۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۵

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری شین هوا در گزارشی از قاهره به قلم لی لایفانگ نوشت : روابط اسرائیل و مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک که سیاستش درقبال اسرائیل پیوسته انتقادهایی در داخل را به دنبال داشت ، با چالش هایی روبرو بوده است. محاکمه روز چهارشنبه حسنی مبارک حقایقی را درمورد ارسال گاز طبیعی مصر به اسرائیل فاش کرد. در یکی از اتهامات علیه مبارک ، دادستان این پرونده وی را متهم کرد به سامه فهمی وزیر نفت سابق مصر اجازه داده بود قراردادی را درزمینه ارسال گاز طبیعی مصر به اسرائیل با قیمتی ارزان امضاء کند و این مسئله خسارتی صد و بیست میلیون دلاری برای مصر به دنبال داشته است. اما مبارک همه اتهامات وارده را رد کرد .

بااین حال این خط لوله انتقال گاز در العریش مصر از ماه فوریه تاکنون پنج بار منفجر شده است و آخرین حمله به آن ، سی ام ژوئیه بود. مقامات مصر هنوز هیچ مظنونی را در این ارتباط بازداشت نکرده اند .

کار بازسازی این خط لوله انتقال گاز ادامه دارد و برنامه هایی نیز برای تقویت تامین امنیت آن در دست است . جمال الغواد مدیر مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در مصاحبه با شین هوا گفت این حملات به روابط اقتصادی دوجانبه بین اسرائیل و مصر که بر بخش گاز استوار بود آسیب خواهد رساند . هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به این خط لوله را به عهده نگرفته است اما هدف عاملان این حملات بدون شک جلوگیری از صادرات گاز مصر به اسرائیل بوده است . غواد افزود گروه های محافظه کار زیادی در شبه جزیره سینا هستند که سعی در جلوگیری از صادرات گاز مصر به اسرائیل دارند .

عصام شرف نخست وزیر مصر ماه آوریل گفت بهای گاز صادراتی مصر به اسرائیل افزایش خواهد یافت اما دو طرف هنوز درمورد قیمت جدید گاز به توافق نرسیده اند و هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است . غواد گفت روابط بین اسرائیل و مصر از زمان سرنگونی مبارک رو به وخامت بوده است .

مصر طی پنج ماه گذشته از سیاست های اسرائیل درقبال مذاکرات صلح با فلسطینیان و فعالیت های شهرک سازی اسرائیل انتقاد کرده است . مصر همچنین اواخر ماه آوریل به دو جنبش فتح و حماس در فلسطین کمک کرد درمورد تشکیل دولت وحدت ملی به توافق برسند .

یک ماه بعد نیز مقامات مصری تصمیم گرفتند برای همیشه گذرگاه مرزی رفح را باز کنند. همه اینها نشانه هایی از تغییر در راهبرد خارجی مصر به شمار می رود ، راهبردی که بیشتر بر روابط با آفریقا و کشورهای عربی و همچنین تقویت نقش این کشور در منطقه استوار است . مقامات دولتی در مصر و اسرائیل هیچکدام از روابط کنونی بین دو طرف استقبال نکرده اند . به نظر می رسد اسلامگرایان نقش مهمی را در آینده مصر ایفا کنند .

پیش بینی می شود حزب آزاد و عدالت وابسته به جنبش اخوان المسلمین نیمی از کرسی های پارلمان را در انتخابات آتی مصر به خود اختصاص دهد . غواد گفت این مسئله بر روابط بین اسرائیل و مصر تاثیری منفی خواهد داشت .

وی درعین حال پیش بینی کرد روابط بین اسرائیل و مصر بدون شک قطع نخواهد شد زیرا هیچکس در مصر تا این حد احمق نیست که کشورش را با چنین خطری روبرو کند . مصر و اردن تنها کشورهای عربی به شمار می روند که از روابط دیپلماتیک با مصر برخوردارند . محمد سلام سردبیر نشریه اینترنشنال پالیتیکس گفت روابط بین مصر و اسرائیل پیوسته با تنش هایی روبرو بوده است و در دوران مبارک نیز این روابط نتوانست به سطح راهبردی خاصی پیشرفت کند . این تحلیلگر عرب در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا افزود روابط بین مصر و اسرائیل را همیشه می توان به عنوان یک صلح سرد تعبیر کرد .
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =