حبیب الله عسگراولادب در گفت وگو با هفته نامه"شما" ارگان حزب موتلف اسلامی به موارد مهمی اشاره کرد.

متن این گفت وگو را می خوانید:

در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی فضای کشور را چگونه می‌بینید و چه پیشنهادی برای بهبود اوضاع دارید؟

با تبریک ماه مبارک رمضان، فضای سیاسی و فرهنگی کشور یک فضای خیلی دلخواه و مطلوب نیست. به گمان اینجانب بزرگان ما، مراجع عظیم‌الشان، مقام معظم رهبری از چنین فضایی رضایت کامل ندارند.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راه است ما باید با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی در ترمیم فضای سیاسی کشور پیش قدم شویم. باید آستانه تحمل گروه‌ها و احزاب بالا رود. حوادث تلخ سال 88 پس از انتخابات ریاست جمهوری رقابتهای سیاسی را از یک رقابت دوستانه به یک رقابت خصمانه و آشتی ناپذیر در آورد. این برای مردم‌سالاری دینی ما یک سم است. قرار نیست که دو یا چند گروه یا رجل سیاسی با هم رقابت کنند، این رقابت حالت قهرآمیز داشته باشد.

سر اینکه چرا این اتفاق افتاد را باید در مداخله بیگانگان در رقابتهای سیاسی جستجو کرد. مداخله بیگانگان در رقابتهای سیاسی که به صورت جنگ نرم علیه ملت در آمد آسیب‌های زیادی به روابط نخبگان و احزاب رقیب زد. این آسیب‌ها ادبیات گفتگو و تعامل بین احزاب را بر هم زد و در این معرکه رسانه های  دشمن آتش ‌بیار آن بودند.

قابل درک است که باید برای یک تجدید نظر در نگاه اصولگرایان به رقیب از یک سو و به خودشان از سوی دیگر برنامه‌ریزی کرد تا ما به مرز آرامش سیاسی در داخل و اتحاد و انسجام ملی با حفظ اصول و دستاوردهای انقلاب نایل شویم.

ما باید باور کنیم سلایق و علایق گوناگونی داریم و در کنار هم زندگی سیاسی مسالمت‌آمیزی را باید تجربه کنیم ما باید به نظرات و عقاید هم احترام بگذاریم و این نظرات و عقاید را که به صورت گفتمان سیاسی در انتخابات ظهور می‌کند در معرض رای مردم قرار دهیم  و هر چه آراء مردم به آن تعلق گرفت به آن احترام بگذاریم. باید باور کنیم و اعلام داریم جدال و مراء هزینه‌اش بیشتر از تحمل کردن یکدیگر است. باید سطح آگاهی‌های سیاسی را ارتقاء دهیم. حدود 80 درصد اختلافات ما به جهل و غفلت از مواضع و نیات یکدیگر برمی‌گردد.

باید باور کنیم قهر تنها درمان بیماریهای سیاسی ما نیست .گفتگو را اصل قرار دهیم و در این گفتگوها مصالح نظام و مردم و اسلام را اصل بگیریم. ما باید با فرهنگ نقد و نقادی سیاسی آشتی کنیم متأسفانه این فرهنگ را ما به فراموشی سپرده‌ایم. علت آن موضعگیری خصمانه اهل فتنه و بی مهری گروه انحراف است ما باید از این فضا بحول وقوه خداوند خارج شویم. در یک فضای سالمتری تنفس فکری و سیاسی کنیم و تعامل داشته باشیم.

چرا در رسیدن به اجماع ماهرانه عمل نمی‌کنیم اما در اختلاف و تضاد و انشقاق همه مهارت خود را استخدام می‌کنیم. این یعنی خروج از «عقلانیت» سیاسی این یعنی خروج  از «عدالت» و «معنویت» مقام معظم رهبری ما را به این سه مفهوم دعوت کردند. مسیر عدالت و معنویت از عقلانیت می‌گذرد و بر عکس ما باید در این بزرگراه گام برداریم و به راههای فرعی کشیده نشویم. توانمندی و هنر خود را در حذف دیگران بکار نگیریم اگر ظرفیتی را در خیمه ولایت به نفع اسلام و مردم می‌بینیم ولو این ظرفیت بنده یا شما را قبول ندارد طرد نکنیم. او با من مسئله دارد با ولایت و اسلام و نظام که مسئله ندارد.

البته با اهل فتنه و اهل انحراف باید آشتی‌ناپذیر بود که آنها همه پلهای بازگشت به انقلاب، نظام و مردم را پشت سر خود ویران کردند. اما کسانی که به اسلام، نظام و رهبری معتقدند اما ما را قبول ندارند رقابت مردانه و جوانمردانه داشته باشیم. از طرفی هم اتحاد و همگرایی خود را در درون خیمه اصولگرایی حفظ کنیم.

 

چشم‌انداز آینده وحدت و همگرایی اصولگرایی را چگونه می‌بینید؟

چشم‌انداز آینده اصولگرایان بسیار روشن است. آنها بر اساس عقل جمعی به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌رسند. در انتخابات مجلس هشتم با ساز و کار 6+5 به تصمیم خوبی رسیدند اکنون هم با ساز و کار 8+7 که ممکن است در آینده اندکی تغیر کند روند همگرایی خود را طی می‌کنند.

اصولگرایان همه زعامت آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی و جامعتین را پذیرفته‌اند. در جامعه خودشان در انتخابات آینده نامزدی ندارند. آنها دغدغه حفظ انقلاب و حفظ وحدت اصولگرایان را دارند. خالصانه و متواضعانه پای پیش نهادند تا این امر محقق شود. اولین اقدام آنها صدور منشور اصولگرایی بود که مورد استقبال همه اصولگرایان قرار گرفت. اکنون نیز بحث‌های ابتدایی صورت گرفته است و یک پایداری برای اتحاد و همگرایی اصولگرایان شکل گرفته است و انشاءالله این پایه هر روز محکمتر می‌شود.

سازمان اصولگرایان هیچ مشکلی برای شکل‌گیری خود ندارند. هر رجل سیاسی و مذهبی در این سازمان و هر حزب و گروهی جایگاه خاص خود را دارند.

هیچ کس جای دیگری را تنگ نمی‌کند. هر کس به اندازه توان و استعداد خود در مسیر گفتمان خدمت، پیشرفت و عدالت گام برمی‌دارد. مردم ناظر این فعالیتها هستند و هر کس را فعالتر، مخلص تر دیدند به آن کمک می‌کنند.

اصولگرایان اکنون در حال باز تولید گفتمان خود هستند. ما در آینده شاهد نوعی نوسازی در این گفتمان بر اساس نیازهای مردم و مطالبات مردم بویژه اقشار محروم هستیم.

 

ساز و کار 8+7 چقدر جامع است؟

ما معتقد نیستیم این ساز و کار جامعترین است ممکن است در آینده بر اساس آخرین برآوردها مورد قبض و بسط قرار گیرد ما باید این قبض و بسط را به سیاست‌ورزی و عقلانیت اضلاع اصولگرایی بسپریم.

 

فکر می‌کنید مهمترین دغدغه مردم چیست و چگونه می‌خواهید در انتخابات به آن پاسخ دهید؟

مهمترین دغدغه مردم و مطالبات افکار عمومی به عقیده ما مطالبات اقتصادی و فرهنگی آنها است. مقام معظم رهبری که امسال را سال جهاد اقتصادی نام نهادند. برای این بود که اصولگرایان بیش از پیش به مطالبات اقتصادی مردم با فرهنگ جهاد توجه کنند. این مردم شایسته خدمت بیشتری هستند باید یک زندگی آبرومند و عزت‌منددانه داشته باشند. اکنون کشور به سرعت در مسیر پیشرفت در حرکت هست هر روز خبر یک افتتاح از یک طرح ملی را داریم. آثار و ثمرات آن را مردم حس می‌کنند اما ما معتقدیم بیشتر باید کار کرد چون حجم عقب ماندگی‌ها هنوز هم زیاد است.

ما باید یک مسابقه برای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور در سطح ملی بگذاریم که همه بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

ما یک برنامه چشم‌انداز بیست ساله داریم یک برنامه پنج ساله توسعه که باید در این مسیر حرکت کنیم تا به خواست خداوند به اهداف آن نائل شویم. ما قرار است در پایان برنامه چشم‌انداز بیست ساله در جایگاه اول منطقه بایستیم. اکنون ما در بسیاری از رشته‌ها در جهان و منطقه رتبه مطلوبی داریم که حتی بالاتر از اهداف چشم‌انداز است اما در خیلی از مسایل هم عقب هستیم باید خیلی تلاش کنیم به آن اهداف برسیم.

بنابر این بسیاری از بگو مگوهای سیاسی در درون اصولگرایان و بیرون اصولگرایان فرصت‌های پیشرفت کشور را می‌گیرد اغلب آنها را بیگانگان برای سرگرم کردن ما جعل و تشویق می‌کنند.

ما باید در کشور آرامش داشته باشیم تا به امر پیشرفت کشور و خدمت به مردم جدی‌تر بپردازیم.  فضای کشور باید عادی باشد اما دشمن هر روز یک بحران می‌خواهد تولید کند. اعتماد مردم به مسئولین کشور باید روز به روز افزون شود. اما با اخبار جعلی در پدیداری این اعتماد اخلال می‌کنند. مقام معظم رهبری بحمداله هوشیارتر از هر وقت در برابر توطئه‌های دشمن ایستاده‌اند و با رهنمودهای خود به ملت و به ویژه نخبگان جلوی این اخلال را مدبرانه و هنرمندانه گرفته‌اند. ما باید هماهنگ  با خط رهبری حرکت کنیم و فهم به هنگام داشته باشیم.

امید و نشاط را باید به فضای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما برگردد که اکنون الحمدالله با هوشیاری مردم برگشته است. همه چیز برای یک رقابت سالم و آزاد در انتخابات آینده مهیا است. باید خدا را شکر کنیم که در دهه چهارم انقلاب از همه عقبه‌های خطرناک و بحران‌ها سالم عبور کردیم و الان در ساحل امن هستیم.

امیدوارم خداوند در این ماه مبارک رمضان برکات خود را بر ملت ما و رهبری آقا امام زمان و نایب بر حقشان افزون کند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
    0 0
    ظاهرا تنها چيزي كه اهميت ندارد نظر مردم است!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
    0 0
    این مردم شایسته خدمت بیشتری هستند باید یک زندگی آبرومند و عزت‌منددانه داشته باشند..