصولی به تمامی موارد مهم توجه داشته باشند که شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مهم ترین آن ها است.

توصیه می شود برای انجام یک انتخاب‌رشته اصولی، حتما از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید تا بتوانید به کمک تجربه ای که او در این زمینه دارد، تصمیم گیری صحیحی برای تکمیل الویت های انتخاب رشته خود داشته باشید. در ادامه به مهم ترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب‌رشته کنکور سراسری اشاره کرده ایم:

  • خانواده از نقش مهمی در تصمیم گیری و انتخاب فرزند خود برخوردار هستند. توصیه می شود در خانواده به مسائل مهمی شامل جایگاه اجتماعی شغل مورد نظر داوطلب، میزان درآمد مالی و ... صحبت شود و برای رسیدن به درآمد بالا فرزند خود را تحت فشار قرار ندهند. یک مشاور تحصیلی می تواند در شناخت رشته‌ها راهنمای مناسبی برای شما باشد.
  • به هیچ عنوان خود را با دیگران مقایسه نکنید و برای قرار گرفتن در مرکز توجه همگان، به علاقه مندی های خود پشت نکنید.
  • رشته های تحصیلی را بر اساس علاقه مندی خود از دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته استخراج کنید تا بتوانید با پشتکار و انگیزه بیشتری درس بخوانید.
  • در کنار توجه به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری به بازار کار رشته‌ی انتخابی نیز توجه کنید. در واقع سعی کنید رشته‌ی انتخابی در راستای علاقه مندی و استعداد شما باشد؛ در عین حال از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار باشد.
  • بهتر است در کنار توجه به علاقه‌مندی های خود در انتخاب‌رشته کنکور سراسری به کیفیت دانشگاه انتخابی، دوره انتخابی، مسیر رفت و آمد، هزینه تحصیل و ... نیز توجه کنید تا در نهایت بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

مرکز مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور دانتل کو

تصمیمی که در مرحله انتخاب رشته می گیرید، به صورت مستقیم آینده تحصیلی و شغلی و در نهایت زندگی شما را تحت تاثیر می دهد. در صورتی که بدون آگاهی در این مسیر قدم بگذارید و یا به شرط علاقه در انتخاب رشته کنکور سراسری توجه نکنید، ممکن است با پیامدهای منفی انتخاب های اشتباه خود مواجه شوید.

استفاده از تجربیات مشاوران تحصیلی دانتل کو که سال ها در این زمینه فعالیت کرده اند، این فرصت را به شما می دهد تا بتوانید با شناخت بهتر استعدادها و توانایی های خود و همینطور رشته‌های ارائه شده در کنکور سراسری، اقدام به یک انتخاب‌رشته اصولی و آگاهانه نمایید و در نهایت در طول تحصیل و حتی سال ها بعد، از انتخاب خود راضی باشید و در واقع در مسیر درست زندگی تان قرار بگیرید.

در صورتی که مایل هستید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل در ارتباط باشید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی دانتل تلفنی دانتل استفاده کنید و با مشاوران مجرب در تحصیلی در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۰۶۶ تماس بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1658506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =